6N1P / 6N2P met 6H6P voorversterker met TP COD-DAC ingang

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: HK-DAC gigawork-lampucera 2011

Bericht door Pjotr »

Dan zal het wel goed zijn :D Ik geef het alleen maar aan omdat dat met een DC voedingsschakeling meestal gelijk goed geregeld is maar met direct AC voeden nogal nauw komt qua transformator.
de_smit

Bericht door de_smit »

Bedankt voor de tip Pjotr. Deze was en is me niet ontgaan. :D
Mede daarom ben ik blij met Bert zijn inbreng in deze.
Een stabile DC is altijd nog maakbaar gelukkig.
Gr. Frank
de_smit

Bericht door de_smit »

Wat zie ik over het hoofd?
Ik verschillende discussies kom ik tegen dat de ic CD4053 (in de audio lijn) de kwaliteit van het geluid slechter maakt en zeker overbrugt dient te worden. Dat kan heel simpel met o.a. 2 dotjes soldeer. Hierdoor vervalt echter de mute functie van de DAC met mogelijk "ploppen" als gevolg.

Als ik de datasheets van de "vorige DAC" CS8416+CS4397 en de "nieuwe DAC" CS8416+PCM1798 lees, dan zou mijn interpretatie zijn dat in de nieuwe situatie eigenlijk de schakeling aan pin 14 van de CS8416 al goed zit om de mute die daar vermeld staat rechtstreeks aan pin 10 van PCM1798 te koppelen.

Mute bij CS4397: pin 15 -> 1=mute en 0=normal operation
Mute bij PCM1798 : pin 10 -> 1=normal operation en 0=enabled (precies omgekeerd toch?)

Ik neem aan dat de maker niet voor niets ic CD4053 gebruikt, maar snap nog steeds niet waarom de functie op de PCM1798 niet benut wordt.

Heeft iemand hier al ervaring mee?

Zie ook de bijbehorende bijlagen.
Bijlagen
CS4397 spec 58F2744Cd01.pdf
"vorige HK-DAC"
(585.85 KiB) 158 keer gedownload
"vorige HK-DAC"
"vorige HK-DAC"
CS8416 spec 5F09744Cd01.pdf
(647.9 KiB) 403 keer gedownload
pcm1798.pdf
"2011"
(402.49 KiB) 85 keer gedownload
S-DAC_2011.pdf
"2011"
(36.15 KiB) 98 keer gedownload
knuisje

Bericht door knuisje »

de_smit schreef:
Mute bij CS4397: pin 15 -> 1=mute en 0=normal operation
Mute bij PCM1798 : pin 10 -> 1=normal operation en 0=enabled (precies omgekeerd toch?)
Het is andersom. Bij de CS4397 is de mute pin active low. Dus hij mute als er 0V op de pin staat.
Bij de PCM1798 is de mute pin active high, dus als er 3.3V op staat. Die kun je inderdaad zo aan de error pin van de CS8416 hangen. :roll:

Er zitten wel meer rare dingen in het schema, zoals de onnodige RC op de reset pin van de PCM1798. De PCM1798 heeft immers al een ingebouwde resetvoorziening.
Die Chinezen lezen kennelijk de datasheets niet. :?
de_smit

Bericht door de_smit »

Leverancier gevraagd waarom 4053 er tussen zit als de PCM1798 een softmute ingang heeft. Antwoord: bij iedere wijziging vervalt de garantie.
Yoh, echt?
ray5150

Bericht door ray5150 »

Nou, da's dan echt een inhoudelijk antwoord waar je iets mee kunt...
de_smit

Bericht door de_smit »

Vond ik ook, dus ik heb maar geantwoord dat ik dat volledig begrijp, maar toch graag wil weten waarom niet de softmute van de chip gebruikt wordt en daarvoor in de plaats een extra ic in de signaal-lijn. ALS ik antwoord krijg, dan zal ik het melden.
knuisje

Bericht door knuisje »

Daar ga je echt geen antwoord op krijgen. Gewoon overbruggen dat ding. :rock:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Wie zegt trouwens dat die 4053 slecht klinkt? Ik merk eigenlijk geen verschil met en zonder overbrugging. M.i. meer purisme dan werkelijkheid.

B.t.w. De Quad 34 en Quad 44 VV zit stikvol met die dingen :roll:
de_smit

Bericht door de_smit »

De reden dat ik over de 4053 begon, was omdat ik het heel regelmatig tegenkwam in diverse discussies. Ik concentreer me eerst op de rest, dit kan altijd nog. Gezien de reactie van Pjotr zeker geen prio en waarschijnlijk niet nodig.
De reactie van de leverancier was overigens dat ze geen informatie verstrekten om de DAC aan te passen. Wat wel grappig is dat ik direct het schema kreeg als antwoord op de vraag of er een schema was voor eventuele tweaks.

Met de bouw van deze DAC spelen eigenlijk 2 dingen die ik al lang wil. 1. DAC en 2. Buizenbuffer (eigenlijk een tube buffered gain clone of classD) Gezien de stap ik nu zet om deze DAC te maken met SRPP trap, komt bij mij de volgende gedachte op:
DAC met SRPP realiseren. Daarna een kathodevolger als buffer toepassen. Feitelijk dus de SRPP koppelen aan de kathodevolger van Lampucera. Als ik het verhaal van Triodedick over zijn Classic One goed begrijp zouden die zonder koppel C aan elkaar kunnen. Door nu een (analoge-) ingangselectie voor de kathodervolger te zetten, kunnen ook andere aangesloten zaken via het buizenbuffer lopen. Voorlopig alles via mijn fabrieksversterkertje laten lopen en wellicht later via een Gainclone of classD of.... (ander leuk project) Er is altijd een volume regelaar tussen te bouwen, dus...

Is dit een stomme gedachte (wat heel goed mogelijk is met mijn kennis van zaken) of juist een leuke benadering?
(zie ook de bijgevoegde scan)

PS: voeding is binnen (bedankt Bert), rest nog te wachten op de buisjes. Ik heb de DAC héél even laten spelen "vanuit het kartonnen doosje, zoals geleverd uit China". Geen tijd om serieus te beoordelen, maar "het" speelt. O:)
Bijlagen
SRPP-Cathode Follower overweging.pdf
(362.41 KiB) 136 keer gedownload
de_smit

Bericht door de_smit »

En ik maar moeilijk doen over een mix van van analoge ingangen en digitale ingangen.....kom ik er achter dat ik alleen nog maar digitale bronnen heb :oops:
Mijn dvd speler heeft een optische uitgang, die ga ik ombouwen naar spdif coax (schema komt hier van het forum). Interactie radio/tv van KPN heeft een spdif uitgang en mijn streamer ook. Dus de ingang selectie wordt vrij simpel.
De opzet die ik in gedachte heb is een ingang selectie met draaischakelaar. 4 standen / 3 polen. 1x aarde, 1x bron 1x aansturing indicatie led.
Om te beginnen ga ik de dac uitvoeren met de voorgestelde srpp trap. Daarna wil ik eens proberen wat het effect is van een kathode volger zoals de "silent version" van lampucera toe te voegen aan de srpp trap. Volgens mij kan R4 uit het schema weg, maar dat weet ik niet zeker.

Voor de srpp trap heb ik alles binnen, dus ik kan aan de slag.
Bijlagen
DAC2011-6N2P-6H6P.png
de_smit

Bericht door de_smit »

Korte update en vraag.

Alleen de eerste srpp werkt prima met R1=50 ohm. De kathodevolger er achter gaat mis. Getest zonder R4 en met R6 van 500-1k-2k. Geluid bleef zwak tot ik de plus van de uitgang beet pakte. Waar zou dit aan kunnen liggen?
1. Moet er een koppelC tussen de 2 buizen?
2. Moet de aarde van de DAC (ik pak nu alleen het -uit signaal van de chip) aan dezelfde aarde als de buizen?
3. Moet er toch een R4 konen en/of een R over de uitgang?
4. Iets anders.....

Op zich klinkt alleen de srpp al goed, dus ik zou de kathodevolger ook weg kunnen laten, maar dat vind ik nog veel te kort door de bocht. De classic one van triodedick heeft een bijna vergelijkbare opzet, dus het moet kunnen werken.

Excuus voor de mogelijk domme vragen en bedankt voor jullie hulp.

Gr. Frank
BertDB

Bericht door BertDB »

plaats eens een weerstand van 470 à 680K aan de uitgang naar massa (achter de uitgangscondensator)
de_smit

Bericht door de_smit »

BertDB schreef:
plaats eens een weerstand van 470 à 680K aan de uitgang naar massa (achter de uitgangscondensator)
Geen verschil, maar wellicht heb ik iets stoms fout gedaan. Ik heb 1 kanaal gebouwd, dus ook maar 1 helft van de 6H6P aangesloten. Mag dit of moeten de beide anodes, rooster en kathodes dan met elkaar verbonden worden (net als de classic one)?

Ik heb nu in ieder geval even allen de srpp volgens bijgevoegd schema aangesloten. Wel wat brom, maar dat zal een gevolg zijn van de slordige bouw. Ik verwacht dat dit wel op te lossen is met netjes bouwen.

Ik zal de kathode volger nog eens opnieuw nalopen en opbouwen. Direct alles in stereo. Een I/V weerstand van 50-67 ohm (gemaakt met 4 of 3 parallel geschakelde 200 ohm weerstanden) geeft een vergelijkbaar geluidsniveau als de analoge lijn van de zelfde bron. Geluid is best OK, helder en prima laag.

Toch kan ik niet uitstaan dat het geluid grotendeels verdwijnt als de kathodevolger er achter zit. deze zou een versterking van 1:1 moeten hebben.

Ik heb in de complete opstelling nog de spanning over de kathode weerstanden gemeten. Bij de 200ohm weerstand onder de 6N2P was dit 150V. Lijkt mij een hoge I geven van ongeveer 0,75A. Imax volgens datasheet 6N2P > Ikmax=10mA. Over de kathodeweerstand onder de 6H6P stond 37V, dat zou een I zijn van 0,0185A. 6H6P > Ikmax=45mA
Bijlagen
DAC2011-6N2P.png
de_smit

Bericht door de_smit »

Kan iemand mij vertellen of er een belasting aan moet hangen als ik op verschillende punten de spanning correct wil meten met een standaard multimeter? Ik kom op internet vaak 1Mohm tegen, maar als ik het goed begrijp is dat de belasting door scoop.

Gr. Frank
de_smit

Re: buizen voorversterker - alleen spdif in via hk-dac_2011

Bericht door de_smit »

Eindelijk! geluid...en hoe. :D
Na veel rondneuzen op internet en vooral goed bekijken van de classic one van Triodedick, ben ik tot bijgevoegd schema gekomen. Op dit moment kunnen testen met een i/v weerstand van 50 ohm (4x 200ohm parallel) en een R7 van 600k (2x 300k serie). Ik heb de voltages op verschillende posities gecontroleerd en berekend hoeveel mA er door de buizen gaat. Dit zal ik later nog posten als ik alles stereo heb staan, maar het zag er voor zover ik kon beoordelen goed uit.
Behalve de duidelijk andere laadweerstand aan de kathodevolger van 15k, was ook het probleem dat ik een soldeerverbinding van de 6,3V gloei op één van pinnen van de 6h6p niert goed uitgevoerd had. Verder twijfel ik of ik met de eerste test van de kathodevolger de aarde van het DAC signaal wel aan de aarde van buizenschakeling had zitten. Zonder deze verbinding is het één grote brom, zonder muziek.

Er moet nog veel gebeuren voordat er een paar foto's kunnen komen, zoals:
- Verschillende condensatoren op het DAC board vervangen/overbruggen, deels os-con.
- Mute aansluiten. Die valt nu weg door het oppakken van het signaal direct na de PCM1798, zonder tussenkomst van andere componenten. Er brandt een ledje op het DAC board indien SPDIF aanwezig is. Als deze led uit is, bijv. door van radio kanaal te wisselen op de kpn ontvangen, dan is er een soort sissss aanwezig. Zodra de led weer aangaat, dus SPDIF aanwezig is, is alles weer ok.
- Stereo opbouwen
- Nette behuizing en ster-aarde
- 12V voorziening van DAC voeding board afhalen. Deze wordt alleen voor de NIET meer aanwezige opamps gebruikt.
- Ingang selectie met led-indicatie opbouwen. Misschien gebruik ik daar nog één van de 12V aansluitingen voor, maar kan ook op 5V.
- De uit meerdere weerstanden opgebouwde testjes, vervangen door de juiste waarde.
- overweging om via een trafo beide signalen (balanced) van de DAC naar de SRPP te voeren. Theoretisch raak je dan eventuele stoor signalen kwijt, maar of het een merbare verbetering is kan ik niet goed beoordelen. Iemand ervaring met het vergelijken?

Kortom, nog zat te doen.
Bijlagen
DAC2011-6N2P-6H6P.png
de_smit

Bericht door de_smit »

kleine update en vraag:
- sissen verdwijnt bij gebruik van mute functie via CD4053, dus inderdaad een gevolg van het ontbreken van de mute bij de vorige test. :)
- mute via PCM1798 werkt door er 5V op te zetten. Dus pin 10 hoog maken = mute. Dan moet de transistor schakeling zijn zoals bij de eerdere lampucera met CS4097. Ik ga dit later nog eens proberen, want dan kan het hele 12V gedeelte weg. Nu zit op de CD4053 naast 5V ook +12V en -12V. Qua klank geen duidelijke verschillen kunnen ondervinden door met of zonder CD4053 te werken. Meer het principe overbodig spul eraf te halen.
- Ik meet, wat betreft mijn beperkte kennis, waarden die ik niet kan verklaren voor de diverse spanningen. Als ik de voeding los meet, geeft deze 180V. Sluit ik alleen de 6N2P aan met de DAC dan wordt dit ca. 170V. Sluit ik ook de 6H6P aan, dan wordt dit ca. 150V. In het midden van de SRPP meet ik wel steeds netjes de helft en ook over de 15k weerstand een , volgens mij realistische waarde. Is dit een normaal verschijnsel of is hier sprake van een verkeerde schakeling of overbelasting? :?:
Moet de schakeling een minimale tijd opwarmen voordat je kan/mag meten? :?:

Ik wil de boel nu eerst stereo, voorzien van ingang selectie, op een basisplaat monteren, tevens voorzien van ALU tussenschotten tussen de diverse zones. Deze basisplaat moet de grondplaat voor mijn kast worden.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Gr. Frank
sevenup

Bericht door sevenup »

Zit er een serieweerstand in de voeding? Zo ja valt hier meer voltage over naarmate je de voeding meer belast.

edit: ik zie nu dat er 1K in de voeding zit :)
de_smit

Bericht door de_smit »

sevenup schreef:
Zit er een serieweerstand in de voeding? Zo ja valt hier meer voltage over naarmate je de voeding meer belast.

edit: ik zie nu dat er 1K in de voeding zit :)
Betekend dat:
1. Geen probleem
2. Weerstand er uit
3. Weerstand wijzigen voor passende waarde. Te bepalen door rekenen of meten?

Alvast bedankt!

Frank
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

In dit schema: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view

Zit de laatste weerstand - R7 - niet goed. Die moet van massa naar de aansluiting waar je het signaal afneemt.
Als je het zo laat zitten gaat de uitgangscondensator zich bij het inschakelen opladen via de ingangsweerstand van het volgende apparaat.
Dat is op zich niet zo erg, maar wanneer je niets aan de uitgang hebt zitten, zweeft het rechtse pootje van de uitgangscondensator. Daar staat dan tijdens het inschakelen de volle voedingsspanning op. Die pak je liever niet vast!

Waarschijnlijk heb je ook minder brom wanneer je deze verbinding goed legt.
BertDB

Bericht door BertDB »

Er zit meer dan 1K in de voeding.
Het PI filter maakt gebruik van 2 150µF condensatoren en een 3K9 serieweerstand.
Daar valt inderdaad meer spanning over naarmate de gevraagde stroom stijgt.
Mocht het te laag zakken kan je die weerstand in waarde verkleinen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Eigenlijk heb ik geen ervaring met DAC enz.maar met die buizen erbij ,toch maar 's meelezen :D
Nu kwam ik tegen dat er "ergens" een schakeling vertoont was met + en - in.
Denk dat het dit is http://www.tubecad.com/2011/03/22/Unbal ... ematic.png
Maar die is voor een DAC met spanning-uit.En als het zo bekijk,geen aanrader :( .
Anne
BertDB

Bericht door BertDB »

Ah!buis schreef:
Eigenlijk heb ik geen ervaring met DAC enz.maar met die buizen erbij ,toch maar 's meelezen :D
Nu kwam ik tegen dat er "ergens" een schakeling vertoont was met + en - in.
Denk dat het dit is http://www.tubecad.com/2011/03/22/Unbal ... ematic.png
Maar die is voor een DAC met spanning-uit.En als het zo bekijk,geen aanrader :( .
Anne
Het enige verschil tussen een dac met spannings- en stroomuitgang is de omzetweerstand die in het laatste geval extern moet aangebracht worden.
Eenmaal na die weerstand is het identiek wat je eraan kan/mag hangen ;)
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

De spanning die eruit komt is toch een stuk groter dan bij stroom-uit +weerstand :?
Ik heb begrepen dat de uitgang bij stroom liefst op 0V blijft en daarom een heel kleine weerstand(=weinig spanning) of een I/V omzetter die een ingang heeft die op 0V blijft (ingangsweerstand 0 ohm).
Dus veronderstel ik dat een DAC met V-uit al een omzetter aan boord heeft en meer spanning levert O:) .
Anne
BertDB

Bericht door BertDB »

ik dacht eigenlijk dat de reden om de omzetweerstand klein te houden ruis was ..
maar ik moet dringend slapen nu ! :shock: :sure:
Plaats reactie