wil een pass labs maken
Moderator: Beheerdersteam
Re: wil een pass labs maken
Hoi,
Ik ben Jannick, net nieuw hier
heb ongeveer dezelfde achtergrond als delesh.
Met dezelfde interesse om een Passlabs Aleph te bouwen. Namelijk de JX.
http://www.kk-pcb.com/alephx.html
Hiervan heb je inderdaad 1 bordje nodig voor 1 Kanaal.
Ik ben Jannick, net nieuw hier
heb ongeveer dezelfde achtergrond als delesh.
Met dezelfde interesse om een Passlabs Aleph te bouwen. Namelijk de JX.
http://www.kk-pcb.com/alephx.html
Hiervan heb je inderdaad 1 bordje nodig voor 1 Kanaal.
Re: wil een pass labs maken
"PCB size (for one channel-monoblock)"
Dus 100 euro voor twee printen.
Een veel gemaakte versterker op het forum is op basis van een LM4780-ic. PCB kost je 5-10 euro, IC kost ook zoiets en met wat componentjes a 2 euro heb je je print bestukt. Voeding erbij, luidsprekerbeveiliging, chassis, connectoren, (volumeregeling en inputkeuze). Ik ben zelf bezig met een soort van tussenvorm. Niet de eenvoud van een LM4780-IC en niet het omslachtige van een (Nelson Pass) klasse A versterker. Misschien is zoiets wel een gulden tussenweg?
Dus 100 euro voor twee printen.
Een veel gemaakte versterker op het forum is op basis van een LM4780-ic. PCB kost je 5-10 euro, IC kost ook zoiets en met wat componentjes a 2 euro heb je je print bestukt. Voeding erbij, luidsprekerbeveiliging, chassis, connectoren, (volumeregeling en inputkeuze). Ik ben zelf bezig met een soort van tussenvorm. Niet de eenvoud van een LM4780-IC en niet het omslachtige van een (Nelson Pass) klasse A versterker. Misschien is zoiets wel een gulden tussenweg?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: wil een pass labs maken
Heb nog printen liggen, PB maar als je interesse hebt: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... t#p1573537
Re: wil een pass labs maken
http://www.audiosector.com/lm4780.shtml
Hier kan je een chipamp in kit kopen.
Heb persoonlijk al bij peter daniel(audiosector) pcb's gekocht (voor de Aleph JX)
Maar als je echt zin hebt in een pass amp, Ga er gewoon voor !
Hier kan je een chipamp in kit kopen.
Heb persoonlijk al bij peter daniel(audiosector) pcb's gekocht (voor de Aleph JX)
Maar als je echt zin hebt in een pass amp, Ga er gewoon voor !
-
studiostevus
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31
Re: wil een pass labs maken
Ik ben het helemaal oneens met de voorgaande heren.
1. Er zijn kant en klare pcb's te koop, met kant en klare onderdelenlijsten. Het is (bijna) een kwestie van begrijpen, solderen en gaan. De F5 die ik onlangs gebouwd heb, was by far het makkelijkste en snelste project dat ik ooit gedaan heb. Het enige probleem dat ik had, zat hem in de softstart (die kan ik niet aanraden, maar was ook niet van Pass).
2. De Pass versterkers zijn al zo vaak gebouwd, dat alle fouten al een keer gemaakt zijn. Lees de beschrijvingen goed door, blader de forums door, en gebruik google.
3. Pass is mooi (zei de gek nadat hij zijn F5 aanzette)
Dus als je het geld hebt, waarom niet?

1. Er zijn kant en klare pcb's te koop, met kant en klare onderdelenlijsten. Het is (bijna) een kwestie van begrijpen, solderen en gaan. De F5 die ik onlangs gebouwd heb, was by far het makkelijkste en snelste project dat ik ooit gedaan heb. Het enige probleem dat ik had, zat hem in de softstart (die kan ik niet aanraden, maar was ook niet van Pass).
2. De Pass versterkers zijn al zo vaak gebouwd, dat alle fouten al een keer gemaakt zijn. Lees de beschrijvingen goed door, blader de forums door, en gebruik google.
3. Pass is mooi (zei de gek nadat hij zijn F5 aanzette)
Dus als je het geld hebt, waarom niet?
Re: wil een pass labs maken
Inderdaad ! Gewoon doen.studiostevus schreef:Ik ben het helemaal oneens met de voorgaande heren.
1. Er zijn kant en klare pcb's te koop, met kant en klare onderdelenlijsten. Het is (bijna) een kwestie van begrijpen, solderen en gaan. De F5 die ik onlangs gebouwd heb, was by far het makkelijkste en snelste project dat ik ooit gedaan heb. Het enige probleem dat ik had, zat hem in de softstart (die kan ik niet aanraden, maar was ook niet van Pass).
2. De Pass versterkers zijn al zo vaak gebouwd, dat alle fouten al een keer gemaakt zijn. Lees de beschrijvingen goed door, blader de forums door, en gebruik google.
3. Pass is mooi (zei de gek nadat hij zijn F5 aanzette)
Dus als je het geld hebt, waarom niet?
De F5 kan je als een kit kopen, maar de Aleph X is in principe geen kit maar het is zoals studiostevus zegt al 100x gemaakt.
Gewoon veel topics lezen, alle informatie is te vinden er zijn bv excel sheets in ivm aantal fets nodig voor x aantal output power en bias stroom, BOM lijsten, bouw tips.. de PSU wordt volledig besproken CRC CLC..
Re: wil een pass labs maken
Dat ga je nog wel merken als je gaat solderen en monteren...dre schreef:99% van de pass labs draait op de deze printen,dus bagger zooi lijkt me een beetje overdreven toch?
Ik had mijn bezwaren hier al eerder geuit :Bart_M schreef:Die van mij was destijds ook gebouwd met deze printen, prima kwaliteit, nog nooit problemen mee gehad.
Maar het is natuurlijk wel iets duurder dan zelf wat maken.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 0#p1569100
maar ik zal ze nog even opsommen :
- de footprints voor de weerstanden zijn bedoeld voor 0.25 watt weerstanden, op zich elektronisch geen probleem, maar wel praktisch.
het is niet makkelijk om de veel meer gangbare 0.5 watt toe te passen, grote kans dat het huisje scheurt of breekt.
in ieder geval zullen de aansluitdraden helemaal omgebogen moeten worden, wat een profesionele "look" niet bevorderd.
Er is ruimte genoeg om een footprint voor een 0.5 Watt toe te passen
- geen faston mogelijk bij spannings / speaker aansluitingen. je kunt wel het gat opboren maar dan houd je vrijwel geen koper meer over.
en dat heb je juist daar nodig want er loopt veel vermogen doorheen en de pad word zwaar mechanisch belast.
- te smalle (vermogens) sporen. er lopen continu vermogens van een paar honderd Watt doorheen, dan is 3 a 4 mm een beetje aan de karige kant. vooral om dat er lege ruimte genoeg is.
- geen bevestigings gaten (op de hoeken). de printen worden in principe op een koelblok gemonteerd, ze zullen dus min of meer "aan de Fets hangen"
- MOSFET aansluitingen staan te ver naar binnen. het slaat nergens op om dat zo te doen. het bemoelijkt in ernstige mate de montage en démontage.
hadden gewoon aan de buitenkant moeten staan. eventuele omleidingen hadden via de toplayer gelegd kunnen worden.
- Beperkte condensator keuze mogelijkheden. de footprint is bepaald op 3.5 mm.
gangbaarder is om 5 of 7.5 mm te gebruiken. het is een fluitje van een cent om bij het design meerdere pads te leggen zodat er veel meer keuze is.
- ingangs aanluitingen niet praktisch. de pitch is bepaald op 4.2 mm. erg onpraktisch want een SIL pinheader heeft een (standaard) pitch van 2.54 mm.
je kunt dus ook geen gangbare print(schroef)connector gebruiken, want die heeft een pitch (ruimte tussen de pinnen) van 3.5 of 5.04 mm.
Kortom, ze zien er netjes uit op het eerste gezicht. ongetwijfeld werken ze ook goed. er is alleen niet goed over nagedacht.
Wat je wel mag verwachten voor een print die tussen de 40 a 60 euro gaat kosten. en vooral als deze door een beginner gebruikt gaat worden.
(en waarschijnlijk voor 2 knaken in China is gemaakt.)
Je mag het oneens zijn, dat is geen enkel probleem.studiostevus schreef:Ik ben het helemaal oneens met de voorgaande heren.
1. Er zijn kant en klare pcb's te koop, met kant en klare onderdelenlijsten. Het is (bijna) een kwestie van begrijpen, solderen en gaan. De F5 die ik onlangs gebouwd heb, was by far het makkelijkste en snelste project dat ik ooit gedaan heb. Het enige probleem dat ik had, zat hem in de softstart (die kan ik niet aanraden, maar was ook niet van Pass).
Het printje opbouwen is nog het minst moelijke. de hele zaak (goed passend) in een kast krijgen en dan ook nog werkend wel.
Laatst gewijzigd door ray5150 op di 15 mei 2012, 0:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: wil een pass labs maken
Dat beantwoord min of meer aan wat ik bedoel, daar kan die Kroaat nog een puntje aan zuigen...Barry2001 schreef:Heb nog printen liggen, PB maar als je interesse hebt: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... t#p1573537
Een tientje per stuk is echt te geef.
Zelf getekend, Barry ?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: wil een pass labs maken
Nee, dit zijn printen die van Pass' company zelf afkomen. Geen surrogaat/copycat, ook niet zelf getekend dus. Heb ze eens van iemand van (ik dacht) dit forum overgenomen, kan het me niet precies meer herinneren.
Had zelf al een Aleph 30 toen, erg fijne versterker die zeker 2 jaar in de woonkamer heeft gestaan, dat is lang voor mijn doen
Wilde toen hiermee aan de slag maar heb toen het licht (letterlijk) in de buisjes gezien, tot heden. Heb 'm laatst nog een tijdje in de hobbykamer gebruikt.
Als er tegenwoordig geen kant en klaar bestukkingsschema bij zit met een zakje onderdelen wordt het al snel te moeilijk lijkt het wel, loop al een tijdje met de printen te leuren voor inderdaad een hobbyvriendelijk prijsje, zonde dat ze liggen te verstoffen. Erg fijne versterkers, Pass, en als je van te voren goed nadenkt/je inleest over mechanica/koeling en je bekabeling is het goed te doen. Het is eigenlijk niets anders dan een dikke voeding met FET's erachter die je insteld. En als je erop googled, ze worden erg veel nagebouwd over de hele planeet. Nadeel is en blijft natuurlijk zoals bij de Aleph 30 de dik 200W die het continue uit het stopcontact trekt, maar goed. Daar weten de buisjes ook wel raad mee natuurlijk....
Had zelf al een Aleph 30 toen, erg fijne versterker die zeker 2 jaar in de woonkamer heeft gestaan, dat is lang voor mijn doen
Als er tegenwoordig geen kant en klaar bestukkingsschema bij zit met een zakje onderdelen wordt het al snel te moeilijk lijkt het wel, loop al een tijdje met de printen te leuren voor inderdaad een hobbyvriendelijk prijsje, zonde dat ze liggen te verstoffen. Erg fijne versterkers, Pass, en als je van te voren goed nadenkt/je inleest over mechanica/koeling en je bekabeling is het goed te doen. Het is eigenlijk niets anders dan een dikke voeding met FET's erachter die je insteld. En als je erop googled, ze worden erg veel nagebouwd over de hele planeet. Nadeel is en blijft natuurlijk zoals bij de Aleph 30 de dik 200W die het continue uit het stopcontact trekt, maar goed. Daar weten de buisjes ook wel raad mee natuurlijk....
Re: wil een pass labs maken
Nou, Janninck en Delesh. allebei 2 prachtige printen voor een belachelijk lage prijs.
Wat wil een mens nog meer...
Wat wil een mens nog meer...
Re: wil een pass labs maken
Als ik nog geen printen had, dan had ik ze direct gekocht !ray5150 schreef:Nou, Janninck en Delesh. allebei 2 prachtige printen voor een belachelijk lage prijs.
Wat wil een mens nog meer...
Maar ik heb er al.
-
delesh
- Ook commercieel actief
- Berichten: 91
- Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 9:53
- Locatie: Zwevegem
- Contacteer:
Re: wil een pass labs maken
Ok ik ga die printen kopen. Maar ik heb nog paar vraagjes.
Voor de 100 w versie zie ik dat niet alles bestukt word op de print. Heeft iemand een bestuk plan. Dit enkel om te weten dat ik niet. Niet altij zeker over me zelf.
De mosfets worden in parallel geplaast dat is me duidelijk. Maar ik zie ook dat je er meer kan plaatsen wat is het nut daar van? Betere versprijding van de warmte? Of is er een andere reden. http://www.lifelongenjoyments.net/audio ... x_wire.jpg
http://www.facstaff.bucknell.edu/esanta ... G_6233.JPG
Hier kan je zien dat ze een hoop weerstanden op elkaar solderen lijkt me niet echt mooi. Moet dit wel?
Voor de 100 w versie zie ik dat niet alles bestukt word op de print. Heeft iemand een bestuk plan. Dit enkel om te weten dat ik niet. Niet altij zeker over me zelf.
De mosfets worden in parallel geplaast dat is me duidelijk. Maar ik zie ook dat je er meer kan plaatsen wat is het nut daar van? Betere versprijding van de warmte? Of is er een andere reden. http://www.lifelongenjoyments.net/audio ... x_wire.jpg
http://www.facstaff.bucknell.edu/esanta ... G_6233.JPG
Hier kan je zien dat ze een hoop weerstanden op elkaar solderen lijkt me niet echt mooi. Moet dit wel?
-
studiostevus
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31
Re: wil een pass labs maken
Meerdere mosfets lijkt me om het vermogen van de versterker op te krikken.delesh schreef:Ok ik ga die printen kopen. Maar ik heb nog paar vraagjes.
Voor de 100 w versie zie ik dat niet alles bestukt word op de print. Heeft iemand een bestuk plan. Dit enkel om te weten dat ik niet. Niet altij zeker over me zelf.
De mosfets worden in parallel geplaast dat is me duidelijk. Maar ik zie ook dat je er meer kan plaatsen wat is het nut daar van? Betere versprijding van de warmte? Of is er een andere reden. http://www.lifelongenjoyments.net/audio ... x_wire.jpg
http://www.facstaff.bucknell.edu/esanta ... G_6233.JPG
Hier kan je zien dat ze een hoop weerstanden op elkaar solderen lijkt me niet echt mooi. Moet dit wel?
Meerdere weerstanden om het vermogen (hitte) te spreiden over meerdere weerstanden. Dan hoeft je dus niet met hoog-vermogen weerstanden aan de gang (zoals Ray zei is dit blijkbaar problematisch).
Zijn er geen beschrijvingen bij die plaatjes? Ze zullen toch vast wel uitleggen waarom ze dit doen, als ze de tijd nemen om mooie plaatjes te maken?
Overigens, ik raad wel sterk aan om eerst een standaard model te bouwen, voordat je met tweaks aan de slag gaat! Niet moeilijker maken dan nodig
Re: wil een pass labs maken
De standaard pcb heeft maar plaats voor x aantal FETs. Ze maken gebruik van extra PCB's waar ze meer mosfets(meer output current) op plaatsen dan voorzien.delesh schreef:Voor de 100 w versie zie ik dat niet alles bestukt word op de print. Heeft iemand een bestuk plan. Dit enkel om te weten dat ik niet. Niet altij zeker over me zelf.
Onder andere de Gate weerstanden worden van het orginele PCB verhuist naar het extra PCB. Dit omdat de gate weerstand zo dicht mogelijk aan de gate moet gesoldeerd worden. die moeten dan niet meer op het orginele PCB geplaatst worden.
Re: wil een pass labs maken
Op de site van Eric staat een onderdelenlijst voor de 100W versie.
http://www.facstaff.bucknell.edu/esanta ... slist.html
De 100W versie produceerd zoveel warmte dat 1 enkele mosfet dit niet aankan. Daarom worden er meerdere parrallel gebruikt. Je kan spelen met het aantal mosfets dat je parrallel zet. Dit kan je doen mbv deze sheet:
http://www.facstaff.bucknell.edu/esanta ... XE-1-2.xls
Hetzelfde verhaal geldt voor de weerstanden. Deze staan parrallel om de gewenste waarde te maken en de hoeveelheid aan stroom aan te kunnen.
http://www.facstaff.bucknell.edu/esanta ... slist.html
De 100W versie produceerd zoveel warmte dat 1 enkele mosfet dit niet aankan. Daarom worden er meerdere parrallel gebruikt. Je kan spelen met het aantal mosfets dat je parrallel zet. Dit kan je doen mbv deze sheet:
http://www.facstaff.bucknell.edu/esanta ... XE-1-2.xls
Hetzelfde verhaal geldt voor de weerstanden. Deze staan parrallel om de gewenste waarde te maken en de hoeveelheid aan stroom aan te kunnen.
Re: wil een pass labs maken
Ik heb nog twee monoblokken staan als onafgemaakt project, Aleph X 150W met in totaal 24 Mosfets per kanaal.
De zaak is voor een schappelijke prijs over te nemen en bevatten het volgende.
Voedingscomponenten (trafo + gelijkrichter en elco's) , printen gemonteerd en reeds werkend en koelblokken.
printen sets heb ik ook nog waarbij de eindfets op aparte 4 printen zitten rond een centrale print.
De zaak is voor een schappelijke prijs over te nemen en bevatten het volgende.
Voedingscomponenten (trafo + gelijkrichter en elco's) , printen gemonteerd en reeds werkend en koelblokken.
printen sets heb ik ook nog waarbij de eindfets op aparte 4 printen zitten rond een centrale print.
-
studiostevus
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31
Re: wil een pass labs maken
Interessant! Als ik niet net een F5 gebouwd had zou ik erg geinteresseerd zijn.Mr Tube schreef:Ik heb nog twee monoblokken staan als onafgemaakt project, Aleph X 150W met in totaal 24 Mosfets per kanaal.
De zaak is voor een schappelijke prijs over te nemen en bevatten het volgende.
Voedingscomponenten (trafo + gelijkrichter en elco's) , printen gemonteerd en reeds werkend en koelblokken.
printen sets heb ik ook nog waarbij de eindfets op aparte 4 printen zitten rond een centrale print.
-
studiostevus
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31
Re: wil een pass labs maken
Ik blijf erbij dat het beter is om eerst een standaard versie te maken. Who really needs 100W ????Okki schreef:Op de site van Eric staat een onderdelenlijst voor de 100W versie.
http://www.facstaff.bucknell.edu/esanta ... slist.html
De 100W versie produceerd zoveel warmte dat 1 enkele mosfet dit niet aankan. Daarom worden er meerdere parrallel gebruikt. Je kan spelen met het aantal mosfets dat je parrallel zet. Dit kan je doen mbv deze sheet:
http://www.facstaff.bucknell.edu/esanta ... XE-1-2.xls
Hetzelfde verhaal geldt voor de weerstanden. Deze staan parrallel om de gewenste waarde te maken en de hoeveelheid aan stroom aan te kunnen.
Mijn 25W F5 kan mijn zeer inefficiente Audio Physics erg makkelijk aan hoor...
-
delesh
- Ook commercieel actief
- Berichten: 91
- Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 9:53
- Locatie: Zwevegem
- Contacteer:
Re: wil een pass labs maken
Heb de kaarten van Barry2001 gekocht. Dus deze heb ik al.
Ik wil jullie allen bedanken voor de vele tips. Heefd me veel vooruit geholpen.
Waarom de 100 w versie? Wel 35 w zou wel kunnen lukken maar het is altijd goed om veel te geven aan u boxen. Dit maakt het zekerder dat deze schadde zullen op lopen door een gelijk spanning door de speakers te stuuren.
Ik wil jullie allen bedanken voor de vele tips. Heefd me veel vooruit geholpen.
Waarom de 100 w versie? Wel 35 w zou wel kunnen lukken maar het is altijd goed om veel te geven aan u boxen. Dit maakt het zekerder dat deze schadde zullen op lopen door een gelijk spanning door de speakers te stuuren.
- scanspeakman
- Berichten: 423
- Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43
Re: wil een pass labs maken
Ahhhh..... is dat het doel. Elektuur heeft in een donker en ver verleden een leuke startschot-simulator gepubliceerd die dat ook goed kon volgens mij. Moest wel een stevige speaker zijn die enig vermogen kon verwerken "want anders kunt u de conus gaan zoeken".delesh schreef:Dit maakt het zekerder dat deze schadde zullen op lopen door een gelijk spanning door de speakers te stuuren.
Maar goed. Mij is niet helemaal duidelijk of je begrijpt waar je aan begint. Onderschat 100w klasse-A niet. Dat betekend echt serieus grote koellichamen. Mijn ExtremA zou dat ook moeten kunnen verstoken en dat betekende dus alleen al € 400,- voor de behuizing. Verder nog geen enkel onderdeeltje.
Scanspeakman
Re: wil een pass labs maken
Bij die twee monoblokken van mij is de koeling 2x 200x400x85mm per kanaal ongeveer.
Dat is wel een redelijk extreem project.
Dat is wel een redelijk extreem project.
Re: wil een pass labs maken
He, bah. ik word zeeziek....delesh schreef:http://www.facstaff.bucknell.edu/esanta ... G_6233.JPG
Hier kan je zien dat ze een hoop weerstanden op elkaar solderen lijkt me niet echt mooi. Moet dit wel?
Zo zonde is dat, zo veel geld uitgeven aan zulke goede spullen en d'r dan zo'n bende van maken.
Uh, ik schreef alleen maar over 0.25 en 0.5 Watt weerstanden. niks over de vermogensweerstanden.studiostevus schreef:
Meerdere weerstanden om het vermogen (hitte) te spreiden over meerdere weerstanden. Dan hoeft je dus niet met hoog-vermogen weerstanden aan de gang (zoals Ray zei is dit blijkbaar problematisch).
Re: wil een pass labs maken
Een 100W Aleph-X stelt inderdaad hoge eisen aan het budget aangezien je een stuk meer (gematchte!) FET's nodig hebt met de noodzakelijke weerstanden om nog maar te zwijgen over het opschalen van de voeding, >800VA x 2 + 2x rectifier + extra caps?. Twee monoblokken is bij dergelijke vermogens toch eigenlijk het mooiste. Het is ook weer zonde om goedkope metaalfilm weerstanden op dergelijke printen te gebruiken dus je gaat als snel naar Vishay/Dale die sowieso al een stuk groter zijn dan standaard 1/4 watters. Mijn Koellichamen zijn alvast niet geschikt voor 100W. ~80W(4/8Ohm) is meen ik wel haalbaar met een acceptabele temperatuurstijging van de sinks (55C/60C). Maar dat is allemaal uit mijn hoofd. Heb de sheet niet bij de hand.
