Die machine heeft dacht een alu tafel? Leg dan onder de alu plaat een stukje triplex of hardboard en zaag dat mee. Alu over alu schuiven gaat vreten en geeft lelijke krassen. Smeren kun je eventueel met stearine (kaarsvet) maar ik vind het niet nodig.
Nieuwe freesjes
Moderator: Beheerdersteam
Re: Nieuwe freesjes
Lijkt mij geen enkel probleem
Bosch heeft heeft ervoor ook betaalbare alu zaagbladen. Maar gezien de prijs (1/4 van een fatsoenlijk kwaliteitsblad) heb ik daar een beetje mijn twijfels over.
Die machine heeft dacht een alu tafel? Leg dan onder de alu plaat een stukje triplex of hardboard en zaag dat mee. Alu over alu schuiven gaat vreten en geeft lelijke krassen. Smeren kun je eventueel met stearine (kaarsvet) maar ik vind het niet nodig.
Die machine heeft dacht een alu tafel? Leg dan onder de alu plaat een stukje triplex of hardboard en zaag dat mee. Alu over alu schuiven gaat vreten en geeft lelijke krassen. Smeren kun je eventueel met stearine (kaarsvet) maar ik vind het niet nodig.
Re: Nieuwe freesjes
Ik denk er aan om deze te kopen, maar dit is dus geen kwaliteitsblad?Pjotr schreef:Bosch heeft heeft ervoor ook betaalbare alu zaagbladen. Maar gezien de prijs (1/4 van een fatsoenlijk kwaliteitsblad) heb ik daar een beetje mijn twijfels over.
Re: Nieuwe freesjes
Ik heb er geen ervaring mee. Zelf heb ik een blad van CMT, ook niet het duurste merk en dat kost voor jouw maat rond de 100 euries. In deze is er wel een redelijke relatie tussen prijs en kwaliteit. Maar je kunt het proberen, als je niet al te veel te zagen hebt is het denk ik goed genoeg.
Re: Nieuwe freesjes
Over het algemeen ben ik het eens met de nauwe relatie van prijs-kwaliteit bij zaagbladen, maar kijk toch eens bij ecotools: ze hebben daar laaggeprijsde zaagbladen, die verrassend lekker zagen. Ook bladen voor Trespa/Alu. Alu heb ik nog niet ermee gezaagd, maar plaatmateriaal en plastics gaat prima met deze bladen. Een tijd terug heb ik er een heel stel gekocht, in de verwachting snel erdoorheen te zijn maar de standtijd is ook gewoon goed. De bladen die ik kreeg waren gefabriceerd in Duitsland, en voor ca. 10-12 euro/st moet je eigenlijk niet tobben: 10 keer een scherpe zaag pakken werkt echt fijner dan 10x zo lang met een duur blad proberen te doen.
Re: Nieuwe freesjes
Heb je aandelen of zo?

Overigens zou ik een kleiner blad kiezen dan die 250mm Zweitse, je kunt toch niet meer dan 10 mm dik zagen in alu met je machine. Een kleiner blad belast de machine minder.
Mwah dat blad wat Zweitse nodig heeft kost daar altijd nog 21 euriesLeon schreef:en voor ca. 10-12 euro/st moet je eigenlijk niet tobben: 10 keer een scherpe zaag pakken werkt echt fijner dan 10x zo lang met een duur blad proberen te doen.
Overigens zou ik een kleiner blad kiezen dan die 250mm Zweitse, je kunt toch niet meer dan 10 mm dik zagen in alu met je machine. Een kleiner blad belast de machine minder.
Re: Nieuwe freesjes
Geen aandelen, maar ze hebben (of hadden?) vrij leuke verbruiksmaterialen tegen een lage prijs. Als je veel te doen hebt tikt het toch behoorlijk door.
Waar ik tevreden over ben:
- zaagbladen (ik had ze in de aanbieding, en als het de helft kost van de huidige prijs is het toch leuker)
- grote boren (SDS-max)
- thermo handschoenen
- frezen
- metaalboren (je krijgt een betere kwaliteit dan in de bouwmarkt, voor een lagere prijs)
redelijk:
- kleine (6mm) SDS+ boren (prijs is laag, maar de levensduur houd bij mij niet echt over)
- RVS schroeven (kwaliteit maar iets beter dan die van de bouwmarkt)
Een nadeel van dit soort shops is consistentie in prijs en soms ook in kwaliteit: ik zie dat de prijs van o.a. de zaagbladen en RVS schroeven fors gestegen is.
En daarbij staat nergens dat die zaagbladen altijd uit Duitsland komen, dus voor hetzelfde geld komt er nu een batch uit China. De verrassing die ik had toen ik een paneel HPL zaagde met deze bladen zou wel eens een teleurstelling kunnen, ofwel: YMMV.
Waar ik tevreden over ben:
- zaagbladen (ik had ze in de aanbieding, en als het de helft kost van de huidige prijs is het toch leuker)
- grote boren (SDS-max)
- thermo handschoenen
- frezen
- metaalboren (je krijgt een betere kwaliteit dan in de bouwmarkt, voor een lagere prijs)
redelijk:
- kleine (6mm) SDS+ boren (prijs is laag, maar de levensduur houd bij mij niet echt over)
- RVS schroeven (kwaliteit maar iets beter dan die van de bouwmarkt)
Een nadeel van dit soort shops is consistentie in prijs en soms ook in kwaliteit: ik zie dat de prijs van o.a. de zaagbladen en RVS schroeven fors gestegen is.
En daarbij staat nergens dat die zaagbladen altijd uit Duitsland komen, dus voor hetzelfde geld komt er nu een batch uit China. De verrassing die ik had toen ik een paneel HPL zaagde met deze bladen zou wel eens een teleurstelling kunnen, ofwel: YMMV.
