Onze Bill, KT 88 PP.... KLAAR!!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door ray5150 »

Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door bcvdb »

De plaatzelf was experimenteel. Eerst anodiseren en daarna pas stralen, dat geeft een super effect. De tekst is er in gelaserd en brand door de anodiseerlaag heen zodat de tekst weer in aluminium staat.

MIss dat er wel bedrijven zijn die t willen doen. Dit is gedaan door de schoonzoon mijn oom. Werkt bij een metaalfabriek in Bergeijk.

Als er echt animo voor is zou ik jullie in contact kunnen brengen, ik weet niet wat zoiets zou moeten kosten. Miss wil t bedrijf hier wel in meedenken, in deze barre tijden zijn alle orders miss wel welkom :p Maar kan me voorstellen dat t niet goedkoop is...

Maar het effect is wel echt super mooi!!
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door TheoK »

Ik denk dat als het serie werk wordt en allemaal hetzelfde
dat er wel een leuk prijsje voor te regelen is.
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door bcvdb »

Zoooo.

Alweer een tijdje terug dat er vooruitgang is geboekt. Vandaag zijn we begonnen aan het daadwerkelijke soldeerwerk.

En meteen lopen we tegen een klein probleempje aan.
Aansluiten van de gloeidraden. TD gebruikt 0/6,3 v aansluitingen voor de eindbuizen. Totaal 4A. En 3.15/0/3.15 aansluitingen voor de voorversterkerbuizen. Deze zijn 2 A ieders.

Bij onze voedingstrafo is het echter zo dat de 3.15/0/3.15 aansluitingen 4 A zijn. En de 6.3/0 maar 2. Gewoon even wisselen leek me. Maar TD heeft de 0 van de 3.15/0/3.15 aansluiting voor de ECC99 via een condensator naar de massa gelegd. En die van de 6SN7 niet. Die gewoon rechtstreeks.

Als ik mijn Kt88 aan die 3,15/0/3,15 aansluiting hang moet de massa dan direct aan de nul? Of via een C? En kan ik dat uberhaupt zomaar omwisselen?

Alvast bedankt!

Bart en Cor
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door nl3prc »

Je zou die 6,3 volt met twee weerstanden naar massa kunnen zetten
Zie plaatje
Bijlagen
travo.JPG
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door RobertD »

Je moet er even op letten dat de kathodes van de ECC99 een redelijk hoge spanning voeren. Wanneer je de gloei via weerstanden aan massa legt is het spanningsverschil tussen gloeidraad en kathode te groot. Door de condensator toe te passen is de verbinding voor DC open en voor AC (brom is AC) kortgesloten.
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door bcvdb »

Ja het probleem is dat de Ecc99 op 0/6,3V aansluiting moet. Omdat die aansluiting 2 A levert. En de 3,15/0/3,15 kan 4 A leveren. En dat heb ik nodig voor de KT88.

Moet ik dan die ecc99 gewoon aansluiten op de 6,3/0 v aansluiting? Als ik daar een C tussen zet werkt het geheel natuurlijk niet meer.

De KT88s die op de 3,15/0/3,15 komen, moet daar ook een C aan de 0 en dan naar de massa?

Voor de duidelijk. Ik heb de volgende aansluitingen:

2 stuks 3,15/0/3,15 4A
2 stuks 6,3/0 2A

En dan de overige aansluitingen voor NRS en de hoogspanning enzo.

Groetjes!!
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door nl3prc »

volgens dick staat er 130 volt op die cathode en dit mag 200 volt zijn maar ja als je het echt niet vertrouwd kun je het ook aanpassen zoals in onderstaand plaatje is afgebeeld.
Bijlagen
travo-2.JPG
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door bcvdb »

Heej,

Bedankt voor de reacties!! Maar ik begrijp het niet zo goed, is natuurlijk ook nog maar mn 2e buizenversterker.
Ik heb even een tekeningentje in elkaar GEFLATST in paint... :mrgreen:

Kan ik de gloeidraden zo aansluiten?

Dick heeft het namelijk anders gedaan... maar die heeft ook een andere trafo gok ik. dit is het schema van dick, maar dat kan ik niet maken met mijn aansluitingen

Ik hoor het graag!!

Alvast bedankt!

p.s. Ik zag ook op de foto (bijlage 2) dat Dick de gloeispanning op de ECC99 anders heeft aangesloten. Ik gok dat hij dit heeft gedaan omdat hij de buizen gloeit op 12,6 volt? Ik gloei ze op 6,3 dus moet ik de pin 9 gebruiken, en dan 4 en 5 samen. Dick heeft 1 draad op 4 en 1 draad op pin 5. Als hij gloeit met 12,6 volt komt er mooi 6,3 volt over iedere gloeidraad....
Bijlagen
DSC02917.jpg
DSC02917.jpg (37.89 KiB) 428 keer bekeken
gloeispanningen.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door Ah!buis »

Ook maar even een tekeningetje O:) .
Anne
Bijlagen
GLI.JPG
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door bcvdb »

Bedankt anne! Plaatjes zijn altijd lekker helder. Zelfs die slechte van min uit Paint :p

Even een praktische vraag dan. De voorversterkerbuizen zijn nu dan ook meteen ontbromt neem ik aan? Zo heb ik dat bij mn vorige versterker ook gedaan.
Moet ik de gloeidraden van de KT88s dan ook nog via 100 ohm weerstandjes aan de massa hangen? Lijkt me wel toch? Of is dat voor eindbuizen niet nodig?
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door Bas Horneman »

Moet ik de gloeidraden van de KT88s dan ook nog via 100 ohm weerstandjes aan de massa hangen? Lijkt me wel toch? Of is dat voor eindbuizen niet nodig?
In dit geval niet. Want de middenaftakking van de gloeidraden spanning voor de KT88's hangt aan massa.

De 100ohm weerstandjes voor je ECC99 bootsen die middenaftakking na.
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door bcvdb »

Zooooo, tijd voor foto's!! Want het gaat wel erg snel nu!!

Heb middels ook de gloeispanningen op de trafo aangesloten zoals Anne had geïllustreerd.
Daarnaast heb ik nog een vraagje: Op de eerste foto is de smoorspoel te zien, deze hangt onder de UGT's. Ik zit er een beetje mee of ik de voedingsdraden (blauw/zwart getwist) die naar de schakelaar gaan, of die zo dicht bij de draden van UGT mag komen. Zoals op de foto te zien is liggen ze haast tegen elkaar.

Mocht iemand rare dingen zien, of foutjes... dan hoor ik dat natuurlijk heeeel graag... Of zaken in de opbouw die niet logisch zijn...
Bijlagen
Photo 04-07-12 18 28 14.jpg
De gloeidraden... het begin is gemaakt!!
De gloeidraden... het begin is gemaakt!!
ECC99.
ECC99.
Het alternatief voor de voedingsspanning
Het alternatief voor de voedingsspanning
Ook de voeding krijgt vorm...
Ook de voeding krijgt vorm...
Ook het steraardpunt loop aardig vol
Ook het steraardpunt loop aardig vol
Voedingselco's met de weerstandjes
Voedingselco's met de weerstandjes
De weerstanden voor de BIAS instelling te meten. Deze zijn 10 Ohm. Alle weerstanden zijn 2 watt Allan Bradleys of 5 watt Kiwame (die groene)
De weerstanden voor de BIAS instelling te meten. Deze zijn 10 Ohm. Alle weerstanden zijn 2 watt Allan Bradleys of 5 watt Kiwame (die groene)
Pin 3 en 8 van de ECC99 via een 10K naar de massa. Dit keer het submassa punt per kanaal.
Pin 3 en 8 van de ECC99 via een 10K naar de massa. Dit keer het submassa punt per kanaal.
De aansluitingen bij 6SN7. 2 stuks 1K parrallel aan de beide kathodes naar de massa. En de twee stopweerstanden voor het ingangssignaal
De aansluitingen bij 6SN7. 2 stuks 1K parrallel aan de beide kathodes naar de massa. En de twee stopweerstanden voor het ingangssignaal
Vanuit de smoorspoel naar 3 punten. DUs ook 3 draden daar bevestigd. TD heeft die draden op het pootje van de 500uF elco zitten. Maar mij lijkt dit beter...
Vanuit de smoorspoel naar 3 punten. DUs ook 3 draden daar bevestigd. TD heeft die draden op het pootje van de 500uF elco zitten. Maar mij lijkt dit beter...
De MKP om het kanaal te ontkoppelen. Samen met de Kiwame weerstanden waar de 445 volt aansluiting op komt
De MKP om het kanaal te ontkoppelen. Samen met de Kiwame weerstanden waar de 445 volt aansluiting op komt
Het wordt steeds voller bij de 6SN7. De voeding is bijna klaar. Alleen de naar de zijkant uitstekende weerstanden bij de dubbel elco's nog verbinden met de smoorspoel. Die aansluiting waar 3 draden aan zitten.<br />Ook bij 1 kanaal al de koppel condensatoren bevestigd hier. De welbekende Auricaps
Het wordt steeds voller bij de 6SN7. De voeding is bijna klaar. Alleen de naar de zijkant uitstekende weerstanden bij de dubbel elco's nog verbinden met de smoorspoel. Die aansluiting waar 3 draden aan zitten.
Ook bij 1 kanaal al de koppel condensatoren bevestigd hier. De welbekende Auricaps
Het printje voor de NRS... Klein en compact opgezet. De meerslagenpotmeters komen op een eigen printje...
Het printje voor de NRS... Klein en compact opgezet. De meerslagenpotmeters komen op een eigen printje...
De onderkant...
De onderkant...
Photo 07-07-12 14 11 53.jpg
De meerslagenpotmeters
De meerslagenpotmeters
Print en potmeters verbonden met elkaar
Print en potmeters verbonden met elkaar
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door democles »

Zulke mooie foto,s,en niemand reageerd :rock:

Oke,wilde eigenlijk niets toevoegen,wat op zich al genoeg verteld over wat ik hier zie :mrgreen:

Mooi,man!!!!!!!!!!

Kiwame,s in de voeding en overal AB weerstanden,dit gaat vet klinken :wink:

Ik zou geen AB,s in de voeding gebruiken,dus niet die twee ,,bleethers,, over de twee 47uF elko,s in de voeding.gebruik Kiwame :wink: [of metal film]

Mocht het te ,,klinisch ,,klinken,haal de auricaps er uit en vervang ze door Oblicato,s of een goeie PIO,in samenwerking,met de AB weerstanden konden de Auricaps

misschien wel goed werken : :o

Heel netjes,,ga niet ,te,,,,door alles met krimpkous af te werken,het er af halen is meer werk :wink: alleen waar nodig


Enkele forumleden zullen waarschijnlijk zeggen,,,,wat is een AB weerstand,,waarom Kiwame,,Auricap,,of PIO,,[een dialecticum en een beetje aansluitdraden,waar hebben we het hier over,de sinus op mijn scoop blijft onveranderd............................dream on :mrgreen:

Vandaar dat mijn reactie een beetje voorzichtig is,zonder het gevoel van direct neergesabeld te worden.......

Maar ja,een mooie bouw,vraagt om complimenten....... O:) =D> =D>

Dat van die bedrading onder je smoorspoelen zul je moeten afwachten,,,,,,,,,denk ik,,of er omheen leggen..
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door TheoK »

Ziet er tot nu toe netjes uit Bart.
Heb ook nog niks bijzonders kunnen vinden wat verkeerd zou kunnen gaan.
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door bcvdb »

Hihi

Bedankt! Ja die weerstanden dat is altijd een verhaal appart. Miss hoor je t. Miss niet. Daar zijn al vele topIcs over geschreven.

Ik denk dat ik de voeding voor de zekerheid om leg.

En nog 1 klein vraagje. Ik schakel de voeding 230 v dubbelpolig. Moet dat met de hoogspanning ook? 400v. Of moet die enkelpolig?

Bedankt Alvast!!
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door TheoK »

Ik denk dat enkelpolig voldoende is.
Dat heb ik ook met mijn 6CA7EH versterker gedaan.
En die draait zowat al een jaar zo zonder problemen.
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door bcvdb »

Oei!!!! En toen Ging het mis.

Ik heb de hele schakeling in elkaar gezet en wilde het eea gaan meten. Ik heb via een variac de spanning rustig opgeregeld. Dit ging goed. Tot de hoogspanning aan sprong. Er begon iets te sissen. Het bleek de soldering te zijn op de 500 uF elco in de voeding.

Ik heb alles doorgelopen en kan niet vinden dat nie klopt.
Ik meet overigens zonder buizen erin. En zonder LS eraan.
De elco werd loei heet en heb hem snel uitgezet. De voeding op die elco los gehaald en het andere kanaal geprobeerd. Zelfde prObleem. Alleen bleef deze veeeel langer rustig. Toen ook sissen.

Zijn er speciale punten waar ik even snel moet meten om ergens achter te komen??
Hoor het heeeeel graag!!

Bart
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door Ah!buis »

Het enige wat ik met hierbij kan voorstellen is dat die 500µ verkeerdom zitten.Als er iets mis was met de HS haden de twee in serie voor de smoorspoel ook,en nog heviger,te keer gegaan.
Anne
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door gervenja »

ik zou eerst kijken naar de plus en de min vlak na de diodes (gelijkrichting) of die goed zitten. Ik heb het idee dat de twee in serie 1000v kunnen hebben dus misschien kunnen ze ook meer hebben als ze verkeerd om zitten. Daarna naar de polariteit van de elko's controleren.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door Barry2001 »

Wat wordt de spaning op die elco, je meet zonder buizen zeg je dus kan de spanning op de elco oplopen tot boven de werkspanning.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door nl3prc »

En dan net als wat al werdt vermeld
De spanning die er onbelast op kan komen te staan kan toch wel boven de max toelaatbare van je elco's uit komen

je trafo levert iets van 370 VAC dat wordt dan na je diodes al snel 523 V DC.
En ik neem aan dat de door AE geleverde trafo's zelfs iets meer dan 370 VAC onbelast geeft
Die 480 Waar dick het over heeft is als de buizen ook warm zijn ' dus als er een belasting op je voeding staat en dat is in dit geval niet van toepassing.

Ik vindt die elco's wel krap berekend door triode Dick
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door bcvdb »

Polariteit van de elcos is goed. Die had ikook meteen gecontroleerd.

Ik zal de spanning over de elco meten. Misschien is die onbelast te hoog ja.
Klopt het dat ik zonder buizen ook geen negatieve spanning meet uit de NRS. Of is dat ook raar?

Ik hou jullie op de hoogte!,
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door nl3prc »

Als je dat goed hebt aangesloten op je trafo moet daar gewoon die min 49 volt op staan maar dat zou je dan wel even moeten instellen op min 49V maar er moet zowiezo een negatieve spanning aanwezig zijn als de trafo op 230VAC staat
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door Barry2001 »

Dat is wel raar ja. NRS is gewoon een afhankelijk schakelingetje waar -49V uit moet komen. NEGatief dus.
Plaats reactie