Quad ESL63 versus SimPole.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Quad ESL63 versus SimPole.

Bericht door mtb »

Ir. Frank Verwaal legt dat allemaal wel downloadable uit, zie http://home.kpn.nl/verwa255/esl/esl_home.html, er zit zelfs een correctie in van Beranek's model!
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Quad ESL63 versus SimPole.

Bericht door grimoire »

Via een ander concept werd hierheen gelinked en vroeg me af of je de fsr8 ook als open baffle kan inzetten met een subje?
Of komt ie dan lang niet laag genoeg?
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Quad ESL63 versus SimPole.

Bericht door mtb »

Als je een kleinere woofer wilt gaan gebruiken, zal dat met dezelfde resonantiefrequentie van ca. 30Hz en dezelfde paneelbreedte van ca. 30cm weinig uitmaken.
Het rendement van een kleinere woofer is meestal wel lager, maar dat kan je compenseren met een hogere serie-weerstand voor de FRS8, voor een vlakke karakteristiek.
Als je een hogere fres of een smaller paneel gebruikt, verschuift de effectieve resonantie te veel omhoog en is ie moeilijk te compenseren met een standaard bas-regeling, maar je kan het natuurlijk altijd proberen, want zo moeilijk is ie niet te bouwen.
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Quad ESL63 versus SimPole.

Bericht door Rudolf »

Is een dikker paneel nog een voordeel, of juist niet ?
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Quad ESL63 versus SimPole.

Bericht door Rudolf »

Ook schrikken dat een 10mH spoeltje 105 euro kost !
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Quad ESL63 versus SimPole.

Bericht door pappaleo »

Rudolf schreef:
Ook schrikken dat een 10mH spoeltje 105 euro kost !
Dat is stevig aan de prijs. :shock:
Het duurste onderdeel in mijn wedstrijdspeaker is een 15mH spoel (1,4mm) van €24,95 of daaromtrent.
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Quad ESL63 versus SimPole.

Bericht door Rudolf »

Ik vond het ook vreemd maar vind geen andere op internet.
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Quad ESL63 versus SimPole.

Bericht door Rudolf »

Ik zie nu een ferrietspoel van Visaton 11,95; is dat ook geschikt in een luidsprekerfilter, zelfde als luchtspoel ?
Ik ben me net pas aan het inlezen in de filter zaken; dan is dat wel schrikken 105 euro; 12 euro is wel te overzien :rock:
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Quad ESL63 versus SimPole.

Bericht door mtb »

Ik heb een "echte" Jantzen-spoel gebruikt, die iets van €15 kostte, maar de Visaton-3708 lijkt me ook geschikt.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Quad ESL63 versus SimPole.

Bericht door rikpost »

Wat een ruim assortiment ontwerpen voor de zelfbouwer zeg bij Visaton.
Vroeger kwam ik ze ook wel meer bij mensen tegen .
Er zitten toch schitterende ontwerpen bij
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Quad ESL63 versus SimPole.

Bericht door Rudolf »

ok, als de spoel maar werkt. Bedankt.
Mijn eerdere vraag, is een dikkere plank als baffle beter?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Quad ESL63 versus SimPole.

Bericht door richard »

Rudolf schreef:
ok, als de spoel maar werkt. Bedankt.
Mijn eerdere vraag, is een dikkere plank als baffle beter?
Niet beslist, je kan verwachten dat hij stijver en iets zwaarder is, dat kan gunstig zijn. Maar met een dikkere baffle moet je voor voldoende 'ademruimte' voor de units aan de achterzijde zorgen, anders blokkeert de magneet de opening aan de achterzijde te veel.
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Quad ESL63 versus SimPole.

Bericht door Rudolf »

Ik ga er eens mee spelen; ik heb 18mm en 36 mm liggen, ongeveer de maat die hier gebruikt wordt door MTB
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Quad ESL63 versus SimPole.

Bericht door Rudolf »

Ik ga die van MTB (Michiel?) wel precies namaken; heb vast een proefversie gemaakt; kan iemand mij vertellen hoe ik dit zou kunnen (moeten) filteren.
Ik heb een Philips AD8065/W4 en een nieuwe Visaton FRS8 gebruikt.
Ik probeer me wel te verdiepen in de theorie van filters maar het gaat me boven de pet.
Ik ga er van uit dat de 8065 een voorloper is van de 8066, hij moet niet meer dan 2500Hz krijgen.
Nu speelt het wel aardig met alleen een 200 uF in serie met de FRS8.
Er zal toch minstens nog een weerstand in serie met de woofer moeten om de 4/8 Ohm verschillen recht te trekken?
Die woofer van dit artikeltje hebben ze wel bij Conrad, al is het een iets andere versie, maar luchtspoelen weer niet, en condensatoren speciaal voor luidsprekerfiltering ook niet.
IMG_0019.JPG
IMG_0019.JPG (21.13 KiB) 819 keer bekeken
Dit is een paneeltje van MDF 18mm 40x55
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Quad ESL63 versus SimPole.

Bericht door mtb »

Er hoeft geen luchtspoel in, zie http://webshop.nedis.nl/nl-nl/17173/vs-fc10-0mh en ze hebben ook 1mH en bipolaire elco's.
De https://www.conrad.nl/nl/speaka-chassis ... 00267.html is ook een goede woofer.
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Quad ESL63 versus SimPole.

Bericht door Rudolf »

Die woofer heb ik besteld; en de andere componenten bij een andere zaak, volgens je tweede versie van het filter.
Wordt leuk dit :mrgreen:
Ik ben een na-aper, dat wel.
Maar ik rook en drink dan weer niet :goeie:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Quad ESL63 versus SimPole.

Bericht door richard »

Rudolf schreef:
Maar ik rook en drink dan weer niet :goeie:
Dat is dan weer jammer. :-k
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Quad ESL63 versus SimPole.

Bericht door Rudolf »

Heb jij daar last van ? :yeah: :bakkie:
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Quad ESL63 versus SimPole.

Bericht door Rudolf »

Heeft wel even geduurd, maar ik had de spullen. Ik heb hem nagebouwd met nieuwe speaker units en spoelen en bi polaire condensatoren.
Maar het klinkt nergens naar; ik zal wel iets verkeerd doen, maar die elco's en spoelen kunnen niet verkeerd om aangesloten, misschien omdat de plank niet nieuw is ? :rofl:
Er is geen midden aanwezig, een beetje bas en wel hoog maar beperkt.
Ik heb visaton spoel 3812 10 mH en spoel 5014 1 mH gebruikt en bipolaire condensatoren 100 uF ook van Visaton.
En een nieuwer type woofer van Speaka die heet 150/180 van 8 Ohm.
Alles volgens het laatste filterschema hierboven.
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Quad ESL63 versus SimPole.

Bericht door Rudolf »

Ik ziet hier trouwens te luisteren naar BNS boxen E-12S waarbij ik de kapotte tweeters heb vervangen door Visaton FRS8 speakertjes zonder het filter te veranderen; werkt prima.
Ik heb wel aparte "potjes" achter de "tweeters" gelijmd om ze hun eigen ruimte te geven.
Klinkt fantastisch; doet BNS meestal wel.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Quad ESL63 versus SimPole.

Bericht door wouter »

Kun je eens een foto laten zien van je filter en aansluitingen?

Wellicht 1 van beide drivers niet met de juiste polariteit aangesloten (plus/min verwisseld t.o.v. filterschema)?
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Quad ESL63 versus SimPole.

Bericht door Rudolf »

Ik weet dat ik er niet veel verstand van heb maar ik kan heel goed nabouwen en de minnen en de plussen uit elkaar houden :mrgreen:
Maar ik ga het nog een keer nalopen natuurlijk. Ik kan alleen maar bedenken dat het toch de verkeerde soort spoelen zijn of dat het nieuwe type woofer compleet anders is.
Theoretisch ben ik niet erg goed hoor. Wat ik wil proberen is de FRS8 rechtsstreeks aansluiten en de woofer kappen op 1800 Hertz; hoe ziet een filtertje daarvoor er uit?
Ik zal zo meteen effe fotoos maken.
Ik lees ook dat je bij een dipool ver vanaf moet zitten; dat ga ik ook nog proberen.
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Quad ESL63 versus SimPole.

Bericht door Rudolf »

Documentatie :relax:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Quad ESL63 versus SimPole.

Bericht door pappaleo »

Het is ook maar hoe hoog je verwachtingen zijn. Als je er van uitgaat dat ze bij Quad niet helemaal goed bij hun paasei zijn en een weergever ontwerpen voor €3000, waarvan kwaliteit ook met gemak geëvenaard kan worden met een paar budget units van €60, dan kan de terugkeer in de werkelijkheid wel eens een deceptie blijken te zijn.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Quad ESL63 versus SimPole.

Bericht door richard »

Rudolf schreef:
Documentatie :relax:
Afbeelding
Hoe is de FRS 8 gefilterd? Lijkt wel of die ook door een seriespoel gaat. Ik zie hier verder geen condensatoren.

En een dergelijke opzet kan heel aardig klinken heb ik ervaren.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”