6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door Barry2001 »

Duidelijk, zijn mooie kleine trafootjes, die passen er wel in.

Tsja nl3prc, dat is altijd de ellende met die uitgangstransformatoren, voor dit doel zal het inderdaad wel voldoen.

Ronny, heb je m'n pb-tje over de 6N16's nog gekregen?
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door BertDB »

als er printjes worden ontworpen...
me = in :rock:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door Ah!buis »

Oei Ronny,de raad van Rein opgevolgd :shock:
Zo'n trafotje 1k naar 8 ohm is niet geschikt,eerder voor een kleine transistor PP.
Met die Hammond is wel wat te doen,de helft van de versterker gevuld met de trafo,niet zo klein meer :(
Wordt wel een heel andere schakeling.Moet je ook nog kiezen SE , PP of OTL :?
Anne
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

Barry, ik heb net geantwoord op jou PB.

Verder vandaag de 1e trap(srpp) getest in afwachting van alle onderdelen.
Het gebruik van een 8 pin IC voetje voor de buis bevalt mij zeer goed.
Pin 1 voetje is pin 1 buis.

[img]http://www.monstercore.nl/test6n16det.jpg[/img]

Ik heb even 2 voedingen gebruikt die ik nog had liggen. 120V anodespanning en 6V gloeispanning.
En toen een paar metingen gedaan.

[img]http://www.monstercore.nl/test6n16srpp.jpg[/img]

Freq.bereik van 10Hz tot 100kHz binnen 0,5db.
Versterking = 13x
Anodestroom = 3mA.
Gloeistroom = 390mA

Verder de condensatoren(470uf/250V) van de voeding ontvangen deze zijn lekker klein(hxd, 32x20mm).
Laatst gewijzigd door koifarm op zo 06 apr 2014, 21:19, 3 keer totaal gewijzigd.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

Toch maar even de gehele voorversterker afgebouwd(1 kanaal).

Afbeelding

Versterking = 10x
Anodestroom(totaal) = 5mA
Gloeistroom = 780mA
Frequentiebereik 10Hz tot 100kHz binnen 0.5db aan 10K impedantie.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door Ah!buis »

Is dat met 120V voeding en 200 ohm kathodeweerstand of 120V per buis (voeding 240V) en 1k :? .
In het eerste geval presteren de buisjes onder de maat (te weinig stroom) anders klopt het wel volgens de grafieken.
Anne
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

Anne, ik had 120V en 470ohm weerstanden in de srpp alleen om te meten.
Ik ben geen liefhebber van hoge anode stromen op de 6n6 en 6n16 buizen, vindt ik niet lekker klinken.

Ik denk dat ik bij 180V rond de 5mA uitkom met weerstanden rond de 300ohm als optimum.
Verder stel ik de cathodevolger dan ook in op 5mA en zal van daar uit puur op gehoor verder modificeren.

Mogelijk ga ik de gloeispanning niet stabiliseren maar alleen gelijkrichten en afvlakken met een 6v trafo. In mijn shanling cd speler gebeurt dit ook en die is bromvrij.

Verder zal ik er nog een simpele inschakelvertraging aan toevoegen, want de uitgang laat tijdens het opwarmen toch even ongeveer 45 v gelijkspanning zien. Dit vinden navolgende apparaten niet altijd fijn.

Ronny
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door Ah!buis »

Klopt allemaal wel,ziet er hoopvol uit :D
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Ziet er allemaal leuk uit :wink:

Vraagje: In het eerste schema [voorversterker] gebruikte je 140v anode spanning,wat je later veranderd hebt naar 180 v ???

Wat kan ik nu het beste gebruiken en welke kathode weerstand.........................of wordt het expirimenteren

Heb even een berekening gemaakt van mijn te gebruiken voeding, deze geeft 160v bij 5mA ,,per kanaal.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door Ah!buis »

Ik zou zeggen SRPP 1k kathodeweerstanden en de kathodevolger 22k minstens 1W.
Zo krijg je rond 5mA bij 160V per kant.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Bedankt, Anne,,, O:)
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

Democles, het schema evolueert met mijn bevindingen mee.
Ik heb hier voor gekozen zodat je niet de komplete thread hoeft te lezen om te kijken of er wijzigingen zijn geweest.

De bedoeling is om van het definitieve schema een deelbare print te ontwerpen.
Zodat alles op 1 print kan maar ook in delen( trafo, voeding, voorversterker apart) als er geen ruimte is. Verder zal ik trachten zo min mogelijk exotische en/ of dure onderdelen te gebruiken.

Op dit moment speelt er een 6N16 voorversterker als uitgang voor mijn pcm1792 Dac vanaf de I/V weerstand(100mV). Parallel met een 6N6 srpp buffer, ideaal om te vergelijken. Er is duidelijk verschil alleen ik kan nog niet zeggen welke ik het mooiste vindt. Wordt vervolgt.

Ronny
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

De bedoeling is om van het definitieve schema een deelbare print te ontwerpen.
Zodat alles op 1 print kan maar ook in delen( trafo, voeding, voorversterker apart) als er geen ruimte is. Verder zal ik trachten zo min mogelijk exotische en/ of dure onderdelen te gebruiken.

Op dit moment speelt er een 6N16 voorversterker als uitgang voor mijn pcm1792 Dac vanaf de I/V weerstand(100mV). Parallel met een 6N6 srpp buffer, ideaal om te vergelijken. Er is duidelijk verschil alleen ik kan nog niet zeggen welke ik het mooiste vindt. Wordt vervolgt.

Oke, duidelijk..... :wink:

Ga zelf voor losse printen:,, voorversterker,,3xDC gloei,,en een los bedrade voeding.

Ben nog steeds benieuwd naar de luisterverschillen met 6N6.

Dit alles om mijn reserve voorversterker te vervangen ECC99 [anode kathode volger].

Wilde eerst een AKIDO bouwen,maar ik denk dat ik dit leuker vind [ook, gezien wat Anne over de AKIDO zegt ]

Heb nog een leuke kast liggen,veel ruimtegebrek zal ik niet hebben :mrgreen:

Vraagje: 10uF aan de uitgang,is dat echt nodig?

Goed,dat je het betaalbaar houd O:)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door Ah!buis »

Vraagje: 10uF aan de uitgang,is dat echt nodig?
Soms,meestal niet :-s .
Als vuistregel kun je 1µF nemen voor een belasting van 50k.
Met 10µF mag er zolaag als 5k aan gehangen.Met een versterker erachter met een potmeter van 100k volstaat 470n.
'tIs wel zo dat als het geen buizenversterker is dat de potmeter zelf ook vaak weer belast wordt zodat de ingangsweerstand afhangt van de regelstand.Dan neem je veiligheidshalve de dubbele waarde,1µ ipv 470n O:) .
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Mooi,,,probeer het met 1uF plio,s :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

De buisjes zijn binnen :mrgreen:

Mooi origineel ingepakt!!!!!!!!!

Dit zijn de SMD,s onder de buizen,,,,WAT ZIJN ZE KLEIN,,,,,,,,,,

Als mijn dac-6 klaar is ,hier maar eens aan beginnen :mrgreen:
Bijlagen
6h16.JPG
6N16.JPG
Laatst gewijzigd door democles op do 26 jan 2012, 0:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door b_force »

Zo, je dacht, ik neem er gelijk maar veel? :P
(waar heb je ze vandaan?)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

From,, Russia with love ,,

ebay................................................. :mrgreen:
Bijlagen
from-russia-with-love.jpg
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door MxTheo »

Zo, die hebben een tijdeje in een russische kelder gelegen :mrgreen:
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door nl3prc »

MxTheo schreef:
Zo, die hebben een tijdeje in een russische kelder gelegen :mrgreen:
En als ze uit chernobyl komen geven ze nog licht ook in het donker :rofl:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Tsjernobyl, ligt in de Oekraïne en niet in Rusland............................. :wink:

En nee ,ze hebben nog steeds 6,3v nodig om te gloeien :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door Pjotr »

democles schreef:
De buisjes zijn binnen :mrgreen:

Mooi origineel ingepakt!!!!!!!!!

Dit zijn de SMD,s onder de buizen,,,,WAT ZIJN ZE KLEIN,,,,,,,,,,
Kun je wel zeggen, knap om er 2 trioden in te proppen, is wel horlogemakerswerk om dat nauwkeurig te doen. Het zijn trouwens best nog wel pittige buisjes voor het formaat. Hoe zit dat eigenlijk? Zitten ze boven elkaar of ook nog eens naast elkaar?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

knap om er 2 trioden in te proppen, is wel horlogemakerswerk om dat nauwkeurig te doen. Het zijn trouwens best nog wel pittige buisjes voor het formaat. Hoe zit dat eigenlijk? Zitten ze boven elkaar of ook nog eens naast elkaar?
De loep er even bij gepakt, het zijn 2 triodes naast elkaar.
Zoiets als een 6N6P in het klein.
Bijlagen
6N6P.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door Ah!buis »

Dat "scherm" tussen de triodes is waarschijnlijk alleen een versteviging.
Er is geen aansluiting voor voorzien.In sommige HF dubbeltriodes zit het scherm aan het rooster van een van de triodes.
Die worden gebruikt met de twee boven(elektrisch)elkaar en de bovenste heeft dan het rooster HF geaard.
Denk niet dat dat hier zo is,anders moet je wel de volgorde bij een SRPP in de gaten houden.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

De foto is van een 6N6P,een detail foto van de 6N16B niet kunnen vinden[heeft geen scherm]............
Plaats reactie