Onze Bill, KT 88 PP.... KLAAR!!
Moderator: Beheerdersteam
Re: Onze Bill, KT 88 PP
http://www.schaeffer-ag.de/index.php?id=97&L=1
http://www.techgraphix.nl/ (Kees is ook lid van het forum.)
http://www.techgraphix.nl/ (Kees is ook lid van het forum.)
Re: Onze Bill, KT 88 PP
De plaatzelf was experimenteel. Eerst anodiseren en daarna pas stralen, dat geeft een super effect. De tekst is er in gelaserd en brand door de anodiseerlaag heen zodat de tekst weer in aluminium staat.
MIss dat er wel bedrijven zijn die t willen doen. Dit is gedaan door de schoonzoon mijn oom. Werkt bij een metaalfabriek in Bergeijk.
Als er echt animo voor is zou ik jullie in contact kunnen brengen, ik weet niet wat zoiets zou moeten kosten. Miss wil t bedrijf hier wel in meedenken, in deze barre tijden zijn alle orders miss wel welkom
Maar kan me voorstellen dat t niet goedkoop is...
Maar het effect is wel echt super mooi!!
MIss dat er wel bedrijven zijn die t willen doen. Dit is gedaan door de schoonzoon mijn oom. Werkt bij een metaalfabriek in Bergeijk.
Als er echt animo voor is zou ik jullie in contact kunnen brengen, ik weet niet wat zoiets zou moeten kosten. Miss wil t bedrijf hier wel in meedenken, in deze barre tijden zijn alle orders miss wel welkom
Maar het effect is wel echt super mooi!!
Re: Onze Bill, KT 88 PP
Ik denk dat als het serie werk wordt en allemaal hetzelfde
dat er wel een leuk prijsje voor te regelen is.
dat er wel een leuk prijsje voor te regelen is.
Re: Onze Bill, KT 88 PP
Zoooo.
Alweer een tijdje terug dat er vooruitgang is geboekt. Vandaag zijn we begonnen aan het daadwerkelijke soldeerwerk.
En meteen lopen we tegen een klein probleempje aan.
Aansluiten van de gloeidraden. TD gebruikt 0/6,3 v aansluitingen voor de eindbuizen. Totaal 4A. En 3.15/0/3.15 aansluitingen voor de voorversterkerbuizen. Deze zijn 2 A ieders.
Bij onze voedingstrafo is het echter zo dat de 3.15/0/3.15 aansluitingen 4 A zijn. En de 6.3/0 maar 2. Gewoon even wisselen leek me. Maar TD heeft de 0 van de 3.15/0/3.15 aansluiting voor de ECC99 via een condensator naar de massa gelegd. En die van de 6SN7 niet. Die gewoon rechtstreeks.
Als ik mijn Kt88 aan die 3,15/0/3,15 aansluiting hang moet de massa dan direct aan de nul? Of via een C? En kan ik dat uberhaupt zomaar omwisselen?
Alvast bedankt!
Bart en Cor
Alweer een tijdje terug dat er vooruitgang is geboekt. Vandaag zijn we begonnen aan het daadwerkelijke soldeerwerk.
En meteen lopen we tegen een klein probleempje aan.
Aansluiten van de gloeidraden. TD gebruikt 0/6,3 v aansluitingen voor de eindbuizen. Totaal 4A. En 3.15/0/3.15 aansluitingen voor de voorversterkerbuizen. Deze zijn 2 A ieders.
Bij onze voedingstrafo is het echter zo dat de 3.15/0/3.15 aansluitingen 4 A zijn. En de 6.3/0 maar 2. Gewoon even wisselen leek me. Maar TD heeft de 0 van de 3.15/0/3.15 aansluiting voor de ECC99 via een condensator naar de massa gelegd. En die van de 6SN7 niet. Die gewoon rechtstreeks.
Als ik mijn Kt88 aan die 3,15/0/3,15 aansluiting hang moet de massa dan direct aan de nul? Of via een C? En kan ik dat uberhaupt zomaar omwisselen?
Alvast bedankt!
Bart en Cor
Re: Onze Bill, KT 88 PP
Je zou die 6,3 volt met twee weerstanden naar massa kunnen zetten
Zie plaatje
Zie plaatje
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Onze Bill, KT 88 PP
Je moet er even op letten dat de kathodes van de ECC99 een redelijk hoge spanning voeren. Wanneer je de gloei via weerstanden aan massa legt is het spanningsverschil tussen gloeidraad en kathode te groot. Door de condensator toe te passen is de verbinding voor DC open en voor AC (brom is AC) kortgesloten.
Re: Onze Bill, KT 88 PP
Ja het probleem is dat de Ecc99 op 0/6,3V aansluiting moet. Omdat die aansluiting 2 A levert. En de 3,15/0/3,15 kan 4 A leveren. En dat heb ik nodig voor de KT88.
Moet ik dan die ecc99 gewoon aansluiten op de 6,3/0 v aansluiting? Als ik daar een C tussen zet werkt het geheel natuurlijk niet meer.
De KT88s die op de 3,15/0/3,15 komen, moet daar ook een C aan de 0 en dan naar de massa?
Voor de duidelijk. Ik heb de volgende aansluitingen:
2 stuks 3,15/0/3,15 4A
2 stuks 6,3/0 2A
En dan de overige aansluitingen voor NRS en de hoogspanning enzo.
Groetjes!!
Moet ik dan die ecc99 gewoon aansluiten op de 6,3/0 v aansluiting? Als ik daar een C tussen zet werkt het geheel natuurlijk niet meer.
De KT88s die op de 3,15/0/3,15 komen, moet daar ook een C aan de 0 en dan naar de massa?
Voor de duidelijk. Ik heb de volgende aansluitingen:
2 stuks 3,15/0/3,15 4A
2 stuks 6,3/0 2A
En dan de overige aansluitingen voor NRS en de hoogspanning enzo.
Groetjes!!
Re: Onze Bill, KT 88 PP
volgens dick staat er 130 volt op die cathode en dit mag 200 volt zijn maar ja als je het echt niet vertrouwd kun je het ook aanpassen zoals in onderstaand plaatje is afgebeeld.
Re: Onze Bill, KT 88 PP
Heej,
Bedankt voor de reacties!! Maar ik begrijp het niet zo goed, is natuurlijk ook nog maar mn 2e buizenversterker.
Ik heb even een tekeningentje in elkaar GEFLATST in paint...
Kan ik de gloeidraden zo aansluiten?
Dick heeft het namelijk anders gedaan... maar die heeft ook een andere trafo gok ik. dit is het schema van dick, maar dat kan ik niet maken met mijn aansluitingen
Ik hoor het graag!!
Alvast bedankt!
p.s. Ik zag ook op de foto (bijlage 2) dat Dick de gloeispanning op de ECC99 anders heeft aangesloten. Ik gok dat hij dit heeft gedaan omdat hij de buizen gloeit op 12,6 volt? Ik gloei ze op 6,3 dus moet ik de pin 9 gebruiken, en dan 4 en 5 samen. Dick heeft 1 draad op 4 en 1 draad op pin 5. Als hij gloeit met 12,6 volt komt er mooi 6,3 volt over iedere gloeidraad....
Bedankt voor de reacties!! Maar ik begrijp het niet zo goed, is natuurlijk ook nog maar mn 2e buizenversterker.
Ik heb even een tekeningentje in elkaar GEFLATST in paint...
Kan ik de gloeidraden zo aansluiten?
Dick heeft het namelijk anders gedaan... maar die heeft ook een andere trafo gok ik. dit is het schema van dick, maar dat kan ik niet maken met mijn aansluitingen
Ik hoor het graag!!
Alvast bedankt!
p.s. Ik zag ook op de foto (bijlage 2) dat Dick de gloeispanning op de ECC99 anders heeft aangesloten. Ik gok dat hij dit heeft gedaan omdat hij de buizen gloeit op 12,6 volt? Ik gloei ze op 6,3 dus moet ik de pin 9 gebruiken, en dan 4 en 5 samen. Dick heeft 1 draad op 4 en 1 draad op pin 5. Als hij gloeit met 12,6 volt komt er mooi 6,3 volt over iedere gloeidraad....
Re: Onze Bill, KT 88 PP
Bedankt anne! Plaatjes zijn altijd lekker helder. Zelfs die slechte van min uit Paint 
Even een praktische vraag dan. De voorversterkerbuizen zijn nu dan ook meteen ontbromt neem ik aan? Zo heb ik dat bij mn vorige versterker ook gedaan.
Moet ik de gloeidraden van de KT88s dan ook nog via 100 ohm weerstandjes aan de massa hangen? Lijkt me wel toch? Of is dat voor eindbuizen niet nodig?
Even een praktische vraag dan. De voorversterkerbuizen zijn nu dan ook meteen ontbromt neem ik aan? Zo heb ik dat bij mn vorige versterker ook gedaan.
Moet ik de gloeidraden van de KT88s dan ook nog via 100 ohm weerstandjes aan de massa hangen? Lijkt me wel toch? Of is dat voor eindbuizen niet nodig?
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
Re: Onze Bill, KT 88 PP
In dit geval niet. Want de middenaftakking van de gloeidraden spanning voor de KT88's hangt aan massa.Moet ik de gloeidraden van de KT88s dan ook nog via 100 ohm weerstandjes aan de massa hangen? Lijkt me wel toch? Of is dat voor eindbuizen niet nodig?
De 100ohm weerstandjes voor je ECC99 bootsen die middenaftakking na.
Re: Onze Bill, KT 88 PP
Zooooo, tijd voor foto's!! Want het gaat wel erg snel nu!!
Heb middels ook de gloeispanningen op de trafo aangesloten zoals Anne had geïllustreerd.
Daarnaast heb ik nog een vraagje: Op de eerste foto is de smoorspoel te zien, deze hangt onder de UGT's. Ik zit er een beetje mee of ik de voedingsdraden (blauw/zwart getwist) die naar de schakelaar gaan, of die zo dicht bij de draden van UGT mag komen. Zoals op de foto te zien is liggen ze haast tegen elkaar.
Mocht iemand rare dingen zien, of foutjes... dan hoor ik dat natuurlijk heeeel graag... Of zaken in de opbouw die niet logisch zijn...
Heb middels ook de gloeispanningen op de trafo aangesloten zoals Anne had geïllustreerd.
Daarnaast heb ik nog een vraagje: Op de eerste foto is de smoorspoel te zien, deze hangt onder de UGT's. Ik zit er een beetje mee of ik de voedingsdraden (blauw/zwart getwist) die naar de schakelaar gaan, of die zo dicht bij de draden van UGT mag komen. Zoals op de foto te zien is liggen ze haast tegen elkaar.
Mocht iemand rare dingen zien, of foutjes... dan hoor ik dat natuurlijk heeeel graag... Of zaken in de opbouw die niet logisch zijn...
- Bijlagen
Re: Onze Bill, KT 88 PP
Zulke mooie foto,s,en niemand reageerd
Oke,wilde eigenlijk niets toevoegen,wat op zich al genoeg verteld over wat ik hier zie
Mooi,man!!!!!!!!!!
Kiwame,s in de voeding en overal AB weerstanden,dit gaat vet klinken
Ik zou geen AB,s in de voeding gebruiken,dus niet die twee ,,bleethers,, over de twee 47uF elko,s in de voeding.gebruik Kiwame
[of metal film]
Mocht het te ,,klinisch ,,klinken,haal de auricaps er uit en vervang ze door Oblicato,s of een goeie PIO,in samenwerking,met de AB weerstanden konden de Auricaps
misschien wel goed werken :
Heel netjes,,ga niet ,te,,,,door alles met krimpkous af te werken,het er af halen is meer werk
alleen waar nodig
Enkele forumleden zullen waarschijnlijk zeggen,,,,wat is een AB weerstand,,waarom Kiwame,,Auricap,,of PIO,,[een dialecticum en een beetje aansluitdraden,waar hebben we het hier over,de sinus op mijn scoop blijft onveranderd............................dream on
Vandaar dat mijn reactie een beetje voorzichtig is,zonder het gevoel van direct neergesabeld te worden.......
Maar ja,een mooie bouw,vraagt om complimenten.......
Dat van die bedrading onder je smoorspoelen zul je moeten afwachten,,,,,,,,,denk ik,,of er omheen leggen..
Oke,wilde eigenlijk niets toevoegen,wat op zich al genoeg verteld over wat ik hier zie
Mooi,man!!!!!!!!!!
Kiwame,s in de voeding en overal AB weerstanden,dit gaat vet klinken
Ik zou geen AB,s in de voeding gebruiken,dus niet die twee ,,bleethers,, over de twee 47uF elko,s in de voeding.gebruik Kiwame
Mocht het te ,,klinisch ,,klinken,haal de auricaps er uit en vervang ze door Oblicato,s of een goeie PIO,in samenwerking,met de AB weerstanden konden de Auricaps
misschien wel goed werken :
Heel netjes,,ga niet ,te,,,,door alles met krimpkous af te werken,het er af halen is meer werk
Enkele forumleden zullen waarschijnlijk zeggen,,,,wat is een AB weerstand,,waarom Kiwame,,Auricap,,of PIO,,[een dialecticum en een beetje aansluitdraden,waar hebben we het hier over,de sinus op mijn scoop blijft onveranderd............................dream on
Vandaar dat mijn reactie een beetje voorzichtig is,zonder het gevoel van direct neergesabeld te worden.......
Maar ja,een mooie bouw,vraagt om complimenten.......
Dat van die bedrading onder je smoorspoelen zul je moeten afwachten,,,,,,,,,denk ik,,of er omheen leggen..
Re: Onze Bill, KT 88 PP
Ziet er tot nu toe netjes uit Bart.
Heb ook nog niks bijzonders kunnen vinden wat verkeerd zou kunnen gaan.
Heb ook nog niks bijzonders kunnen vinden wat verkeerd zou kunnen gaan.
Re: Onze Bill, KT 88 PP
Hihi
Bedankt! Ja die weerstanden dat is altijd een verhaal appart. Miss hoor je t. Miss niet. Daar zijn al vele topIcs over geschreven.
Ik denk dat ik de voeding voor de zekerheid om leg.
En nog 1 klein vraagje. Ik schakel de voeding 230 v dubbelpolig. Moet dat met de hoogspanning ook? 400v. Of moet die enkelpolig?
Bedankt Alvast!!
Bedankt! Ja die weerstanden dat is altijd een verhaal appart. Miss hoor je t. Miss niet. Daar zijn al vele topIcs over geschreven.
Ik denk dat ik de voeding voor de zekerheid om leg.
En nog 1 klein vraagje. Ik schakel de voeding 230 v dubbelpolig. Moet dat met de hoogspanning ook? 400v. Of moet die enkelpolig?
Bedankt Alvast!!
Re: Onze Bill, KT 88 PP
Ik denk dat enkelpolig voldoende is.
Dat heb ik ook met mijn 6CA7EH versterker gedaan.
En die draait zowat al een jaar zo zonder problemen.
Dat heb ik ook met mijn 6CA7EH versterker gedaan.
En die draait zowat al een jaar zo zonder problemen.
Re: Onze Bill, KT 88 PP
Oei!!!! En toen Ging het mis.
Ik heb de hele schakeling in elkaar gezet en wilde het eea gaan meten. Ik heb via een variac de spanning rustig opgeregeld. Dit ging goed. Tot de hoogspanning aan sprong. Er begon iets te sissen. Het bleek de soldering te zijn op de 500 uF elco in de voeding.
Ik heb alles doorgelopen en kan niet vinden dat nie klopt.
Ik meet overigens zonder buizen erin. En zonder LS eraan.
De elco werd loei heet en heb hem snel uitgezet. De voeding op die elco los gehaald en het andere kanaal geprobeerd. Zelfde prObleem. Alleen bleef deze veeeel langer rustig. Toen ook sissen.
Zijn er speciale punten waar ik even snel moet meten om ergens achter te komen??
Hoor het heeeeel graag!!
Bart
Ik heb de hele schakeling in elkaar gezet en wilde het eea gaan meten. Ik heb via een variac de spanning rustig opgeregeld. Dit ging goed. Tot de hoogspanning aan sprong. Er begon iets te sissen. Het bleek de soldering te zijn op de 500 uF elco in de voeding.
Ik heb alles doorgelopen en kan niet vinden dat nie klopt.
Ik meet overigens zonder buizen erin. En zonder LS eraan.
De elco werd loei heet en heb hem snel uitgezet. De voeding op die elco los gehaald en het andere kanaal geprobeerd. Zelfde prObleem. Alleen bleef deze veeeel langer rustig. Toen ook sissen.
Zijn er speciale punten waar ik even snel moet meten om ergens achter te komen??
Hoor het heeeeel graag!!
Bart
Re: Onze Bill, KT 88 PP
Het enige wat ik met hierbij kan voorstellen is dat die 500µ verkeerdom zitten.Als er iets mis was met de HS haden de twee in serie voor de smoorspoel ook,en nog heviger,te keer gegaan.
Anne
Anne
Re: Onze Bill, KT 88 PP
ik zou eerst kijken naar de plus en de min vlak na de diodes (gelijkrichting) of die goed zitten. Ik heb het idee dat de twee in serie 1000v kunnen hebben dus misschien kunnen ze ook meer hebben als ze verkeerd om zitten. Daarna naar de polariteit van de elko's controleren.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Onze Bill, KT 88 PP
Wat wordt de spaning op die elco, je meet zonder buizen zeg je dus kan de spanning op de elco oplopen tot boven de werkspanning.
Re: Onze Bill, KT 88 PP
En dan net als wat al werdt vermeld
De spanning die er onbelast op kan komen te staan kan toch wel boven de max toelaatbare van je elco's uit komen
je trafo levert iets van 370 VAC dat wordt dan na je diodes al snel 523 V DC.
En ik neem aan dat de door AE geleverde trafo's zelfs iets meer dan 370 VAC onbelast geeft
Die 480 Waar dick het over heeft is als de buizen ook warm zijn ' dus als er een belasting op je voeding staat en dat is in dit geval niet van toepassing.
Ik vindt die elco's wel krap berekend door triode Dick
De spanning die er onbelast op kan komen te staan kan toch wel boven de max toelaatbare van je elco's uit komen
je trafo levert iets van 370 VAC dat wordt dan na je diodes al snel 523 V DC.
En ik neem aan dat de door AE geleverde trafo's zelfs iets meer dan 370 VAC onbelast geeft
Die 480 Waar dick het over heeft is als de buizen ook warm zijn ' dus als er een belasting op je voeding staat en dat is in dit geval niet van toepassing.
Ik vindt die elco's wel krap berekend door triode Dick
Re: Onze Bill, KT 88 PP
Polariteit van de elcos is goed. Die had ikook meteen gecontroleerd.
Ik zal de spanning over de elco meten. Misschien is die onbelast te hoog ja.
Klopt het dat ik zonder buizen ook geen negatieve spanning meet uit de NRS. Of is dat ook raar?
Ik hou jullie op de hoogte!,
Ik zal de spanning over de elco meten. Misschien is die onbelast te hoog ja.
Klopt het dat ik zonder buizen ook geen negatieve spanning meet uit de NRS. Of is dat ook raar?
Ik hou jullie op de hoogte!,
Re: Onze Bill, KT 88 PP
Als je dat goed hebt aangesloten op je trafo moet daar gewoon die min 49 volt op staan maar dat zou je dan wel even moeten instellen op min 49V maar er moet zowiezo een negatieve spanning aanwezig zijn als de trafo op 230VAC staat
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Onze Bill, KT 88 PP
Dat is wel raar ja. NRS is gewoon een afhankelijk schakelingetje waar -49V uit moet komen. NEGatief dus.
