wil een pass labs maken

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Mace_be
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 14 mei 2012, 12:57

Re: wil een pass labs maken

Bericht door Mace_be »

Hoi,
Ik ben Jannick, net nieuw hier
heb ongeveer dezelfde achtergrond als delesh.
Met dezelfde interesse om een Passlabs Aleph te bouwen. Namelijk de JX.

http://www.kk-pcb.com/alephx.html
Hiervan heb je inderdaad 1 bordje nodig voor 1 Kanaal.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Re: wil een pass labs maken

Bericht door Bart_M »

1 per mono kanaal.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: wil een pass labs maken

Bericht door SuperR »

"PCB size (for one channel-monoblock)"
Dus 100 euro voor twee printen.

Een veel gemaakte versterker op het forum is op basis van een LM4780-ic. PCB kost je 5-10 euro, IC kost ook zoiets en met wat componentjes a 2 euro heb je je print bestukt. Voeding erbij, luidsprekerbeveiliging, chassis, connectoren, (volumeregeling en inputkeuze). Ik ben zelf bezig met een soort van tussenvorm. Niet de eenvoud van een LM4780-IC en niet het omslachtige van een (Nelson Pass) klasse A versterker. Misschien is zoiets wel een gulden tussenweg?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: wil een pass labs maken

Bericht door Barry2001 »

Heb nog printen liggen, PB maar als je interesse hebt: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... t#p1573537
Mace_be
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 14 mei 2012, 12:57

Re: wil een pass labs maken

Bericht door Mace_be »

http://www.audiosector.com/lm4780.shtml

Hier kan je een chipamp in kit kopen.
Heb persoonlijk al bij peter daniel(audiosector) pcb's gekocht (voor de Aleph JX)

Maar als je echt zin hebt in een pass amp, Ga er gewoon voor !
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: wil een pass labs maken

Bericht door studiostevus »

Ik ben het helemaal oneens met de voorgaande heren.

1. Er zijn kant en klare pcb's te koop, met kant en klare onderdelenlijsten. Het is (bijna) een kwestie van begrijpen, solderen en gaan. De F5 die ik onlangs gebouwd heb, was by far het makkelijkste en snelste project dat ik ooit gedaan heb. Het enige probleem dat ik had, zat hem in de softstart (die kan ik niet aanraden, maar was ook niet van Pass).

2. De Pass versterkers zijn al zo vaak gebouwd, dat alle fouten al een keer gemaakt zijn. Lees de beschrijvingen goed door, blader de forums door, en gebruik google.

3. Pass is mooi (zei de gek nadat hij zijn F5 aanzette)


Dus als je het geld hebt, waarom niet?
:evil:
Mace_be
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 14 mei 2012, 12:57

Re: wil een pass labs maken

Bericht door Mace_be »

studiostevus schreef:
Ik ben het helemaal oneens met de voorgaande heren.

1. Er zijn kant en klare pcb's te koop, met kant en klare onderdelenlijsten. Het is (bijna) een kwestie van begrijpen, solderen en gaan. De F5 die ik onlangs gebouwd heb, was by far het makkelijkste en snelste project dat ik ooit gedaan heb. Het enige probleem dat ik had, zat hem in de softstart (die kan ik niet aanraden, maar was ook niet van Pass).

2. De Pass versterkers zijn al zo vaak gebouwd, dat alle fouten al een keer gemaakt zijn. Lees de beschrijvingen goed door, blader de forums door, en gebruik google.

3. Pass is mooi (zei de gek nadat hij zijn F5 aanzette)


Dus als je het geld hebt, waarom niet?
:evil:
Inderdaad ! Gewoon doen.
De F5 kan je als een kit kopen, maar de Aleph X is in principe geen kit maar het is zoals studiostevus zegt al 100x gemaakt.
Gewoon veel topics lezen, alle informatie is te vinden er zijn bv excel sheets in ivm aantal fets nodig voor x aantal output power en bias stroom, BOM lijsten, bouw tips.. de PSU wordt volledig besproken CRC CLC..
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: wil een pass labs maken

Bericht door ray5150 »

dre schreef:
99% van de pass labs draait op de deze printen,dus bagger zooi lijkt me een beetje overdreven toch?
Dat ga je nog wel merken als je gaat solderen en monteren... :mrgreen:
Bart_M schreef:
Die van mij was destijds ook gebouwd met deze printen, prima kwaliteit, nog nooit problemen mee gehad.
Maar het is natuurlijk wel iets duurder dan zelf wat maken.
Ik had mijn bezwaren hier al eerder geuit :
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 0#p1569100

maar ik zal ze nog even opsommen :

- de footprints voor de weerstanden zijn bedoeld voor 0.25 watt weerstanden, op zich elektronisch geen probleem, maar wel praktisch.
het is niet makkelijk om de veel meer gangbare 0.5 watt toe te passen, grote kans dat het huisje scheurt of breekt.
in ieder geval zullen de aansluitdraden helemaal omgebogen moeten worden, wat een profesionele "look" niet bevorderd.
Er is ruimte genoeg om een footprint voor een 0.5 Watt toe te passen

- geen faston mogelijk bij spannings / speaker aansluitingen. je kunt wel het gat opboren maar dan houd je vrijwel geen koper meer over.
en dat heb je juist daar nodig want er loopt veel vermogen doorheen en de pad word zwaar mechanisch belast.

- te smalle (vermogens) sporen. er lopen continu vermogens van een paar honderd Watt doorheen, dan is 3 a 4 mm een beetje aan de karige kant. vooral om dat er lege ruimte genoeg is.

- geen bevestigings gaten (op de hoeken). de printen worden in principe op een koelblok gemonteerd, ze zullen dus min of meer "aan de Fets hangen"

- MOSFET aansluitingen staan te ver naar binnen. het slaat nergens op om dat zo te doen. het bemoelijkt in ernstige mate de montage en démontage.
hadden gewoon aan de buitenkant moeten staan. eventuele omleidingen hadden via de toplayer gelegd kunnen worden.

- Beperkte condensator keuze mogelijkheden. de footprint is bepaald op 3.5 mm.
gangbaarder is om 5 of 7.5 mm te gebruiken. het is een fluitje van een cent om bij het design meerdere pads te leggen zodat er veel meer keuze is.

- ingangs aanluitingen niet praktisch. de pitch is bepaald op 4.2 mm. erg onpraktisch want een SIL pinheader heeft een (standaard) pitch van 2.54 mm.
je kunt dus ook geen gangbare print(schroef)connector gebruiken, want die heeft een pitch (ruimte tussen de pinnen) van 3.5 of 5.04 mm.

Kortom, ze zien er netjes uit op het eerste gezicht. ongetwijfeld werken ze ook goed. er is alleen niet goed over nagedacht.
Wat je wel mag verwachten voor een print die tussen de 40 a 60 euro gaat kosten. en vooral als deze door een beginner gebruikt gaat worden.
(en waarschijnlijk voor 2 knaken in China is gemaakt.)
studiostevus schreef:
Ik ben het helemaal oneens met de voorgaande heren.

1. Er zijn kant en klare pcb's te koop, met kant en klare onderdelenlijsten. Het is (bijna) een kwestie van begrijpen, solderen en gaan. De F5 die ik onlangs gebouwd heb, was by far het makkelijkste en snelste project dat ik ooit gedaan heb. Het enige probleem dat ik had, zat hem in de softstart (die kan ik niet aanraden, maar was ook niet van Pass).
Je mag het oneens zijn, dat is geen enkel probleem.
Het printje opbouwen is nog het minst moelijke. de hele zaak (goed passend) in een kast krijgen en dan ook nog werkend wel.
Laatst gewijzigd door ray5150 op di 15 mei 2012, 0:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: wil een pass labs maken

Bericht door ray5150 »

Barry2001 schreef:
Heb nog printen liggen, PB maar als je interesse hebt: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... t#p1573537
Dat beantwoord min of meer aan wat ik bedoel, daar kan die Kroaat nog een puntje aan zuigen...
IMG_2995.jpg
Een tientje per stuk is echt te geef.
Zelf getekend, Barry ?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: wil een pass labs maken

Bericht door Barry2001 »

Nee, dit zijn printen die van Pass' company zelf afkomen. Geen surrogaat/copycat, ook niet zelf getekend dus. Heb ze eens van iemand van (ik dacht) dit forum overgenomen, kan het me niet precies meer herinneren.

Had zelf al een Aleph 30 toen, erg fijne versterker die zeker 2 jaar in de woonkamer heeft gestaan, dat is lang voor mijn doen :D Wilde toen hiermee aan de slag maar heb toen het licht (letterlijk) in de buisjes gezien, tot heden. Heb 'm laatst nog een tijdje in de hobbykamer gebruikt.

Als er tegenwoordig geen kant en klaar bestukkingsschema bij zit met een zakje onderdelen wordt het al snel te moeilijk lijkt het wel, loop al een tijdje met de printen te leuren voor inderdaad een hobbyvriendelijk prijsje, zonde dat ze liggen te verstoffen. Erg fijne versterkers, Pass, en als je van te voren goed nadenkt/je inleest over mechanica/koeling en je bekabeling is het goed te doen. Het is eigenlijk niets anders dan een dikke voeding met FET's erachter die je insteld. En als je erop googled, ze worden erg veel nagebouwd over de hele planeet. Nadeel is en blijft natuurlijk zoals bij de Aleph 30 de dik 200W die het continue uit het stopcontact trekt, maar goed. Daar weten de buisjes ook wel raad mee natuurlijk....
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: wil een pass labs maken

Bericht door ray5150 »

Nou, Janninck en Delesh. allebei 2 prachtige printen voor een belachelijk lage prijs.
Wat wil een mens nog meer...
Mace_be
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 14 mei 2012, 12:57

Re: wil een pass labs maken

Bericht door Mace_be »

ray5150 schreef:
Nou, Janninck en Delesh. allebei 2 prachtige printen voor een belachelijk lage prijs.
Wat wil een mens nog meer...
Als ik nog geen printen had, dan had ik ze direct gekocht !
Maar ik heb er al.
delesh
Ook commercieel actief
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 9:53
Locatie: Zwevegem
Contacteer:

Re: wil een pass labs maken

Bericht door delesh »

Ok ik ga die printen kopen. Maar ik heb nog paar vraagjes.

Voor de 100 w versie zie ik dat niet alles bestukt word op de print. Heeft iemand een bestuk plan. Dit enkel om te weten dat ik niet. Niet altij zeker over me zelf.

De mosfets worden in parallel geplaast dat is me duidelijk. Maar ik zie ook dat je er meer kan plaatsen wat is het nut daar van? Betere versprijding van de warmte? Of is er een andere reden. http://www.lifelongenjoyments.net/audio ... x_wire.jpg

http://www.facstaff.bucknell.edu/esanta ... G_6233.JPG
Hier kan je zien dat ze een hoop weerstanden op elkaar solderen lijkt me niet echt mooi. Moet dit wel?
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: wil een pass labs maken

Bericht door studiostevus »

delesh schreef:
Ok ik ga die printen kopen. Maar ik heb nog paar vraagjes.

Voor de 100 w versie zie ik dat niet alles bestukt word op de print. Heeft iemand een bestuk plan. Dit enkel om te weten dat ik niet. Niet altij zeker over me zelf.

De mosfets worden in parallel geplaast dat is me duidelijk. Maar ik zie ook dat je er meer kan plaatsen wat is het nut daar van? Betere versprijding van de warmte? Of is er een andere reden. http://www.lifelongenjoyments.net/audio ... x_wire.jpg

http://www.facstaff.bucknell.edu/esanta ... G_6233.JPG
Hier kan je zien dat ze een hoop weerstanden op elkaar solderen lijkt me niet echt mooi. Moet dit wel?
Meerdere mosfets lijkt me om het vermogen van de versterker op te krikken.

Meerdere weerstanden om het vermogen (hitte) te spreiden over meerdere weerstanden. Dan hoeft je dus niet met hoog-vermogen weerstanden aan de gang (zoals Ray zei is dit blijkbaar problematisch).

Zijn er geen beschrijvingen bij die plaatjes? Ze zullen toch vast wel uitleggen waarom ze dit doen, als ze de tijd nemen om mooie plaatjes te maken?

Overigens, ik raad wel sterk aan om eerst een standaard model te bouwen, voordat je met tweaks aan de slag gaat! Niet moeilijker maken dan nodig O:)
Mace_be
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 14 mei 2012, 12:57

Re: wil een pass labs maken

Bericht door Mace_be »

delesh schreef:
Voor de 100 w versie zie ik dat niet alles bestukt word op de print. Heeft iemand een bestuk plan. Dit enkel om te weten dat ik niet. Niet altij zeker over me zelf.
De standaard pcb heeft maar plaats voor x aantal FETs. Ze maken gebruik van extra PCB's waar ze meer mosfets(meer output current) op plaatsen dan voorzien.
Onder andere de Gate weerstanden worden van het orginele PCB verhuist naar het extra PCB. Dit omdat de gate weerstand zo dicht mogelijk aan de gate moet gesoldeerd worden. die moeten dan niet meer op het orginele PCB geplaatst worden.
Okki
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 21:40

Re: wil een pass labs maken

Bericht door Okki »

Op de site van Eric staat een onderdelenlijst voor de 100W versie.

http://www.facstaff.bucknell.edu/esanta ... slist.html

De 100W versie produceerd zoveel warmte dat 1 enkele mosfet dit niet aankan. Daarom worden er meerdere parrallel gebruikt. Je kan spelen met het aantal mosfets dat je parrallel zet. Dit kan je doen mbv deze sheet:

http://www.facstaff.bucknell.edu/esanta ... XE-1-2.xls

Hetzelfde verhaal geldt voor de weerstanden. Deze staan parrallel om de gewenste waarde te maken en de hoeveelheid aan stroom aan te kunnen.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: wil een pass labs maken

Bericht door Mr Tube »

Ik heb nog twee monoblokken staan als onafgemaakt project, Aleph X 150W met in totaal 24 Mosfets per kanaal.
De zaak is voor een schappelijke prijs over te nemen en bevatten het volgende.

Voedingscomponenten (trafo + gelijkrichter en elco's) , printen gemonteerd en reeds werkend en koelblokken.

printen sets heb ik ook nog waarbij de eindfets op aparte 4 printen zitten rond een centrale print.
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: wil een pass labs maken

Bericht door studiostevus »

Mr Tube schreef:
Ik heb nog twee monoblokken staan als onafgemaakt project, Aleph X 150W met in totaal 24 Mosfets per kanaal.
De zaak is voor een schappelijke prijs over te nemen en bevatten het volgende.

Voedingscomponenten (trafo + gelijkrichter en elco's) , printen gemonteerd en reeds werkend en koelblokken.

printen sets heb ik ook nog waarbij de eindfets op aparte 4 printen zitten rond een centrale print.
Interessant! Als ik niet net een F5 gebouwd had zou ik erg geinteresseerd zijn.
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: wil een pass labs maken

Bericht door studiostevus »

Okki schreef:
Op de site van Eric staat een onderdelenlijst voor de 100W versie.

http://www.facstaff.bucknell.edu/esanta ... slist.html

De 100W versie produceerd zoveel warmte dat 1 enkele mosfet dit niet aankan. Daarom worden er meerdere parrallel gebruikt. Je kan spelen met het aantal mosfets dat je parrallel zet. Dit kan je doen mbv deze sheet:

http://www.facstaff.bucknell.edu/esanta ... XE-1-2.xls

Hetzelfde verhaal geldt voor de weerstanden. Deze staan parrallel om de gewenste waarde te maken en de hoeveelheid aan stroom aan te kunnen.
Ik blijf erbij dat het beter is om eerst een standaard versie te maken. Who really needs 100W ????
Mijn 25W F5 kan mijn zeer inefficiente Audio Physics erg makkelijk aan hoor...
Mace_be
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 14 mei 2012, 12:57

Re: wil een pass labs maken

Bericht door Mace_be »

Heb je een PB gestuurd
delesh
Ook commercieel actief
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 9:53
Locatie: Zwevegem
Contacteer:

Re: wil een pass labs maken

Bericht door delesh »

Heb de kaarten van Barry2001 gekocht. Dus deze heb ik al.

Ik wil jullie allen bedanken voor de vele tips. Heefd me veel vooruit geholpen.

Waarom de 100 w versie? Wel 35 w zou wel kunnen lukken maar het is altijd goed om veel te geven aan u boxen. Dit maakt het zekerder dat deze schadde zullen op lopen door een gelijk spanning door de speakers te stuuren.
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: wil een pass labs maken

Bericht door scanspeakman »

delesh schreef:
Dit maakt het zekerder dat deze schadde zullen op lopen door een gelijk spanning door de speakers te stuuren.
Ahhhh..... is dat het doel. Elektuur heeft in een donker en ver verleden een leuke startschot-simulator gepubliceerd die dat ook goed kon volgens mij. Moest wel een stevige speaker zijn die enig vermogen kon verwerken "want anders kunt u de conus gaan zoeken". :rofl:

Maar goed. Mij is niet helemaal duidelijk of je begrijpt waar je aan begint. Onderschat 100w klasse-A niet. Dat betekend echt serieus grote koellichamen. Mijn ExtremA zou dat ook moeten kunnen verstoken en dat betekende dus alleen al € 400,- voor de behuizing. Verder nog geen enkel onderdeeltje.

Scanspeakman
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: wil een pass labs maken

Bericht door Mr Tube »

Bij die twee monoblokken van mij is de koeling 2x 200x400x85mm per kanaal ongeveer.
Dat is wel een redelijk extreem project.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: wil een pass labs maken

Bericht door ray5150 »

delesh schreef:
http://www.facstaff.bucknell.edu/esanta ... G_6233.JPG
Hier kan je zien dat ze een hoop weerstanden op elkaar solderen lijkt me niet echt mooi. Moet dit wel?
He, bah. ik word zeeziek.... :-&
Zo zonde is dat, zo veel geld uitgeven aan zulke goede spullen en d'r dan zo'n bende van maken.
studiostevus schreef:

Meerdere weerstanden om het vermogen (hitte) te spreiden over meerdere weerstanden. Dan hoeft je dus niet met hoog-vermogen weerstanden aan de gang (zoals Ray zei is dit blijkbaar problematisch).
Uh, ik schreef alleen maar over 0.25 en 0.5 Watt weerstanden. niks over de vermogensweerstanden.
Xander
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 23:36

Re: wil een pass labs maken

Bericht door Xander »

Een 100W Aleph-X stelt inderdaad hoge eisen aan het budget aangezien je een stuk meer (gematchte!) FET's nodig hebt met de noodzakelijke weerstanden om nog maar te zwijgen over het opschalen van de voeding, >800VA x 2 + 2x rectifier + extra caps?. Twee monoblokken is bij dergelijke vermogens toch eigenlijk het mooiste. Het is ook weer zonde om goedkope metaalfilm weerstanden op dergelijke printen te gebruiken dus je gaat als snel naar Vishay/Dale die sowieso al een stuk groter zijn dan standaard 1/4 watters. Mijn Koellichamen zijn alvast niet geschikt voor 100W. ~80W(4/8Ohm) is meen ik wel haalbaar met een acceptabele temperatuurstijging van de sinks (55C/60C). Maar dat is allemaal uit mijn hoofd. Heb de sheet niet bij de hand.
Plaats reactie