hulp met meten Wharfedale speakers

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door markbakk »

Vraag meteen even welke massa ze aan de conus hebben toegevoegd om Vas te bepalen. Sd kun je eenvoudig zelf bepalen door de diameter van de conus te meten (vanaf halverwege de rolrand). De wiskunde erachter zul je zelf wel weten :-$.

Daarna kun je aan het rekenen.

M = M1 / (( Fs / Fs¹ )² -1 )

M: de massa van de conus
M1: de massa van de conus inclusief het toegevoegde gewicht
Fs: de resonantiefrequentie van de speaker (zonder toegevoegd gewicht), bij jou 40Hz
Fs¹: de resonantiefrequentie van de speaker (met toegevoegd gewicht), bij jou 30Hz

Vervolgens volgt VAS uit het berekenen van Cms:

Cms = 1 / ( 2 * π * fs )² * M
VAS = CMS * d * c² * A²

Gebruik voor d (dichtheid lucht) 0,0012 kg/liter en voor c (geluidssnelheid in lucht) 340 m/s. Dan krijg je een uitkomst van VAS in liters.

Meer weten?
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door CoenvanDongen »

markbakk schreef:
De wiskunde erachter zul je zelf wel weten :-$.
Nope.. hier heb ik geen kaas van gegeten..terwijl ik al een flinke tijd al dit soort handleidingen aan het lezen ben.
De speaker is inmiddels alweer onderweg naar Oss voor een tweede meting.
Ik zal vragen hoeveel M is meegegeven en ga proberen de boel uit te rekenen aan de hand van jouw formules.
Is een goeie oefening voor mij.

Bedankt voor de link, deze kende ik nog niet en is redelijk simpel.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door b_force »

CoenvanDongen schreef:
markbakk schreef:
De wiskunde erachter zul je zelf wel weten :-$.
Nope.. hier heb ik geen kaas van gegeten..
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cirkel

:wink:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door markbakk »

Ja, dat gaat niet helpen. Sd is de oppervlakte van de conus van je luidsprekerunit. En omdat die conus cirkelvormig is én omdat je voor de oppervlaktebepaling de projectie op het platte vlak mag gebruiken (en niet de werkelijke oppervlakte) volgt Sd uit:

Sd = π/4 * d * d (in cm2)

waarbij d de diameter is van de conus (vanaf -dus- het midden van de rolrand).

O ja. Sd = A in de formule van mijn eerdere post. Zie je meteen het verband tussen Sd (of A) en VAS.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door b_force »

Klopt, ik dacht, ach een beetje zelf onderzoeken :)

Je formulering is trouwens ietwat verwarrend om te lezen.
Het lijkt nu net alsof je door d moet delen.

Sd = d*d * π/4 = d² * π/4 = π*r²
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door CoenvanDongen »

Zoow...
Nieuwe (kloppende) parameters zijn binnen.....
Bijlagen
Picture 8.png
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door markbakk »

b_force schreef:
Het lijkt nu net alsof je door d moet delen.
Zeg, heb jij wel eens gehoord van Meneer Van Dale Wacht Op Antwoord? al geldt die regel 'officieel' niet meer...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door b_force »

markbakk schreef:
b_force schreef:
Het lijkt nu net alsof je door d moet delen.
Zeg, heb jij wel eens gehoord van Meneer Van Dale Wacht Op Antwoord? al geldt die regel 'officieel' niet meer...
al geldt die regel 'officieel' niet meer...

Je geeft het antwoord zelf al :wink:

Ooit in de brugklas daardoor een 9,5 gekregen ipv een 10 :(
(met dank aan mijn vader :evil: )

Hoe dan ook, het is verwarrend. :mrgreen:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door markbakk »

b_force schreef:
Hoe dan ook, het is verwarrend.
Pas maar op, anders haal je nog een keer i.p.v. een 10 een 9,5! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door CoenvanDongen »

Oke

Heb even met de hand zitten rekenen, leuk, maar heb unibox het grote werk laten doen.

Nu geeft hij twee opties op basis van mijn gegevens:
Standart design:
Vb- 30L
Fb- 38.80Hz
F3- 37.42Hz
Port min dia 0.00cm
Port Length 37.65 cm


en
Design by Vb, Fb and Q
Physical Vb= 58L
Absorption, Qa= 80
Leakage, Ql= 15
Port, Qp= 80
Alpha= 0.385
Vb= 59.0 L
Fb= 33.50 Hz
F3= 36.98 Hz
Port dia, not updated. 9.65cm
Port length 23.53
Port 1 resonance 576 Hz


Ik neem aan dat ik voor Design by Vb, Fb and Q maten moet gaan.
maar is er iemand die de tijd wil nemen om de gegevens te checken of ook door zijn programma heen te laten rollen?
Mij kennende heb ik vast wat vergeten.

parameters zijn:
Fs 42.3, Vas 22.7, Qes 0.505, Qms 2.740, Sd 158, Vd 70, Pe 80, Rg 0.3, Qts 0.427, REF 87.3, Dd 15.96, Mmd 21.25, Eta 0.34%, Spl 88.56,
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door Chris_T »

Ik heb hem even in Winisd gegooid en kom op de volgende opties:
Wharfedale 1751 (WinISD sim).png
Geel is de QB3 afstemming en oranje BB4.

Kastvolume & afstemming:
Qb3 -> 28l, 40Hz
(S)BB4 -> 19l, 42Hz

Klopt dus aardig met wat Unibox standaard aanraad (de QB3 afstemming).
Al vindt ik 28l wel erg veel voor een 5.5".
De groeplooptijd/groupdelay is met deze afstemming ook aan de hoge kant met 18ms @37Hz.
Ik zou daarom eerder voor SBB4 kiezen dan QB3 (ook omdat de knie in het laag dan wat minder scherp is -> betere aansluiting met de roomgain cq. kamer).

Bij de 2e optie van Unibox mag je vrij spelen met het kastvolume, afstemming en de verliesfactor.
De Q waarden zijn daarbij niet zo van belang tenzij je bewust een lekke kast wilt ontwerpen (om een bult in het laag weg te werken bijvoorbeeld) ;)
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door CoenvanDongen »

Dankjewel voor de moeite,

Ik zie dat ik voor een kast van 19 liter wel flink moet spelen met de maten, aangezien de pijp 25 cm lang moet zijn.
Is dit niet erg aan de lange kant?
wel beter dan de andere optie btw (35 cm)


En ik wil er een MTM van maken, kan ik dan de zelfde liters aanhouden als ik de speakers in serie aansluit?
of zeg ik nu iets raars?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door b_force »

Hoezo?

Een Br van 26,4cm² is groot genoeg (21,5cm lang)
Je kunt zelfs nog iets kleiner, 20,4cm² (16cm ongeveer)


Deze: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3900
of deze: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3890

Ik zou hem in ongeveer 17-18 liter netto doen.
Met dempingsmateriaal komt het dan helemaal mooi uit :)
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door CoenvanDongen »

Oke daaruit maak ik op dat het bij de BR vooral om de cm2 gaat en niet specifiek om de lengte.
Daar ben ik blij om!

iemand deze nog?
CoenvanDongen schreef:
En ik wil er een MTM van maken, kan ik dan de zelfde liters aanhouden als ik de speakers in serie aansluit?
of zeg ik nu iets raars?
Ik kan niet wachten om te beginnen met ontwerpen :bounce:
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door Chris_T »

b_force schreef:
Een Br van 26,4cm² is groot genoeg (21,5cm lang)
Je kunt zelfs nog iets kleiner, 20,4cm² (16cm ongeveer)
Dat is wel heel erg klein hoor.
Waarschijnlijk net aan de grens voordat de poort ophoudt met te werken (totale turbulentie).
Maar het grote probleem is dat je allang last hebt van een zuchtende poort.
Om dat te voorkomen wordt vaak een luchtsnelheid van max. 10m/s aangehouden met een redelijke afronding op de buiseinden (ca. 20% van de diameter).
V.Dickason (of was het nu de Hr. Small?) raadde het ook aan om een minimale poortoppervlak te nemen van 1/4 - 1/5 van het wooferoppervlak.
Uiteraard hangt het er ook vanaf hoe luid je speelt, maar persoonlijk zorg ik er liever voor dat je geen zachte scheten krijgt wanneer wat paukenslagen voorbij komen :) .
CoenvanDongen schreef:
Oke daaruit maak ik op dat het bij de BR vooral om de cm2 gaat en niet specifiek om de lengte.
Daar ben ik blij om!
Allebei zijn ze even belangrijk ;). Hoe groter het poortoppervlak, hoe langer de poort ook moet worden om de afstemming te behouden.
Ik was trouwens uitgegaan van 1 woofer per kant. Met 2 woofers moet het poortoppervlak ook verdubbeld worden.
Je krijgt dan een pijpje van 9.6cm diameter, lengte 25.3cm (100mm pvc pijp), bij een kastvolume van 38 liter.
Kleiner mag wel, zeker als je niet luid speelt.
Maar houdt er dan wel rekening mee, dat je op een hoger volume last kunt gaan krijgen van een zuchtende poort (en dus ook minder output in het laag).
Je kunt trouwens óók ervoor kiezen om een slotpoort te maken. Dan bij je wat vrijer in de locatie en de lengte van de poort.
Een andere mogelijkheid is om de poort aan de onderkant van de behuizing te plaatsen of om een gebogen poort nemen.
CoenvanDongen schreef:
En ik wil er een MTM van maken, kan ik dan de zelfde liters aanhouden als ik de speakers in serie aansluit?
of zeg ik nu iets raars?
Met twee woofers moet ook het kastvolume verdubbeld worden.
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door CoenvanDongen »

Dat maakt een hele hoop duidelijk! dankjewel :D
b_force schreef:
Ik zou hem in ongeveer 17-18 liter netto doen.
Met dempingsmateriaal komt het dan helemaal mooi uit :)
dus even voor de zekerheid...
die 38 liter is inclusief pritex en exclusief woofers, tweeters en Br pijp?

of moet ik die Br pijp er niet afhalen?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door b_force »

@Chris_T
Ik had het over een woofer.

Ik zie net dat het om twee per kant gaat, dan is het idd veel te klein.
Met 1 woofer zit je op zo'n 14m/s, wat gewoon prima is.
Dat is helemaal op het maximum, maar daar ga je toch nooit op spelen.
Zeker niet met twee woofers!

@CoenvanDongen
Doordat ik net pas zie dat het een vloerstaander wordt, zou ik het wat groter nemen 20-22 liter per woofer.
Totaal dus 40-44 liter tuned @ 40-41Hz.
Wel elke woofer z'n eigen compartiment.
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door CoenvanDongen »

b_force schreef:

@CoenvanDongen
Doordat ik net pas zie dat het een vloerstaander wordt, zou ik het wat groter nemen 20-22 liter per woofer.
Totaal dus 40-44 liter tuned @ 40-41Hz.
Wel elke woofer z'n eigen compartiment.
Als ik allebei de woofers een eigen compartiment geef dat moet ik ook 2 br buisjes maken toch?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door b_force »

Ja :wink:
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door Chris_T »

b_force schreef:
@Chris_T
Ik had het over een woofer.

Ik zie net dat het om twee per kant gaat, dan is het idd veel te klein.
Met 1 woofer zit je op zo'n 14m/s, wat gewoon prima is.
Dat is helemaal op het maximum, maar daar ga je toch nooit op spelen.
Zeker niet met twee woofers!
Dat snap ik, in de betreffende post ben ook uitgegaan van 1 woofer.
Ik deel alleen niet de mening dat het prima is om zo'n kleine poort te gebruiken.
De 'scuffing' geluiden treden al vrij vroeg op, ver beneden de duimregel van 5% van de geluidssnelheid.
Helemaal als de poort geen of alleen een kleine afronding heeft.

Ik ben daar voor het eerst tegen de lamp aangelopen bij een bandpass project met de SDS134 (klein experiment).
Daarbij had ik gekozen voor een poortsnelheid van 10m/s bij maximale output (iets van 96dB SPL piek) en dacht toen ruim onder de grens te zijn van hoorbare bijgeluiden (<5% van de geluidssnelheid).
Maar wat kwam ik in de praktijk thuis van een koude douche, de scuffing geluiden waren al hoorbaar (@5m/s) bij 90dB SPL piek en bijzonder storend.
Temeer omdat de poort aan de voorkant geplaatst was.
Dat was wel op een geluidsniveau dat voor een 20-30m2 woonkamer vrij normaal zou zijn, maar voor muziek met veel dynamiek of film schoot het echt tekort.
De grens waarbij de skuffing optrad was ook vrij abrupt, het was echt aan of uit.
Een kanttekening was wel dat er geen gebruik is gemaakt van afrondingen op de poort.
Met een redelijke afronding op de poorteinden zou de grens mogelijk verlegt kunnen worden richting 10m/s.

In de regel wil je dus de poort zo groot mogelijk maken als maar kan, tenzij het echt niet meer past of de poort resonantie zo laag wordt dat deze niet meer goed te camoufleren valt.
Aangezien het een vloerstaander moet worden is er (eigenlijk) ruimte genoeg.
b_force schreef:
Wel elke woofer z'n eigen compartiment.
Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor, maar waarom eigenlijk? Is het niet beter de woofers in tandem te laten werken op 1 poort?
Een reden die ik mij kan bedenken is om een grote staande golf te vermijden, maar dat kan toch ook worden voorkomen door schuine shotten te plaatsen (die dan gelijk als bracing kunnen dienen)?
Of heeft dat geen effect meer bij <200Hz?

Edit:
Post aangepast, ander praktijkvoorbeeld gebruikt voor probleem 'scuffing'
Laatst gewijzigd door Chris_T op vr 23 mar 2012, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door b_force »

Dan blaas je wel heel hard hoor, met je speakers :wink:

Ik heb nog nooit problemen ervaren als ik 14-16/17 m/s als maximale uitgangspunt neem. (praktisch zit je sowieso lager)
Bij normaal gebruik zit je daar dan dik onder, hoewel het een beetje van je afstemming afhangt.
Ik stem bij voorkeur iets lager met een iets kleiner volume.

Twee compartimenten is voornamelijk tegen de staande golf ja.
Bij 1 meter ligt die op zo'n 175Hz.
Buiten het feit dat schotten daar niet zo heel erg veel doen, werkt dempingsmateriaal op 344Hz (dus 50cm) veel effectiever (dat gaat namelijk logaritmisch)!!!!
Ook hoef je minder te letten op waar je dempingsmateriaal toepast.
Als dat namelijk tussen woofer en BR zit, werkt BR veel minder effectief (helpt daarentegen wel weer gelijk tegen poortruis :wink: )
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door CoenvanDongen »

b_force schreef:

Twee compartimenten is voornamelijk tegen de staande golf ja.
Bij 1 meter ligt die op zo'n 175Hz.
Buiten het feit dat schotten daar niet zo heel erg veel doen, werkt dempingsmateriaal op 344Hz (dus 50cm) veel effectiever (dat gaat namelijk logaritmisch)!!!!
Ook hoef je minder te letten op waar je dempingsmateriaal toepast.
Als dat namelijk tussen woofer en BR zit, werkt BR veel minder effectief (helpt daarentegen wel weer gelijk tegen poortruis :wink: )
Stel ik maak een MTM en ik maak tussen de twee woofers schotten op de manier van de filigran.
http://kobele.tripod.com/index/16/vifa/filigran_2.gif
Zou het dan misschien wel mogelijk zijn om een grote ruimte te maken? en geen last meer te hebben van staande golven.
(Ik wil de vloerstaanders trouwens rond de 70 hoog maken. en voor volume meer de diepte in btw).

De rede dat ik graag 1 grote ruimte heb is omdat ik dan 1 basreflexpoort aan de voorkant kan stoppen. Als ik twee compartimenten heb, dan moet ik de bovenste BR aan de achterkant doen, aangezien ik bovenaan geen ruimte meer heb op de baffle daarvoor. De rede daarvoor is dan weer dat ik eigenlijk alle gaten op de baffle wil houden, omdat ik overweeg ze van gietbeton te maken. Hoe makkelijker de mal hoe beter het resultaat ;)
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door CoenvanDongen »

Beste b_force

Ik kan geen enkele bouwtekening vinden van een model van vifa, sanspeak, seas etc die gebruik maakt van 2 compartimenten als er 2 zelfde woofers worden gebruikt...
Kan je mij uitleggen waarom dit nodig is in mijn geval?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door b_force »

Dat heb ik toch al uitgelegd? :-s
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door CoenvanDongen »

b_force schreef:
Dat heb ik toch al uitgelegd? :-s
Ja dat is wel waar :p

Laat ik m anders formuleren:
Waarom hebben al die andere modellen geen last van staande golven?
Plaats reactie