Groot langdurig project. JMlab Grand Utopia Clone

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

:shock:

leuk project, Frank! Volgens mij de grootste en duurste luidspreker die door een forumlid ooit gebouwd is. Ik denk dat de meesten dit project met interesse zullen volgen! Succes!
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Het gaat me eigelijk niet daarom.
Waarom dan wel?
Ik heb nu de gelegenheid om van dit project een levenswerk te maken, en echt te leren wat geluidmaken ook werkelijk betekend.
Dat wil zeggen dat ik ook filter en units kan gaan wisselen in de loop de tijd.
Zo zijn de kasten ook opgemaakt.
De frontbaffels zijn removable. Zo kan ik in de loop de tijd dingen die me niet aanstaan aanpassen.
De kasten waarom zo groot. Wel ik heb gemerk als je echt een full range systeem wilt hebben dat je niet echt anders kan. en ik wil met zo weinig mogelijk elektronische truks er zoveel mogelijk uithalen.
Je zult wel zeggen een sub, maar die hoor je bijna altijd staan, + zeg nou zelf met deze units heb je toch echt stereo sub.
Afbeelding
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Hoeveel liter is de subkast eigenlijk?
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

223000 cm3

:lol:
Laatst gewijzigd door FrankG op do 24 nov 2005, 9:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Laag unit heeft aan de voorkant een brede poort zitten van 38cm

Afbeelding
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

FrankG schreef:
Het gaat me eigelijk niet daarom.
Waarom dan wel?
Ik heb nu de gelegenheid om van dit project een levenswerk te maken, en echt te leren wat geluidmaken ook werkelijk betekend.
Dat wil zeggen dat ik ook filter en units kan gaan wisselen in de loop de tijd.
Zo zijn de kasten ook opgemaakt.
De frontbaffels zijn removable. Zo kan ik in de loop de tijd dingen die me niet aanstaan aanpassen.
De kasten waarom zo groot. Wel ik heb gemerk als je echt een full range systeem wilt hebben dat je niet echt anders kan. en ik wil met zo weinig mogelijk elektronische truks er zoveel mogelijk uithalen.
Je zult wel zeggen een sub, maar die hoor je bijna altijd staan, + zeg nou zelf met deze units heb je toch echt stereo sub.
Afbeelding
Weet niet of je het zo opvatte, maar het was helemaal niet als kritiek bedoeld hoor :D ik vind dit echt een heel mooi project. uiteindelijk denk ik ook dat echte hifi neerkomt op grote speakers. Ik ben benieuwd of je ooit nog werkelijk modificaties zult willen doorvoeren: het ontwerp is nu al zo compromisloos mogelijk. :P
22 liter is trouwens wel weinig voor zo'n dikke 15" woofer.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Was zeker niet zo opgevat :lol:

heu dat is toch 223 liter , of heb ik verkeert getikt? edit:inderdaad een 0 te weinig

1 ml = 1 cubic cm
1 liter = 1000 ml
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

keyser schreef:
duurste luidspreker die door een forumlid ooit gebouwd is.
Kleine nuance: op het web gepubliceerd is ;)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Kom op zeg, sinds wanneer is groot en duur een garantie voor goed en werkelijk waarheidsgetrouw geluid? Da's natuurlijk klinkklare onzin! Vooral wanneer je bij een dergelijk ontwerp de details uit het oog verliest is het eindresultaat geen garantie dat je het maximale haalt uit een dergelijk ontwerp. En daar komt nog bij dat elk ontwerp, in iedere prijsklasse altijd een compromis blijft. Als ik Frank zo bezig zie dan is dit een prima ontwerp maar het is niet meer dan het nabouwen van een bestaand iets, dat heeft mi. toch minder charme dan iemand die echt iets helemaal zelf ontwikkeld heeft. Maar da's uiteraard mijn mening.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

SSassen schreef:
Kom op zeg, sinds wanneer is groot en duur een garantie voor goed en werkelijk waarheidsgetrouw geluid? Da's natuurlijk klinkklare onzin! Vooral wanneer je bij een dergelijk ontwerp de details uit het oog verliest is het eindresultaat geen garantie dat je het maximale haalt uit een dergelijk ontwerp. En daar komt nog bij dat elk ontwerp, in iedere prijsklasse altijd een compromis blijft. Als ik Frank zo bezig zie dan is dit een prima ontwerp maar het is niet meer dan het nabouwen van een bestaand iets, dat heeft mi. toch minder charme dan iemand die echt iets helemaal zelf ontwikkeld heeft. Maar da's uiteraard mijn mening.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gedeeltelijk met je eens.

Groot :
Om echt full range te zijn moet het inderdaad groot zijn.
Duur:
nee inderdaad het hoeft helemaal niet duur te zijn, meestal vraag ik me af waar die fabrikanten die prijzen halen, ik heb dan ook de neiging om me daar tegen af te zetten.

Makelijk:

Zou ik niet zeggen.
Alleen het zicht is hetzelfde en de units, filter is gedeeltelijk bekent dus dat wordt toch opbouwen.
Daarbij komt ook dat je nooit de materialen gebruikt van de fabrikant kwa kastopbouw en daarmee het filter toch altijd iets wijzigd.
Dus kwa voorbereiding en werk steekt hier evenveel tijd in.
Om je een idee te geven ,ik ben al 5 maand aan het voorbereiden met units kiezen, orders, tekeningen maken en materialen uit te kiezen en werkwijzes om tot een zo goed mogelijk resultaat te komen.

Het ontwerp;
ik kan er niet om doen maar ik vind het ontwerp en de gebruikte techinie zo machtig dat ik er niet aan kan weerstaan.

:D
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Frank,

Met alle respect. Ik begrijp best dat er heel veel werk in (gaat) zit(ten), daarom neem ik de term 'makkelijk' ook niet in de mond. Alleen de finesse van de fabrikant zal moeilijk te bereiken zijn. Dit is uiteraard een uitgerijpt ontwerp waar weinig tot niks aan te verbeteren valt.

Bijvoorbeeld, zo kan je proberen om een viool of een ander muziekinstrument zelf na te bouwen. Helaas ontbreekt het je daarbij aan jarenlange ervaring e.d. om dit instrument echt tot in detail exact uit te werken zodat hij net zo klinkt als een gekochte.

Kortom, het kan wel, maar verwacht geen vergelijkbaar resultaat zonder weken, maanden, misschien zelfs jaren van optimaliseren. Er is een reden waarom een dergelijk ontwerp al tijden in ongewijzigde vorm op de markt is. Netzoals een viool die een paar honderd jaar geleden door een echte vakman gebouwd is nu nog steeds z'n waarde behoudt.

Vakmanschap kan je jezelf alleen maar aanleren, da's een proces van jaren en jaren, helaas kan je dat niet kopen. Bij een dergelijk groot project als waar jij nu aan begint zijn er dusdanig veel variabelen dat ik zeker weet dat je nog een hele lange weg te gaan heb voordat je een weergave hebt gelijk aan 't origineel.

Desalniettemin wens ik je alle succes toe en kan je alleen maar adviseren om goed op de details te letten, daar wringt de schoen namelijk meestal.

Veel succes!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

SSassen schreef:
Frank,

Bij een dergelijk groot project als waar jij nu aan begint zijn er dusdanig veel variabelen dat ik zeker weet dat je nog een hele lange weg te gaan heb voordat je een weergave hebt gelijk aan 't origineel.

Veel succes!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Helemaal mee eens , daarom ga ik ook zo min mogelijk veranderen aan dat 'concept'.
Nu probeer ik niet het geluid dat een orgineel heeft, maar het geluid dat ik fijn vind na te bouwen.
Daar zit hem dus het verschil en ik gebruik als basis dit concept.
Dat er een lange tijd overeen zal gaan geeft het topic alleen al aan :)
Waar ik wel van overtuigd ben is dat je de qualiteit van afwerking van een fabrikant zeker en vast kunt overtreffen.
bv.

In een interveiw met de maker/ontwerper van dit systeem kwam naar voor dat in het origineel de kast van de 15 ich driver zwaarder was. Maar om praktische reden is dit uit het ontwerp gehaald.
Hij zei dat ze toch merkten dat door de slagen van de unit de kast zich verplaatste en door extra gewicht in het ontwerp te brengen dit alleen te goede kwam.
Toen hebben ze dat terug gebracht tot een gewicht waar me een evenwicht had bereikt tussen praktisch/kwaliteit.
Het vorige model was ook een stuk lichter dan het huidige bv.

Ik ga dus niet voor praktisch, maar helemaal voor kwaliteit.
En of dat die kast nu 200 kilo of 400 kilo weegt dan, het zal me een zorg wezen, verplaatsen doe ik het wel met een transpalet :lol:

Snap je mijn insteek.

En ik waardeer zeer je comentaar.

Frank
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

@Sander

Als je een Utopia nabouwt spaar je jezelf een kant en klare utopia uit, zo gezien ben je wel goedkoper uit :wink:

Groet Roland
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Ik kan je wel aanraden om eerst de topkasten te maken en voor de baskast eerst een testkast.
Dan kan je de respons tunen in je ruimte.

Bart
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Inderdaad Bart daarom dat ik eerst de middenkonsole ga maken.
Dat is dus mid/hoog/mid
Daarna midlaag en dan pas de laagkast.
Dit gedeelte dus
Afbeelding

Aangezien ik in mijn ruimte alle vrijheid had heeft Thingman voor mij de berekeningen van de ruimte zelf al gedaan met alle responstijden ......
Als de ruimte klaar is nodig ik hem uit om de finisching totch te doen met diffusie en andere zaken die we misschien over het hoofd hebben gezien.
Dus we hebben speelruimte.
Je kan natuurlijk ook nog wel wat gaan spelen met het volume van de kast.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Dit is de bekomen respons van de HT kelder

Afbeelding

je ziet dat het dus een project is waar over is nagedacht en niet zomaar lukraak.

Alles bij elkaar heb je toch gauw een meerprijs van 150000 euro aan alles bij elkaar
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Ik was zo eens wat aan het rondsurfen naar die jm clones en vond iemand die het originele filter schema beweert te hebben. Het schijnt onmogelijk te zijn dat op het web te publiceren. (focal is niet zo blij waarschijnlijk met de nabouwerij)

http://f18.parsimony.net/cgi-bin/topic- ... Nummer=184

Dus nu hoef je alleen nog maar alles binnen de lijntje te zagen en in elkaar te zetten. (als die bewering van dat originele filter klopt)

groeten Roland
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Klopt die heb ik dus ook van hem.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Cool

Als het echt het originele filter is, zit je alleen nog met de vraag hoe de kasten gedempt zijn, ik meen ergens ooit in een hh of een k&t een doorgezaagde versie gezien te hebben met de demping, verslag van een high end beurs in dld.

En al mail van focal gehad?

Succes
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Neen nog geen mail gehad :)
Trouwens ik wil ze best het ontwerp mailen, misschien halen ze er nog iets uit 8)
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Net even de units aangesloten.
:shock: waaww :shock:

nu nog die kasten :lol:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

GRAAF, FranG,

Heb al zin om mee in je project te duiken, maar heb al werk genoeg met mijn eigen kasten.

Hoedanook, als je de zijwanden net zoals bij de Utopia wil bouwen en met massief hout of een combinatie van MDF en massief wilt werken, daarvan heb ik nog een exclusieve stock liggen!
Voor zo een project maak ik graag wat beschikbaar.

Bijvoorbeeld, Riegel Berg Sicamore of Flamed Cherry of Sipo Pomelé of ...

Ik hoor het wel.

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

We hebben elkaar nog steeds niet onmoet :)
Ik ben degene die in oelegem werkt :)

Ik was van plan om de zijkanten in MDF en dan te fineren.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

FrankG schreef:
We hebben elkaar nog steeds niet onmoet :)
Ik ben degene die in oelegem werkt :)

Ik was van plan om de zijkanten in MDF en dan te fineren.
Klopt ja, was ik vergeten.
Nu, die beslissing ligt bij jou, je bent van harte welkom. Gewoon je lunch bij mij thuis, ik zorg wel dat de tafel gedekt is.

Fineer / massief: zulk een ontwerp smeekt eigenlijk om massief!!!
Trouwens, heeft de originele Utopia gefineerde of massieve zijkanten?

Ed.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Dat gaan we zeker eens doen een der dezen.

De originelen zijn inderdaad ook gefineerd.

Ondertussen heb ik ook al een DSLA kunnen aanschaffen 2dehands.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”