LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Moderator: Beheerdersteam
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Zoveel speaker specialisten hier, en niemand die iets zegt van die draadgewonden weerstand?

Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Wat is daar mis mee? Die 5W weerstanden hebben een lage zelfinductie, zegt Visaton.
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Ik heb altijd begrepen dat je in een speaker filter geen draadgewonden weerstanden mocht gebruiken vanwege hoge zelfinductie, vandaar.
Het kan natuurlijk best zijn dat er tegenwoordig exemplaren zijn waarbij dat probleem zicht niet meer voordoet. in dat geval heb ik niks gezegd.
Het kan natuurlijk best zijn dat er tegenwoordig exemplaren zijn waarbij dat probleem zicht niet meer voordoet. in dat geval heb ik niks gezegd.
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
ray5150 schreef:Zoveel speaker specialisten hier, en niemand die iets zegt van die draadgewonden weerstand?![]()
En je bedoelt daarmee dat die niet voldoen in deze speaker?
Vandaag btw één kast bijna afgemaakt, wat een werk zeg
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Als de weerstanden veel zelfinductie hebben verstoren ze de filter werking (of je moet er rekening mee hebben gehouden tijdens het ontwerp).
Maar zover ik weet zijn de draadgewonden weerstanden van visaton speciaal gewikkeld zodat de velden elkaar opheffen en daardoor bijna geen zelfinductie kennen.
Dat is mij verteld tenminste toen ik de vraag stelde in een electronica winkel ^^.
Maar zover ik weet zijn de draadgewonden weerstanden van visaton speciaal gewikkeld zodat de velden elkaar opheffen en daardoor bijna geen zelfinductie kennen.
Dat is mij verteld tenminste toen ik de vraag stelde in een electronica winkel ^^.
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Volgens mij zijn de IT- en Visaton-weerstanden al decennialang inductie-arm. Dat verhaal van die hoge zelfinductie hoorde je in de jaren 80 nog wel eens...
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Zie de foto's.. Ik dacht dat je er misschien enige demping uit kon halen? Zo niet, gebruik ik het niet..SARK schreef:Wat voor bubbelfolie is dit en waar ga je het voor gebruikenPost anders een foto want als ik aan bubbelfolie denk dan zie ik dit
en heb ik geen idee wat je hiermee moet doen in een luidspreker.
En ik heb nog een vraagje, namelijk: Hoe krijg ik die 'eiermat' aka noppenfolie juist bevestigd? Moet dit over de gehele platte oppervlakte vast, of juist enige speling? Zo ja overal vast, waarmee (lijm, dubbelzijdig plakband)?
Ik moet me dus geen zorgen maken over die draadgewonden weerstanden?
Vriendelijke groetjes
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Ik heb het in mijn hele kast gevouwen, waarbij het bij bovenaanzicht eruit ziet als een U vorm (met de 'open' kan van de U richting de baffle).
Bewonderingswaardig dat je het echt lowbudget maakt
. Noppenschuim van de bouwmarkt zal vast wel wat dempen, maar het bitumex of tyrotex van de audiowinkels, heeft een iets hogere dichtheid heb ik me altijd laten vertellen.
Maar nogmaals, over demping heb ik hier op het forum eigenlijk nog nooit een fatsoenlijk verhaal of een sluitende meting gehoord resp. gezien, ik denk dat dit wel goed zit dus
.
Zie mijn topic:
Edo's BVS nummer zoveel is klaar!
Bewonderingswaardig dat je het echt lowbudget maakt
Maar nogmaals, over demping heb ik hier op het forum eigenlijk nog nooit een fatsoenlijk verhaal of een sluitende meting gehoord resp. gezien, ik denk dat dit wel goed zit dus
Zie mijn topic:
Edo's BVS nummer zoveel is klaar!
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Ik zou het niet gebruikenThomox schreef:Zie de foto's.. Ik dacht dat je er misschien enige demping uit kon halen? Zo niet, gebruik ik het niet..
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Hou twee dingen uit elkaar: het dempen van geluid ín de kast (bewegende lucht) en het dempen van trillingen in de panelen van de kast (daarmee verminder je het geluid afstralen de kamer in). Voor het eerste heb je hele andere materialen dan voor het laatste.JvS schreef:Noppenschuim van de bouwmarkt zal vast wel wat dempen, maar het bitumex of tyrotex van de audiowinkels, heeft een iets hogere dichtheid heb ik me altijd laten vertellen.
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Dit noppenschuim is dus niet te gebruiken?Hou twee dingen uit elkaar: het dempen van geluid ín de kast (bewegende lucht) en het dempen van trillingen in de panelen van de kast (daarmee verminder je het geluid afstralen de kamer in). Voor het eerste heb je hele andere materialen dan voor het laatste.
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Nee, dat valt wel mee. Ik haalde inderdaad twee zaken door elkaar:
- Bitumen (Bitumex bij E-Audio), wat je op de wand van je speakers plakt om ze te verzwaren en om de resonantiefrequentie van een groot oppervlak te verlagen.
- Pritex (Tyrotext bij E-Audio) oftewel noppenschuim. Dit dempt luchttrillingen in de kast.
Ik had het in mijn hoofd alleen over het laatste (en noemde een verkeerde naam). "Noppenschuim" dus
. Dat spul van de Gamma is ook noppenschuim, maar heeft een veel minder grote dichtheid. Dat werkt dus wel, maar wel veel minder goed. Ook kan het na jaaaren uit elkaar vallen omdat het heel droog wordt.
Maar dat zijn geen redenen om het helemaal links te laten liggen hoor
. Zolang je deze speaker maar niet helemaal volperst met demping (heeft-ie niet nodig) is er niets aan de hand
.
- Bitumen (Bitumex bij E-Audio), wat je op de wand van je speakers plakt om ze te verzwaren en om de resonantiefrequentie van een groot oppervlak te verlagen.
- Pritex (Tyrotext bij E-Audio) oftewel noppenschuim. Dit dempt luchttrillingen in de kast.
Ik had het in mijn hoofd alleen over het laatste (en noemde een verkeerde naam). "Noppenschuim" dus
Maar dat zijn geen redenen om het helemaal links te laten liggen hoor
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Inderdaad het noppenschuim van de gamma is niet van al te beste kwaliteit, prima voor testkastjes o.i.d. maar ze drogen echt uit na enkele jaren.
Ik gok dat er na 15 jaar niets meer van overblijft.
Wanneer je een combi wilt hebben van bitumen en demping, dan zijn hoogpolige/harige tapijttegels misschien wel wat (die met een bitumen/rubberen achterkant).
Voor lowbudget vulling van de kast zou je kunnen kijken naar voering van jassen (lijkt veel op de visaton polyester demping, maar is wat grover).
Die kun je zo voor een paar euro op de stoffenmarkt krijgen.
Een alternatief voor tapijttegels is vilt ondertapijt, maar hier zit geen bitumen rug op. Tegen de wand aan gekit echter zal het ook wel een beetje de paneelresonanties dempen.
Beter dan pritex/noppenschuim in ieder geval, maar slechter dan bitumen.
Het witte schuim (ondervloer) wat op de foto te zien is, is niet geschikt als demping tegen de wand
Deze is vooral bedoeld om contact geluid te dempen, dus werkt alleen tussen twee harde wanden in.
Ik gok dat er na 15 jaar niets meer van overblijft.
Wanneer je een combi wilt hebben van bitumen en demping, dan zijn hoogpolige/harige tapijttegels misschien wel wat (die met een bitumen/rubberen achterkant).
Voor lowbudget vulling van de kast zou je kunnen kijken naar voering van jassen (lijkt veel op de visaton polyester demping, maar is wat grover).
Die kun je zo voor een paar euro op de stoffenmarkt krijgen.
Een alternatief voor tapijttegels is vilt ondertapijt, maar hier zit geen bitumen rug op. Tegen de wand aan gekit echter zal het ook wel een beetje de paneelresonanties dempen.
Beter dan pritex/noppenschuim in ieder geval, maar slechter dan bitumen.
Het witte schuim (ondervloer) wat op de foto te zien is, is niet geschikt als demping tegen de wand
Deze is vooral bedoeld om contact geluid te dempen, dus werkt alleen tussen twee harde wanden in.
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Oja tuurlijk, ik las er 2 keer gewoon overheen.. Bedankt voor jullie uitgebreide uitleg
ik gebruik het noppenschuim wel gewoon en vervang het over een paar jaar wel als dat nodig is 
Groetjes
PS. 2e kast vrijwel klaar, nu wachten op de speakers om te zien hoe groot alles gefreesd moet worden
Groetjes
PS. 2e kast vrijwel klaar, nu wachten op de speakers om te zien hoe groot alles gefreesd moet worden
-
zwolschemaloten
- Berichten: 32
- Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 15:31
- Locatie: zwolle
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
practisch dat er aan het einde van mijn straat een floorcarpet zit die elke dag wel een zooi pakket en tapijt op straat zetten bij het grof-vuil!Chris_T schreef:Inderdaad het noppenschuim van de gamma is niet van al te beste kwaliteit, prima voor testkastjes o.i.d. maar ze drogen echt uit na enkele jaren.
Ik gok dat er na 15 jaar niets meer van overblijft.
Wanneer je een combi wilt hebben van bitumen en demping, dan zijn hoogpolige/harige tapijttegels misschien wel wat (die met een bitumen/rubberen achterkant).
Voor lowbudget vulling van de kast zou je kunnen kijken naar voering van jassen (lijkt veel op de visaton polyester demping, maar is wat grover).
Die kun je zo voor een paar euro op de stoffenmarkt krijgen.
Een alternatief voor tapijttegels is vilt ondertapijt, maar hier zit geen bitumen rug op. Tegen de wand aan gekit echter zal het ook wel een beetje de paneelresonanties dempen.
Beter dan pritex/noppenschuim in ieder geval, maar slechter dan bitumen.
Het witte schuim (ondervloer) wat op de foto te zien is, is niet geschikt als demping tegen de wand
Deze is vooral bedoeld om contact geluid te dempen, dus werkt alleen tussen twee harde wanden in.
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
hmm.. en jij woont in welke plaats als ik vragen mag^^?
-
zwolschemaloten
- Berichten: 32
- Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 15:31
- Locatie: zwolle
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
zwolle. maar in elke middelgrote plaats is wel een tapijtzaak, met een grote open afvalcontainer aan de straatkant....Thomox schreef:hmm.. en jij woont in welke plaats als ik vragen mag^^?
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Eventjes schaamteloos mijn handel pluggen....
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 21&t=13309
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 21&t=13309
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Helaas Ray het moet Lowbudget blijven dus dat gaat ook op een dun plaatje triplex gemaakt worden 
Mag de afstand van het voetje tot aan de bassreflexpoort in plaats van 30 ook 27 mm zijn?
Ik heb namelijk een mooi een plank van 27mm dik zodat ik met de gatenboor hele mooie ronde stukjes hout kan maken.
Groetjes
Mag de afstand van het voetje tot aan de bassreflexpoort in plaats van 30 ook 27 mm zijn?
Ik heb namelijk een mooi een plank van 27mm dik zodat ik met de gatenboor hele mooie ronde stukjes hout kan maken.
Groetjes
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
die 10% zal t verschil niet maken, maar hou t zo dicht mogelijk bij die 30mm, want de afstemming van de poort wordt er mede door bepaald
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Hmm.. ik heb het opgelost door er een rond stukje triplex van 3 mm tussen te doen.. nu issie precies 30 mm
1 speaker is al afgekit.
Hier de foto's tot nu toe
PS. één speaker heb ik dmv deuvels gedaan, die andere is geschroefd.. dat met deuvels kon niet recht lukken met het gereedschap wat ik tot mijn beschikking heb.. De kist die geschroefd is, is veel mooier haaks.
Hier de foto's tot nu toe
PS. één speaker heb ik dmv deuvels gedaan, die andere is geschroefd.. dat met deuvels kon niet recht lukken met het gereedschap wat ik tot mijn beschikking heb.. De kist die geschroefd is, is veel mooier haaks.
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Kan je het niet gewoon lijmen? Dat is toch veel netter dan schroeven? (en sterker)
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Ik neem aan dat je de voetplaten er nog niet onder gelijmd heb? Anders is het heel lastig de BR-poort erin te krijgenThomox schreef:Hmm.. ik heb het opgelost door er een rond stukje triplex van 3 mm tussen te doen.. nu issie precies 30 mm1 speaker is al afgekit.
Hier de foto's tot nu toe
PS. één speaker heb ik dmv deuvels gedaan, die andere is geschroefd.. dat met deuvels kon niet recht lukken met het gereedschap wat ik tot mijn beschikking heb.. De kist die geschroefd is, is veel mooier haaks.
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Ik heb er goed wat lijm tussen gedaan voordat ik 'm ging vastschroevenJvS schreef:Kan je het niet gewoon lijmen? Dat is toch veel netter dan schroeven? (en sterker)
@ Lieuwe, die zijn er gewoon onder gedraaid met bouten. De voet is iets uitgevreesd zodat de kop van de bout er in verzonken is. In de bodem van de speaker heb ik helicoils gedaaid
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Sorry voor het zo kritisch zijn, maar heb nog een vraagje
.
Klopt het zoals ik het op de foto's zie dat de frontplaat tussen de zijplaten valt?
Indien ja, hoe breed is je frontplaat dan?
Als die 186-36=150mm breed is, dan kom je volgens mij aardig in de knoei met het woofergat?
Klopt het zoals ik het op de foto's zie dat de frontplaat tussen de zijplaten valt?
Indien ja, hoe breed is je frontplaat dan?
Als die 186-36=150mm breed is, dan kom je volgens mij aardig in de knoei met het woofergat?
