230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door sander1238 »

uit een boek van 1952, electronenbuizen in l.f. versterkers
dit is denk ik wat je bedoeld

sander
Bijlagen
220 vers.jpg
220v versterker.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Over U-buizen kan ik niks zinnigs zeggen, dat is meer het terrein van Ah!buis.
Die heeft volgens mij vroeger aan de lopende band aan van die dingen gesleuteld.
Die U-toestellen werden tot eind jaren '40, begin jaren '50 gemaakt. Vlak na de 2e wereldoorlog was er een grote behoefte aan betaalbare radio's. Naast dat het goedkoper was om de nettrafo weg te laten was er ook nog een andere reden: De U staat voor universeel en ze konden zowel op gelijkspanning als op wisselspanning werken. Vooral op schepen had je toentertijd een gelijkspanninsnet. Op de luxere toestellen zat dan ook vrijwel altijd de scheepvaartband.

Ze waren helemaal van bakeliet met ook bakelieten knoppen. Er zat nooit een ingang op voor een PU o.i.d. vaak wel een luidsprekeruitgang omdat de uitgangstrafo dan voor isolatie zorgt.

Menig nietsvermoedend prutser heeft een optater gekregen in pogingen er een PU ingang op te knutselen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door Ah!buis »

Toen had je nog een neutrale=aardkant bij het net,moet je wel stekker op de goeie manier in het stopkontakt steken :shock: Zou er nu maar niet op rekenen.Wel mooi gedaan overigens,een oscillator om door de roosterstroom een negatieve spanning voor de eindbuizen te krijgen,gaat het niet van de voeding af,scheelt weer een slok op een borrel.
De manier van gloeien waar Kaplaars mee aankomt zou ik maa niet doen :o
Koud hebben de gloeidraden een veel lagere weerstand en is die C ontladen.En dan de volle spanning erop,die klap zullen de buizen niet vaak overleven :cry: .
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Koud hebben de gloeidraden een veel lagere weerstand en is die C ontladen.En dan de volle spanning erop,die klap zullen de buizen niet vaak overleven :cry: .
Anne
Wat bedoel je de gloeidraden? De stroom wordt begrensd door de serie weerstand. In TV's zat het niet anders.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door nl3prc »

Welke weerstand?
Bijlagen
filaments.gif
filaments.gif (2.11 KiB) 237 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kaplaars
Berichten: 55
Lid geworden op: za 30 apr 2011, 0:34

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door Kaplaars »

Ah!buis schreef:
Toen had je nog een neutrale=aardkant bij het net,moet je wel stekker op de goeie manier in het stopkontakt steken :shock: Zou er nu maar niet op rekenen.Wel mooi gedaan overigens,een oscillator om door de roosterstroom een negatieve spanning voor de eindbuizen te krijgen,gaat het niet van de voeding af,scheelt weer een slok op een borrel.
De manier van gloeien waar Kaplaars mee aankomt zou ik maa niet doen :o
Koud hebben de gloeidraden een veel lagere weerstand en is die C ontladen.En dan de volle spanning erop,die klap zullen de buizen niet vaak overleven :cry: .
Anne
Juist doordat de C-opgeladen moet worden krijg je als het ware een softstart en aanloopfase. Daarbij kunnen die PLletjes best wel wat hebben :mrgreen:

Edit: @ hierboven; een C kan je opvatten als een wisselstroomweerstand. Reactantie, of wisselstroomweerstand kan je berekenen met een formule Xc = 1/ (2 pi * F * C).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door Pjotr »

nl3prc schreef:
Welke weerstand?
Oeps, ik had het schema van Sander nog op mijn netvlies :oops:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door Ah!buis »

Nee Kaplaars,'t is juist omdat die C ontladen is dat ie een kortsluiting vormt,max.stroom als je op de top van de sinus inschakelt,boem :shock: .
Anne
Gebruikersavatar
Kaplaars
Berichten: 55
Lid geworden op: za 30 apr 2011, 0:34

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door Kaplaars »

Dat klinkt logisch. Toch schrijft Fri het volgende: Deze methode heeft nog als voordeel dat de buizen een soft start aanloopfase doormaken. Waarom zou Fri dit schrijven?

Voor het laden zal die C dus maximale stroom trekken, dat geloof ik meteen. Maar een 5uF C'tje is volgens mij heel snel geladen. Daarbij zit je nog steeds met die wisselstroomweerstand. Die zou de stroom enigszins moeten beperken of begrijp ik dat verkeerd?

Voor een PL519 lijkt me zelfs worst case scenario verre van boem, ze zijn altijd toegepast in TV's die vrijwel altijd rechtsteeks aan het net hingen. Een PL519 kan pulsen van 7kV, 2A verdragen aldus PA0FRI. Al heeft dat natuurlijk niet zoveel te maken met de gloeidraad, degelijk zijn ze iig.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door nl3prc »

In de tv die ik ken de K8 zaten er twee weerstanden van 56 Ohm en 1 van 47 Ohm in de kring
Bijlagen
power.JPG
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door Aaad »

evostars schreef:
Heeft iemand al eens een versterker gebouwd, zonder power trafo,
........
Vraag me af of iemand dat ooit gedaan heeft...............
Misschien wel, maar ik denk dat ik weet waarom hij hier niet antwoordt. :shock:


Aad
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door Ah!buis »

Die C zorgt er idd voor dat de stroom niet veel groter wordt dan nodig voor de gloeidraden,...bij 50Hz :o .
Maar bij het inschakelen is de verandering van spanning niet in het tempo van 50Hz maar veel stijler als je op het juiste (verkeerde)ogenblik inschakeld.De spanning over de C verandert niet ineens,hoe sneller hoe meer stroom dat dat vraagt.Kan wel 's boem doen :? .
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door Pjotr »

Zou kunnen. In het ongunstigste geval loopt die hoge stroom er maar 1/4 periode = 5ms. Zo'n PL warmt niet zo snel op hoor Anne :D Maar elegant vind ik het ook niet.

Bij rookmelders die op 230V werken zit ook een condensator in serie voor de voeding met daarachter een zenertje. Gaat ook niet stuk, al zit daar nog wel een klein weerstandje mee in serie.
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door evostars »

Aaad schreef:
evostars schreef:
Heeft iemand al eens een versterker gebouwd, zonder power trafo,
........
Vraag me af of iemand dat ooit gedaan heeft...............
Misschien wel, maar ik denk dat ik weet waarom hij hier niet antwoordt. :shock:


Aad
Hehehe. :sure: RIP
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door Aaad »

evostars schreef:
Aaad schreef:
evostars schreef:
Heeft iemand al eens een versterker gebouwd, zonder power trafo,
........
Vraag me af of iemand dat ooit gedaan heeft...............
Misschien wel, maar ik denk dat ik weet waarom hij hier niet antwoordt. :shock:


Aad
Hehehe. :sure: RIP
Gelukkig kan jij blijven lachen nu je dit allemaal weet :mrgreen:

Aad
Gebruikersavatar
Kaplaars
Berichten: 55
Lid geworden op: za 30 apr 2011, 0:34

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door Kaplaars »

Dank voor je uitleg Anne! Ik hoop dat ik niet op deze manier het topic kaap, maar ik snap dit nog niet helemaal:

Maar bij het inschakelen is de verandering van spanning niet in het tempo van 50Hz maar veel stijler als je op het juiste (verkeerde)ogenblik inschakeld

Hoe kan de netfrequentie en dus Xc variëren door het moment van inschakelen? Inschakelen op de top van een sinus is het gevaarlijkst. Maar juist in die toppen, ofwel de limiet is de afgeleide, en dus de stijlheid 0. Hoe bedoel je precies stijler Anne?

Trouwens nu ik er bij nadenk, deze optie zou ik sowieso niet toepassen voor audio, ik denk dat dit aardig wat extra brom met zich meebrengt. Immers zijn de toppen t.o.v. massa, wanneer je een 'gewone' 40VAC trafo gebruikt minder hoog dan bij 230 VAC.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door Ah!buis »

Ha,opwarmen,zover komt 't dan niet :( .Het uiteinde van de gloeidraad zit open en vrij,geeft soms een flinke lichtflits bij het inschakelen.Kan net als een zekering zo doorfloepen.
Aad heeft kontakt met de geesten geloof ik 8) .
Die ktv waar PRC mee aankomt dat waren bakbeesten.Een PL509 voor de hor.afbuiging en nog een PL509 voor de EHS voorziening :shock: .Een tv met een scherm van nog geen 70cm woog al gauw 50kg :( omover het verbruik maar niet te spreken :cry: .

Zie net dat Kaplaars nog in de knoop ligt.De netspanning verandert op de top niet,helling=0,maar de spanning op de C probeert ineens van 0 naar 320V te komen
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op ma 30 jul 2012, 23:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Ha,opwarmen,zover komt 't dan niet :( .Het uiteinde van de gloeidraad zit open en vrij,geeft soms een flinke lichtflits bij het inschakelen.Kan net als een zekering zo doorfloepen.
In 5 ms? Je weet het niet als je het niet probeert :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door Ah!buis »

Ik hou je niet tegen :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Ik hou je niet tegen :lol:
Anne
Wie het kindje baart voedt het ook maar op :P :lol:
Gebruikersavatar
Kaplaars
Berichten: 55
Lid geworden op: za 30 apr 2011, 0:34

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door Kaplaars »

Ah!buis schreef:
De netspanning verandert op de top niet,helling=0,maar de spanning op de C probeert ineens van 0 naar 320V te komen
Anne
Ahaa, op die manier stijler. Maar natuurlijk, en daarom trekt die C dus max. stroom op dat moment. Thanks Anne, weer wat geleerd :mrgreen:

Hmm, dus eigenlijk zat Fri fout, en zorgt die C helemaal niet echt voor een inschakelvertraging, zoals je dat zou verwachten. Enkel tracht die C de stroom constant te houden, en dus wanneer je op het juiste moment inschakelt kan dit ervoor zorgen dat de stroom beperkt wordt maar... door het veranderende weerstandskarakter van de gloeidraad zal de spanningsval over deze C dus ook variëren waardoor bij inschakelen de gloeispanning alsnog even veel hoger kan liggen.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door nl3prc »

Die ktv waar PRC mee aankomt dat waren bakbeesten.Een PL509 voor de hor.afbuiging en nog een PL509 voor de EHS voorziening
Ik vondt ze altijd prachtig aan de achterkant net een stad in de nacht en ze hadden een 66 CM beeldbuis dacht ik

Ik heb wel eens een C gebruikt over een weerstand om een 12V fan langzamer te laten lopen probleem was dat hij niet direct opstarten maar eenmaal opgang wel op die spanning bleef draaien
Dan krijgt de fan dus eerst een stootje van 12V om dan weer terug te zakken naar 6 volt
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door Ah!buis »

Peter opperde,
Wie het kindje baart voedt het ook maar op :D :lol:
Hu,met zulke slechte vooruitzichten voel ik meer voor een vroegtijdige vruchtafdrijving :shock:

Even met de grove borstel erdoor.130V bij 0,3A zeg 450ohm,heet.Gloeilampen hebben koud wel minder dan 1/10-de van de heet-weerstand.Buisgloei wordt niet ZO heet,maak er 100ohm koud van.Op z'n slechtst komt daar 320V op te staan (ja,maar even) is ruim 3A :( .Daarbij komt dat het zwakste punt nml.tussen kathode en aansluitpin,waar bijna geen geleiding van warmte is,het eerst heet wordt en daarmee een hogere weerstand krijgt zodat je de meeste energie daar verstookt.Zou het een buis niet aandoen 8-[ .
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door Pjotr »

Ha Anne, als je het goed wilt doen moet je bekijken hoeveel Joules je er met die piekstroom in stopt. Dat is een reële maat voor warmte. Dat is wel een beetje ingewikkelder verhaal.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door Ah!buis »

Hm,320V 3A 5ms ....2 Joule :?
Anne
Plaats reactie