Stop er uit bij aanzetten subwoofer

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

bert003
Berichten: 84
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 0:22

Re: Stop er uit bij aanzetten subwoofer

Bericht door bert003 »

b_force schreef:
Zeg maar dit idee, maar dan ipv van die vier weerstanden een NTC:
http://www.circuitsonline.net/schakelin ... aging.html

Volgens mij kun je daar ook een triac gebruiken of natuurlijk een solid state relai.
Ja die bedoelde ik ook, de essentie is toch weerstand in serie en na een paar seconden weer overbruggen met een relais. De stuurschakeling met een moment schakelaar hoef ik niet, sterker nog wil ik niet want ik wil discreet aan en uit kunnen zetten. De SSassen oplossing is voor mij overkill. Wel brengt me dat op een idee om een netfilter toe te passen.

Dus best of both worlds zeg maar. En aangezien ik 4 van die 4,7 NTC weerstanden heb gekocht kan ik die, denk ik, in serie zetten en dan overbruggen. Wordt de ingangsstroom ook nog mooi temperauursafhankelijk geregeld in die paar seconden :-)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Stop er uit bij aanzetten subwoofer

Bericht door Pjotr »

Ach, als je hier op ZBA wat verder rond zoekt op inschakelvertraging kom je ook heel wat tegen.

Dit is een steeds terugkerend probleem waar al vele oplossingen voor aangedragen zijn.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Stop er uit bij aanzetten subwoofer

Bericht door b_force »

Bij Elpro zie ik 8-16A solid state relais voor 2-4 euro.
Zo duur vind ik dat niet.
Maar met een triac of een mosfet moet het volgens mij ook wel kunnen?

Ik vind zo'n losse print helemaal niks.
Is groot, omslachtig, weer een trafotje erbij enz enz.
Ik persoonlijk vind het een beetje een lompe logge oplossing, niet echt vernuftig en chic.
bert003
Berichten: 84
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 0:22

Re: Stop er uit bij aanzetten subwoofer

Bericht door bert003 »

Ik zit dan meer aan iets als dit te denken, hoewel dit wel te koste van het zelfbouwen gaat:
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... area_kz=8A

DIt icm een weerstnd in een kastje en klaar...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Stop er uit bij aanzetten subwoofer

Bericht door b_force »

Voeg even de juiste link van Conrad toen
Helaas kunnen wij geen winkelwagen voor u aanmaken.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Stop er uit bij aanzetten subwoofer

Bericht door b_force »

Kan iemand me trouwens vertellen wat de stuur spanning van dit ding is?
http://www.elpro.org/shop/_pdf_products_new/1302.pdf

Of beter gezegd, de maximale stuurspanning.
Want ze hebben het over een "trigger current".
Waarschijnlijk kun je die gewoon opleggen met een weerstand.
Ik neem alleen aan dat de spanning die daarbij hoort ook niet onbeperkt mag zijn.
Of moet ik gewoon rond die 1,2-1,4V gaan zitten?
(zoals een led uiteraard)
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Stop er uit bij aanzetten subwoofer

Bericht door markbakk »

Hmmm...
€ 6,75 inclusief relais (volgens circuitsonline). Waar maken we ons hier zo druk om?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Stop er uit bij aanzetten subwoofer

Bericht door b_force »

markbakk schreef:
€ 6,75 inclusief relais (volgens circuitsonline). Waar maken we ons hier zo druk om?
Vijf grote weerstanden (kan ook met NTC) en een relay (ik zie liever solid state) :wink:

Maak ik me er druk om?
Niet echt, het kan gewoon nog iets netter en compacter was mijn idee.

Dat is overigens nog geen antwoord op de vraag :P
bert003
Berichten: 84
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 0:22

Re: Stop er uit bij aanzetten subwoofer

Bericht door bert003 »

Ik bedoelde een relais als type 505852 - 89 van Conrad. URL kopieren lukt me niet daar.

Moet eigenlijk op een din rail, maar daar is nog wel wat op te verzinnen...
Verder alleen die paar grote weerstanden en een netfilter en klaar is kees
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Stop er uit bij aanzetten subwoofer

Bericht door Pjotr »

Op zich best een nette EN veilige oplossing. Voor die weerstanden kun je gewoon die NTC's gebruiken die al hebt.

Er zijn trouwens nette kleine kastjes te krijgen met een klein stukje din rail er in. Inbouw stopcontact en stevige netschakelaar er op en daar je versterker op aansluiten en klaar :D
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Stop er uit bij aanzetten subwoofer

Bericht door b_force »

Even snel een schets gemaakt.
Ik ben nog niet helemaal happy met de lay-out.
Soft start.png
NTC zit links.

Dit is met een Finder serie 34 relay.
Die zijn 28mm lang en 5mm breed (stond niet standaard in ultiboard, dus die moet ik nog even maken :( )
http://www.elpro.org/shop/_pdf_groups/141.pdf

Gelijkrichter zit in een DIL behuizing, een DB103G ofzo (is wel 20 cent :P)
2W serie weerstand, elco en suppressor diode en zener diode ter beveiliging.

Bordje is 40x25 mm.
Klein genoeg om wel ergens kwijt te kunnen. 8) :D

edit:
Waarom is die Finder bij Conrad 16 euro en bij Elpro 2,50 euro :shock:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Stop er uit bij aanzetten subwoofer

Bericht door b_force »

Zo deze is veeeeel beter :D
Softstart 2.png
Acin en uit zit nu aan 1 kant.
Het andere AC gedeelte zit helemaal aan de andere kant.

Bordje is nu 30x30 mm

Misschien is een snubber weerstandje nog wel handig???
Dat is in feite de spoel van de relay natuurlijk.
Bijlagen
Softstart2 PCB.png
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Stop er uit bij aanzetten subwoofer

Bericht door b_force »

En versie met zekering:

Wat vinden we ervan?
Bijlagen
Softstart2 PCB fuse.png
Softstart2 fuse schematic.png
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Eén of twee NTC's?

Bericht door pompebled »

Even een oud topic gebruiken:
Bij het aansluiten van een 500VA ringkerntrafo (met drie secundaire uitgangen/wikkelingen), om te controleren welke wikkeling welk voltage levert (slecht leesbare sticker...) zat ik gelijk in het donker.
De inrush is dus te groot om zonder meer aan een al in gebruik zijnde 16A groep te hangen.
Op zoek naar een softstart vond ik o.a. dit topic.

Het gebruik van een paar NTC's, één in elke 230V leiding, lijkt de eenvoudigste oplossing, maar kan ik dan de 4,7 Ohm versie nemen die in dit topic genoemd wordt?
Zoiets bijvoorbeeld: https://www.reichelt.com/nl/de/ntc-wide ... 4.html?r=1

Ik heb nog deze inschakelvertraging liggen, die zou ik dan kunnen gebruiken om de NTC's te overbruggen:
https://nl.aliexpress.com/item/32714523921.html

Echter; deze schakeling heeft maar één inschakelcontact, zie schema in link.
Moet ik een tweede relais parallel laten schakelen voor de tweede NTC, of is het voldoende om alleen één NTC te gebruiken in de te overbruggen draad?

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Stop er uit bij aanzetten subwoofer

Bericht door Shadow »

Een 500VA kun je zo aansluiten op een B16 automaat, had je geen secundaire wikkeling te pakken?
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Stop er uit bij aanzetten subwoofer

Bericht door cool »

Jan, als je weet welke wikkeling de primaire is, kun je ook een gloeilamp hiermee in serie nemen voor de veiligheid.
Mijn ervaring is dat een 500VA ringkerntrafo toch in het algemeen te zwaar is om zonder voorschakelweerstand te kunnen gebruiken.
Een multimeter geeft ook raad hierbij...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Stop er uit bij aanzetten subwoofer

Bericht door Shadow »

Ik vind dat echt gek Loek, ik heb tot 1000VA zonder aangesloten belasting gewoon op een B16 automaat ingeschakeld hier :think:
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Stop er uit bij aanzetten subwoofer

Bericht door cool »

Zijn ABB B16. En ging niet altijd mis. De trafo's waren wel nog voor 220V en 560-600VA.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Stop er uit bij aanzetten subwoofer

Bericht door pompebled »

Shadow schreef:
Een 500VA kun je zo aansluiten op een B16 automaat, had je geen secundaire wikkeling te pakken?
Nee, de secundaire wikkelingen zijn een stuk dikker en door de laatste gebruiker dubbel parallel in serie gezet, ik had dus verwacht 24V AC te meten maar daar stak de zekering automaat een stokje voor.
cool schreef:
Jan, als je weet welke wikkeling de primaire is, kun je ook een gloeilamp hiermee in serie nemen voor de veiligheid.
Mijn ervaring is dat een 500VA ringkerntrafo toch in het algemeen te zwaar is om zonder voorschakelweerstand te kunnen gebruiken.
Een multimeter geeft ook raad hierbij...
Ik weet wat de primaire wikkeling is (2 x oranje dunne massieve draad). De trafo komt uit een partij die ik heb overgenomen en voor LED verlichting gebruikt is, afgaand op de viltstift markeringen (voorkamer / achterkamer e.d.)

Secundair levert de trafo 12V AC en er zijn er vier paren, 2 x wit, 2 x pink, 2 x geel en 2 x rood.
Alle paren zijn aan elkaar verbonden (in een grote kroonsteen), wit en geel zijn verbonden op de resterende pink en rood zou dus 24V moeten staan.
Hier staat op de sticker Altai P042R(T1212500).

Ik zal morgen een gloeilamp in serie aansluiten en controleren of alle secundaire wikkelingen de 12V leveren die ze volgens de sticker moeten leveren.

Dat laat onverlet, dat ik een softstart zal moeten gebruiken om het volle vermogen te kunnen gebruiken.
Werkt dat dus ook met maar een NTC in één 230V draad?

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Stop er uit bij aanzetten subwoofer

Bericht door cool »

Met de gloeilamp in serie heb je wel wat minder spanning natuurlijk. 1 ntc zou moeten werken.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Stop er uit bij aanzetten subwoofer

Bericht door pompebled »

cool schreef:
Met de gloeilamp in serie heb je wel wat minder spanning natuurlijk. 1 ntc zou moeten werken.
Dat snap ik, maar de vier secundaire wikkelingen kan ik dan in ieder geval meten op hun (hopelijk gelijke) uitgangsvoltage.

Vandaag geen tijd gehad, eerst eens een NTC opscharrelen...

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Stop er uit bij aanzetten subwoofer

Bericht door Hans Nootdorp »

Jan, als je 2 NTC's gebruikt kun je ze ook samen (in serie) in de fasedraad zetten. Dan heb je voldoende aan 1 relaiscontact.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Stop er uit bij aanzetten subwoofer

Bericht door Shadow »

Hij ging geen relais gebruiken om te testen...
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”