Linkwitz Orion 3.5

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Tymen
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 21:14
Locatie: Haarlem

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Tymen »

Reinder,
Ben ik met je eens. Dat punt is in de commerciële versie al veranderd.
De DIY versie van de Orion is anders gebouwd dan de commerciële versie (Orion 4).
Hier is geen aparte baskast onder geplaatst, maar is het onderdeel van de zijpanelen.
Kijk maar eens naar deze onderstaande foto.
Afbeelding
Ik heb alleen geen idee of ik dat zomaar kan veranderen zonder invloed op het geluid.
Het filter wil ik nl het liefst ongewijzigd laten.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door hsmeets »

1 emailtje naar Herr Linkwitz moet voldoende zijn om hier helderheid over te verschaffen.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door hsmeets »

De Orion met die nieuwe SEAS woofers: ze liggen nu, zal dat niet op termijn een probleem gaan opleveren met doorzakkende conussen?

(Zwaartekracht wint altijd ;-) hoorde ik een tatoeerder ooit eens zeggen)

Huib
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door hsmeets »

Waarom nog de 3,5 als de 4 er al is, of mis ik een stuk van de film (zal wel weer :( )

Huib
Gebruikersavatar
Tymen
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 21:14
Locatie: Haarlem

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Tymen »

hsmeets schreef:
1 emailtje naar Herr Linkwitz moet voldoende zijn om hier helderheid over te verschaffen.
Dat heeft hij all gedaan op zijn forum.
In eerste instantie zou de DIY versie de woofers in H-configuratie houden.
Zo konden de mensen die de Peerless woofers hebben makkelijk overstappen.
Later heeft hij toch deze versie gepubliceerd voor degenen die vanaf nul gaan bouwen.
De DIY versie blijft wat de woofers betreft afwijken van de commerciële versie.
Hij zal daar wel een reden voor hebben, maar welke?

@ Huib
Ik hoorde ook zoiets toen ik bij de Livera was :lol:

ps hier nog een recent verschenen interview met hem (gaat op een gegeven moment ook over de nieuwe woofers, vanaf 04:30 min):
http://vimeo.com/33036670
Laatst gewijzigd door Tymen op di 06 dec 2011, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tymen
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 21:14
Locatie: Haarlem

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Tymen »

hsmeets schreef:
Waarom nog de 3,5 als de 4 er al is, of mis ik een stuk van de film (zal wel weer :( )

Huib
Versie 3.x is de DIY versie
versie 4 de commerciële.

Inderdaad een beetje onduidelijke naamgeving.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Ronkel »

hsmeets schreef:
De Orion met die nieuwe SEAS woofers: ze liggen nu, zal dat niet op termijn een probleem gaan opleveren met doorzakkende conussen?

(Zwaartekracht wint altijd ;-) hoorde ik een tatoeerder ooit eens zeggen)

Huib
In principe heb je dat probleem met elke speaker. Ja, de units zullen nu statisch iets gaan doorhangen. Maar in principe kan elke ophanging gaan doorhangen als ie oud is. Een huisgenoot van me heeft twee paar B&W's waarvan de woofers aanlopen doordat de ophanging is gaan verzakken (hoewel dat niet eens zichtbaar is). Wat dat betreft is de liggende optie beter, want als dat inzakt gaat het niet aanlopen :lol: Er zijn ook zat downfiring subs.

Linkwitz geeft trouwens op z'n site aan dat ie niet gespamd wil worden met vragen over aanpassingen of eigen ontwerpen. Niet gek, aangezien ie waarschijnlijk al zat mail krijgt. En hij zou eigenlijk gepensioneerd moeten zijn :wink:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door hsmeets »

Tymen schreef:
hsmeets schreef:
Waarom nog de 3,5 als de 4 er al is, of mis ik een stuk van de film (zal wel weer :( )

Huib
Versie 3.x is de DIY versie
versie 4 de commerciële.

Inderdaad een beetje onduidelijke naamgeving.
Kijk aan. Ik dacht dat er geen verschil was en dat de opvolgende nummerig puur de (door)ontwikkeling aangaf en dat DIY of gekocht identiek zijn qua ontwerp.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door richard »

hsmeets schreef:
De Orion met die nieuwe SEAS woofers: ze liggen nu, zal dat niet op termijn een probleem gaan opleveren met doorzakkende conussen?
Dan wissel je ze toch op gezette tijden om? Een jaarlijkse onderhoudsbeurt zogezegd.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door meiborg »

Ronkel schreef:
meiborg schreef:
Hallo Tymen,

Persoonlijk heeft de vormgeving van de orion mij nooit zo in vervoering gebracht, dit is natuurlijk persoonlijke smaak ook. Nu ik zie dat de interne constructie aan alle kanten buiten de oorspronkelijke ombouw valt zou je er natuurlijk voor kunnen kiezen om deze aan te passen om het beter te laten ogen. Waar je dan rekening mee zou moeten houden is dat de pad lengte vd accoustische kortsluiting gelijk blijft.

Mvg Reinder
Zo simpel werkt het niet. Alleen rekenen met een "gemiddelde" padlengte gaat niet, hooguit voor golflengtes >> baffle. Als je de vorm gaat aanpassen zul je absoluut ook de EQ moeten aanpassen.
je hebt natuurlijk gelijk, ik bedoelde dan ook niet drastische ingrepen als het wijzigen van de bafflebreedte of afstand tussen de drivers etc, meer het anders belijnen van die zij schorten, opdat die interne constructie er beter mee integreerd.

Mvg reinder
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door richard »

meiborg schreef:
...meer het anders belijnen van die zij schorten, opdat die interne constructie er beter mee integreerd.
Het lijkt me dat je als zelfbouwer altijd de vrijheid hebt om voor eigen gebruik het ontwerp naar smaak aan te passen. Al is het op een gegeven moment natuurlijk geen Linkwitz Orion meer.
Gebruikersavatar
Tymen
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 21:14
Locatie: Haarlem

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Tymen »

Laat ik me in eerste instantie maar richten op het bouwen van de "standaard" Orion.
Dan ben ik in ieder geval verzekerd van een eindresultaat wat ik goed vind klinken.

Verder ontzettend leuk te zien dat dit draadje al meer dan 1000 keer is bekeken!
Dat had ik niet verwacht in zo'n korte tijd. :goedzo:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Vinculum »

Dat komt omdat het speakers zijn die de meesten onder ons graag zouden willen hebben maar vooral erg duur vinden om te maken. Iemand anders het zien doen is dus het dichtsbijzijnde alternatief.
Joland
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 13:46

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Joland »

Ik sluit me ook volledig aan bij Vinculum, ik zou wel willen, maar ik denk dat mijn vriendin me afschiet als ik thuis het idee opper om deze jongens te bouwen. Zowel qua kosten als qua looks was ze niet enthousiast over de Orions en hoe ze klinken is voor haar bijzaak... Helaas.

Ik heb de legendarische Orions in Beesterzwaag mogen aanschouwen en ik was erg onder de indruk. In eerste instantie dacht ik 'hmmmz, weinig spectaculair', maar no matter what er gedraaid werd, het klonk altijd perfect en er was eigenlijk nooit wat op aan te merken, en dat is zeldzaam...

Dus ga ik jouw bouwproces op de voet volgen, maar je moet van mij geen inhoudelijke input verwachten bij gebrek aan veel bouwkennis... Maar weet dat ik een flink aandeel zal hebben in het totale aantal pageviews aan het eind van de rit.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door MechanicalAnimal »

Wat een gaaf ontwerp zeg, bijzondere kast om te zien zo, leuk om te blijven volgen.

Ik zie al uit naar de bouwfoto's :D
Gebruikersavatar
Tymen
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 21:14
Locatie: Haarlem

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Tymen »

Een kleine update.
Inmiddels ben ik begonnen met het solderen van de filters.
In Linkwitz-taal worden deze filters samen een Analog Signal Processor (ASP) genoemd.

De condensators moeten binnen 2% van de door Linkwitz opgegeven waardes zitten. Met het solderen hiervan wacht ik nog even totdat ik een geschikte meter heb om dit te controleren.
Bijlagen
Linkwitz Orion4 ASP.jpg
Gebruikersavatar
Tymen
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 21:14
Locatie: Haarlem

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Tymen »

De 4 woofers en 4 tweeters zijn bij mijn ouders aangekomen.
Ik had ze verteld dat er een pakje werd afgeleverd want ik ben zelf bijna nooit thuis i.v.m. mijn werk.
Mijn vader WhatsAppte: "Pakjes???"
Die pakketjes bleken toch iets groter dan gedacht. Ook wegen ze 25 kg per stuk #-o
Binnenkort maar even bij ze langs gaan om ze op te halen.

De mids (Seas Excel W22EX001) heb ik via forum collega Martijn M tweedehands kunnen kopen. Nog bedankt daarvoor, ben er erg blij mee! Het is de laatste versie met een rubberen cover over de magneet. Foto's daarvan volgen nog.
Bijlagen
Tweeters en Woofers in verpakking
Tweeters en Woofers in verpakking
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Zweitse »

Mooie soldeerstandaard. Mag ik vragen waar je zoiets kunt kopen!
Gebruikersavatar
Tymen
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 21:14
Locatie: Haarlem

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Tymen »

Zweitse schreef:
Mooie soldeerstandaard. Mag ik vragen waar je zoiets kunt kopen!
Deze standaard is inmiddels wel weer een paar jaar oud. Er staat een sticker op en zo te zien is de klem bij Ridair/Brema in Apeldoorn gekocht.
Ik heb het even voor je gegoogled. Hij staat onderaan deze pagina: http://www.ridair-brema.nl/62
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Zweitse »

Bedankt.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Vinculum »

Maak open die dozen! :boos:
Ik hou het niet meer! ;)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door hannesie »

Tymen schreef:
Hij staat onderaan deze pagina: http://www.ridair-brema.nl/62
Dat is best prijzig spul. :oops:

Ik heb de Proxxon bankschroef, die kan bijna hetzelfde, voor bijna €30,--
http://www.proxxon.com/de/html/28608.php
Gebruikersavatar
Tymen
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 21:14
Locatie: Haarlem

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Tymen »

Vinculum schreef:
Maak open die dozen! :boos:
Ik hou het niet meer! ;)
50 kg aan cadeautjes uitpakken is altijd mooi, kan zelf ook niet wachten :-D
Ik heb ze ook mede betaald van de eindejaarsbonus, dus een beetje verlaat kerstpakket.
hannesie schreef:
Dat is best prijzig spul. :oops:
Als je het maar gebruikt is het prima. Zo heeft mijn vriendin een kast met schoenen... :mrgreen:
Tarasque
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 10:28

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Tarasque »

Leuk draadje...Ik ben ook bezig met het bouwen van de Orion's.

Had de set liggen met de Peerless woofers en heb zojuist ook de SEAS woofers ontvangen.

De woofers ga ik aansturen met 4x200W classe D versterkers

de mid stuur ik aan met een 100W single ended klasse A geballanceerde versterker

de tweeters hebben elk hun eigen 30W single ended klasse A
De filters heb ik al gebouwd. Ik heb eventueel nog een set Panasonic condensators voor deze filters. Deze zijn inmiddels niet meer leverbaar.

Totaal 3Kw aan voeding in de versterkers...Ik zal de verwarming maar een graatje lager zetten...
Gebruikersavatar
Tymen
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 21:14
Locatie: Haarlem

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Tymen »

Tarasque schreef:
Leuk draadje...Ik ben ook bezig met het bouwen van de Orion's.
Had de set liggen met de Peerless woofers en heb zojuist ook de SEAS woofers ontvangen.
Leuk! Welke versie ben je aan het bouwen 3.4 of 3.5?
Tarasque schreef:
de tweeters hebben elk hun eigen 30W single ended klasse A
Begrijp ik nou dat je alle 4 de tweeters met een eigen versterker aan gaat sturen? Scheelt wel behoorlijk in impedantie.
Tarasque schreef:
De filters heb ik al gebouwd. Ik heb eventueel nog een set Panasonic condensators voor deze filters. Deze zijn inmiddels niet meer leverbaar.
Zelf heb ik de nieuwe Orion 4 printplaten. Alle condensators die hierop komen heb ik gelukkig zonder problemen kunnen bestellen.
Van wat ik lees zijn de Panasonic condensators erg goed en is het jammer dat ze niet meer te krijgen zijn. Als ik het eerder geweten had, was ik zeker geïnteresseerd.
Heb je de condensators binnen de 2% kunnen houden en links-rechts kunnen matchen?

Ben erg benieuwd naar je bouwfoto's, je mag ze van mij in dit draadje plaatsen.
Maar pas op, je mailbox zit binnen de kortste keren vol met mensen die ze willen komen beluisteren :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”