Quad ESL63 versus SimPole.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
Ir. Frank Verwaal legt dat allemaal wel downloadable uit, zie http://home.kpn.nl/verwa255/esl/esl_home.html, er zit zelfs een correctie in van Beranek's model!
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
Via een ander concept werd hierheen gelinked en vroeg me af of je de fsr8 ook als open baffle kan inzetten met een subje?
Of komt ie dan lang niet laag genoeg?
Of komt ie dan lang niet laag genoeg?
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
Als je een kleinere woofer wilt gaan gebruiken, zal dat met dezelfde resonantiefrequentie van ca. 30Hz en dezelfde paneelbreedte van ca. 30cm weinig uitmaken.
Het rendement van een kleinere woofer is meestal wel lager, maar dat kan je compenseren met een hogere serie-weerstand voor de FRS8, voor een vlakke karakteristiek.
Als je een hogere fres of een smaller paneel gebruikt, verschuift de effectieve resonantie te veel omhoog en is ie moeilijk te compenseren met een standaard bas-regeling, maar je kan het natuurlijk altijd proberen, want zo moeilijk is ie niet te bouwen.
Het rendement van een kleinere woofer is meestal wel lager, maar dat kan je compenseren met een hogere serie-weerstand voor de FRS8, voor een vlakke karakteristiek.
Als je een hogere fres of een smaller paneel gebruikt, verschuift de effectieve resonantie te veel omhoog en is ie moeilijk te compenseren met een standaard bas-regeling, maar je kan het natuurlijk altijd proberen, want zo moeilijk is ie niet te bouwen.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
Dat is stevig aan de prijs.Rudolf schreef:Ook schrikken dat een 10mH spoeltje 105 euro kost !
Het duurste onderdeel in mijn wedstrijdspeaker is een 15mH spoel (1,4mm) van €24,95 of daaromtrent.
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
Ik zie nu een ferrietspoel van Visaton 11,95; is dat ook geschikt in een luidsprekerfilter, zelfde als luchtspoel ?
Ik ben me net pas aan het inlezen in de filter zaken; dan is dat wel schrikken 105 euro; 12 euro is wel te overzien
Ik ben me net pas aan het inlezen in de filter zaken; dan is dat wel schrikken 105 euro; 12 euro is wel te overzien
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
Ik heb een "echte" Jantzen-spoel gebruikt, die iets van €15 kostte, maar de Visaton-3708 lijkt me ook geschikt.
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
Wat een ruim assortiment ontwerpen voor de zelfbouwer zeg bij Visaton.
Vroeger kwam ik ze ook wel meer bij mensen tegen .
Er zitten toch schitterende ontwerpen bij
Vroeger kwam ik ze ook wel meer bij mensen tegen .
Er zitten toch schitterende ontwerpen bij
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
ok, als de spoel maar werkt. Bedankt.
Mijn eerdere vraag, is een dikkere plank als baffle beter?
Mijn eerdere vraag, is een dikkere plank als baffle beter?
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
Niet beslist, je kan verwachten dat hij stijver en iets zwaarder is, dat kan gunstig zijn. Maar met een dikkere baffle moet je voor voldoende 'ademruimte' voor de units aan de achterzijde zorgen, anders blokkeert de magneet de opening aan de achterzijde te veel.Rudolf schreef:ok, als de spoel maar werkt. Bedankt.
Mijn eerdere vraag, is een dikkere plank als baffle beter?
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
Ik ga er eens mee spelen; ik heb 18mm en 36 mm liggen, ongeveer de maat die hier gebruikt wordt door MTB
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
Ik ga die van MTB (Michiel?) wel precies namaken; heb vast een proefversie gemaakt; kan iemand mij vertellen hoe ik dit zou kunnen (moeten) filteren.
Ik heb een Philips AD8065/W4 en een nieuwe Visaton FRS8 gebruikt.
Ik probeer me wel te verdiepen in de theorie van filters maar het gaat me boven de pet.
Ik ga er van uit dat de 8065 een voorloper is van de 8066, hij moet niet meer dan 2500Hz krijgen.
Nu speelt het wel aardig met alleen een 200 uF in serie met de FRS8.
Er zal toch minstens nog een weerstand in serie met de woofer moeten om de 4/8 Ohm verschillen recht te trekken?
Die woofer van dit artikeltje hebben ze wel bij Conrad, al is het een iets andere versie, maar luchtspoelen weer niet, en condensatoren speciaal voor luidsprekerfiltering ook niet. Dit is een paneeltje van MDF 18mm 40x55
Ik heb een Philips AD8065/W4 en een nieuwe Visaton FRS8 gebruikt.
Ik probeer me wel te verdiepen in de theorie van filters maar het gaat me boven de pet.
Ik ga er van uit dat de 8065 een voorloper is van de 8066, hij moet niet meer dan 2500Hz krijgen.
Nu speelt het wel aardig met alleen een 200 uF in serie met de FRS8.
Er zal toch minstens nog een weerstand in serie met de woofer moeten om de 4/8 Ohm verschillen recht te trekken?
Die woofer van dit artikeltje hebben ze wel bij Conrad, al is het een iets andere versie, maar luchtspoelen weer niet, en condensatoren speciaal voor luidsprekerfiltering ook niet. Dit is een paneeltje van MDF 18mm 40x55
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
Er hoeft geen luchtspoel in, zie http://webshop.nedis.nl/nl-nl/17173/vs-fc10-0mh en ze hebben ook 1mH en bipolaire elco's.
De https://www.conrad.nl/nl/speaka-chassis ... 00267.html is ook een goede woofer.
De https://www.conrad.nl/nl/speaka-chassis ... 00267.html is ook een goede woofer.
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
Die woofer heb ik besteld; en de andere componenten bij een andere zaak, volgens je tweede versie van het filter.
Wordt leuk dit
Ik ben een na-aper, dat wel.
Maar ik rook en drink dan weer niet
Wordt leuk dit
Ik ben een na-aper, dat wel.
Maar ik rook en drink dan weer niet
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
Dat is dan weer jammer.Rudolf schreef:Maar ik rook en drink dan weer niet
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
Heeft wel even geduurd, maar ik had de spullen. Ik heb hem nagebouwd met nieuwe speaker units en spoelen en bi polaire condensatoren.
Maar het klinkt nergens naar; ik zal wel iets verkeerd doen, maar die elco's en spoelen kunnen niet verkeerd om aangesloten, misschien omdat de plank niet nieuw is ?
Er is geen midden aanwezig, een beetje bas en wel hoog maar beperkt.
Ik heb visaton spoel 3812 10 mH en spoel 5014 1 mH gebruikt en bipolaire condensatoren 100 uF ook van Visaton.
En een nieuwer type woofer van Speaka die heet 150/180 van 8 Ohm.
Alles volgens het laatste filterschema hierboven.
Maar het klinkt nergens naar; ik zal wel iets verkeerd doen, maar die elco's en spoelen kunnen niet verkeerd om aangesloten, misschien omdat de plank niet nieuw is ?
Er is geen midden aanwezig, een beetje bas en wel hoog maar beperkt.
Ik heb visaton spoel 3812 10 mH en spoel 5014 1 mH gebruikt en bipolaire condensatoren 100 uF ook van Visaton.
En een nieuwer type woofer van Speaka die heet 150/180 van 8 Ohm.
Alles volgens het laatste filterschema hierboven.
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
Ik ziet hier trouwens te luisteren naar BNS boxen E-12S waarbij ik de kapotte tweeters heb vervangen door Visaton FRS8 speakertjes zonder het filter te veranderen; werkt prima.
Ik heb wel aparte "potjes" achter de "tweeters" gelijmd om ze hun eigen ruimte te geven.
Klinkt fantastisch; doet BNS meestal wel.
Ik heb wel aparte "potjes" achter de "tweeters" gelijmd om ze hun eigen ruimte te geven.
Klinkt fantastisch; doet BNS meestal wel.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
Kun je eens een foto laten zien van je filter en aansluitingen?
Wellicht 1 van beide drivers niet met de juiste polariteit aangesloten (plus/min verwisseld t.o.v. filterschema)?
Wellicht 1 van beide drivers niet met de juiste polariteit aangesloten (plus/min verwisseld t.o.v. filterschema)?
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
Ik weet dat ik er niet veel verstand van heb maar ik kan heel goed nabouwen en de minnen en de plussen uit elkaar houden
Maar ik ga het nog een keer nalopen natuurlijk. Ik kan alleen maar bedenken dat het toch de verkeerde soort spoelen zijn of dat het nieuwe type woofer compleet anders is.
Theoretisch ben ik niet erg goed hoor. Wat ik wil proberen is de FRS8 rechtsstreeks aansluiten en de woofer kappen op 1800 Hertz; hoe ziet een filtertje daarvoor er uit?
Ik zal zo meteen effe fotoos maken.
Ik lees ook dat je bij een dipool ver vanaf moet zitten; dat ga ik ook nog proberen.
Maar ik ga het nog een keer nalopen natuurlijk. Ik kan alleen maar bedenken dat het toch de verkeerde soort spoelen zijn of dat het nieuwe type woofer compleet anders is.
Theoretisch ben ik niet erg goed hoor. Wat ik wil proberen is de FRS8 rechtsstreeks aansluiten en de woofer kappen op 1800 Hertz; hoe ziet een filtertje daarvoor er uit?
Ik zal zo meteen effe fotoos maken.
Ik lees ook dat je bij een dipool ver vanaf moet zitten; dat ga ik ook nog proberen.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
Het is ook maar hoe hoog je verwachtingen zijn. Als je er van uitgaat dat ze bij Quad niet helemaal goed bij hun paasei zijn en een weergever ontwerpen voor €3000, waarvan kwaliteit ook met gemak geëvenaard kan worden met een paar budget units van €60, dan kan de terugkeer in de werkelijkheid wel eens een deceptie blijken te zijn.
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
Hoe is de FRS 8 gefilterd? Lijkt wel of die ook door een seriespoel gaat. Ik zie hier verder geen condensatoren.Rudolf schreef:Documentatie![]()
![]()
En een dergelijke opzet kan heel aardig klinken heb ik ervaren.



