Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door sietse »

Gebruikersavatar
Kiwi
Berichten: 51
Lid geworden op: do 07 apr 2011, 10:34

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Kiwi »

Al een keer doorgelezen, zeer goed uitgelegd, maar als ik een TL gebruik zou ik aan 260l zitten en da's me wat te groot.
Of moet ik er gewoon voor zorgen dat de 'line' lang genoeg is?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door sietse »

Je moet de lengte en dia van de line berekenen, Hoe de kast er dan gaat uitzien hangt af van hoe je de line gaat opvouwen. ffkes lekker fantaseren hoe je het wilt hebben. Aantal liters moet je vergeten. Bas aan de zijkant kan ook.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door sietse »

sietse schreef:
Je moet de lengte en dia van de line berekenen, Hoe de kast er dan gaat uitzien hangt af van hoe je de line gaat opvouwen. ffkes lekker fantaseren hoe je het wilt hebben. Aantal liters moet je vergeten. Bas aan de zijkant kan ook.
Met jou woof dus 2,4 mtr lengte
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door wouter »

Een TL van 120 liter gaat echt absoluut niet werken. Ik wil best plaatjes posten maar sommigen houden nou eenmaal graag vast aan een rekenblad voor de universele woofer. Het gaat niet onder de 200+ liter.

Die bandpass lijkt me een goede, met een bandpass kun je namelijk pieken plat 'meppen' door je afstemming handig te kiezen, beetje om de problemen heen ontwerpen. Die condensatorwaarde is zo groot dat ik verwacht dat het bijna niets zou moeten uithalen als je hem weglaat. Hoe ziet het er dan uit?
Gebruikersavatar
Kiwi
Berichten: 51
Lid geworden op: do 07 apr 2011, 10:34

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Kiwi »

Heb nog wat gelezen en gezocht opgoogle en kwam dit tegen
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 65&start=0

Een thread van enkele jaren terug. Deze TL zou ook kunnen dienen voor mijn driver dacht ik.
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Tom Magchielse »

Een serie-condensator van 6800 uF? Volgens mij kan je die weer weglaten zonder dat er veel verandert. Als het boven de 1000uF begint te komen, weet je dat je op dood spoor zit.
groet,
Tom
Gebruikersavatar
Kiwi
Berichten: 51
Lid geworden op: do 07 apr 2011, 10:34

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Kiwi »

Ik ben net het MDF gaan bestellen, zaterdag kan ik het gaan ophalen.
Plaatselijke houtzagerij had het druk :)

Ik zal wat foto's nemen van de bouwfase.
En ik heb de condensator er even uit gelaten, inderdaad geen verschil.
Ik ben benieuwd hoe hij gaat klinken!

Hieronder m'n tekening
Bandpass-3D.jpg
De poort lijkt wel in het niets te verdwijnen => 50mm lang en 50mm diameter.
Volgens een online calculator moest ik die afmetingen gebruiken om hem te tunen op 50Hz
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door arjank »

wouter schreef:
Een TL van 120 liter gaat echt absoluut niet werken. Ik wil best plaatjes posten maar sommigen houden nou eenmaal graag vast aan een rekenblad voor de universele woofer. Het gaat niet onder de 200+ liter.
Vroeger heeft mijn broer eens een TL gemaakt met de w300ng. Die was ca. 120 liter. Ging behoorlijk goed moet ik zeggen.
Bassreflex hadden we toen ook geprobeerd, maar dat bracht weinig "extra" zoden aan de dijk t.o.v gesloten.
Mij lijkt juist een bandpass niks met een driver die zo'n hoge Qes heeft :? .
Gebruikersavatar
Kiwi
Berichten: 51
Lid geworden op: do 07 apr 2011, 10:34

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Kiwi »

Als de simulatie klopt en hij effectief 33Hz tot 100Hz neerzet met weinig verschil is het toch een goed ontwerp?
Volgende week zal ik het weten :| Afwachten dus.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Vuurkat »

Kiwi schreef:
De poort lijkt wel in het niets te verdwijnen => 50mm lang en 50mm diameter.
Volgens een online calculator moest ik die afmetingen gebruiken om hem te tunen op 50Hz
Die moet inderdaad veel groter zijn, bijv. 10 cm in diameter. Hij moet dan ook langer zijn.
Gebruikersavatar
Kiwi
Berichten: 51
Lid geworden op: do 07 apr 2011, 10:34

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Kiwi »

Volgens Boxsim zou een gat van 7,5cm volstaan
port-calc.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Henkjan »

lijkt me veel te klein voor een 12" bandpass
Gebruikersavatar
Kiwi
Berichten: 51
Lid geworden op: do 07 apr 2011, 10:34

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Kiwi »

Geldt de formule van een bassreflex ook voor een bandpass? Die staat wel ergens online.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door wouter »

sietse schreef:
sietse schreef:
Je moet de lengte en dia van de line berekenen, Hoe de kast er dan gaat uitzien hangt af van hoe je de line gaat opvouwen. ffkes lekker fantaseren hoe je het wilt hebben. Aantal liters moet je vergeten. Bas aan de zijkant kan ook.
Met jou woof dus 2,4 mtr lengte
Ik heb het artikel even bekeken en de simulatie gedaan voor 2,4 meter.

Waarom een TL gat met meerdere woofers verdwijnt is vrij verklaarbaar: het wordt goed uitgesmeerd door de diverse posities t.o.v. de start van de line, inderdaad lopende en staande golven meen ik. Ik las in het artikel dat het je opviel, maar ik wijdt het niet aan filteropzet o.i.d.

Heel inzichtelijk:
whc30x8 2.JPG
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door wouter »

Eens iets anders met een Visaton WHC 30X :


Een TL met IHA als compensatie voor de te hoge Q. Bij Audimax (Hobby Hifi 3/07) per filter gedaan op 80 Hz, nu met een resonatorkamer :D
whc30x8 3.JPG
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door sietse »

wouter schreef:
Ik heb het artikel even bekeken en de simulatie gedaan voor 2,4 meter.
Waarom een TL gat met meerdere woofers verdwijnt is vrij verklaarbaar: het wordt goed uitgesmeerd door de diverse posities t.o.v. de start van de line, inderdaad lopende en staande golven meen ik. Ik las in het artikel dat het je opviel, maar ik wijdt het niet aan filteropzet o.i.d.
Je bent er bijna... :D
Maar het aantal woofers heeft niks te maken met het TL gat. Dat zit iets hoger dan 100 Hz. Lopende en staande golven in de line, die hebben het daardoor moeilijk. :!: Frequenties boven de 100 á 150 Hz, zijn vervelend in een line, omdat een TL line boven de ca 150 hz nutteloos is.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door wouter »

sietse schreef:
Frequenties boven de 100 á 150 Hz, zijn vervelend in een line, omdat een TL line boven de ca 150 hz nutteloos is.
Nou, die mening ben ik niet aangedaan. Ten eerste is een TL een erg mooie oplossing tegen de backwave, de middentonen eindigen meer in een terminated line door alle demping. Er zijn hier meerdere ontwerpen waarbij middentonen een bepaalde weg afleggen om tot een betere weergave te komen. Ook merken als B&W zijn hier al lang mee bezig

Afbeelding

Of Giya G(edrocht)1 :lol:
Afbeelding

En een TL midden klinkt ook echt anders dan dezelfde driver in een gesloten (of basreflex) kast. Bij de ontwikkeling van de optimo kun je daarover leuke dingen teruglezen die ik meerdere malen zelf heb kunnen ervaren met middengebied in een TL.
The BR produces a “fuller” sounding bass, the TL produces a less “closed-in” sounding bass, and its bass seems to rollout easier. But the most astonishing difference is in the midrange! The midrange of the TL is a lot more open and dynamic; the BR in comparison has a sort of “loudness” effect. At this point I was sure I wasn’t going to put the 18W4531G-00 in a reflex enclosure because I preferred the TL’s midrange.
http://www.humblehomemadehifi.com/Optimo.html

Maar goed, dit is wel een beetje offtopic. Ik kwam met een relatief 'compact' TL alternatief, volgens mij een primeur :-) Een TL met IHA voor de Q resonantie, i.p.v. oneven orde lijnresonanties.
sietse schreef:
Je bent er bijna... :D
oh, cool O:)

Ik denk dat bandpass de veilige keuze blijft :wink:
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Tom Magchielse »

Kiwi schreef:
Geldt de formule van een bassreflex ook voor een bandpass?
Ja, de formule is identiek, waarbij als volume in de bandpass het afgestemde volume moet worden genomen, niet het totale volume!
groeten,Tom
Gebruikersavatar
Kiwi
Berichten: 51
Lid geworden op: do 07 apr 2011, 10:34

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Kiwi »

Zo, de poort berekenen is gelukt.
Ik wou het eerst handmatig doen, maar daarna heb ik eens met WinISD geprobeerd, veel makkelijker :wink:

De SPL curve ziet er ook veel beter uit in WinISD dan in Boxsim
De diameter van de poort is 10cm

Tuned@55hz, port length => 6cm
WinISD-SPL.jpg
Tuned@50Hz port length => 8,82cm
WinISD-SPL-50hz.jpg
Welke tuning zouden jullie verkiezen?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door wouter »

Kiwi schreef:
De SPL curve ziet er ook veel beter uit in WinISD dan in Boxsim
Told you :wink:

Ik zou gaan voor de bovenste! -3dB rond 40 Hz klinkt lekker hoor, dus dit gaat goed komen!
Gebruikersavatar
Kiwi
Berichten: 51
Lid geworden op: do 07 apr 2011, 10:34

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Kiwi »

Deze subwoofer zal een Yamaha actieve sub vervangen.
Ik heb die actieve sub net even opengemaakt en gekeken wat die versterker module te bieden had. (40W, 6ohm)
Daarna de speakercables losgemaakt en door de basspoort gestoken zodat ik ze kan gebruiken voor dit project.
Lijkt me een mooie oplossing, ik kan het volume regelen, hij heeft een inschakel vertraging en is gefilterd.
Hopelijk genoeg power om deze sub tot z'n recht te laten komen.
Gebruikersavatar
Kiwi
Berichten: 51
Lid geworden op: do 07 apr 2011, 10:34

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Kiwi »

Ochtendstond heeft goud in de mond :rock:
Ben deze morgen vroeg het MDF gaan halen en ben er momenteel een uurtje aan bezig

Alles even in elkaar gepast en het ziet er goed uit
DSCF4433.jpg
Als alles in elkaar staat zal ik het bouwverslag posten.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door k.p. »

Altijd fijn als het MDF lijkt te passen. Zou er in dat yamaha versterkertje ook een bassboost zitten?
Gebruikersavatar
Kiwi
Berichten: 51
Lid geworden op: do 07 apr 2011, 10:34

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Kiwi »

Geen idee, heb momenteel geen scoop om dit te testen. Ik ga er vanuit van wel. Het was een vrij goedkope 8" subwoofer, dun geperst hout, kleine behuizing, hij zal dus wel een correctie nodig hebben. Ik heb anders ook nog een Revox b750 MK II van 1982, ongelofelijk dat ding. Die kan ik altijd gebruiken om hem te testen, vermogen genoeg. M'n oog was gevallen op een Behringer iNuke NU1000 een PA versterker met een LF filter. Jammer dat ze een half jaar vertraging hebben. Die PA versterker zou ik uiteindelijk gebruiken als ik aan m'n Dayton subwoofers begin :twisted:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”