Pagina 2 van 3

Re: Saab 900 classic met een streepje muziek.

Geplaatst: do 26 jan 2012, 22:22
door Lnsadnoh
Ben zeer benieuwd hoe dit gaat uitpakken Candisa!

Re: Saab 900 classic met een streepje muziek.

Geplaatst: do 26 jan 2012, 22:31
door Barry2001
CRX, welke? heb deze 5 jaar gehad, inmiddels verkocht. Ontzettend fijne auto, was verder origineel, ook de speakers (amerikaanse import auto). Denk nog wel eens met weemoed aan de auto terug, echt een probleemloos ding. Sorry voor de topic vervuiling..

Re: Saab 900 classic met een streepje muziek.

Geplaatst: do 26 jan 2012, 22:46
door Lnsadnoh
Barry2001 schreef:
CRX, welke? heb deze 5 jaar gehad, inmiddels verkocht. Ontzettend fijne auto, was verder origineel, ook de speakers (amerikaanse import auto). Denk nog wel eens met weemoed aan de auto terug, echt een probleemloos ding. Sorry voor de topic vervuiling..
:kwijl: Exemplaar wat je hier laat zien (generatie na type ED9) zou ik ook graag nog eens willen rijden.

Re: Saab 900 classic met een streepje muziek.

Geplaatst: do 26 jan 2012, 22:49
door Candisa
Wel, in tegenstelling tot wat velen als eerste doen, en wat je ook in bijna iedere wagen op een tuning-meeting ziet, komen er in deze wagen helemaal geen achterspeakers.
Deze installatie wordt gebouwd als compromis tussen een zo optimaal mogelijke belevenis, en zo veel mogelijk respect voor het interieur van de wagen.

Het eerste betekent dat de muziek zo veel mogelijk moet worden weergegeven zoals je deze live beleeft: op een festival of in een concertzaal, kijkend naar het podium en alle geluid van voren op je af laten komen. Het allerlaagste sublaag mag van achteren komen, aangezien dat voor het menselijk oor moeilijker tot niet localiseerbaar is, maar alles vanaf 40Hz komt enkel en alleen van voren.

Het tweede betekent dat we niet het hele dashboard en deuren zullen verbouwen om deze perfectie te bereiken: De mids worden gewoon op de originele locaties gemonteerd, wat flink naar het midden van het dashboard toe gaat ipv helemaal aan de uiteinden (wat het breedste podiumbeeld oplevert) en de woofers worden gewoon plat in de deuren gemonteerd in zelfbouw-kaartvakken en niet perfect uitgericht in gesloten kistjes die deel uitmaken van volledig verbouwde deurpanelen.

Ooit wil ik wel een installatie bouwen mét achterspeakers, maar dan wel even anders dan anders: enkel middengebied, flink vertraagd, alle mono-informatie er uit en zéér zachtjes laten meespelen. Dit om de reflecties van de achtermuur in een concertzaal na te bootsen en een nog meer realistische belevenis te kunnen neerzetten en dus niet om een discotheek na te bootsen waar het geluid zo hard mogelijk van alle kanten op je af komt...
In deze installatie heeft zoiets absoluut geen nut, aangezien de frontset eerst naast klankmatig ook qua staging 200% perfect moet zijn om hier de toegevoegde waarde van te kunnen waarnemen, en een extra versterker + speakers toevoegen druist ook helemaal in tegen het concept van een basic, compacte installatie (waar we al flink onze laarzen aan hebben gelapt door 2 15" subwoofers te gebruiken)...


Off-topic: over karts gesproken: deze Saab heeft een 2.0i 16v motorblok die normaal 128pk moet leveren (doet ie momenteel niet, we zijn nog altijd aan het zoeken waar het probleem zit). Niet bepaald de snelste versie, maar voor een bejaarde, best grote Zweedse tank toch niet bepaald traag met minder dan 10kg per pk en een sprintje naar de 100 in 11.5 seconden.
Aan het onderstel willen we nog een en ander versleutelen om de wegligging wat strakker te maken, maar daarvoor moeten we wel eerst het Belgische auto-keuring-orgaan overwinnen:
- Nieuwe schokdempers, Bilstein B6 is door ons hoofd gegaan, maar het zal vermoedelijk Sachs worden omwille van het comfort (geen probleem voor keuring)
- Hier en daar wat nieuwe rubbertjes, al dan niet wat stugger dan origineel (indien zwarte kleur, geen probleem voor keuring)
- Stuggere stabilisatorstangen om wat vlakker door de bochten te komen (mag niet, maar valt wel te camoufleren voor de keuring)
- 16" 9000 Aero velgen met wat breder en platter rubber omheen (mits de goeie bandenmaat geen probleem voor de keuring)
- Subtiele verlaging: hier wringt het schoentje: deze wagen heeft nog een nationaal gelijkvormigheidsattest en hoeft volgens de letter van de wet niet met GOCA-attesten verlaagd te worden. Bijgevolg zijn er geen verlagingssets verkrijgbaar met deze attesten... Maar het corrupte Belgische keuringsorgaan eist toch GOCA-attesten indien we deze wagen zouden willen verlagen. Net zoals het verbod op verschillende bandenmaten voor-achter (geen probleem volgens de wet, verboden volgens GOCA) valt hier weinig tegen aan te vechten, want ze hebben een monopolie-positie :roll:

Een nieuw verfbeurtje behoort ook tot de toekomstplannen (niet uit opsmuk, maar uit noodzaak, maar dan kun je net zo goed een ander kleurtje er op zetten), en het eindresultaat zou dan ongeveer hier op moeten lijken:
Afbeelding

Re: Saab 900 classic met een streepje muziek.

Geplaatst: do 26 jan 2012, 23:02
door Lnsadnoh
Car-audio is leuk.
(overigens geloof ik nog steeds niets van dat krantenknipsel wat ik hiervoor postte (de smoes) :) ).

Laat ik mijn ervaring eens noteren betreffende hifi in een auto:
Klinkt leuk als je stilstaat voor een stoplicht, in je garage stilstaat of parkeerplaats (en dan vooral met motor uit).
Als je gaat rijden dan zul je merken dat er een heleboel verandert in het geluid.
Het laag verdwijnt gigantisch (althans bij de auto's die ik gereden heb).
Door veel bijgeluiden klinkt het al snel als bagger.
Maargoed, dat is mijn ervaring met muziek in rijdende auto's.
Wellicht dat het met een betere installatie veel beter klinkt, ook als je rijdt.

Re: Saab 900 classic met een streepje muziek.

Geplaatst: do 26 jan 2012, 23:24
door Candisa
Wind-, motor- en rolgeluiden kunnen flink wat verpesten inderdaad. Bij de ene auto heb je daar al wat meer last van als bij de andere.
Net als in huis kun je echter in de auto ook flink wat verbeteren aan de akoestiek en aan geluidsisolatie: bitumenmatten voor ontdreuning, butylmatten met alu-toplaag voor ontdreuning en blokkage, verschillende soorten schuim-materialen voor absorbtie (zowel voor instralend geluid als voor reflecterend geluid)...

Geloof me, als je het goed aanpakt, dan valt dat "gigantisch wegvallen" van het laag best goed mee, maar je moet het wel goed en doordacht doen (voldoende dempen en isoleren, maar nog belangrijker: de juiste materialen op de juiste plaatsen toepassen)...

Een kachelpijp onder de auto is natuurlijk ook uit den boze als je van je geluidsinstallatie wilt genieten...

Re: Saab 900 classic met een streepje muziek.

Geplaatst: do 26 jan 2012, 23:30
door Lnsadnoh
Candisa schreef:
Een kachelpijp onder de auto is natuurlijk ook uit den boze als je van je geluidsinstallatie wilt genieten...
De laatste 10 jaar moet het allemaal zo standaard mogelijk zijn.

Re: Saab 900 classic met een streepje muziek.

Geplaatst: vr 27 jan 2012, 1:39
door jnijboer
Candisa schreef:
... en het eindresultaat zou dan ongeveer hier op moeten lijken:
Afbeelding
Mjam, zo een heb ik gehad. Een T16S met 185 pk :D Helaas ging alles kapot wat er kapot kon gaan. Groot verschil met zijn voorganger, een '90 900i 8v. Maar ja, die was dan ook geheel optie-loos. :oops:

Re: Saab 900 classic met een streepje muziek.

Geplaatst: vr 27 jan 2012, 9:46
door MechanicalAnimal
Blijft ook gewoon een mooie wagen om te zien he :goeie: heb alleen die velgen nooit zo fraai gevonden

Re: Saab 900 classic met een streepje muziek.

Geplaatst: vr 27 jan 2012, 12:48
door Candisa
jnijboer: '90 lijkt wel het magische bouwjaar voor goeie 900's, onze vorige 900 (ook een i16) was ook een '90er. Los van wat roest aan de kokerbalken was die nog in uitmuntende staat. We hebben deze verkocht omdat het comfort wat tegenviel, pas toen de verkoop al geregeld was, kwamen we te weten dat de laatste modellen andere stoelen hadden die stukken beter zijn.
Toen de koper deze kwam halen, wou die '90er niet starten. Eigenlijk moesten we dan de koop afgeblazen hebben, ondanks de mooie winst (want die hebben we ondertussen ruimschoots uitgegeven aan onze huidige), en er gewoon een stel nieuw-type stoelen in gezet hebben...

De huidige '93er is aan de onderkant zeer netjes qua roestvorming, maar deze heeft wel blaasjes en scheurtjes in de lak, krassen, kleine deukjes... En om een of andere reden een stuk trager en gulziger dan de vorige. Om dat laatste op te lossen hebben we al een en ander vervangen (benzinefilter, luchtfilter, bougies, bougiekabels, verdeler+rotor), maar tot nu toe zonder succes. Er blijft nog een flink lijstje over aan mogelijkheden (benzinepomp, bobine, motormanagement, tal van al dan niet dure sensoren...), dus hopelijk moeten we het niet allemaal aflopen op het probleem op te lossen...

MA: Die velgen zijn inderdaad apart en net zoals de wagen zelf: you love it or you hate it. Dit exacte type velgen vind ik enkel onder een 900classic mooi staan, zelf onder de 9000Aero waar ze origineel onder zitten zou ik persoonlijk andere zetten (deze van een 9-5 aero, met zichtbare bouten en het Saab-logo op de naaf)...

Isabelle

Re: Saab 900 classic met een streepje muziek.

Geplaatst: za 28 jan 2012, 23:59
door EppeRRR
Composet voorin is na de radio idd het eerste waar tijd en geld in gestoken mag en moet worden wil je een goede basis hebben voor geluid. Bij mijn 2e auto na 2 keer verbouwen van binnen kwam ik er pas echt achter dat dit de beste basis is, maar dan spreken we alweer van de jaren 2001/2002 :oops: :oops:
Een 2weg systeem is dmv richten van de tweeter goed af te stellen in de auto, een 3 weg systeem zonder uit te richting is bijna onbegonnen werk. Of dit nu digitaal gecorrigeerd wordt of niet, het is gewoon zeer moeilijk goed resultaat te behalen.
Velen in de caraudio scene zijn je al voor gegaan, en zelfs de extremisten op Sound Quality gebied die ik heb leren kennen bij ShowYourSound.nl kunnen dit bevestigen.

Wat Hondasnl zegt klopt wel wat betreft de 'ideale' situatie, blijkbaar heffen een aantal frequenties elkaar op tijdens het starten/rijden met de auto.

suc6 en zal dit project zeker gaan volgen :D

Re: Saab 900 classic met een streepje muziek.

Geplaatst: zo 29 jan 2012, 0:54
door Candisa
Een 2-weg set lijkt makkelijker goed te krijgen, maar is het niet eens je weet naar wat je moet luisteren: je zit met een crossoverpunt midden in je middenbereik en met midwoofers in je deuren die dus een flink deel van het middenbereik weergeven.
Mijn ervaring is juist dat de uitrichting en montage van de midwoofer (niet alleen goed gedempt, maar ook open naar achteren en iets zoeken om reflecties op je buitenpaneel te absorberen) bij een 2-weg composet juist een stuk kritischer is om de klank goed tot zijn recht te laten komen en de koppeling met de tweeter goed te krijgen.
Ik heb zelf anno 2004-2005 met een dergelijk systeem gespeeld (Focal oud type 165V2 set, actief aangestuurd en later de tweeters vervangen door Dynaudio MD100) en ik zou dit eerlijk gezegd nooit meer doen, tenzij in een auto met een heel diep dashboard en brede A-stijlen, zodat ik de volledige composet bovenop het dashboard zou kunnen zetten.

Over de openheid van de geesten in de Belgische en Nederlandse caraudio-scene hebben wij intussen al goed ons idee kunnen vormen. Meer dan dat er meerdere wegen naar Rome leiden, maar dat sommigen dit niet lijken te geloven, wil ik daar niet over kwijt...
Wij weten door middel van kleinschalige tests heel goed wat we kunnen verwachten, en ik ben er van overtuigd dat we dit 3-weg front-systeem uiteindelijk goed klinkend zullen krijgen, ook al breken we keihard een aantal regeltjes die volgens sommige kenners gerespecteerd dienen te worden om tot een goed resultaat te komen.

Akkoord, we zullen niet het breedste en diepste podium neerzetten, verre van zelfs, maar qua indeling en center-focus maken wij ons absoluut geen zorgen, en ik denk dat er nog sommigen verbaasd zullen opkijken als ze horen hoe dat podium overeind blijft als je even in de passagiersstoel gaat luisteren.
Die smal bij elkaar geplaatste dashboard-openingen die we gaan gebruiken hebben namelijk als voordeel dat we nauwelijks tijdscorrectie zullen moeten toepassen, noch de stoelen op standje "ideaal voor mensen van 2m30" zullen moeten zetten om de padlengtes links versus rechts gelijk te krijgen.

Re: Saab 900 classic met een streepje muziek.

Geplaatst: zo 29 jan 2012, 13:05
door EppeRRR
Ben benieuwd, de theorie van 'sneller dan het licht' is ook achterhaald dus waarom zou jouw werkwijze dan niet vernieuwend zijn ten opzichtte van de bestaande kennis en ervaring daarover :D Zelf behaalde ik goed resultaten met een 2weg systeem, vooral na het goed uitrichten van de tweeter richting de voorruit. Dat gaf een gunstig effect op het geluidsbeeld :D


Maar zoals ik al aangegeven heb, ik ga dit project zeker volgen. :D

Re: Saab 900 classic met een streepje muziek.

Geplaatst: za 04 feb 2012, 18:48
door Candisa
Beetje verder geklooid aan de kofferinbouw.
Het is en blijft een hobby, dus alles wordt gedaan met eenvoudige middelen, af en toe een stukje en op het gemakje tussendoor even een sigaretje en/of potje koffie...

Ik had al een stuk, daarvan heb ik de naden wat afgekit nu ik er nog makkelijk bij kon...
HPIM0103.JPG
"netjes" afgekit
"netjes" afgekit
En daarna nog een beetje verder geprutst:
- Achterplaat er tegen geschroefd + gelijmd + gekit
- Het begin van het "amp-rack" gemaakt en op zijn plek geschroefd (niet gelijmd, moet er nog weer af kunnen )
- 1 "kistje" voorzien van een bovenplaat met een gat in.
Die bovenplaat dient om meer contactoppervlak te hebben met de hoedenplank, de hoedenplank wordt namelijk op het geheel geklemd met tochtstrip er tussen, geen schroeven/lijm/kit.
Het gat in de bovenkant dient om de klank van de subwoofers door de hoedenplank binnen te brengen. Daarom zeg ik ook "kistjes" met quotes er rond, want de echte kist is de hele kofferbak.
Ruwbouw van 1 "kistje" is af
Ruwbouw van 1 "kistje" is af

Re: Saab 900 classic met een streepje muziek. (update 4/2/12

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 10:10
door Bertje
In ieder geval lekker bezig, niet praten maar poetsen zeggen we dan... :-$
Rob.

Re: Saab 900 classic met een streepje muziek. (update 4/2/12

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 10:27
door EppeRRR
Mooi begin en een stevige basis als ik het zo bekijk :D
suc6

Re: Saab 900 classic met een streepje muziek. (update 4/2/12

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 12:25
door Lnsadnoh
Goed bezig Candisa.
Ga je de behuizing lakken of stofferen?
Had vorig jaar de zijkanten van het achterzitje van de SL opnieuw gestoffeerd.
Werkt erg prettig moet ik zeggen.
En is ook prima rekbaar in holle en bolle vormen.
Goed te lijmen met contactlijm.

Re: Saab 900 classic met een streepje muziek. (update 4/2/12

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 12:42
door Candisa
Rob: Ja, zulke klusjes leveren natuurlijk wat stof op, en dat kruipt echt óveral... Iets met een omelet en eieren breken... :)

EppeRRR: Qua stevigheid zal dit niet het stevigste bouwsel zijn dat ik ooit gemaakt heb. Over het algemeen haal ik gewoon zonder veel nadenken een lap 30mm MDF, en ooit heb ik voor mezelf nog een kist gebouwd waar er daar nog eens een dikke centimeter aan polyester op lag (jammer genoeg liet de auto het eerder afweten dan ik de kist heb afgekregen, dus dat project is op de vuilnisbelt beland)...

Maar bij dit project hou ik met meerdere dingen rekening, onderandere het gewicht en de ruimte. Daarom heb ik deze keer wat beter gekeken naar wat er zoal bestaat en heb ik gekozen voor 18mm 13-laags meranti-multiplex.
Volgens mij is dat door de vele laagjes die in verschillende richtingen liggen praktisch even sterk als dikker MDF, maar het is een stuk lichter en qua kostprijs valt het ook reuze mee.
Het bewerkt wel wat lastiger, vandaar de grote hoeveelheid kit en hier en daar een schroef ipv enkel lijm.

Hondasnl: We gaan waarschijnlijk nog wat speciaals doen met de afwerking...
Tussen de subkistjes, voor de versterkers komt er nog een plaat met een stuk plexiglas er in en iets van verlichting er achter om de versterkers in een mooi kader te kunnen etaleren mochten we ooit eens een meeting met SQ-wedstrijd meepikken.
Dat etalage-effect zullen we proberen wat te bekrachtigen door alles wat zichtbaar is af te werken met leuke materialen, maar daar kan ik nog niet veel over kwijt aangezien we zelf nog volop de mogelijkheden aan het bekijken zijn.
Sowieso moet het hele zootje eerst werken en klinken voor we aan de afwerking beginnen.

Isabelle

Re: Saab 900 classic met een streepje muziek. (update 4/2/12

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 14:40
door EppeRRR
Een goede lijmverbinding is beter dan een schroefje en wat kit.

Multiplex is idd wel wat lichter dan mdf of spaanplaat, bewerken is een kwestie van handigheid en goed gereedschap. Nadeel van multiplex is vaak dat de kopse kanten niet 100% dicht is.


suc6

Re: Saab 900 classic met een streepje muziek. (update 4/2/12

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 14:59
door Candisa
Ik geef je 100% gelijk over die lijmverbinding vs. schroeven+kitten, dat is mede de reden waarom ik anders altijd met 30mm MDF werk: makkelijk te verwerken (dus ook kaarsrechte sneden maken) en zelfs als je niet onder verstek werkt heb je een behoorlijk contactoppervlak.

De stevigheid en luchtdichtheid zou in principe nog een heel stuk beter kunnen: langs de naden langs binnen een skelet maken in houten balkjes die telkens met goeie straffe lijm bevestigd zijn aan de 2 aanliggende panelen, maar dat zou uiteindelijk waarschijnlijk meer gaan wegen en evenveel tijd kosten dan het hele zootje over doen in 30mm MDF...
Dan had ik beter de panelen laten CNC-zagen onder verstek (maar dat jaagt de kostprijs weer omhoog)...

Dat ga ik nu in dit geval niet doen: het is een infinite-baffle opstelling waar weinig kracht en druk achter zal zitten. De enige krachten die deze constructie te verwerken krijgt is het afzetten van de montagerand van de woofer, geen enorme drukverschillen.
Daarom durfde ik het in dit geval ook aan om voor een ander materiaal te kiezen dan ik tot nu toe gewend was...
Deze constructie is volgens mij ruimschoots sterk genoeg voor dit doel.

Isabelle

Re: Saab 900 classic met een streepje muziek. (update 4/2/12

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 23:47
door EppeRRR
Ik heb wel vaker verbindingen verlijmt in verstek, maar dat was vaak voor me werk met de juiste machines/gereedschap.

Als ik weer een nieuw project start dan zou ik eerder voor een andere verbinding kiezen wat makkelijker te verlijmen en haaks te houden is.

Afbeelding

Bij een 18mm plaat een stuk van 9x9 uit beide platen frezen en zo een 90 graden verbinging in elkaar lijmen, dit is in een schuur met een paar lijmklemmen uit 'de 5 euro bak' vele malen makkelijker en minstens zo stevig te verlijmen. De maten van uitfrezen zijn dan te af te stemmen op de randafwerking :D

En dan te bedenken dat ik mijn eerste luidsprekerbehuizing gemaakt heb op me 11e en nu alweer de 30 heb aangetikt afgelopen jaar :P Groot kans dat ik dit over 19 jaar weer anders zou doen ;)

suc6

Re: Saab 900 classic met een streepje muziek. (update 4/2/12

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 23:56
door Candisa
Zo een verbinding zou inderdaad ook al een stuk dichter en sterker zijn, maar...
Ik heb dus geen bovenfrees :oops:

Tot nu toe maak ik alles met een decoupeerzaagje, accuboormachine en enkele lijmklemmen...

Re: Saab 900 classic met een streepje muziek. (update 4/2/12

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 3:09
door b_force
Ga jij eens als een malle een bovenfrees halen! [-X :mrgreen:
(zelfs met een goedkoop ding kun je al heel wat hoor )

Re: Saab 900 classic met een streepje muziek. (update 4/2/12

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 10:42
door Candisa
b_force schreef:
(zelfs met een goedkoop ding kun je al heel wat hoor )
Weet ik, maar met het inkomen van een werkzoekende en als afbetalend huis-eigenares dien je nu eenmaal prioriteiten te stellen. Een bovenfrees aanschaffen is tot op heden nog niet bovenaan de lijst beland.
Een "goedkoop ding" kost ook al gauw €100,-, zeker als je er een paar verschillende frees-stiftjes bij wilt, en dat is nu eenmaal een bedrag dat ik momenteel niet kan verantwoorden voor iets wat af en toe eens zal gebruikt worden en als het zonder ook wel lukt.

Re: Saab 900 classic met een streepje muziek. (update 4/2/12

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 18:41
door MechanicalAnimal
6mm boortje en een hele grote zak met deuvels :goeie: