6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Duidelijk, zijn mooie kleine trafootjes, die passen er wel in.
Tsja nl3prc, dat is altijd de ellende met die uitgangstransformatoren, voor dit doel zal het inderdaad wel voldoen.
Ronny, heb je m'n pb-tje over de 6N16's nog gekregen?
Tsja nl3prc, dat is altijd de ellende met die uitgangstransformatoren, voor dit doel zal het inderdaad wel voldoen.
Ronny, heb je m'n pb-tje over de 6N16's nog gekregen?
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
als er printjes worden ontworpen...
me = in
me = in
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Oei Ronny,de raad van Rein opgevolgd
Zo'n trafotje 1k naar 8 ohm is niet geschikt,eerder voor een kleine transistor PP.
Met die Hammond is wel wat te doen,de helft van de versterker gevuld met de trafo,niet zo klein meer
Wordt wel een heel andere schakeling.Moet je ook nog kiezen SE , PP of OTL
Anne
Zo'n trafotje 1k naar 8 ohm is niet geschikt,eerder voor een kleine transistor PP.
Met die Hammond is wel wat te doen,de helft van de versterker gevuld met de trafo,niet zo klein meer
Wordt wel een heel andere schakeling.Moet je ook nog kiezen SE , PP of OTL
Anne
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Barry, ik heb net geantwoord op jou PB.
Verder vandaag de 1e trap(srpp) getest in afwachting van alle onderdelen.
Het gebruik van een 8 pin IC voetje voor de buis bevalt mij zeer goed.
Pin 1 voetje is pin 1 buis.
[img]http://www.monstercore.nl/test6n16det.jpg[/img]
Ik heb even 2 voedingen gebruikt die ik nog had liggen. 120V anodespanning en 6V gloeispanning.
En toen een paar metingen gedaan.
[img]http://www.monstercore.nl/test6n16srpp.jpg[/img]
Freq.bereik van 10Hz tot 100kHz binnen 0,5db.
Versterking = 13x
Anodestroom = 3mA.
Gloeistroom = 390mA
Verder de condensatoren(470uf/250V) van de voeding ontvangen deze zijn lekker klein(hxd, 32x20mm).
Verder vandaag de 1e trap(srpp) getest in afwachting van alle onderdelen.
Het gebruik van een 8 pin IC voetje voor de buis bevalt mij zeer goed.
Pin 1 voetje is pin 1 buis.
[img]http://www.monstercore.nl/test6n16det.jpg[/img]
Ik heb even 2 voedingen gebruikt die ik nog had liggen. 120V anodespanning en 6V gloeispanning.
En toen een paar metingen gedaan.
[img]http://www.monstercore.nl/test6n16srpp.jpg[/img]
Freq.bereik van 10Hz tot 100kHz binnen 0,5db.
Versterking = 13x
Anodestroom = 3mA.
Gloeistroom = 390mA
Verder de condensatoren(470uf/250V) van de voeding ontvangen deze zijn lekker klein(hxd, 32x20mm).
Laatst gewijzigd door koifarm op zo 06 apr 2014, 21:19, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Toch maar even de gehele voorversterker afgebouwd(1 kanaal).

Versterking = 10x
Anodestroom(totaal) = 5mA
Gloeistroom = 780mA
Frequentiebereik 10Hz tot 100kHz binnen 0.5db aan 10K impedantie.

Versterking = 10x
Anodestroom(totaal) = 5mA
Gloeistroom = 780mA
Frequentiebereik 10Hz tot 100kHz binnen 0.5db aan 10K impedantie.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Is dat met 120V voeding en 200 ohm kathodeweerstand of 120V per buis (voeding 240V) en 1k
.
In het eerste geval presteren de buisjes onder de maat (te weinig stroom) anders klopt het wel volgens de grafieken.
Anne
In het eerste geval presteren de buisjes onder de maat (te weinig stroom) anders klopt het wel volgens de grafieken.
Anne
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Anne, ik had 120V en 470ohm weerstanden in de srpp alleen om te meten.
Ik ben geen liefhebber van hoge anode stromen op de 6n6 en 6n16 buizen, vindt ik niet lekker klinken.
Ik denk dat ik bij 180V rond de 5mA uitkom met weerstanden rond de 300ohm als optimum.
Verder stel ik de cathodevolger dan ook in op 5mA en zal van daar uit puur op gehoor verder modificeren.
Mogelijk ga ik de gloeispanning niet stabiliseren maar alleen gelijkrichten en afvlakken met een 6v trafo. In mijn shanling cd speler gebeurt dit ook en die is bromvrij.
Verder zal ik er nog een simpele inschakelvertraging aan toevoegen, want de uitgang laat tijdens het opwarmen toch even ongeveer 45 v gelijkspanning zien. Dit vinden navolgende apparaten niet altijd fijn.
Ronny
Ik ben geen liefhebber van hoge anode stromen op de 6n6 en 6n16 buizen, vindt ik niet lekker klinken.
Ik denk dat ik bij 180V rond de 5mA uitkom met weerstanden rond de 300ohm als optimum.
Verder stel ik de cathodevolger dan ook in op 5mA en zal van daar uit puur op gehoor verder modificeren.
Mogelijk ga ik de gloeispanning niet stabiliseren maar alleen gelijkrichten en afvlakken met een 6v trafo. In mijn shanling cd speler gebeurt dit ook en die is bromvrij.
Verder zal ik er nog een simpele inschakelvertraging aan toevoegen, want de uitgang laat tijdens het opwarmen toch even ongeveer 45 v gelijkspanning zien. Dit vinden navolgende apparaten niet altijd fijn.
Ronny
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Klopt allemaal wel,ziet er hoopvol uit
Anne
Anne
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Ziet er allemaal leuk uit
Vraagje: In het eerste schema [voorversterker] gebruikte je 140v anode spanning,wat je later veranderd hebt naar 180 v ???
Wat kan ik nu het beste gebruiken en welke kathode weerstand.........................of wordt het expirimenteren
Heb even een berekening gemaakt van mijn te gebruiken voeding, deze geeft 160v bij 5mA ,,per kanaal.
Vraagje: In het eerste schema [voorversterker] gebruikte je 140v anode spanning,wat je later veranderd hebt naar 180 v ???
Wat kan ik nu het beste gebruiken en welke kathode weerstand.........................of wordt het expirimenteren
Heb even een berekening gemaakt van mijn te gebruiken voeding, deze geeft 160v bij 5mA ,,per kanaal.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Ik zou zeggen SRPP 1k kathodeweerstanden en de kathodevolger 22k minstens 1W.
Zo krijg je rond 5mA bij 160V per kant.
Anne
Zo krijg je rond 5mA bij 160V per kant.
Anne
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Democles, het schema evolueert met mijn bevindingen mee.
Ik heb hier voor gekozen zodat je niet de komplete thread hoeft te lezen om te kijken of er wijzigingen zijn geweest.
De bedoeling is om van het definitieve schema een deelbare print te ontwerpen.
Zodat alles op 1 print kan maar ook in delen( trafo, voeding, voorversterker apart) als er geen ruimte is. Verder zal ik trachten zo min mogelijk exotische en/ of dure onderdelen te gebruiken.
Op dit moment speelt er een 6N16 voorversterker als uitgang voor mijn pcm1792 Dac vanaf de I/V weerstand(100mV). Parallel met een 6N6 srpp buffer, ideaal om te vergelijken. Er is duidelijk verschil alleen ik kan nog niet zeggen welke ik het mooiste vindt. Wordt vervolgt.
Ronny
Ik heb hier voor gekozen zodat je niet de komplete thread hoeft te lezen om te kijken of er wijzigingen zijn geweest.
De bedoeling is om van het definitieve schema een deelbare print te ontwerpen.
Zodat alles op 1 print kan maar ook in delen( trafo, voeding, voorversterker apart) als er geen ruimte is. Verder zal ik trachten zo min mogelijk exotische en/ of dure onderdelen te gebruiken.
Op dit moment speelt er een 6N16 voorversterker als uitgang voor mijn pcm1792 Dac vanaf de I/V weerstand(100mV). Parallel met een 6N6 srpp buffer, ideaal om te vergelijken. Er is duidelijk verschil alleen ik kan nog niet zeggen welke ik het mooiste vindt. Wordt vervolgt.
Ronny
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
De bedoeling is om van het definitieve schema een deelbare print te ontwerpen.
Zodat alles op 1 print kan maar ook in delen( trafo, voeding, voorversterker apart) als er geen ruimte is. Verder zal ik trachten zo min mogelijk exotische en/ of dure onderdelen te gebruiken.
Op dit moment speelt er een 6N16 voorversterker als uitgang voor mijn pcm1792 Dac vanaf de I/V weerstand(100mV). Parallel met een 6N6 srpp buffer, ideaal om te vergelijken. Er is duidelijk verschil alleen ik kan nog niet zeggen welke ik het mooiste vindt. Wordt vervolgt.
Oke, duidelijk.....
Ga zelf voor losse printen:,, voorversterker,,3xDC gloei,,en een los bedrade voeding.
Ben nog steeds benieuwd naar de luisterverschillen met 6N6.
Dit alles om mijn reserve voorversterker te vervangen ECC99 [anode kathode volger].
Wilde eerst een AKIDO bouwen,maar ik denk dat ik dit leuker vind [ook, gezien wat Anne over de AKIDO zegt ]
Heb nog een leuke kast liggen,veel ruimtegebrek zal ik niet hebben
Vraagje: 10uF aan de uitgang,is dat echt nodig?
Goed,dat je het betaalbaar houd
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Soms,meestal nietVraagje: 10uF aan de uitgang,is dat echt nodig?
Als vuistregel kun je 1µF nemen voor een belasting van 50k.
Met 10µF mag er zolaag als 5k aan gehangen.Met een versterker erachter met een potmeter van 100k volstaat 470n.
'tIs wel zo dat als het geen buizenversterker is dat de potmeter zelf ook vaak weer belast wordt zodat de ingangsweerstand afhangt van de regelstand.Dan neem je veiligheidshalve de dubbele waarde,1µ ipv 470n
Anne
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Mooi,,,probeer het met 1uF plio,s 
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
De buisjes zijn binnen
Mooi origineel ingepakt!!!!!!!!!
Dit zijn de SMD,s onder de buizen,,,,WAT ZIJN ZE KLEIN,,,,,,,,,,
Als mijn dac-6 klaar is ,hier maar eens aan beginnen
Mooi origineel ingepakt!!!!!!!!!
Dit zijn de SMD,s onder de buizen,,,,WAT ZIJN ZE KLEIN,,,,,,,,,,
Als mijn dac-6 klaar is ,hier maar eens aan beginnen
Laatst gewijzigd door democles op do 26 jan 2012, 0:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Zo, je dacht, ik neem er gelijk maar veel? 
(waar heb je ze vandaan?)
(waar heb je ze vandaan?)
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
From,, Russia with love ,,
ebay.................................................
ebay.................................................
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Zo, die hebben een tijdeje in een russische kelder gelegen 
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
En als ze uit chernobyl komen geven ze nog licht ook in het donkerMxTheo schreef:Zo, die hebben een tijdeje in een russische kelder gelegen
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Tsjernobyl, ligt in de Oekraïne en niet in Rusland.............................
En nee ,ze hebben nog steeds 6,3v nodig om te gloeien
En nee ,ze hebben nog steeds 6,3v nodig om te gloeien
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Kun je wel zeggen, knap om er 2 trioden in te proppen, is wel horlogemakerswerk om dat nauwkeurig te doen. Het zijn trouwens best nog wel pittige buisjes voor het formaat. Hoe zit dat eigenlijk? Zitten ze boven elkaar of ook nog eens naast elkaar?democles schreef:De buisjes zijn binnen![]()
Mooi origineel ingepakt!!!!!!!!!
Dit zijn de SMD,s onder de buizen,,,,WAT ZIJN ZE KLEIN,,,,,,,,,,
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
De loep er even bij gepakt, het zijn 2 triodes naast elkaar.knap om er 2 trioden in te proppen, is wel horlogemakerswerk om dat nauwkeurig te doen. Het zijn trouwens best nog wel pittige buisjes voor het formaat. Hoe zit dat eigenlijk? Zitten ze boven elkaar of ook nog eens naast elkaar?
Zoiets als een 6N6P in het klein.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Dat "scherm" tussen de triodes is waarschijnlijk alleen een versteviging.
Er is geen aansluiting voor voorzien.In sommige HF dubbeltriodes zit het scherm aan het rooster van een van de triodes.
Die worden gebruikt met de twee boven(elektrisch)elkaar en de bovenste heeft dan het rooster HF geaard.
Denk niet dat dat hier zo is,anders moet je wel de volgorde bij een SRPP in de gaten houden.
Anne
Er is geen aansluiting voor voorzien.In sommige HF dubbeltriodes zit het scherm aan het rooster van een van de triodes.
Die worden gebruikt met de twee boven(elektrisch)elkaar en de bovenste heeft dan het rooster HF geaard.
Denk niet dat dat hier zo is,anders moet je wel de volgorde bij een SRPP in de gaten houden.
Anne
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
De foto is van een 6N6P,een detail foto van de 6N16B niet kunnen vinden[heeft geen scherm]............
