buizen voorversterker met phono

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door vinnie411 »

IMAG0032.jpg
Zo vandaag eindelijk kans gehad het gros van de onderdelen te halen.
Mis nu nog een enkele weerstand en de trafo's, maar die worden gewikkeld en kan in met 2 weken verwachten. Heb hem gelijk laten ingieten.
Kan nu beginnen met de behuizing te maken. Denk er nu over om toch 1 kast te maken maar het voedings en versterker deel wel te scheiden.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door Barry2001 »

Daar ligt voor een aardig bedrag aan Auricaps, ziet er goed uit allemaal. Ben erg benieuwd jou versie van de phonodude gaat worden. Je gaat de voeding in een aparte kast bouwen? Welke behuizingen ga je gebruiken? Heb onlangs het ingieten van de trafo's zelf gedaan, en het is goed te doen, wel even een karweitje.

Succes met de bouw, ik blijf het volgen.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door RobertD »

Leuk, leuk, leuk. Ik ben ook benieuwd naar de behuizing.
Mijn phonodude zit nu in één kast van 80mm hoog en 43cm breed.

Was eerst niet helemaal stil, maar dat kwam omdat ik nog geen frontplaat had. Zit er nu wel tegen en ik kan weer lekker plaatjes draaien.

Welke versie van de phonodude ga je bouwen, Vincent?
Ik heb de mijne gelijk opgewaardeerd naar de variant met de 2C51 aan de uitgang.
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door vinnie411 »

Het schema wat ik volg is eentje met een update uit 24-5-2006.
weet niet wat je bedoeld met 2c51 aan de uitgang.
eerste buis is een jan 5755 Raytheon
tweede buis is een jj ecc83s
de gelijkrichter is een PN Jan 6x4wa
De behuizing gaat een zelfbouw worden van multiplex van 54mm hoog (buizen en trafo steken dan uit)
met de afmetingen van 160x240mm (denk ik) met rvs topplaat.
Tevens wil ik proberen door gebuik te maken van een sub-chassis om de dekplaat geheel bout vrij te houden (met uitzondering van 8 montage schroeven).
Ga vandaag wat zagen en dan kijken of alles kan gaan passen.
foto's volgen uiteraard vanzelf.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door Barry2001 »

Dat klinkt goed allemaal. Ga je die topplaat zelf bewerken, de gaten erin enzo? Bij de 300B waar ik nu mee bezig ben is het ook rvs, 3mm dik, en dat laat zich erg moeilijk bewerken, is echt knetterhard. De gaten zijn erin gelasered, als ik al zie hoe moeilijk ik er een gaatje in geboord krijg kan ik me voorstellen dat een 37mm gat met een gatenpons helemal lastig wordt. Maar misschien heb je wel het goede gereedschap ervoor, of andere mogelijkheden... anders zou ik je aluminium willen aanraden, dat is voor de doe-het-zelfert wat vriendelijker.

Ook mooi met die 'blinde' topplaat erboven, heb me er zelf (nog) niet aan gewaagd, maar dat is wel de betere methode!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door Kappa7 »

Je gebruikt dus het oude schema van de PD.
Ik heb zelf de MKIII versie gebouwd (als een van de eerste) met de 6570 buis maar heb deze nooit met de standaard versie vergeleken.
Wel heb ik begrepen dat de MKIII nog weer mooier zou zijn dan de vorige en ben daarom daar van uit gegaan.

Voor de behuizing heb ik de bovenplaat ook blind gemaakt en de buis voeten in gefreesd en tussen twee platen aluminium van 2.5mm verlijmd.
Afbeelding
In RVS lijkt mij dat wel een uitdaging trouwens maar als je over de juiste machines beschikt is dat natuurlijk wel heel mooi.

Wel gebruikmaken van de afscherming van de buisjes het niet afschermen scheelt 15 Db meer brom en dat wil je niet.

Voor de rest natuurlijk veel bouw plezier.
Groetjes George
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door RobertD »

Ik heb in plaats van de ECC83 een 2C51 ( ofwel 5670 ofwel 6N3 ) aan de uitgang van de Phonodude. Mijn ervaring is dat het geluidsbeeld iets rustiger is, minder schreeuwerig.
Maar de standaard Dude is ook prima!

Let wel op met een houten behuizing dat het zeer moeilijk bromvrij te krijgen is. Probeer het hout aan de binnenkant te bekleden met metaal, je hebt de afscherming echt nodig voor een phonotrap.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door Barry2001 »

Je had toen eens het idee Robert om de Phonodude te integreren bij een andere voorversterker in, heb je dat nog gedaan? En zou je per definitie aanraden de voeding in een aparte behuizing te houden?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door RobertD »

Ha Barry, daar heb je inderdaad gelijk in. Ik wilde de Classic III van Triodedick en de Phonodude in één behuizing bouwen. In de kast die ik nog had paste dat echter niet. Dus de Phonodude zit samen met zijn voeding in één kast.

Ik heb pas een behuizing gekocht via DIYAudio.biz om mijn EL84 PP versterker in te bouwen, maar ik ben bang dat dat niet gaat passen.
Misschien bouw ik daar wel een Classic III in en ga dan mijn EL84PP als eindversterker opbouwen.
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door vinnie411 »

Heb via mijn werk de beschikking over een mooie hydraulische ponsset voor rvs :D
Mis nu enkel nog een paar onderdelen nl:
2x 820R, 2x 22uF 500V en een diodebrug.
De diodebrug maken jullie die gewoon van 4 1n4007 diodes? of moet ik iets anders zoeken.
Tevens zit ik te denken om de schakeling van John Eekels te gebruiken voor het aan/uit zetten.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door RobertD »

Hoi Vincent, een bruggelijkrichtertje en twee weerstanden van 825R kun je bij mij wel even ophalen.
5 Ohm verschil is maar 0,6% afwijking, dus dat maakt niet zoveel uit.

Dat van die print is een leuk idee. Ik moet mijn "dude" ook nog afwerken. Gaat nu aan en uit door de stekker erin en eruit te doen...
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door Barry2001 »

RobertD schreef:
Ha Barry, daar heb je inderdaad gelijk in. Ik wilde de Classic III van Triodedick en de Phonodude in één behuizing bouwen. In de kast die ik nog had paste dat echter niet. Dus de Phonodude zit samen met zijn voeding in één kast.

Ik heb pas een behuizing gekocht via DIYAudio.biz om mijn EL84 PP versterker in te bouwen, maar ik ben bang dat dat niet gaat passen.
Misschien bouw ik daar wel een Classic III in en ga dan mijn EL84PP als eindversterker opbouwen.
Het wordt volgens mij ook wel krap ja, Phonodude met een voorversterker in 1 kast. Als dit dan ook nog bromvrij moet.. Dick zelf presenteert de Phonodude ook samen met de voeding in 1 kast, en die van jou, zal goed gaan dus. Omdat je vaak de voeding apart ziet, daarom vroeg ik het.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door TubeHead »

RobertD schreef:
Let wel op met een houten behuizing dat het zeer moeilijk bromvrij te krijgen is. Probeer het hout aan de binnenkant te bekleden met metaal, je hebt de afscherming echt nodig voor een phonotrap.
Toen ik mijn PD ging testen dat als een zooitje op de grond lag stond ik wel even verbaasd te kijken...
Hoorde in de verte allemaal stemmetjes.. draaide het volume stuk hopen. "Breaker kom er maar in...".
PD was nu opeens een 27mc ontvanger :lol:
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door vinnie411 »

Wist niet dat hij zo gevoelig zou zijn, je ziet namelijk best vaak dat hij in een houten "plint" zit.
Is afplakken met aluminiumtape een oplossing?
Zal ook eens vragen of ze op mijn werk een rvs plint kunnen/willen maken.
@robertd Dank je voor je aanbod heb zelf ook nog 4 schottky byv 79 e-200 gevonden.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door TheoK »

vinnie411 schreef:
Is afplakken met aluminiumtape een oplossing?
Wil vaak wel helpen.
Ik ben ook van plan om een phonoamp te maken.
Maar als hij zo gevoelig is zoals Tubehead zegt vraag ik me af of het wel in een houten frame kan.
IK heb ervaring met bakjes maken van printplaat.
Misschien is dat een optie? En dan de voeding apart?
iig succes. Zal het blijven volgen.
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door IJsbier »

Of de houten wanden met printplaat bekleden. De printen moeten dan wel goed aan de GND vast zitten.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door RobertD »

Ik heb onlang bij Baco in IJmuiden een paar stroken printplaat meegenomen voor een habbekrats.
Volgens mij 60x10cm voor 1 euro.

Prima idee om daarmee een behuizing te bekleden. Kun je de randen mooi dicht solderen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door Barry2001 »

Was ook mijn idee: spul laat zich makkelijk zagen, je kunt erop solderen, is voor weinagh. Ziet er alleen niet uit maar daar zit de houten behuizing dan ook voor omheen. En het heeft redelijke HF eigenschappen, vroeger nog wel eens zendertjes mee gebouwd.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door TheoK »

Barry2001 schreef:
vroeger nog wel eens zendertjes mee gebouwd.
IK heb er zelfs nog 1.
Een ECC85 met een EL84. Goed voor zo'n 3 watt.
Net wat je zegt. Zeer makkelijk bewerkbaar.

Maar nu weer on topic. :wink:
Bijlagen
P1040024.JPG
P1040025.JPG
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door Kappa7 »

Ik heb de binnenkant bekleed met 2.5mm aluminium en deze is echt stil.
Afbeelding
Ook de voeding is ook zo opgebouwd.
Wil je de voeding in de zelfde behuizing plaatsen dan kan het verstandig zijn om de voeding af te schermen van de versterker zelf door deze in een eigen compartiment te zetten.


Groetjes George
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door TheoK »

Ziet er netjes uit George.
Die elco's heb je met iets aan de zijkant geplakt en met een tierip vast gezet?
Hoe heten die houders?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door Barry2001 »

TheoK schreef:
Ziet er netjes uit George.
Die elco's heb je met iets aan de zijkant geplakt en met een tierip vast gezet?
Hoe heten die houders?
Geweldig die zender Theo, dat riekt naar de misdaad :rock: zal tzt ook eens wat posten van m'n bouwsels, heb het allemaal nog wel bewaard.

Die houders Theo, heb eens een zak met 100 stuks gekocht, heb ze in m'n Bill versterker gebruikt. PB me anders je adres maar, stuur ik je er wel wat toe, die 100 stuks krijg ik van m'n levensdagen toch niet op.

Ben niet zo van het plakken, maar had ze onder de topplaat zitten, die plakkers wilde ik er weer af halen om de topplaat opnieuw te spuiten: die laten dus echt never nooit meer los.

Sorry voor de topic vervuiling Vinnie! Ziet er fraai uit George, je phono amp. Als ik het zo zie, misschien nog wel een idee om van die gietijzeren kastjes te gebruiken aan de binnenkant?
Bijlagen
IMG_2451.JPG
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door IJsbier »

Barry2001 schreef:
TheoK schreef:
Ziet er netjes uit George.

Geweldig die zender Theo, dat riekt naar de misdaad :rock: zal tzt ook eens wat posten van m'n bouwsels, heb het allemaal nog wel bewaard.
[off topic] Voor welke band is deze zender? Heb zelf ook nog wel wat liggen, helaas niet met buizen. [/off topic]
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door TheoK »

IJsbier schreef:
Barry2001 schreef:
TheoK schreef:
Ziet er netjes uit George.

Geweldig die zender Theo, dat riekt naar de misdaad :rock: zal tzt ook eens wat posten van m'n bouwsels, heb het allemaal nog wel bewaard.
[off topic] Voor welke band is deze zender? Heb zelf ook nog wel wat liggen, helaas niet met buizen. [/off topic]

Ik heb hem afgestemd op 104.1 Mhz. Heb er een stereocoder erbij.
Als je meer wilt weten doe maar ff via PB.

Maar nu hou ik op met topic vervuilen hoor. Sorry Vinnie. :wink:
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door Soundexcel »

Hoe heten die houders?
Dat zijn plakzadels of kleef sokkels

Bijvoorbeeld http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=548155
Plaats reactie