Eens iets anders met een Visaton WHC 30X
Moderator: Beheerdersteam
Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X
Al een keer doorgelezen, zeer goed uitgelegd, maar als ik een TL gebruik zou ik aan 260l zitten en da's me wat te groot.
Of moet ik er gewoon voor zorgen dat de 'line' lang genoeg is?
Of moet ik er gewoon voor zorgen dat de 'line' lang genoeg is?
Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X
Je moet de lengte en dia van de line berekenen, Hoe de kast er dan gaat uitzien hangt af van hoe je de line gaat opvouwen. ffkes lekker fantaseren hoe je het wilt hebben. Aantal liters moet je vergeten. Bas aan de zijkant kan ook.
Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X
Met jou woof dus 2,4 mtr lengtesietse schreef:Je moet de lengte en dia van de line berekenen, Hoe de kast er dan gaat uitzien hangt af van hoe je de line gaat opvouwen. ffkes lekker fantaseren hoe je het wilt hebben. Aantal liters moet je vergeten. Bas aan de zijkant kan ook.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X
Een TL van 120 liter gaat echt absoluut niet werken. Ik wil best plaatjes posten maar sommigen houden nou eenmaal graag vast aan een rekenblad voor de universele woofer. Het gaat niet onder de 200+ liter.
Die bandpass lijkt me een goede, met een bandpass kun je namelijk pieken plat 'meppen' door je afstemming handig te kiezen, beetje om de problemen heen ontwerpen. Die condensatorwaarde is zo groot dat ik verwacht dat het bijna niets zou moeten uithalen als je hem weglaat. Hoe ziet het er dan uit?
Die bandpass lijkt me een goede, met een bandpass kun je namelijk pieken plat 'meppen' door je afstemming handig te kiezen, beetje om de problemen heen ontwerpen. Die condensatorwaarde is zo groot dat ik verwacht dat het bijna niets zou moeten uithalen als je hem weglaat. Hoe ziet het er dan uit?
Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X
Heb nog wat gelezen en gezocht opgoogle en kwam dit tegen
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 65&start=0
Een thread van enkele jaren terug. Deze TL zou ook kunnen dienen voor mijn driver dacht ik.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 65&start=0
Een thread van enkele jaren terug. Deze TL zou ook kunnen dienen voor mijn driver dacht ik.
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X
Een serie-condensator van 6800 uF? Volgens mij kan je die weer weglaten zonder dat er veel verandert. Als het boven de 1000uF begint te komen, weet je dat je op dood spoor zit.
groet,
Tom
groet,
Tom
Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X
Ik ben net het MDF gaan bestellen, zaterdag kan ik het gaan ophalen.
Plaatselijke houtzagerij had het druk
Ik zal wat foto's nemen van de bouwfase.
En ik heb de condensator er even uit gelaten, inderdaad geen verschil.
Ik ben benieuwd hoe hij gaat klinken!
Hieronder m'n tekening De poort lijkt wel in het niets te verdwijnen => 50mm lang en 50mm diameter.
Volgens een online calculator moest ik die afmetingen gebruiken om hem te tunen op 50Hz
Plaatselijke houtzagerij had het druk
Ik zal wat foto's nemen van de bouwfase.
En ik heb de condensator er even uit gelaten, inderdaad geen verschil.
Ik ben benieuwd hoe hij gaat klinken!
Hieronder m'n tekening De poort lijkt wel in het niets te verdwijnen => 50mm lang en 50mm diameter.
Volgens een online calculator moest ik die afmetingen gebruiken om hem te tunen op 50Hz
Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X
Vroeger heeft mijn broer eens een TL gemaakt met de w300ng. Die was ca. 120 liter. Ging behoorlijk goed moet ik zeggen.wouter schreef:Een TL van 120 liter gaat echt absoluut niet werken. Ik wil best plaatjes posten maar sommigen houden nou eenmaal graag vast aan een rekenblad voor de universele woofer. Het gaat niet onder de 200+ liter.
Bassreflex hadden we toen ook geprobeerd, maar dat bracht weinig "extra" zoden aan de dijk t.o.v gesloten.
Mij lijkt juist een bandpass niks met een driver die zo'n hoge Qes heeft
Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X
Als de simulatie klopt en hij effectief 33Hz tot 100Hz neerzet met weinig verschil is het toch een goed ontwerp?
Volgende week zal ik het weten
Afwachten dus.
Volgende week zal ik het weten
Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X
Die moet inderdaad veel groter zijn, bijv. 10 cm in diameter. Hij moet dan ook langer zijn.Kiwi schreef:De poort lijkt wel in het niets te verdwijnen => 50mm lang en 50mm diameter.
Volgens een online calculator moest ik die afmetingen gebruiken om hem te tunen op 50Hz
Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X
Geldt de formule van een bassreflex ook voor een bandpass? Die staat wel ergens online.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X
Ik heb het artikel even bekeken en de simulatie gedaan voor 2,4 meter.sietse schreef:Met jou woof dus 2,4 mtr lengtesietse schreef:Je moet de lengte en dia van de line berekenen, Hoe de kast er dan gaat uitzien hangt af van hoe je de line gaat opvouwen. ffkes lekker fantaseren hoe je het wilt hebben. Aantal liters moet je vergeten. Bas aan de zijkant kan ook.
Waarom een TL gat met meerdere woofers verdwijnt is vrij verklaarbaar: het wordt goed uitgesmeerd door de diverse posities t.o.v. de start van de line, inderdaad lopende en staande golven meen ik. Ik las in het artikel dat het je opviel, maar ik wijdt het niet aan filteropzet o.i.d.
Heel inzichtelijk:
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X
Eens iets anders met een Visaton WHC 30X :
Een TL met IHA als compensatie voor de te hoge Q. Bij Audimax (Hobby Hifi 3/07) per filter gedaan op 80 Hz, nu met een resonatorkamer
Een TL met IHA als compensatie voor de te hoge Q. Bij Audimax (Hobby Hifi 3/07) per filter gedaan op 80 Hz, nu met een resonatorkamer
Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X
Je bent er bijna...wouter schreef:Ik heb het artikel even bekeken en de simulatie gedaan voor 2,4 meter.
Waarom een TL gat met meerdere woofers verdwijnt is vrij verklaarbaar: het wordt goed uitgesmeerd door de diverse posities t.o.v. de start van de line, inderdaad lopende en staande golven meen ik. Ik las in het artikel dat het je opviel, maar ik wijdt het niet aan filteropzet o.i.d.
Maar het aantal woofers heeft niks te maken met het TL gat. Dat zit iets hoger dan 100 Hz. Lopende en staande golven in de line, die hebben het daardoor moeilijk.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X
Nou, die mening ben ik niet aangedaan. Ten eerste is een TL een erg mooie oplossing tegen de backwave, de middentonen eindigen meer in een terminated line door alle demping. Er zijn hier meerdere ontwerpen waarbij middentonen een bepaalde weg afleggen om tot een betere weergave te komen. Ook merken als B&W zijn hier al lang mee bezigsietse schreef:Frequenties boven de 100 á 150 Hz, zijn vervelend in een line, omdat een TL line boven de ca 150 hz nutteloos is.
Of Giya G(edrocht)1
En een TL midden klinkt ook echt anders dan dezelfde driver in een gesloten (of basreflex) kast. Bij de ontwikkeling van de optimo kun je daarover leuke dingen teruglezen die ik meerdere malen zelf heb kunnen ervaren met middengebied in een TL.
http://www.humblehomemadehifi.com/Optimo.htmlThe BR produces a “fuller” sounding bass, the TL produces a less “closed-in” sounding bass, and its bass seems to rollout easier. But the most astonishing difference is in the midrange! The midrange of the TL is a lot more open and dynamic; the BR in comparison has a sort of “loudness” effect. At this point I was sure I wasn’t going to put the 18W4531G-00 in a reflex enclosure because I preferred the TL’s midrange.
Maar goed, dit is wel een beetje offtopic. Ik kwam met een relatief 'compact' TL alternatief, volgens mij een primeur
oh, coolsietse schreef:Je bent er bijna...![]()
Ik denk dat bandpass de veilige keuze blijft
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X
Ja, de formule is identiek, waarbij als volume in de bandpass het afgestemde volume moet worden genomen, niet het totale volume!Kiwi schreef:Geldt de formule van een bassreflex ook voor een bandpass?
groeten,Tom
Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X
Zo, de poort berekenen is gelukt.
Ik wou het eerst handmatig doen, maar daarna heb ik eens met WinISD geprobeerd, veel makkelijker
De SPL curve ziet er ook veel beter uit in WinISD dan in Boxsim
De diameter van de poort is 10cm
Tuned@55hz, port length => 6cm Tuned@50Hz port length => 8,82cm Welke tuning zouden jullie verkiezen?
Ik wou het eerst handmatig doen, maar daarna heb ik eens met WinISD geprobeerd, veel makkelijker
De SPL curve ziet er ook veel beter uit in WinISD dan in Boxsim
De diameter van de poort is 10cm
Tuned@55hz, port length => 6cm Tuned@50Hz port length => 8,82cm Welke tuning zouden jullie verkiezen?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X
Told youKiwi schreef:De SPL curve ziet er ook veel beter uit in WinISD dan in Boxsim
Ik zou gaan voor de bovenste! -3dB rond 40 Hz klinkt lekker hoor, dus dit gaat goed komen!
Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X
Deze subwoofer zal een Yamaha actieve sub vervangen.
Ik heb die actieve sub net even opengemaakt en gekeken wat die versterker module te bieden had. (40W, 6ohm)
Daarna de speakercables losgemaakt en door de basspoort gestoken zodat ik ze kan gebruiken voor dit project.
Lijkt me een mooie oplossing, ik kan het volume regelen, hij heeft een inschakel vertraging en is gefilterd.
Hopelijk genoeg power om deze sub tot z'n recht te laten komen.
Ik heb die actieve sub net even opengemaakt en gekeken wat die versterker module te bieden had. (40W, 6ohm)
Daarna de speakercables losgemaakt en door de basspoort gestoken zodat ik ze kan gebruiken voor dit project.
Lijkt me een mooie oplossing, ik kan het volume regelen, hij heeft een inschakel vertraging en is gefilterd.
Hopelijk genoeg power om deze sub tot z'n recht te laten komen.
Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X
Ochtendstond heeft goud in de mond
Ben deze morgen vroeg het MDF gaan halen en ben er momenteel een uurtje aan bezig
Alles even in elkaar gepast en het ziet er goed uit Als alles in elkaar staat zal ik het bouwverslag posten.
Ben deze morgen vroeg het MDF gaan halen en ben er momenteel een uurtje aan bezig
Alles even in elkaar gepast en het ziet er goed uit Als alles in elkaar staat zal ik het bouwverslag posten.
Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X
Altijd fijn als het MDF lijkt te passen. Zou er in dat yamaha versterkertje ook een bassboost zitten?
Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X
Geen idee, heb momenteel geen scoop om dit te testen. Ik ga er vanuit van wel. Het was een vrij goedkope 8" subwoofer, dun geperst hout, kleine behuizing, hij zal dus wel een correctie nodig hebben. Ik heb anders ook nog een Revox b750 MK II van 1982, ongelofelijk dat ding. Die kan ik altijd gebruiken om hem te testen, vermogen genoeg. M'n oog was gevallen op een Behringer iNuke NU1000 een PA versterker met een LF filter. Jammer dat ze een half jaar vertraging hebben. Die PA versterker zou ik uiteindelijk gebruiken als ik aan m'n Dayton subwoofers begin 
