b_force schreef:@Chris_T
Ik had het over een woofer.
Ik zie net dat het om twee per kant gaat, dan is het idd veel te klein.
Met 1 woofer zit je op zo'n 14m/s, wat gewoon prima is.
Dat is helemaal op het maximum, maar daar ga je toch nooit op spelen.
Zeker niet met twee woofers!
Dat snap ik, in de betreffende post ben ook uitgegaan van 1 woofer.
Ik deel alleen niet de mening dat het prima is om zo'n kleine poort te gebruiken.
De 'scuffing' geluiden treden al vrij vroeg op, ver beneden de duimregel van 5% van de geluidssnelheid.
Helemaal als de poort geen of alleen een kleine afronding heeft.
Ik ben daar voor het eerst tegen de lamp aangelopen bij een bandpass project met de SDS134 (klein experiment).
Daarbij had ik gekozen voor een poortsnelheid van 10m/s bij maximale output (iets van 96dB SPL piek) en dacht toen ruim onder de grens te zijn van hoorbare bijgeluiden (<5% van de geluidssnelheid).
Maar wat kwam ik in de praktijk thuis van een koude douche, de scuffing geluiden waren al hoorbaar (@5m/s) bij 90dB SPL piek en bijzonder storend.
Temeer omdat de poort aan de voorkant geplaatst was.
Dat was wel op een geluidsniveau dat voor een 20-30m2 woonkamer vrij normaal zou zijn, maar voor muziek met veel dynamiek of film schoot het echt tekort.
De grens waarbij de skuffing optrad was ook vrij abrupt, het was echt aan of uit.
Een kanttekening was wel dat er geen gebruik is gemaakt van afrondingen op de poort.
Met een redelijke afronding op de poorteinden zou de grens mogelijk verlegt kunnen worden richting 10m/s.
In de regel wil je dus de poort zo groot mogelijk maken als maar kan, tenzij het echt niet meer past of de poort resonantie zo laag wordt dat deze niet meer goed te camoufleren valt.
Aangezien het een vloerstaander moet worden is er (eigenlijk) ruimte genoeg.
b_force schreef:
Wel elke woofer z'n eigen compartiment.
Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor, maar waarom eigenlijk? Is het niet beter de woofers in tandem te laten werken op 1 poort?
Een reden die ik mij kan bedenken is om een grote staande golf te vermijden, maar dat kan toch ook worden voorkomen door schuine shotten te plaatsen (die dan gelijk als bracing kunnen dienen)?
Of heeft dat geen effect meer bij <200Hz?
Edit:
Post aangepast, ander praktijkvoorbeeld gebruikt voor probleem 'scuffing'