Na wat omzwervingen en aanmoedigingen per PM heb ik de de Audio Special 5 van Elektor aangeschaft, met daarin de Classic III van Triode Dick. Dat lijkt geen onplezierig apparaat! Onderdelenlijstje is zo gemaakt, maar ik heb er toch een (eigenwijze beginners-) vraag over. Ik heb een ringkerntrafo van 250V (deze:
http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... -47VA.html, nog an een gitaarversterker projectje dat nooit doorgegaan is). Kan ik die trafo gebruiken, met diodes als gelijkrichters en met een vermogensweerstand i.p.v. de spoel?
Even snel gerekend (heel grof): als er 278-259 = 19 volt verloren wordt over de laatste weerstand in het voedingsschema, dan loopt daar 8,6mA. Er lopen 2 van die weerstanden parrallel, dus loopt er totaal 17,3mA.
Als ik 250V gelijk richt, kom ik op 350V uit.
Ik moet dus van 350V naar 278V terwijl er 17,3mA stroom loopt. De weerstand nodig is dan dus 4.168 ohm, het vermogen dat ik laat wegwaaien 1,24W. Niks vreselijks, lijkt me, een 5W weerstandje voor de zekerheid moet genoeg zijn.
Let wel, even niet gerekend met het verlies over de diodes (1N4007, of zoiets?), en met wat de elco's helpen. Ik denk dat ik die weerstand zelfs instelbaar kan maken, om de boel echt precies af te stellen.
Zoals gezegd, eigenwijze beginnersvraag, ik zal wel iets over het hoofd gezien hebben...
Graag (opbouwend) commentaar!
Dank,
Hugo