TDA1541A DAC

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: TDA1541A DAC

Bericht door ray5150 »

studiostevus schreef:
Lieuwe schreef:
ray5150 schreef:
En dat voor een schakeling die op z'n hoogst een paar honderd mA trekt.... :shock:

Zoals ze in Friesland zeggen: "Wat heit daar 't nut van...?"
"Wat vader daar 't nut van..?" :lol:
Maar 135.000uF is wel een beetje erg overdreven volgens mij..
Omdat het kan..?
Okee, het kan. maar heeft het ook zin?

Ik heb maar een beperkte therotische kennis, maar ik weet wel dat er in de elektronica als vuistregel geldt dat je 1000 uf per afgenomen Ampére nodig hebt.
Echter, als er audio in het spel komt gaan alle relevante zaken overboord en word een een heel blik Voodoo opengetrokken. :?

Ik bedoel dus: kun je het ook onderbouwen waarom je dat nodig hebt ?
Als er weerstanden tussen de elko's zitten en het geheel dus een aantal RC filters vormen kan ik me er nog wel iets bij voorstellen.
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: TDA1541A DAC

Bericht door studiostevus »

De boards komen uit een andere dac (kit)... die heb ik dus hergebruikt, en mij verder geen hoofdbrekens gemaakt of dit te weinig/precies goed/te veel is, eerlijk gezegd.

Het gaat om 6 rails, dus zo'n 22500 uF per rail.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: TDA1541A DAC

Bericht door Mr Tube »

Ik zie ook voordeel in dikke condensator netwerken, het liefst als CRCRC netwerk.

Je bereikt een schone voeding met een lage sinusvormige rimpel, meestal probeer ik tussen de 1 en 10 uV uit te komen.
In mijn buizen VV (hij is weer terug) heb ik zo'n 10000uF in de hoogspanning zitten en dat resulteert in een rimpel van rond de 1uV (pakweg -120dB onder het signaalnivo) Een paar MKP caps eraan toevoegen helpt om ook het HF gedrag te verbeteren, dat is allemaal technisch te onderbouwen maar vooral een keuze tussen een gestabiliseerde voeding of niet.
Een ander voordeel van de voeding is dat het niet meer zo reageert op netspanningsvariaties, het is zo traag dat zelfs overmaatse koppelcondensatoren dit voldoende tegenhouden. De 1000uF/A geldt voor 30V schakelingen waarbij de rimpel niet echt een probleem is, bij lager spanningen moet je omhoog met de waardes en bij hogere spanningen kun je omlaag. Met 1000uF per A heb je een vaste rimpelspanning (6 a 7Vpp) dat wil je echt niet bij een 12V voeding!
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: TDA1541A DAC

Bericht door studiostevus »

Ik denk dat ik deze weer eens nieuw leven in moet blazen! Ik ben namelijk nog steeds bezig met deze dac, inmiddels versie 3. Maar ik heb het gevoel dat ik er bijna ben.

De dac bestaat nu uit de volgende onderdelen:

Mediaspeler
Squeezebox receiver, gemodificeerd om i2s te kunnen aftappen. Ook is wordt het kloksignaal geinjecteerd vanuit de masterclock.
Apart PSU voor de squeezebox, met eigen trafo.

DAC
TDA1541a (uiteindelijk een S2) , met reclocker zoals gepubliceerd door ECDesigns.
Masterclock naar eigen onwerp, op eigen printje wat ik kan inpluggen op het dac board (dan kan ik nog eens experimenteren).
4 Salas shunts voor de stroomtoevoer
Pre-regulator naar ontwerp van ECDesigns.
EI-core trafo

Output stage
Gomes stage met 6072a buizen (uiteindelijk GE 5-stars)
Eigen trafo, gelijkrichting obv EZ80
CLCLC PSU
Salas HV shunts
Het plan is om hier een volledige dual-mono opstelling te maken


Ik ben nu bezig met het opbouwen van de voeding voor de outputstage. Een probleem waar ik tegenaanloop (zelfs in een van de grootste modushop kasten) is plaatsgebrek. Daarom nog een vraag: Ik heb 2 EI-core transformatoren en 4 chokes. Ik denk dat ik de chokes op 'twee verdiepingen' ga zetten. Hoeveel plaats moet ik minimaal tussen de 2 EI-core trafo's aanhouden?

Al met al is het een mooie ontdekkingsreis en ik ontdek nog elke dag verbeteringen. Vooral de outputstage is mijn laatste verandering.
Bijlagen
Overview
Overview
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: TDA1541A DAC

Bericht door BertDB »

enkele cm's (3 à 5) is voldoende, je moet enkel op de orientatie letten zodat je instraling tot een minimum beperkt.
Voor voedingstransfo's en chokes maatk het minder uit, het is meer naar je uitgangstrafo's (ten opzichte van elkaar en ten opzichte van chokes/voedingstrafo's)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: TDA1541A DAC

Bericht door ray5150 »

Plaatsgebrek ? ik zie een zee van ruimte... :wink:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: TDA1541A DAC

Bericht door ds23man »

.... voor een leuke klasse A versterker!

:rofl:
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: TDA1541A DAC

Bericht door studiostevus »

ray5150 schreef:
Plaatsgebrek ? ik zie een zee van ruimte... :wink:
Grote plannen!

:evil:
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: TDA1541A DAC

Bericht door Mr Tube »

Inmiddels mijn 1541A project ook operationeel.
Opzet:
receiver is CS8416
upsampler AD1896
DAC TDA1541A
clocking: tentlabs low jitter clock.
I/U conversie: weerstand 47E
offset compensatie: passief
filtering: passief met CLC
versterking LME49710 metalcase
voor upsampling kun je kiezen tussen 96KHz en 192KHz


eerste luister resultaten:
het klankkarakter van de TDA is herkenbaar, bij 192KHz upsampling iets opener geluidsbeeld en iets meer detail dan bij 96KHz. Het gaat om een minimaal verschil maar er ontstond evengoed een discussie over welke mooier was, de een wist de rust en warmte van de 96KHz stand meer te waarderen en de ander had liever iets meer bite in de muziek, kwestie van smaak dus en het kan allebei.
De DAC kan dankzij de samplerate converter alle formaten aan, dus ook 192K/24bit.
Heb geluisterd naar oa 88.2/24bit en 96KHz/24bit opnames en de meerwaarde van hoge resolutie is terug te horen, dat kan dus ook met zo'n oude 16bitter.

Ik ben benieuwd naar de vergelijking met het Sabre project van knuistje
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: TDA1541A DAC

Bericht door ray5150 »

Je hebt geen buisje gebruikt voor de uitgangstrap ? :roll: :shock:
Zo doe je je nickname niet echt eer aan...
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: TDA1541A DAC

Bericht door Mr Tube »

Een buisje kan best in dit ontwerp, opamps eruit en een paar weerstanden en de kathode en rooster kunnen zo aangesloten worden op de print, enige wat erbij komt is een extra voeding met de anode weerstanden.
zit daar dus nog hard over te denken in combinatie met een lijntrap met in totaal 3 stuks E88CC.
Voeding heb ik ook klaar liggen.... de CRCRC voeding die ik ook in een eerder project had.

gisteren trouwens weer eens aan herrinnerd waarom ik niet teveel met buizen wilde werken....
bij testen van een VT100 warmde mijn hok aardig op...dat was minder..
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: TDA1541A DAC

Bericht door knuisje »

Mr Tube schreef:
Ik ben benieuwd naar de vergelijking met het Sabre project van knuistje
Ik ook. :D
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: TDA1541A DAC

Bericht door studiostevus »

Ik ben inmiddels bezig met een van de laatste dingetjes: de psu van de uitgangstrap verbeteren.

Ik heb op PSUD2 de volgende psu ontworpen. Helaas geeft het uiteindelijke bouwsel niet het voltage dat ik wil!
Ik krijg met een 30mA load slechts 125V eruit! En dat terwijl ik minimaal 175V nodig heb, en liever nog 220V (beter operating point).

Ik heb een 0.1A@230V trafo gebruikt van Askjanfirst.de (normaal toch prima trafo's). Zonder load met gelijkrichter EZ80 komt daar 250Vdc ofzo uit, maar als ik een load aansluit gaat het snel omlaag.
Screen shot 2012-07-22 at 4.55.40 PM.png
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: TDA1541A DAC

Bericht door BertDB »

kijk zeker eens naar de weerstand van je chokes (en trafo).
Met zulke waarden valt daar natuurlijk een grote spanning over bij 30mA en houd je niet veel meer over :sure:
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: TDA1541A DAC

Bericht door studiostevus »

de weerstandswaarden van de chokes zijn gegeven door de fabrikant

hoe kom ik achter de weerstand van de trafo?
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: TDA1541A DAC

Bericht door BertDB »

anderzijds, 330ohm en 30mA geeft nog maar een spanningsval van 10V per spoel, valt dus nog mee.
eventueel eens spelen met andere gelijkrichtbuizen en belasting op het einde eens aanpassen naar current-load ipv weerstand ?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA1541A DAC

Bericht door Kappa7 »

De eerste C is een beetje aan de kleine kant.
Maak deze eens 47uF dan kom je al een stuk hoger uit.
Denk er om niet hoger gaan dan 47uF dat kunnen de buis gelijkrichters niet hebben.
Schermafdruk-PSU Designer II.png
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: TDA1541A DAC

Bericht door studiostevus »

ik ga eens wat dingetjes proberen!

- Hoewel ik nog niet begrijp waarom in de simulatie 170V de output is, maar in mijn bouwsel 125V...

- Overigens, als ik met PSUD2 een simulatie draai met een grotere eerste condensator, dan krijg ik een 'error' (too much current) bij een waarde groter dan 1 of 2uF. Terwijl de EZ80 50uF aan moet kunnen...
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: TDA1541A DAC

Bericht door Ah!buis »

Overigens, als ik met PSUD2 een simulatie draai met een grotere eerste condensator, dan krijg ik een 'error' (too much current) bij een waarde groter dan 1 of 2uF. Terwijl de EZ80 50uF aan moet kunnen...
Heb je de voedingstrafo wel een inwendige weerstand gegeven in je simulatie :? .
Als er in't echt veel minder uitkomt zie ik,op 't eerste gezicht,twee mogelijke oorzaken.De EZ80 deugt niet ofwel de gloeispanning is veel te laag.
Anne
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: TDA1541A DAC

Bericht door BertDB »

bouw je voeding eens stap voor stap op, en hang na elke 'trap' die je opbouwt je scoop/multimeter er eens aan..
Kunnen we wat sneller inschatten waar het misgaat in je opstelling :)
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: TDA1541A DAC

Bericht door studiostevus »

Nou ik heb even de boel ontmanteld, en de psu op deze manier gedaan. Helaas krijg ik nog steeds hele andere waarden dan de simulatie.
Ik meet hier namelijk 180Vdc. Als ik er dan nog een L aanhang meet ik inderdaad zo'n 12V lager (170Vdc).
Screen shot 2012-07-26 at 9.15.42 PM.png
Een andere EZ80 heb ik inmiddels al geprobeerd, daar ligt het niet aan.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: TDA1541A DAC

Bericht door BertDB »

Controleer eens of je trafo de vermelde 230VAC spanning ook daadwerkelijk levert...
Na gelijkrichting kan je dan onmogelijk een spanning van 180VDC hebben!
Je moet het probleem dus zeker in het begin gaan zoeken (trafo of gelijkrichter).
Hang er voor te testen ook eens een bruggelijkrichter aan :)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: TDA1541A DAC

Bericht door ray5150 »

Heb je de secundaire AC-spanning ook zelf onbelast gemeten ?
En als je er 4 stuks 1N4007 in brug achter knoopt, wat voor spanning heb je dan ?

(Bert schreef net hetzelfde... :wink: )
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: TDA1541A DAC

Bericht door studiostevus »

ja.... de wisselspanning na de trafo is >250VAC
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: TDA1541A DAC

Bericht door ray5150 »

Is het niet mogelijk dat de buis verkeerd is aangesloten ?
Plaats reactie