Vragen over buizen pre-map onderdelen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: Vragen over buizen pre-map onderdelen.

Bericht door Pjotr »

sevenup schreef:
Eventueel een weerstand in serie en extra condensator als het voltage toch nog iets te hoog is. Ik heb hetzelfde gedaan in mijn voorversterker. C-R-C / 4700uF - 1 Ohm - 4700uF.
Is op zich wel de elegantste oplossing. Vereist dan alleen wel wat geëxperimenteer om de juiste serieweerstand te bepalen.

Met zondermeer alleen de gloei gelijkrichten en afvlakken kom je te hoog uit en gaan de buisjes niet lang mee.
HugoW

Bericht door HugoW »

Ik heb ook de 220pF besteld. Gokje, want ik snap er nog de ballen van.

Ik heb vandaag alles voor de kast en de bedieningselementen besteld. Gisteren alleen de versterkeronderdelen die niet bij Conrad vandaan komen. En dan houd ik even pauze; lekker bouwen en sparen voor de volgende bestelling. Wel geinig vind ik dat de buizen voorversterker en de LM4780 eindversterker samen minder kosten dan de behuizing en de bedieningselementen... Ik zal wel een dure smaak hebben, maar het moet wel mooi en makkelijk bedienbaar zijn!

Hugo
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Met de gloei op 6V blijft de 12V vrij,kan in serie met de 200V voor wat meer :D
Even wat vlekjes wegwerken :o :shock: :lol:
Anne
Bijlagen
miss.JPG
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Pjotr schreef:
sevenup schreef:
Eventueel een weerstand in serie en extra condensator als het voltage toch nog iets te hoog is. Ik heb hetzelfde gedaan in mijn voorversterker. C-R-C / 4700uF - 1 Ohm - 4700uF.
Is op zich wel de elegantste oplossing. Vereist dan alleen wel wat geëxperimenteer om de juiste serieweerstand te bepalen.

Met zondermeer alleen de gloei gelijkrichten en afvlakken kom je te hoog uit en gaan de buisjes niet lang mee.
Dat is niet helemaal waar ik zit op 6,35 met het schema zoals ik hem eerder in dit draadje heb gepost.
Het ligt er gewoon aan wat voor gelijk richters je gebruikt die bepalen het voltage.
De KBP02 werkte perfect op 300 MA zonder extra weerstanden te gebruiken.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Oh, kan natuurlijk best dat dat toevallig goed uitpakt. Dat is echter geen garantie dat dat in andere gevallen ook goed gaat. Blijft dus wel zaak om de uiteindelijke gloeispanning na te meten en indien nodig serieweerstanden te gebruiken.
HugoW

Bericht door HugoW »

Ah!buis schreef:
Met de gloei op 6V blijft de 12V vrij,kan in serie met de 200V voor wat meer :D
Da's een goed idee, ik ga eens meten hoe ik uitkom (welke primaire aansluiting het leukste uitpakt).

Hugo
HugoW

Bericht door HugoW »

Even een zijstap / vraag, wel gerelateerd aan het schema (zie vorige pagina). Ik wil de gloeispanningsregeling kopiëren voor een gitaarversterker. Die heeft 2 stuks 12AX7 en 1 stuks 12AU7. Kan ik gewoon het schema gebruiken, of verbruiken deze 3 buisjes teveel stroom, en moet ik iets verzwaren / aanpassen? De LT1086 CT kan 1,5A hebben, da's dus voldoende, maar misschien wat grotere elco's of zo?

Dank,

Hugo
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Om met de 6,3V wisselspanning eenzelfde gelijkspanning te krijgen gaat niet erg goed :( .
De drie buisjes gebruiken samen bijna 1A wat een rimpel van ongeveer 1V oplevert(C=10mF).Daarbij komt het spanningsverlies over het IC 1,5V en van twee diodes 1,2V samen 3,7V.Maar de topspanning van 6,3Veff is 6 ,3x1,4=8,8V.Ja en 8,8-3,7 is maar 5,1V :shock: .
Er valt wat te winnen door de elko bijv.te verdubbelen 1/2V en door schottky-diodes (1N5822) te gebruiken,winst 0,4V.
Kom je net aan 6V ,iets te laag maar 't kan :^o .
Anne
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Te laag?
Marge van ±10% is nog veroorloofd.
Daar val je volgens mij ruim binnen.

edit:
Ben wel met je eens, ideaal is het niet.
Je zit zo wel op het randje
ray5150

Bericht door ray5150 »

Of een losse trafo van ongeveer 8 Volt AC erbij plaatsen ?
HugoW

Bericht door HugoW »

En als ik iedere buis een eigen circuitje geef? Die paar duppies aan onderdelen is het ook weer niet... Losse trafo lijkt me duurder.

Hugo
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Twee stabICs gebruiken helpt wel,spanningsverlies vermindert als de stroom kleiner is,je wint enkele tienden van een volt.
Een andere manier is om een LM2941 (tot 1A) of een NCP565 (tot 1,5A) in te zetten.Die verliezen maar rond 0,9V.
Anne
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Volgens de simulatie die ik hier heb gedaan moet het toch wel kunnen om van ac 6,3 volt Veff 6,35 volt gelijk te kunnen maken.
of zie ik hier wat over het hoofd.
Bijlagen
6voltgloeidraad.JPG
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dat klopt wel hoor O:) ....met ideale onderdelen :o
Ik reken altijd (nou altijd :^o ) wat ruim,stabilisators zijn niet altijd typisch,om over elkos maar te zwijgen vooralals ze wat ouder worden (bijv.-50% :? )
Anne
HugoW

Bericht door HugoW »

Het klopt zelfs in het echt, ik heb het al een keer gebouwd (incl de voorversterker) en gemeten (om het af te stellen). Maar dat was dus maar met één buis. Ik ga even op zoek naar die andere ICs, en TubeTown heeft ook trafo's die naast de voeding en 6,3V uitgangen ook nog een 9 of 12V hebben. Da's misschien ook een optie, dan gebruik ik de 6,3 niet.

Hugo
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Wat ik nog wel eens deed als er ruimte was op de trafo er een aantal windingen bij wikkelen vooral met oude trafo's die niet met hars zijn behandelt goed te doen ' hier zit immers het blikpakket redelijk los.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Wel even waarschuwen :o opgepast met trafotje erbij :? .
Met de LM2941 geen probleem,mag tot 40V binnenkrijgen.
Maar met de NCP565 is het andere koek,de ingang mag niet meer dan de uitgang +3,5V zijn bij 1,5A.Met minder stroom kan het wat meer,tot 18V onbelast :( .
Anne
HugoW

Bericht door HugoW »

Na wat omzwervingen en aanmoedigingen per PM heb ik de de Audio Special 5 van Elektor aangeschaft, met daarin de Classic III van Triode Dick. Dat lijkt geen onplezierig apparaat! Onderdelenlijstje is zo gemaakt, maar ik heb er toch een (eigenwijze beginners-) vraag over. Ik heb een ringkerntrafo van 250V (deze: http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... -47VA.html, nog an een gitaarversterker projectje dat nooit doorgegaan is). Kan ik die trafo gebruiken, met diodes als gelijkrichters en met een vermogensweerstand i.p.v. de spoel?

Even snel gerekend (heel grof): als er 278-259 = 19 volt verloren wordt over de laatste weerstand in het voedingsschema, dan loopt daar 8,6mA. Er lopen 2 van die weerstanden parrallel, dus loopt er totaal 17,3mA.
Als ik 250V gelijk richt, kom ik op 350V uit.
Ik moet dus van 350V naar 278V terwijl er 17,3mA stroom loopt. De weerstand nodig is dan dus 4.168 ohm, het vermogen dat ik laat wegwaaien 1,24W. Niks vreselijks, lijkt me, een 5W weerstandje voor de zekerheid moet genoeg zijn.
Let wel, even niet gerekend met het verlies over de diodes (1N4007, of zoiets?), en met wat de elco's helpen. Ik denk dat ik die weerstand zelfs instelbaar kan maken, om de boel echt precies af te stellen.

Zoals gezegd, eigenwijze beginnersvraag, ik zal wel iets over het hoofd gezien hebben...

Graag (opbouwend) commentaar!

Dank,

Hugo
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Klinkt wel goed :D .De spanning valt vaak wat lager uit dan verwacht,serieweerstand vd trafo,rimpel op de gelijkspanning en diodeverlies.Neem dan bijv 3k9 (gangbare waard)
Wel even uitkijken of de C's waar de HS op komt (ook via een serieweerstand) wel bestand zijn tegen minstens 350V.
Die 350V is er bijna dadelijk en,omdat de biuzen dan nog koud zijn geen stroom,valt er nergens spanning af.
Anne
HugoW

Bericht door HugoW »

Dank je wel. Ik ga voor 450V elco's. Ik zag overigens dat ik het verlies over de bleederweerstand vergeten ben (hele weerstand over het hoofd gezien) dus die moet ik nog even aan de berekening toevoegen. Ik heb al een 5W instelpot van 5k gevonden, daar moet het mee te doen zijn!

[EDIT] Bleek geen vermogenspot te zijn, verkeerd gelezen. Ik denk een weerstand en een instelpot parrallel, kan ik mee fine-tunen. Ik zal het nog eens doorrekenen met de bleederweerstand erbij, voor de volledigheid.[/EDIT]
Hugo
HugoW

Bericht door HugoW »

Dat ging snel, ik had de oude berekening nog in het geheugen; de theoretisce waarde wordt dan 3.934 ohm. Die 3k9 is dan dus al te hoog. Maar als ik daar een 20k pot aan parrallel zet, kan ik het gemakkelijk terugtrimmen.

Hugo
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

theoretisce waarde wordt dan 3.934 ohm. Die 3k9 is dan dus al te hoog.
Eerder te laag :?
Zo'n ontlaadweerstand moet je gewoon over de eerste C na de geljkrichter zetten,komt z'n stroom niet door de serieweerstanden.
Hou ook de max.spanning van koppel C's in de gaten,zitten aan + via anodeweerstand en aan - door de lekweerstand.
Kunnen ook tot 350V opladen voor de buizen warm zijn.
Anne
HugoW

Bericht door HugoW »

Ik ben toch nog even met de onderdelen aan het stoeien. In het verhaal rond het schema raadt TriodeDick toch aan de gelijkrichting wel met een buis te doen. Ik heb echter geen centertap op de transformator, maar ik denk met een 6CJ3 buis uit te kunnen. Deze verliest wel meer spanning dan de diodes die ik eerst in gedachte had, maar da's niet erg. Paar vragen;
Iemand ervaring met dit soort gelijkrichting?
Kan ik de 10H / 60mA spoel handhaven, of wordt de gewenste waarde daarvoor anders aangezien ik nu maar 1 golf uitvlak, en geen twee?
Ik zie regelmatig mooie getekende schema's voorbij komen, welke freeware download ik, zodat ik mijn hersenspinsels wat visueler aan jullie kan voorleggen (zoals bijvoorbeeld het schema dat ik nu verkracht)?

Dank,

Hugo
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Mijn tekenwerk gaat hiermee http://www.expresspcb.com/expresspcbhtm/download.htm

Enkelfasig gelijkrichten zou ik niet doen :cry:
Veel grotere rimpel -> lagere spanning
Van 50Hz ipv 100Hz -> dikkere elkos + smoorspoel
Slecht voor de trafo,grote gelijkstroom erdoor -> magnetisatie kern

Anne
HugoW

Bericht door HugoW »

Dank je wel, ik ga eens tekenen.

OK, snap ik. Ik weet de sinusgolftekeningen van de natuurkundeles nog (tot zover mijn kennis...)

Kan je me uitleggen wat de smoorspoel doet? De gitaarversterkers die ik tot nu toe gebouwd heb werken met diodes voor de gelijkrichting, en gebruiken geen smoorspoel. Gelijkrichten met een buis i.p.v. diode snap ik, maar wat doet de smoorspoel?

Dank,

Hugo
Plaats reactie