2 LM4780 gebrugde eindversters en voorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

rjmulder
Contacteer:

Re: 2 LM4780 gebrugde eindversters en voorversterker

Bericht door rjmulder »

Ik ben ook wel heel erg benieuwd hoe die behuizingen gaat worden :mrgreen:

1ste test ging niet goed :evil: het begon een beetje te stinken en te roken :oops: niet uit de onderdelen maar de print.
Aankomend weekend maar eens kijken wat ik verkeert heb gedaan. Ik ben wel zo stom geweest om de module er al op te solderen voordat ik de spanningen heb kunnen meten :( later meer over de versterker.

Ook nog even bezig geweest met de achterkant van de voorversterker.
Bijlagen
Voorversterker2.jpg
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Ziet er mooi uit maar waarom een IR LED aan de achterzijde?
Ga je de achterkant naar voor zetten dan??
rjmulder
Contacteer:

Bericht door rjmulder »

Dank je.

Aan de achterkant komt een connector (2,5mm jack) waar een IR Sensor aan kan, zal ook niet direct gebruikt worden.
De voorkant wil ik zo strak en simpel mogelijk houden, wat niet nodig is komt er ook niet op :D
Dat is dus de reden dat die aan de achterkant zit.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Duidelijk :)
rjmulder
Contacteer:

Bericht door rjmulder »

Als je die versterker module voorziet van spanning zonder dat er een luidspreker of andere belasting aan hangt wat gebeurt er dan?
De ingang was wel met een draadje doorverbonden.

En kan ik in plaats van 1 8ohm luidspreker ook 2 van 4ohm in serie aansluiten om de gewenste 8ohm belasting te krijgen? Ik heb alleen maar 4ohm luidsprekers liggen :(
rjmulder
Contacteer:

Bericht door rjmulder »

Het is even stil geweest hier maar niet helemaal stil gezeten.
Door de aanschaf van een nieuw (de)soldeerstation heb ik de LM van de print af en kan ik weer verder. Kreeg het met de pomp en litze niet voor elkaar.
Dit weekend ben ik er niet aan toe gekomen maar hoop daar aankomende week tijd voor te hebben.

Ook voor de voorversterker al de PGA binnen het is niet de 2310 geworden maar de 2320 :) ook adapter printjes besteld maar die zijn nog onderweg en zullen alleen worden gebruikt voor ontwikkeling de uiteindelijke print komt wordt zoveel mogelijk SMD.

En ben ook nog bezig met Arduino voor de besturing, helemaal nieuw voor mij dus daar kan ik de tijd ook nog wel in kwijt :)

Morgen avond ga ik naar de persoon die voor mij met de behuizingen bezig wil, ben benieuwd wat daar uit komt.
rjmulder
Contacteer:

Bericht door rjmulder »

Vanmiddag bezig geweest met de versterker die niet mee wou werken maar hij werkt nu eindelijk.
De 2 aangesloten en net als de eerste veranderd de zekering in een flitslampje :(
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Moet ik hier uit begrijpen dat één versterker doet wat ie moet en dat het aansluiten van de tweede de zekering laat springen :? .
Dan volgt meteen de vraag ,wat gebeurt er met alleen versterker twee eraan :o .
Anne
rjmulder
Contacteer:

Bericht door rjmulder »

Nee, 1 versterker print werkt nu helemaal en heb ik alleen getest met een CD 2 kaar te laten afspelen wordt het koelprofiel rond de 50 graden.

Nu ben ik bezig met de 2e versterker print, die begon gelukkig niet te stinken en te roken maar dacht wel dat de zekering een flitser was :evil: het zelfde gedaan als de 1ste print en tot nu toe gaat het goed zo het versterker ic er weer op solderen en kijken wat er dan gebeurt.

Edit: versterker ic zit er weer op en speelt nu :D nu zijn er 2 werkende gelukkig.

Mogen morgen ze samen zorgen voor wat muziek :lol:

Tevens gezocht een inschakelvertraging met luidspreker beveiliging en dat de versterker inschakelt als er een signaal op binnen komt in mono uitvoering omdat het 2 mono blokjes worden.
knuisje

Bericht door knuisje »

Gelukkig dat alles nu goed werkt. Weet je waar het nu aan lag?
Met gebrugd wordt het vrij warm, dat is normaal. :mrgreen:
rjmulder
Contacteer:

Bericht door rjmulder »

Ik ben er ook wel blij mee dat het nu werkt, baalde er eigenlijk wel goed van dat het niet werkte.

Het probleem zat volgens mij in de print, aan de onderkant zat bij C6 de printbaan vast aan het massa vlak dit heb ik aangepast.
Toen deed die het nog niet :( het ic en de dikke elko's van de print verwijderd en opnieuw begonnen met meten en stap voor stap het spul er weer op.
Met als resultaat de zekering blijft heel en er komt muziek uit :D

Het is dus wel verstandig om de behuizing te voorzien van koel gaten?
SuperR

Bericht door SuperR »

Heb je wat foto's van je versterker? Ik ben wel benieuwd naar de plek waar je precies je dremel-skills moest toepassen.
knuisje

Bericht door knuisje »

rjmulder schreef:
Het probleem zat volgens mij in de print, aan de onderkant zat bij C6 de printbaan vast aan het massa vlak dit heb ik aangepast.
Dan is dat waarschijnlijk een fabrikagefout in het printje geweest. Vreemd want er wordt wel een e-test uitgevoerd.

Doe eens een foto van je versterker?
rjmulder
Contacteer:

Bericht door rjmulder »

SuperR schreef:
Heb je wat foto's van je versterker? Ik ben wel benieuwd naar de plek waar je precies je dremel-skills moest toepassen.
Die foto moet je wel kennen :wink:
knuisje schreef:
rjmulder schreef:
Dan is dat waarschijnlijk een fabrikagefout in het printje geweest. Vreemd want er wordt wel een e-test uitgevoerd.

Doe eens een foto van je versterker?
Dit is niet een print die bij jou weg komt knuisje.
Wat ik heb begrepen was dit een test batch?

Een fototje, nee die soldeerpunten zijn niet goed/netjes nu wel :)
Maar het soldeer eilandje die rood omcirkeld is zat dus aan het massa vlak net als het eilandje in de blauwe cirkel.
Het soldeereiland was ook niet rond maar meer hoekig waardoor de punten dus aan het massa vlak kwamen.
Bijlagen
RJFWEB-DSC-.jpg
knuisje

Bericht door knuisje »

Die print is inderdaad niet afkomstig van mij, hoewel de layout zo te zien identiek is. Die van mij heeft veel meer ruimte tussen de sporen. Kennelijk heeft iemand mijn print (slecht) nagemaakt.
SuperR

Bericht door SuperR »

Ik heb toen een aantal van die printen laten maken om wat ervaring te krijgen met het gerber-maak-een-print-in-china-verhaal. Dat was mijn eerste order om printen te maken. Ik heb er toen een paar zelf gebruikt en de rest verdeeld over wat forum leden. De "isolate"-waarde is niet heel laag, maar blijkbaar was het toch mis gegaan. Ik had al voorgesteld om het "overname-bedrag" terug te storten, maar RJ heeft het zelf met een ingreep kunnen oplossen.

En om een discussie te voorkomen;
Ik heb destijds van Knuisje het ontwerp gekregen nadat ik gemailt had met de mededeling dat het niet voor commerciële doeleinden gebruikt zou worden. Daar heb ik me braaf aan gehouden aangezien ik er slechts een test-batch (10 stuks) van heb gemaakt en de overbodige (6?) printen voor kostprijs+verzendkosten heb verzonden. Geen winstoogmerk te bespeuren.
rjmulder
Contacteer:

Bericht door rjmulder »

Er is mij inderdaad aangeboden het geld terug te storten maar door de aanpassing werkt het en dat is het belangrijkste en hoop dat er verder geen problemen naar voren komen en misschien was het probleem wel helemaal niet naar voren gekomen bij "normaal" gebruik omdat ik ze gebrugd heb.

Nu is het eerst zorgen dat ze netjes op een plaatje van het een of ander komt dat zodra de behuizingen klaar zijn het er zo in kan.
rjmulder
Contacteer:

Bericht door rjmulder »

De tekeningen zijn naar de persoon voor de behuizing maar zal wel een tijdje duren denk ik voordat het klaar is door de vakanties.

De PGA2320's zijn pas ook binnen gekomen net als de verloop printjes.
En net maar één op een printje gesoldeerd.
Bijlagen
PGA2320 en verloop printje
PGA2320 en verloop printje
rjmulder
Contacteer:

Bericht door rjmulder »

De versterker printen toch uit elkaar gehaald en bij Knuisje nieuwe printen besteld, die andere printen vertrouw ik toch niet en heb geen zin om de printen helemaal aan te passen.

De eerste print zit ook al weer op de grote elco's en het ic in elkaar en kan getest worden en daarna is nummer 2 aan de beurt.
rjmulder
Contacteer:

Bericht door rjmulder »

Het gaat echt hard en nee niet de bouw van het hele versterker gebeuren maar de tijd :(

Beide versterker printen zitten al een tijdje in elkaar en werken goed maar liggen nu een beetje te verstoffen door het denk werk :)

Op zich zou ik vrij snel klaar kunnen zijn met "Signaal detectie circuit" http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=13661.
Alleen komen er dan nog een aantal printen bij voor de netspanning en audio in/uitgang.

Het liefst zou ik (A) een print hebben voor het netspannings deel en (B) een print voor de audio in/uit met besturing/beveiliging.
(A) zou dan een print zijn waar de netspanning op binnenkomt via zekeringen naar de "hoofd"schakelaar waarnaar die gesplitst wordt naar 1. voeding voor besturing (trafo met zekering) en 2. voeding voor de versterker die geschakeld wordt door de besturing.
(B) zou dan een print worden waar de DC beveiliging op zit, een schakeling voor het inschakelen via line audio, ingang C's.

Nu weet ik alleen niet wat is verstandiger? De versterker aan en uit schakelen met een relais of een solid state ralais? En wel of niet een soft start wat voor het type trafo niet nodig zou zijn.
knuisje

Bericht door knuisje »

In dit topic staat wel wat info hierover: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=17235
rjmulder
Contacteer:

Bericht door rjmulder »

Bedankt dat ga ik wat later vandaag eens doorlezen :D
rjmulder
Contacteer:

Bericht door rjmulder »

Voor het eerst ook eens bezig geweest met Eagle :)
Wat voor een trafo er op komt weet ik nog niet precies omdat de besturing ook nog gemaakt moet worden en ik niet weer wat die gaat verbruiken.
Zou dit een beetje voldoen ook i.v.m. veiligheid?
Bijlagen
Schema
Schema
PCB
PCB
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik kan jouw raster niet zien, dus moelijk meten. ga uit van 6 mm ruimte tussen de verschillende banen in.
Ziet er wel redelijk uit, maar kan nog wel wat ruimer opgezet. blijf ook wat meer uit de hoek (linksboven). dit ivm metalen afstandsbussen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ziet er niet slecht uit.De verbinding onder de trafo misschien wat dicht bij de secundaire maar bij het solidstate relais is het ook zoiets en daar ontkom je er niet aan.
Wat wel opvalt is dunne verbinding aan de trafo aan de kant met de meeste stroom en dikke waar weinig stroom loopt :o .
Anne
Plaats reactie