buizenversterker stuk
Moderator: Beheerdersteam
- RobertD
- Contacteer:
Re: buizenversterker stuk
erg raar dat ze jou hebben geadviseerd om de spanningen te meten zonder buizen erin.
Je hebt zelf al gezien dat de voedingsspanning dan heel hoog kan oplopen (zoals Tubehead Glenn ook al zei).
Soms gaat de voedingsspanning dan boven de spanning uit die de voedingselco's kunnen verdragen.
Je hebt zelf al gezien dat de voedingsspanning dan heel hoog kan oplopen (zoals Tubehead Glenn ook al zei).
Soms gaat de voedingsspanning dan boven de spanning uit die de voedingselco's kunnen verdragen.
- ronnydepony
Dan zal ik het doen zoals eerder aangehaald, rechterbuizen in linkerkanaal en nieuwe buizen in rechterkanaal, mijn goedkope laptopspeakers als belasting.
Volume op nul zetten en spanningen meten plus bias controleren.
Heb wel 4 buizen besteld en 5 weerstanden van 10 Ohm en 5 van 200 Ohm; mag er nog eens eentje kapotspringen
Nog een nieuw soldeerboutje en alles dan goed vastsolderen .
En dan een schietgebedje dat alles terug normaal is, dwz zonder schade aan mijn originele luidsprekers
En niet te vergeten een apart statiefje met veel ademruimte om de buizenversterker op te plaatsen
Mvg,
Ronny
Volume op nul zetten en spanningen meten plus bias controleren.
Heb wel 4 buizen besteld en 5 weerstanden van 10 Ohm en 5 van 200 Ohm; mag er nog eens eentje kapotspringen
Nog een nieuw soldeerboutje en alles dan goed vastsolderen .
En dan een schietgebedje dat alles terug normaal is, dwz zonder schade aan mijn originele luidsprekers
En niet te vergeten een apart statiefje met veel ademruimte om de buizenversterker op te plaatsen
Mvg,
Ronny
- RobertD
- Contacteer:
Wat was er eigenlijk mis met die soldeerbout?
Gebruik vooral de goede tin. Voor hobbyisten bij voorkeur ouderwetse loodhoudende tin. (Dus niet RoHS).
De tin moet voorzien zijn van een harskern zodat het goed vloeit.
Zorg dat je componenten schoon zijn. Vuile of geoxideerde onderdelen kun je niet goed vastsolderen.
Gebruik vooral de goede tin. Voor hobbyisten bij voorkeur ouderwetse loodhoudende tin. (Dus niet RoHS).
Zorg dat je componenten schoon zijn. Vuile of geoxideerde onderdelen kun je niet goed vastsolderen.
Goed advies, en vergeet niet om de uiteinden van nieuwe componenten eerst lichtjes te vertinnen!RobertD schreef:Wat was er eigenlijk mis met die soldeerbout?
groet,
Aat
- ronnydepony
Die soldeerbout was er eentje van den Brico
Punt is volledig weg.
Die tip om alles voor te vertinnen is heel goed.
Soldeersel heeft een tin-lood verhouding van 40-60 en een harskern.
Er staat op "Electro", dus ik denk dat ie goed moet zijn voor de klus.
Mvg,
Ronny
Punt is volledig weg.
Die tip om alles voor te vertinnen is heel goed.
Soldeersel heeft een tin-lood verhouding van 40-60 en een harskern.
Er staat op "Electro", dus ik denk dat ie goed moet zijn voor de klus.
Mvg,
Ronny
- ronnydepony
Onderdelen zijn binnen maar vind niet direkt tijd om te solderen, enz.
Wat ik ook mis aan deze versterker is een zekering, hoeveel zou deze moeten bedragen ?
Zijn er eventueel aanpassingen mogelijk waardoor deze versterker een veiligheid heeft wanneer er een buis kapot springt zodat mijn luidsprekers niet zo kraken, of zijn er nog andere opties ?
Mvg,
Ronny
Wat ik ook mis aan deze versterker is een zekering, hoeveel zou deze moeten bedragen ?
Zijn er eventueel aanpassingen mogelijk waardoor deze versterker een veiligheid heeft wanneer er een buis kapot springt zodat mijn luidsprekers niet zo kraken, of zijn er nog andere opties ?
Mvg,
Ronny
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Er zou in ieder geval een zekering in moeten zitten tussen de 230V aansluiting en de voedings trafo. Als dat niet zo is dan is de fabrikant wel aardig in gebreke gebleven. Ook zou het heel verstandig zijn om een zekering op te nemen in de + voeding naar de uitgangs trafo, dit om te grote stroom daardoor te beperken en de trafo bij eventuele kortsluiting in de buizen te voorkomen. Waarde van de zekeringen hangt af van de maximaal te verwachten stroom. Het lijkt me handig om trage zekeringen te nemen in plaats van snelle.
- ronnydepony
zo, vandaag even tijd gehad om te solderen en de versterker doet het weer
moet nu nog enkel die zekeringen zien in te bouwen, als ik een waarde kan vinden.
mvg,
Ronny
moet nu nog enkel die zekeringen zien in te bouwen, als ik een waarde kan vinden.
mvg,
Ronny
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
ronnydepony schreef:zo, vandaag even tijd gehad om te solderen en de versterker doet het weer![]()
![]()
![]()
mvg,
Ronny
Het lijkt me dat een trage zekering van 300mA van de uitgangs trafo naar de voeding de trafo beschermt tegen doorbranden als de buizen onverhoopt sluiting mochten maken. het beschermt de buizen niet maar de trafo's wel en die kosten zeker meer dan een setje buizen. En een 2A zekering van de voedingstrafo naar het lichtnet zal ook wel aardig in de goede richting zitten. Mocht er iets verschrikkelijk fout gaan dan gaat die zekering er vast wel uit en tijdens normaal bedrijf blijft hij ook vast wel heel.
Ik ben benieuwd wat voor buizen (type en merk) je er in hebt gezet en hoe dat klinkt ook in verhouding met wat er van af fabriek in zat.
Veel succes en plezier met de herboren versterker.
mvg,
Jan Mulder
- ronnydepony
Bedankt voor de informatie Jan.
Wat er nu al veranderd is tov fabriek af is hetvolgende :
De voorversterkerbuizen vervangen door GE 5670.
Alle koppelcondensatoren vervangen door Jantzen Audio exemplaren.
En nu dus de eindversterkerbuizen vervangen door Electro Harmonix EL34EH.
Als bias-punt alles afgeregeld ergens middenin; nl. 33mA.
Wat de klank betreft valt mij hetvolgende op; stemmen vind ik iets beter verstaanbaar, hoog is iets minder scherp, iets meer detail en stereo-spreiding.
Het geluid bevalt mij beter dan met de Chinese buizen.
Updates die nog gepland zijn; die zekeringen en een Alps volumeregeling.
Daarna zal ik eens een studie maken van een upgrade van mijn Scan-Speak Reference Plus luidsprekers.
Bedoeling is om een luidspreker te maken die een 93 a 94 dB kan weergeven zodat ik daarna een 300B versterker kan maken.
Mvg,
Ronny
Wat de klank betreft valt mij hetvolgende op; stemmen vind ik iets beter verstaanbaar, hoog is iets minder scherp, iets meer detail en stereo-spreiding.
Daarna zal ik eens een studie maken van een upgrade van mijn Scan-Speak Reference Plus luidsprekers.
Bedoeling is om een luidspreker te maken die een 93 a 94 dB kan weergeven zodat ik daarna een 300B versterker kan maken.
Mvg,
Ronny
- ronnydepony
word off-topic maar een eerste schets ziet er hetvolgende uit.
nu nog de gepaste speakers invoeren invoeren in Boxsim, verschillende merken uitproberen en zien hoever ik geraak.
is wel een project van lange duur dus heel veel kan ik er nog over kwijt.
mvg,
Ronny
nu nog de gepaste speakers invoeren invoeren in Boxsim, verschillende merken uitproberen en zien hoever ik geraak.
is wel een project van lange duur dus heel veel kan ik er nog over kwijt.
mvg,
Ronny
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
ronnydepony schreef:Bedankt voor de informatie Jan.
Mvg,
Ronny
Ik zou me niet zo druk maken over speakers met zo'n hoog rendement, levert je veel minder op dan dat je denkt. Ik gebruik zelf mijn eigen ontwerp 300B monoblok eindversterkers (8 a 9 Watt maximaal) en als luidsprekers een paar QUAD ESL's waarvan het rendement in de buurt ligt van 84dB (1 Watt / 1 meter) en ik heb eigenlijk nooit vol vermogen nodig. Ik heb ook nog een SONY transistor versterker van ruim 80 Watt staan een een KT88 klasse A balans van 30 Watt maar die klinken allemaal niet zo goed als de 300B. Opmerkelijk is dat ik met die andere versterkers meer behoefte heb aan een hoger volume dan met de 300B. De details die ik met de 300B op laag volume hoor lijken er met de andere versterkers pas uit te komen als het volume hoger is. Als je beschikking hebt over een spectrum analyser kan daarmee je ruststroom instelling nog optimaliseren, het is mij opgevallen dat in veel gevallen de buizen ook dynamisch niet allemaal gelijk zijn en je door de bias instelling van een van de buizen weinig te varieren je een instelling kan vinden waarbij de vervorming een echt minimum bereikt. Dat kan in het totaal soms een factor 2 schelen.
Wat de Scanspeak betreft kan de keuze van de condensatoren in het filter een wereld van verschil maken. Beroerste wat je kangebruiken zijn bipolaire elco's voor midden en hoog.
Groeten,
Jan
- ronnydepony
Wat componenten betreft voor het filter heb ik extra uitgegeven om de betere te hebben.
Wat die paar extra dB betreft, het kan zijn dat het niet nodig is, maar is dit ook niet een beetje afhankelijk van hoe groot de luisterruimte is, bij mij lopen woonkamer en keuken over in 1 geheel en dit beslaat toch een kleine 70 vierkante meter.
Ook mis ik toch wel wat bas met de Reference Plus , heb ook al gedacht aan een subwoofer, maar zoals eerder aangehaald, het is nog allemaal in een beginstadium.
Kan ook zijn dat ik eerst de 300 SE versterker bouw.
Maar eerst moet ik om het vrouwtje ook tevreden te stellen de tuin heraanleggen
Mvg,
Ronny
Wat die paar extra dB betreft, het kan zijn dat het niet nodig is, maar is dit ook niet een beetje afhankelijk van hoe groot de luisterruimte is, bij mij lopen woonkamer en keuken over in 1 geheel en dit beslaat toch een kleine 70 vierkante meter.
Ook mis ik toch wel wat bas met de Reference Plus , heb ook al gedacht aan een subwoofer, maar zoals eerder aangehaald, het is nog allemaal in een beginstadium.
Maar eerst moet ik om het vrouwtje ook tevreden te stellen de tuin heraanleggen
Mvg,
Ronny
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
De vrouw tevreden houden is wel het belangrijkste de rest komt later.ronnydepony schreef:Wat componenten betreft voor het filter heb ik extra uitgegeven om de betere te hebben.
Maar eerst moet ik om het vrouwtje ook tevreden te stellen de tuin heraanleggen![]()
Mvg,
Ronny
Ik heb zelf een ruimte met een vloer oppervlak dat in de buurt komt van 140 vierkante meter en daar voldoet mijn 300B prima met een paar QUAD ESL63's waarvan bekend is dat het rendement nogal laag is. Ik kan er geen extreem hoog 'concert' niveau mee halen maar dat vind ik ook niet nodig. Barry heeft zijn refernce monitors een keer naar mijn ruimte mee genomen en we hebben zitten luisteren met de standaard (passieve) filters en ook actief gefilterd (miniDSP) en met de 300B als versterker. We vonden beide dat de bas niet iets was waar je over hoeft te klagen. Ik neem aan dat de reference plus zelfs nog verder naar beneden door loopt dan de reference monitor en dat er dus geen probleem zit in de speaker zelf. Blijft de ruimte, de versterker en het verwachtingspatroon over. Een laag vervormingspercentage in het laag geeft snel het idee van een (te) laag niveau terwijl dat niet het geval is. Met de reference plus verwacht ik mits deze degelijk gebouwd is weinig vervorming in het laag. De versterker is mogelijk wel een belemmering, commerciële belangen zorgen er vaak voor dat er bezuinigd wordt op de transformatoren en met name de uitgangs trafo. Dat kan tot gevolg hebben dat de kern wat krap is gekozen en ook de primaire zelfinductie wat laag is. Beide zorgen voor een minder ver doorlopende laag weergave, zeker bij een hoger geluid niveau. Tevens hebben meeste buizen versterkers last van impedantie veranderingen van de speakers omdat de dempings factor relatief laag is, de versterking is daardoor bij een lage impedantie lager als bij een hogere impedantie. Als bij de reference plus de beide bas spaekers parallel staan (voor het laag) dan kan dat mede oorzaak zijn van jouw gebrek aan bas.
Dit zijn maar ideeën die bij mij boven komen en misschien heb je er wat aan, anders gewoon niets mee doen.
Groeten,
Jan
- ronnydepony
Zo zijn er nog wat onderdelen die nogal krap bemeten zijn, voedingscondensator van 450V terwijl er 476V op de uitgangstrafo staat, enz.
Die uitgangstrafo kan ook een probleem zijn, maar ik heb al geprobeerd om de kap eraf te halen en voorlopig lukt het niet.
Bij het filter van de Reference Plus staat een impedantiecorrectie getekend, zou dit eventueel al iets kunnen helpen ?
mvg,
Ronny
Die uitgangstrafo kan ook een probleem zijn, maar ik heb al geprobeerd om de kap eraf te halen en voorlopig lukt het niet.
Bij het filter van de Reference Plus staat een impedantiecorrectie getekend, zou dit eventueel al iets kunnen helpen ?
mvg,
Ronny
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Vooral buizen versterkers hebben baat bij een zo glad mogelijk impedantie verloop. Mocht het niet bij iedere frequentie niet dezelfde impedantie zijn dan toch het liefst zonder abrupte pieken of dalen. De laatste zijn moeilijk weg te werken maar pieken in de impedantie zijn te vereffenen met serie schakelingen van spoel, condensator en weerstand. Die pieken zijn vaak het gevolg van of resonanties van de lage tonen weergever met kast of rond de scheidingsfrequentie. Ook een oplopende impedantie t.g.v. de zelfinductie van de tweeter is simpel te compenseren met een weerstand en een condensator. Ik zou het zeker proberen, eerst bij één box en dan mono te gaan luisteren en overschakelen van de gecompenseerde box naar de niet gecompenseerde en horen of het inderdaad het gewenste resultaat oplevert. Hoeveel het uitmaakt hangt van de hoogte van de pieken en de dempingsfactor van de versterker af. Proberen is het makkelijkst.ronnydepony schreef:Zo zijn er nog wat onderdelen die nogal krap bemeten zijn, voedingscondensator van 450V terwijl er 476V op de uitgangstrafo staat, enz.
mvg,
Ronny
Elco's die op een te hoge spanning gebruikt worden hebben meestal geen lang leven. Ik gebruik vaak elco's van JJ en die hebben een standaard serie van 500V in allerhande waardes. De ervaring die ik er mee heb zijn goed en meestal koop ik ze in Duitsland via de webshop van tubetown.de vaak heel snelle levering en goedkopere porto dan verstuurd uit ons eigen land, de prijzen vallen dan best mee.
Groet,
Jan
- ronnydepony
Die impedantiecorrectie ga ik zeker uitproberen.
Wat de versterker betreft heb ik 2 mogelijkheden :
ik doe er enkel nog het noodzakelijke aan en probeer deze dan te verkopen om een 300B te bouwen of ik herbouw deze EL34 volledig vanaf nul, dus dan met nieuwe voeding, uitgangtransfo's, enz.
Is dan ook een goede leeroefening.
Mvg,
Ronny
ik doe er enkel nog het noodzakelijke aan en probeer deze dan te verkopen om een 300B te bouwen of ik herbouw deze EL34 volledig vanaf nul, dus dan met nieuwe voeding, uitgangtransfo's, enz.
Mvg,
Ronny
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Wat je ook nog kan overwegen is om een aantal onderdelen in de versterker te vervangen door exemplaren die je ook in een 300B nodig zal hebben. Denk b.v. aan de elco's in de voeding eventueel andere koppel condensatoren (mits deze van een slechte soort zijn) of een andere buis voor de aansturing van de EL34's. Er zijn denk ik heel wat upgrade mogelijkheden die je kan uitvoeren zonder dat je die onderdelen later niet kan her gebruiken als het toch niet het gewenste doel bereikt. Als je een schema hebt wil ik er wel naar kijken wat de mogelijkheden zijn. Mail me eventueel maar naar mijn prive mail adres.ronnydepony schreef:Die impedantiecorrectie ga ik zeker uitproberen.
Mvg,
Ronny
Groeten,
Jan
- ronnydepony
Dit noem ik nog eens hulp ten top
Zoals aangehaald zijn de voorversterkerbuizen vervangen door GE 5670.
Koppelcondensatoren vervangen door Jantzen Audio 0.22 en 0.33 microF.
Schema en inwendige van de versterker zijn bijgevoegd.
Mvg,
Ronny
Mvg,
Ronny
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Als ik naar het schema kijk dan valt mij als eerste op dat de ingangs trap, de fase draaier, duidelijk voor verbetering vatbaar is. Je zal in deze opzet niet een symmetrische output krijgen wat je eigenlijk wel wilt. De anode stroom zal ongeveer 2 mA per triode zijn en met een Ra van 10k valt daar 20 V over en dat mag best wat meer zijn gezien de voedings spanning. De drivers met een Ra van 150k is relatief hoog voor het aansturen van een EL34. Ik vraag me af of die waardes in het schema wel kloppen, ik zou het andersom eerder verwachten. Ook ontbreken bij alle buizen de rooster stop weerstanden, die zou ik er zeker inzetten in verband met (HF) stabiliteit en over de tegenkoppel weerstand een Ctje zetten om de versterking af te laten nemen boven het hoorbare gebied, ook goed voor de stabiliteit. Een en ander vergt wat reken werk maar ik denk dat het de moeite waard is. Jammer is alleen dat dubbel triodes op print zitten dat maakt vervanging door andere types wat moeilijk door de beperkte keuze vanwege de aansluitingen. De 6n3 is maar een klein buisje met beperkte anode belasting en dus ook een wat kritische keuze voor het aansturen van de eindbuizen. Ik ben er voorlopig even zoet mee.ronnydepony schreef:Dit noem ik nog eens hulp ten top![]()
Mvg,
Ronny
Groeten,
Jan
- ronnydepony
Alle tips eens een beetje verzameld .
Doordat het terug gaat om verbeteren van de versterker zou ik terug verder willen gaan in het topic dat ik eens ben begonnen :
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=15001
Doordat het terug gaat om verbeteren van de versterker zou ik terug verder willen gaan in het topic dat ik eens ben begonnen :
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=15001