filter ontwerp FB 1000

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door bartsegers »

@ joop, waar woon je eigenlijk?
volgens mij heb ik namelijk eens naar zon stel geluisterd toen ik iets kocht via marktplaats...
Wellicht was dat bij jou?

Zorg eerst eens dat je het filter boven water haalt, en hier neerzet,dan weten we meer
joop
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door joop »

bartsegers schreef:
En waarom kunnen hier niet nieuwe andere woofers in, die wel in een gesloten kastje wat output leveren?

origineel zijn ze nu ook niet toch :)

Toch vind ik het een raar verhaal. er moet toch echt wel iets van output in het laag zijn met twee drivers in zulk volume.
Ik blijf erbij dat er een faseprobleempje is.

heb je kans om winisd op je Pc te istalleren, of een andere sinus generator?
zet er eens 1 of 2 hz op, (zachtjes) en kijk of jouw woofers in fase spelen.
Ja, er kunnen misschien wel andere woofers in(als het maar philips is :D ) maar deze woofers zijn geloof ik 8,5 of 9" en die zie je niet zoveel.
Origineel ten opzichte van de uiteindelijke FB 1000 zijn ze niet maar wel uniek want waarschijnlijk is hier maar 1 set van. Binnenin de kast en achter op de luidsprekers is met de hand het typenummer van de speakers(woofers niet helaas) en de datum geschreven, 24-09-88, wel grappig toch?

Ik vind het ook vreemd dat er haast geen laag uitkomt maar als je de parameters van deze woofers bekijkt kun jij dan kijken wat voor ruimte deze woofers nodig hebben en of er toch wel laag mee te behalen is?
joop
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door joop »

bartsegers schreef:
@ joop, waar woon je eigenlijk?
volgens mij heb ik namelijk eens naar zon stel geluisterd toen ik iets kocht via marktplaats...
Wellicht was dat bij jou?

Zorg eerst eens dat je het filter boven water haalt, en hier neerzet,dan weten we meer

Ik woon in Emmen. Zou kunnen, ik heb wel eens iets verkocht via marktplaats.
Ik zal mijn best doen om morgen het filter hier te laten zien. Ik weet wel de kantelfrequenties van het filter: 1200/1500/8000.
Een beetje vreemd misschien omdat het een 3 weg is maar mij is door de verkoper verteld dat de beide woofers werken tot 1200hz dan de RSQ8P van 1500 tot 8000hz en dan de RT8P vanaf 8000hz.
joop
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door joop »

Wowly schreef:
Met twee van die woofers moet er makkelijk een lekkere bas uit kunnen komen! Er is zeker wat mis met het filter als de aansluitingen verder in orde zijn. Trouwens erg fraaie speakers zeg!!
Ja ik hoop ook dat ik met deze woofers toch een lekker laag kan krijgen. Bedankt wowly, het zijn inderdaad hele mooie speakers.
joop
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door joop »

Ik heb even een foto van het filter gemaakt.
filter 001.jpg
filter 002.jpg
Voor zover mijn kennis strekt zijn dit de waarden voor de speakers:

Laag: 2,2mh en 1,5 mh
10uf,6,8uf,6,8uf deze zijn parallel geschakeld.

Midden: 0,47mh en 0,27mh
10uf,5,6uf,2,7uf

Hoog: 0,12mh
1,5uf

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door piet1955 »

Hallo Joop,
is het geen 3,5 weg? Ik denk dat de 2 woofers parallel lopen maar dat de eerste er op 1200 en de tweede er op 1500 uitgaat dan komt de RSQ er ook op 1500 in.
Daarom waarschijnlijk die twee spoelen in het laag.
Ik zie ook een los pootje in het laag gedeelte.
Lijkt me een pootje van 1 van de spoelen?
Dit is wat ik nu snel zo zie, straks eens beter kijken effe geen tijd, kerst inkopen.......
Bijlagen
2010-12-11_115931.jpg
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door piet1955 »

Effe vlug voordat we gaan shoppen.
Met wat we weten boxsim opgestart en er dus even gesimuleerd met die twee woofers.
Dit krijg ik dan met dat 1,5 weg gedoe, zou zo maar kunnen werken Joop.
Bijlagen
2010-12-11_122503.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door hannesie »

Wat mij direct opviel was dat de spoelen dicht op elkaar zitten, met richting van de windingen die dus dan gelijk zijn, hun inductie geven aan elkaar en dus elkaar hinderen.


Dat is in ieder geval al " Vout " fout dus.

Maar als hij dan niet aangesloten is :mrgreen: :oops:

De zaak consequent goed opbouwen lijkt mij toch wel een vereiste, om tot een goed resultaat te komen. 8)
joop
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door joop »

Hallo Piet,

Het losse pootje is inderdaad van een spoel. De beide grote spoelen horen aan elkaar te zitten.
Wat denk jij Piet, is hier nog wat van te maken?
joop
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door joop »

hannesie schreef:
Wat mij direct opviel was dat de spoelen dicht op elkaar zitten, met richting van de windingen die dus dan gelijk zijn, hun inductie geven aan elkaar en dus elkaar hinderen.


Dat is in ieder geval al " Vout " fout dus.

Maar als hij dan niet aangesloten is :mrgreen: :oops:

De zaak consequent goed opbouwen lijkt mij toch wel een vereiste, om tot een goed resultaat te komen. 8)
Het filter komt uit de box die ik al gedeeltelijk gedemonteerd had. De andere is nog helemaal intact en die gebruik ik om te beluisteren.
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door piet1955 »

Hallo Joop,
tja er van uitgaan dat ze in serioe staan???
Is bij die andere wel alles helemaal aangesloten.

Ik heb wat in boxsim gespeeld.
Ben er van uitgegaan dat je het filter van de RSQ en de RT zo wilt als van de LS95?
Dit zijn dan de filter curven.
De eerste dus met de woofers parallel de tweede als 1,5 weg.
Deze lijkt me het best te passen, maar het is natuurlijk altijd moeilijk als je niet alles van de gebruikte woofers weet.
Bijlagen
Gewoon spoelen in serie
Gewoon spoelen in serie
Als 1,5 weg
Als 1,5 weg
joop
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door joop »

Hallo Piet,

Mooi dat je dat zo kunt simuleren in dat programma. Ik heb veel meer gegevens van deze woofers maar ik heb(leek als ik ben)de belangrijkste gegevens ,dacht ik,doorgegeven :oops:
Zeg maar wat je nog moet weten.
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door piet1955 »

Joop, hoe meer Thiele en Small parameters hoe beter het programma er mee kan simuleren en dus de waarheid kan benaderen.
Dus geef alles maar door.
joop
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door joop »

Hier zijn alle gegevens Piet.Ik heb er maar foto's gemaakt.
TS parameters 012.jpg
TS parameters 014.jpg
TS parameters 015.jpg
TS parameters 016.jpg
TS parameters 017.jpg
TS parameters 018.jpg
Dezelfde gegevens heb ik ook van de originele philips AD 80220.
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door piet1955 »

Hoi Joop,
heb de gegevens gebruikt om weer eens te simuleren.
Heb het laag filter iets aangepast, de woofers dus als 1,5 weg.
Heb de parameters van de RSQ en de RT een beetje moeten gokken.
Maar dan zou het er zo uit kunnen zien.
In theorie zou het best wel moeten klinken.........
Maar er zijn hier specialisten die er vast nog meer uit kunnen halen. :shock: 8)
Bijlagen
2010-12-12_LS95 proto.jpg
joop
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door joop »

Bedankt Piet voor de moeite die je neemt. Het is fijn te horen dat er misschien toch iets van te maken is. Wat komt er in het programma uit in wat voor ruimte ze moeten spelen?
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door piet1955 »

Deze simulatie was met de opgegeven 57 liter per woofer.
Ik zal eens kijken wat kleiner zal doen, want tja groter zal niet meevallen :mrgreen:
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door piet1955 »

Zo weer even gespeeld.
Dit is met de twee woofers parallel, butske van 10dB.........

Ook effe met verschil tussen 25 (groen) en 57 liters (blauw) kast inhoud.
Bijlagen
Twee woofers parallel
Twee woofers parallel
Verschil 57 blauw 25 liter groen
Verschil 57 blauw 25 liter groen
joop
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door joop »

Hallo Piet,

Zou je mij de grafiekjes willen toelichten, ik bedoel wat jij ervan denkt? Ik ga ook nog even de ruimte per woofer nameten,eens kijken of die 57 liter klopt.
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door piet1955 »

Joop,
de helft kleiner en maar heel weinig verschil.
Wat minder diepgang en wat meer rond 100Hz.
Ik denk dat die ~57 liters wel goed is.
Waarom je dan weinig bas hoort? ik denk ook dat het natuurlijk scheelt omdat je maar naar 1 box luisterd.
Ik persoonlijk zou het filter opnieuw opbouwen volgens de 3,5 weg.
Let wel de spoelen liefst dan zo monteren dat ze elkaar niet zo beinvloeden.
Is wel ergens een plaatje van.
Bijlagen
2010-12-13_165747.jpg
joop
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door joop »

Hallo Piet,

Ik heb de ruimte opgemeten en ik kom op 63,5 liter. Daar moeten dan nog de verstevigingsringen in de ruimte nog vanaf maar dat zal +/- 1 liter zijn.
Zou dit nog wat uitmaken?
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door piet1955 »

Joop dat zal heel weinig uitmaken.
joop
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door joop »

Ok, bedankt Piet,dan ga ik aan de slag met het filter.
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door piet1955 »

OK Joop veel succes.
Ik ben heel benieuwd naar het resultaat.
joop
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door joop »

Piet,

Welke overgangsfrequenties heb je nu gebruikt in het filter? Hoeveel dempings materiaal moet ik eigenlijk gebruiken?
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”