230V uit de muur zonder trafo als B+ ?
Moderator: Beheerdersteam
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?
uit een boek van 1952, electronenbuizen in l.f. versterkers
dit is denk ik wat je bedoeld
sander
dit is denk ik wat je bedoeld
sander
Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?
Die U-toestellen werden tot eind jaren '40, begin jaren '50 gemaakt. Vlak na de 2e wereldoorlog was er een grote behoefte aan betaalbare radio's. Naast dat het goedkoper was om de nettrafo weg te laten was er ook nog een andere reden: De U staat voor universeel en ze konden zowel op gelijkspanning als op wisselspanning werken. Vooral op schepen had je toentertijd een gelijkspanninsnet. Op de luxere toestellen zat dan ook vrijwel altijd de scheepvaartband.ray5150 schreef:Over U-buizen kan ik niks zinnigs zeggen, dat is meer het terrein van Ah!buis.
Die heeft volgens mij vroeger aan de lopende band aan van die dingen gesleuteld.
Ze waren helemaal van bakeliet met ook bakelieten knoppen. Er zat nooit een ingang op voor een PU o.i.d. vaak wel een luidsprekeruitgang omdat de uitgangstrafo dan voor isolatie zorgt.
Menig nietsvermoedend prutser heeft een optater gekregen in pogingen er een PU ingang op te knutselen.
Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?
Toen had je nog een neutrale=aardkant bij het net,moet je wel stekker op de goeie manier in het stopkontakt steken
Zou er nu maar niet op rekenen.Wel mooi gedaan overigens,een oscillator om door de roosterstroom een negatieve spanning voor de eindbuizen te krijgen,gaat het niet van de voeding af,scheelt weer een slok op een borrel.
De manier van gloeien waar Kaplaars mee aankomt zou ik maa niet doen
Koud hebben de gloeidraden een veel lagere weerstand en is die C ontladen.En dan de volle spanning erop,die klap zullen de buizen niet vaak overleven
.
Anne
De manier van gloeien waar Kaplaars mee aankomt zou ik maa niet doen
Koud hebben de gloeidraden een veel lagere weerstand en is die C ontladen.En dan de volle spanning erop,die klap zullen de buizen niet vaak overleven
Anne
Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?
Wat bedoel je de gloeidraden? De stroom wordt begrensd door de serie weerstand. In TV's zat het niet anders.Ah!buis schreef:Koud hebben de gloeidraden een veel lagere weerstand en is die C ontladen.En dan de volle spanning erop,die klap zullen de buizen niet vaak overleven.
Anne
Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?
Welke weerstand?
- Bijlagen
-
- filaments.gif (2.11 KiB) 237 keer bekeken
Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?
Juist doordat de C-opgeladen moet worden krijg je als het ware een softstart en aanloopfase. Daarbij kunnen die PLletjes best wel wat hebbenAh!buis schreef:Toen had je nog een neutrale=aardkant bij het net,moet je wel stekker op de goeie manier in het stopkontakt stekenZou er nu maar niet op rekenen.Wel mooi gedaan overigens,een oscillator om door de roosterstroom een negatieve spanning voor de eindbuizen te krijgen,gaat het niet van de voeding af,scheelt weer een slok op een borrel.
De manier van gloeien waar Kaplaars mee aankomt zou ik maa niet doen![]()
Koud hebben de gloeidraden een veel lagere weerstand en is die C ontladen.En dan de volle spanning erop,die klap zullen de buizen niet vaak overleven.
Anne
Edit: @ hierboven; een C kan je opvatten als een wisselstroomweerstand. Reactantie, of wisselstroomweerstand kan je berekenen met een formule Xc = 1/ (2 pi * F * C).
Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?
Oeps, ik had het schema van Sander nog op mijn netvliesnl3prc schreef:Welke weerstand?
Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?
Nee Kaplaars,'t is juist omdat die C ontladen is dat ie een kortsluiting vormt,max.stroom als je op de top van de sinus inschakelt,boem
.
Anne
Anne
Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?
Dat klinkt logisch. Toch schrijft Fri het volgende: Deze methode heeft nog als voordeel dat de buizen een soft start aanloopfase doormaken. Waarom zou Fri dit schrijven?
Voor het laden zal die C dus maximale stroom trekken, dat geloof ik meteen. Maar een 5uF C'tje is volgens mij heel snel geladen. Daarbij zit je nog steeds met die wisselstroomweerstand. Die zou de stroom enigszins moeten beperken of begrijp ik dat verkeerd?
Voor een PL519 lijkt me zelfs worst case scenario verre van boem, ze zijn altijd toegepast in TV's die vrijwel altijd rechtsteeks aan het net hingen. Een PL519 kan pulsen van 7kV, 2A verdragen aldus PA0FRI. Al heeft dat natuurlijk niet zoveel te maken met de gloeidraad, degelijk zijn ze iig.
Voor het laden zal die C dus maximale stroom trekken, dat geloof ik meteen. Maar een 5uF C'tje is volgens mij heel snel geladen. Daarbij zit je nog steeds met die wisselstroomweerstand. Die zou de stroom enigszins moeten beperken of begrijp ik dat verkeerd?
Voor een PL519 lijkt me zelfs worst case scenario verre van boem, ze zijn altijd toegepast in TV's die vrijwel altijd rechtsteeks aan het net hingen. Een PL519 kan pulsen van 7kV, 2A verdragen aldus PA0FRI. Al heeft dat natuurlijk niet zoveel te maken met de gloeidraad, degelijk zijn ze iig.
Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?
In de tv die ik ken de K8 zaten er twee weerstanden van 56 Ohm en 1 van 47 Ohm in de kring
Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?
Misschien wel, maar ik denk dat ik weet waarom hij hier niet antwoordt.evostars schreef:Heeft iemand al eens een versterker gebouwd, zonder power trafo,
........
Vraag me af of iemand dat ooit gedaan heeft...............
Aad
Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?
Die C zorgt er idd voor dat de stroom niet veel groter wordt dan nodig voor de gloeidraden,...bij 50Hz
.
Maar bij het inschakelen is de verandering van spanning niet in het tempo van 50Hz maar veel stijler als je op het juiste (verkeerde)ogenblik inschakeld.De spanning over de C verandert niet ineens,hoe sneller hoe meer stroom dat dat vraagt.Kan wel 's boem doen
.
Anne
Maar bij het inschakelen is de verandering van spanning niet in het tempo van 50Hz maar veel stijler als je op het juiste (verkeerde)ogenblik inschakeld.De spanning over de C verandert niet ineens,hoe sneller hoe meer stroom dat dat vraagt.Kan wel 's boem doen
Anne
Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?
Zou kunnen. In het ongunstigste geval loopt die hoge stroom er maar 1/4 periode = 5ms. Zo'n PL warmt niet zo snel op hoor Anne
Maar elegant vind ik het ook niet.
Bij rookmelders die op 230V werken zit ook een condensator in serie voor de voeding met daarachter een zenertje. Gaat ook niet stuk, al zit daar nog wel een klein weerstandje mee in serie.
Bij rookmelders die op 230V werken zit ook een condensator in serie voor de voeding met daarachter een zenertje. Gaat ook niet stuk, al zit daar nog wel een klein weerstandje mee in serie.
Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?
Hehehe.Aaad schreef:Misschien wel, maar ik denk dat ik weet waarom hij hier niet antwoordt.evostars schreef:Heeft iemand al eens een versterker gebouwd, zonder power trafo,
........
Vraag me af of iemand dat ooit gedaan heeft...............![]()
Aad
Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?
Gelukkig kan jij blijven lachen nu je dit allemaal weetevostars schreef:Hehehe.Aaad schreef:Misschien wel, maar ik denk dat ik weet waarom hij hier niet antwoordt.evostars schreef:Heeft iemand al eens een versterker gebouwd, zonder power trafo,
........
Vraag me af of iemand dat ooit gedaan heeft...............![]()
AadRIP
Aad
Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?
Dank voor je uitleg Anne! Ik hoop dat ik niet op deze manier het topic kaap, maar ik snap dit nog niet helemaal:
Maar bij het inschakelen is de verandering van spanning niet in het tempo van 50Hz maar veel stijler als je op het juiste (verkeerde)ogenblik inschakeld
Hoe kan de netfrequentie en dus Xc variëren door het moment van inschakelen? Inschakelen op de top van een sinus is het gevaarlijkst. Maar juist in die toppen, ofwel de limiet is de afgeleide, en dus de stijlheid 0. Hoe bedoel je precies stijler Anne?
Trouwens nu ik er bij nadenk, deze optie zou ik sowieso niet toepassen voor audio, ik denk dat dit aardig wat extra brom met zich meebrengt. Immers zijn de toppen t.o.v. massa, wanneer je een 'gewone' 40VAC trafo gebruikt minder hoog dan bij 230 VAC.
Maar bij het inschakelen is de verandering van spanning niet in het tempo van 50Hz maar veel stijler als je op het juiste (verkeerde)ogenblik inschakeld
Hoe kan de netfrequentie en dus Xc variëren door het moment van inschakelen? Inschakelen op de top van een sinus is het gevaarlijkst. Maar juist in die toppen, ofwel de limiet is de afgeleide, en dus de stijlheid 0. Hoe bedoel je precies stijler Anne?
Trouwens nu ik er bij nadenk, deze optie zou ik sowieso niet toepassen voor audio, ik denk dat dit aardig wat extra brom met zich meebrengt. Immers zijn de toppen t.o.v. massa, wanneer je een 'gewone' 40VAC trafo gebruikt minder hoog dan bij 230 VAC.
Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?
Ha,opwarmen,zover komt 't dan niet
.Het uiteinde van de gloeidraad zit open en vrij,geeft soms een flinke lichtflits bij het inschakelen.Kan net als een zekering zo doorfloepen.
Aad heeft kontakt met de geesten geloof ik
.
Die ktv waar PRC mee aankomt dat waren bakbeesten.Een PL509 voor de hor.afbuiging en nog een PL509 voor de EHS voorziening
.Een tv met een scherm van nog geen 70cm woog al gauw 50kg
omover het verbruik maar niet te spreken
.
Zie net dat Kaplaars nog in de knoop ligt.De netspanning verandert op de top niet,helling=0,maar de spanning op de C probeert ineens van 0 naar 320V te komen
Anne
Aad heeft kontakt met de geesten geloof ik
Die ktv waar PRC mee aankomt dat waren bakbeesten.Een PL509 voor de hor.afbuiging en nog een PL509 voor de EHS voorziening
Zie net dat Kaplaars nog in de knoop ligt.De netspanning verandert op de top niet,helling=0,maar de spanning op de C probeert ineens van 0 naar 320V te komen
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op ma 30 jul 2012, 23:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?
In 5 ms? Je weet het niet als je het niet probeertAh!buis schreef:Ha,opwarmen,zover komt 't dan niet.Het uiteinde van de gloeidraad zit open en vrij,geeft soms een flinke lichtflits bij het inschakelen.Kan net als een zekering zo doorfloepen.
Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?
Wie het kindje baart voedt het ook maar opAh!buis schreef:Ik hou je niet tegen![]()
Anne
Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?
Ahaa, op die manier stijler. Maar natuurlijk, en daarom trekt die C dus max. stroom op dat moment. Thanks Anne, weer wat geleerdAh!buis schreef:De netspanning verandert op de top niet,helling=0,maar de spanning op de C probeert ineens van 0 naar 320V te komen
Anne
Hmm, dus eigenlijk zat Fri fout, en zorgt die C helemaal niet echt voor een inschakelvertraging, zoals je dat zou verwachten. Enkel tracht die C de stroom constant te houden, en dus wanneer je op het juiste moment inschakelt kan dit ervoor zorgen dat de stroom beperkt wordt maar... door het veranderende weerstandskarakter van de gloeidraad zal de spanningsval over deze C dus ook variëren waardoor bij inschakelen de gloeispanning alsnog even veel hoger kan liggen.
Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?
Ik vondt ze altijd prachtig aan de achterkant net een stad in de nacht en ze hadden een 66 CM beeldbuis dacht ikDie ktv waar PRC mee aankomt dat waren bakbeesten.Een PL509 voor de hor.afbuiging en nog een PL509 voor de EHS voorziening
Ik heb wel eens een C gebruikt over een weerstand om een 12V fan langzamer te laten lopen probleem was dat hij niet direct opstarten maar eenmaal opgang wel op die spanning bleef draaien
Dan krijgt de fan dus eerst een stootje van 12V om dan weer terug te zakken naar 6 volt
Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?
Peter opperde,
Even met de grove borstel erdoor.130V bij 0,3A zeg 450ohm,heet.Gloeilampen hebben koud wel minder dan 1/10-de van de heet-weerstand.Buisgloei wordt niet ZO heet,maak er 100ohm koud van.Op z'n slechtst komt daar 320V op te staan (ja,maar even) is ruim 3A
.Daarbij komt dat het zwakste punt nml.tussen kathode en aansluitpin,waar bijna geen geleiding van warmte is,het eerst heet wordt en daarmee een hogere weerstand krijgt zodat je de meeste energie daar verstookt.Zou het een buis niet aandoen
.
Anne
Hu,met zulke slechte vooruitzichten voel ik meer voor een vroegtijdige vruchtafdrijvingWie het kindje baart voedt het ook maar op![]()
![]()
Even met de grove borstel erdoor.130V bij 0,3A zeg 450ohm,heet.Gloeilampen hebben koud wel minder dan 1/10-de van de heet-weerstand.Buisgloei wordt niet ZO heet,maak er 100ohm koud van.Op z'n slechtst komt daar 320V op te staan (ja,maar even) is ruim 3A
Anne
Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?
Ha Anne, als je het goed wilt doen moet je bekijken hoeveel Joules je er met die piekstroom in stopt. Dat is een reële maat voor warmte. Dat is wel een beetje ingewikkelder verhaal.
