Sub onzichtbaar in 730d wegwerken

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: MDS-08, BR, maar dan anders

Bericht door mischa72 »

Waarom bas in je kofferbak? Je wil die toch voorin je auto? Waarom niet op de plek van het handschoenvak. Er staat hier op het forum een verslag van een sub op die plek in een Golf 3.

Gr. Mischa
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: MDS-08, BR, maar dan anders

Bericht door Henkjan »

MichaelB schreef:
... maar ik wil absoluut niet zichtbaar gaan zagen.
;)

maaruh, Michael: mss de topic titel wat aanpassen?
wimlex
Berichten: 8
Lid geworden op: do 12 nov 2009, 22:35

Re: MDS-08, BR, maar dan anders

Bericht door wimlex »

een e38 handschoenenkastje is maar klein en in het dashboard er omheen is ook geen extra ruimte.
Dus dat zou dan veel vermogen en boosten betekenen

Wel is het zo dat de speakerbakken voorin zo klein zijn dat de sub iets verder door moet lopen dan ideaal om aan te sluiten. Ik heb momenteel nog geen correcties gedaan met de dsp en dan is de sub te lokaliseren, maar door flink belastbare voorspeakers te kiezen en het laag hiervan wat te boosten moet de sub in het skiluik onhoorbaar integreren.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: MDS-08, BR, maar dan anders

Bericht door MichaelB »

wimlex schreef:
deze staat over de gehele breedte tegen de achterbank, en zit hieraan vast met 3 schroeven achter het frame vd middenarmsteun.
Alleen heb ik geen skiluik :mrgreen:

Daar komt bij: ik wil het handig weggewerkt hebben. Dus bij voorkeur zo klein mogelijk en bij voorkeur 2, dat het kan blijven staan/zitten/liggen.

Ik denk dat ik toch ga voor een DSP hoedenplankbak. Staan er zat voor weinig te koop.
Eerst meten hoeveel inhoud deze heeft en dan kijken naar wat voor leuks hier in gestopt kan worden.

Helaas is de MDS-08 toch niet geschikt om klein genoeg te blijven en weg te werken.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Sub onzichtbaar in 730d wegwerken

Bericht door meanman64 »

Kijk ook even hier eens naar http://www.helixhifi.com/products/produ ... p_tab_id=2
Deze heb ik gehoord in een standaard auto met brakke speakers je houd het gewoon niet voor mogelijk hoe je auto met fabrieks af speakers kan klinken.Een kennis van mij welke beroepsmatig car audio verkoopt en inbouwd zoekt speciaal ter demonstratie speciaal BMW wagens omdat deze het moeilijkst zijn voor caraudio.Gewoon ter informatie check it out
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Sub onzichtbaar in 730d wegwerken

Bericht door MichaelB »

Gisteren heb ik een sub bak opgehaald op m'n vaste adres.
Ik heb meteen de bak gevuld met water om de inhoud te bepalen en die komt op ruim 10 liter. Valt me nog alles mee.

Na lang zoeken, waar de meeste drivers afvielen vanwege de afmetingen, ben ik op de Dayton ND140-4 uitgekomen:
ND140-4 290-216_l.jpg
Voor wat betreft parameters zeker geen ideale kandidaat, maar aangezien ik er 4 van kan plaatsen kan ik goed werken met DSP om er een meer dan acceptabel geluid uit te halen.

De inbouwmaten van de sub bak voor de drivers zijn slechts: korfbreedte 143mm, baffle cutout 127mm, diepte 68mm, waar in het buitenste drivergat ook nog een obstakel op de bodem zit waardoor je een normale magneet niet kwijt kan. De driver dient aan de onderzijde scherp naar binnen te lopen. Vandaar dat ik eigenlijk meteen op Neodymium varianten uitkwam vanwege de kleine smalle magneet.

Bijkomend voordeel: ze kosten maar $29,- bij partsexpress, verzendkosten $ 58,-. Al met al zal het hier voor zo'n 175 euro zijn.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Sub onzichtbaar in 730d wegwerken

Bericht door MichaelB »

Wat ik me nu afvraag nu ik met WinISD zit te simuleren: 4 stuks hebben een gesloten ideale inhoud van 452 liter. Dit is toch gewoon een free-air driver dan? Of zie ik dat verkeerd?

Ik kan de onderzijde van de subbak desnoods over een groot stuk open maken zodat deze via het gaten patroon in de kofferbak in verbinding staat met de kofferbak. Deze is 500 liter.

Ik ga het eerst maar eens proberen met gesloten bak en meten wat het werkelijk doet en wat er met dsp te doen is.
Gebruikersavatar
Elmopol
Berichten: 132
Lid geworden op: vr 14 apr 2006, 23:20
Locatie: Rotterdam

Re: Sub onzichtbaar in 730d wegwerken

Bericht door Elmopol »

MichaelB schreef:
Bijkomend voordeel: ze kosten maar $29,- bij partsexpress, verzendkosten $ 58,-. Al met al zal het hier voor zo'n 175 euro zijn.
Ben meer een meelezer dan een poster ;) Maar toch een suggestie, de daytons kun je toch ook gewoon in NL kopen voor een euro of 30 per stuk?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Sub onzichtbaar in 730d wegwerken

Bericht door MichaelB »

Andere Daytons wel, maar deze ben ik helaas niet in NL of DE tegengekomen, anders kocht ik ze daar uiteraard!

EDIT: en nu zie ik ze ineens op Intertechnik.nl staan! Krijg nou tandjes... :goeie:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Sub onzichtbaar in 730d wegwerken

Bericht door bartsegers »

Die 400+ liter van winisd kan niet kloppen.

Kijk eens goed of de parameters goed zijn ingevoerd (punten en komma's etc kan soms raar doen)
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Sub onzichtbaar in 730d wegwerken

Bericht door MichaelB »

Tig keer gecontroleerd, maar het komt echt overeen met de parameters van de Dayton site...

Het gaat overigens wel om 4 drivers, maar dan nog...
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Sub onzichtbaar in 730d wegwerken

Bericht door bartsegers »

Ik kom voor 1 unit Q 0.72 op 50 liter uit +/-

Jij stopt er 4 in 10 liter? Dan zit je ergens op een q van 1.46
Bijlagen
kast dayton.JPG
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Sub onzichtbaar in 730d wegwerken

Bericht door MichaelB »

Vreemd we gebruiken dezelfde parameters, maar ik kom met 1 driver toch echt op 113,24 liter uit.

Op 10 liter ziet het er als volgt uit:
dayton 140-4.png
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Sub onzichtbaar in 730d wegwerken

Bericht door MichaelB »

Nu zie ik dat je screencap voor 4 drivers is! Dan kom ik idd. op ongeveer dezelfde plot uit.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Sub onzichtbaar in 730d wegwerken

Bericht door Bertje »

Dus kan je concluderen dat ie driver toch niet echt geschikt is voor jouw toepassing (dichte kast), of je moet van een bonkbass houden. Dan zou je wel een soort van free-air moeten maken, maar dan is de belastbaarheid weer niet zo hoog. Klinkt dan wel goed natuurlijk, lage q (0,7 oid)
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Sub onzichtbaar in 730d wegwerken

Bericht door MichaelB »

Jups, daar ga ik wel van uit, een open "kast".
Ik ga ze toch eerst in de kleine kast monteren en luisteren / meten. Open maken is zo gedaan.

De belastbaarheid is voldoende, als ik nu met WinISD al zie dat ze 90dB bij 30Hz halen. Tel daar de roomgain bij op en voila. Ik ben daar een gelukkige kampeerder mee hoor :mrgreen:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Sub onzichtbaar in 730d wegwerken

Bericht door bartsegers »

Wellicht is een isobarische montage nog mogelijk ??
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Sub onzichtbaar in 730d wegwerken

Bericht door MichaelB »

Dat zou alleen kunnen als ik alsnog iets in de kofferbak ga maken en dat pad had ik nu net achter me gelaten :wink:

Ik heb gisteravond 4 ND140's bij Intertechnik besteld. Dit lijken toch de beste kandidaten voor de oplossing met de sub bak in de hoedenplank.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Sub onzichtbaar in 730d wegwerken

Bericht door bartsegers »

Luister inderdaad eens hoe een en ander uitpakt.
Een simulatie is ook niet heilig, en zeker in een auto gebeuren rare dingen met luidsprekers.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Sub onzichtbaar in 730d wegwerken

Bericht door MichaelB »

Hmmm, dat is vervelend en irritant.

Heb besteld bij Intertechnik.nl. Zij bestellen het vervolgens in Duitsland en sturen het dan door.
Levertijd: 2 weken.

Terwijl er staat: (groene smiley) = lieferbar, der Artikel ist in ausreichender Menge am Lager.

Ik ga denk ik de order annuleren en bij Partsexpress bestellen. (EDIT: bij deze geannuleerd) Jammer dan dat het dan 20 euro meer kost.
Als zij zeggen dat het leverbaar is, dan heb je het ook echt 2-3 dagen later in huis!

Jammer dat steeds meer bedrijven deze manier van handelen aanhouden: direct leverbaar = wij gaan het voor je bestellen :roll:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Sub onzichtbaar in 730d wegwerken

Bericht door Henkjan »

dat is dom van ze zeg. en dat terwijl direct verzenden vanuit .de amper duurder is en amper langer duurt dan binnen .nl
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sub onzichtbaar in 730d wegwerken

Bericht door ds23man »

Om even in te haken op dit topic, je wilt onzichtbaar IN. Is een skikoffer OP de auto geen oplossing? Een paar slangen naar binnen via het dak moet toch onzichtbaar in het interieur weg te werken zijn. :mrgreen:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Sub onzichtbaar in 730d wegwerken

Bericht door MichaelB »

Henkjan schreef:
dat is dom van ze zeg. en dat terwijl direct verzenden vanuit .de amper duurder is en amper langer duurt dan binnen .nl
Jups, heel vreemd en helemaal dat je dan 2 weken kan wachten. Ik bestel zo vaak spullen in Duitsland en als het lang duurt dan is het met 3 dagen in huis...
ds23man schreef:
Om even in te haken op dit topic,...
Doe maar niet. :rofl:
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Sub onzichtbaar in 730d wegwerken

Bericht door EppeRRR »

http://www.bavariansoundwerks.com/produ ... -7-Series/

Even een vondst van het wereld wijde web af...
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Sub onzichtbaar in 730d wegwerken

Bericht door MichaelB »

Zo, de speakers zijn besteld bij partsexpress: verwachte levering 2 dagen!

Nu moet ik niet vergeten om contant geld thuis te hebben, want ome UPS accepteert alleen contant voor de douanekosten...
Laatst gewijzigd door MichaelB op ma 04 mar 2013, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”