filter ontwerp FB 1000
Moderator: Beheerdersteam
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: filter ontwerp FB 1000
@ joop, waar woon je eigenlijk?
volgens mij heb ik namelijk eens naar zon stel geluisterd toen ik iets kocht via marktplaats...
Wellicht was dat bij jou?
Zorg eerst eens dat je het filter boven water haalt, en hier neerzet,dan weten we meer
volgens mij heb ik namelijk eens naar zon stel geluisterd toen ik iets kocht via marktplaats...
Wellicht was dat bij jou?
Zorg eerst eens dat je het filter boven water haalt, en hier neerzet,dan weten we meer
-
joop
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 28
- Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37
Re: filter ontwerp FB 1000
Ja, er kunnen misschien wel andere woofers in(als het maar philips isbartsegers schreef:En waarom kunnen hier niet nieuwe andere woofers in, die wel in een gesloten kastje wat output leveren?
origineel zijn ze nu ook niet toch![]()
Toch vind ik het een raar verhaal. er moet toch echt wel iets van output in het laag zijn met twee drivers in zulk volume.
Ik blijf erbij dat er een faseprobleempje is.
heb je kans om winisd op je Pc te istalleren, of een andere sinus generator?
zet er eens 1 of 2 hz op, (zachtjes) en kijk of jouw woofers in fase spelen.
Origineel ten opzichte van de uiteindelijke FB 1000 zijn ze niet maar wel uniek want waarschijnlijk is hier maar 1 set van. Binnenin de kast en achter op de luidsprekers is met de hand het typenummer van de speakers(woofers niet helaas) en de datum geschreven, 24-09-88, wel grappig toch?
Ik vind het ook vreemd dat er haast geen laag uitkomt maar als je de parameters van deze woofers bekijkt kun jij dan kijken wat voor ruimte deze woofers nodig hebben en of er toch wel laag mee te behalen is?
-
joop
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 28
- Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37
Re: filter ontwerp FB 1000
bartsegers schreef:@ joop, waar woon je eigenlijk?
volgens mij heb ik namelijk eens naar zon stel geluisterd toen ik iets kocht via marktplaats...
Wellicht was dat bij jou?
Zorg eerst eens dat je het filter boven water haalt, en hier neerzet,dan weten we meer
Ik woon in Emmen. Zou kunnen, ik heb wel eens iets verkocht via marktplaats.
Ik zal mijn best doen om morgen het filter hier te laten zien. Ik weet wel de kantelfrequenties van het filter: 1200/1500/8000.
Een beetje vreemd misschien omdat het een 3 weg is maar mij is door de verkoper verteld dat de beide woofers werken tot 1200hz dan de RSQ8P van 1500 tot 8000hz en dan de RT8P vanaf 8000hz.
-
joop
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 28
- Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37
Re: filter ontwerp FB 1000
Ja ik hoop ook dat ik met deze woofers toch een lekker laag kan krijgen. Bedankt wowly, het zijn inderdaad hele mooie speakers.Wowly schreef:Met twee van die woofers moet er makkelijk een lekkere bas uit kunnen komen! Er is zeker wat mis met het filter als de aansluitingen verder in orde zijn. Trouwens erg fraaie speakers zeg!!
-
joop
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 28
- Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37
Re: filter ontwerp FB 1000
Ik heb even een foto van het filter gemaakt.
Voor zover mijn kennis strekt zijn dit de waarden voor de speakers:
Laag: 2,2mh en 1,5 mh
10uf,6,8uf,6,8uf deze zijn parallel geschakeld.
Midden: 0,47mh en 0,27mh
10uf,5,6uf,2,7uf
Hoog: 0,12mh
1,5uf
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Laag: 2,2mh en 1,5 mh
10uf,6,8uf,6,8uf deze zijn parallel geschakeld.
Midden: 0,47mh en 0,27mh
10uf,5,6uf,2,7uf
Hoog: 0,12mh
1,5uf
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Re: filter ontwerp FB 1000
Hallo Joop,
is het geen 3,5 weg? Ik denk dat de 2 woofers parallel lopen maar dat de eerste er op 1200 en de tweede er op 1500 uitgaat dan komt de RSQ er ook op 1500 in.
Daarom waarschijnlijk die twee spoelen in het laag.
Ik zie ook een los pootje in het laag gedeelte.
Lijkt me een pootje van 1 van de spoelen?
Dit is wat ik nu snel zo zie, straks eens beter kijken effe geen tijd, kerst inkopen.......
is het geen 3,5 weg? Ik denk dat de 2 woofers parallel lopen maar dat de eerste er op 1200 en de tweede er op 1500 uitgaat dan komt de RSQ er ook op 1500 in.
Daarom waarschijnlijk die twee spoelen in het laag.
Ik zie ook een los pootje in het laag gedeelte.
Lijkt me een pootje van 1 van de spoelen?
Dit is wat ik nu snel zo zie, straks eens beter kijken effe geen tijd, kerst inkopen.......
Re: filter ontwerp FB 1000
Effe vlug voordat we gaan shoppen.
Met wat we weten boxsim opgestart en er dus even gesimuleerd met die twee woofers.
Dit krijg ik dan met dat 1,5 weg gedoe, zou zo maar kunnen werken Joop.
Met wat we weten boxsim opgestart en er dus even gesimuleerd met die twee woofers.
Dit krijg ik dan met dat 1,5 weg gedoe, zou zo maar kunnen werken Joop.
Re: filter ontwerp FB 1000
Wat mij direct opviel was dat de spoelen dicht op elkaar zitten, met richting van de windingen die dus dan gelijk zijn, hun inductie geven aan elkaar en dus elkaar hinderen.
Dat is in ieder geval al " Vout " fout dus.
Maar als hij dan niet aangesloten is

De zaak consequent goed opbouwen lijkt mij toch wel een vereiste, om tot een goed resultaat te komen.
Dat is in ieder geval al " Vout " fout dus.
Maar als hij dan niet aangesloten is
De zaak consequent goed opbouwen lijkt mij toch wel een vereiste, om tot een goed resultaat te komen.
-
joop
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 28
- Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37
Re: filter ontwerp FB 1000
Hallo Piet,
Het losse pootje is inderdaad van een spoel. De beide grote spoelen horen aan elkaar te zitten.
Wat denk jij Piet, is hier nog wat van te maken?
Het losse pootje is inderdaad van een spoel. De beide grote spoelen horen aan elkaar te zitten.
Wat denk jij Piet, is hier nog wat van te maken?
-
joop
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 28
- Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37
Re: filter ontwerp FB 1000
Het filter komt uit de box die ik al gedeeltelijk gedemonteerd had. De andere is nog helemaal intact en die gebruik ik om te beluisteren.hannesie schreef:Wat mij direct opviel was dat de spoelen dicht op elkaar zitten, met richting van de windingen die dus dan gelijk zijn, hun inductie geven aan elkaar en dus elkaar hinderen.
Dat is in ieder geval al " Vout " fout dus.
Maar als hij dan niet aangesloten is![]()
De zaak consequent goed opbouwen lijkt mij toch wel een vereiste, om tot een goed resultaat te komen.
Re: filter ontwerp FB 1000
Hallo Joop,
tja er van uitgaan dat ze in serioe staan???
Is bij die andere wel alles helemaal aangesloten.
Ik heb wat in boxsim gespeeld.
Ben er van uitgegaan dat je het filter van de RSQ en de RT zo wilt als van de LS95?
Dit zijn dan de filter curven.
De eerste dus met de woofers parallel de tweede als 1,5 weg.
Deze lijkt me het best te passen, maar het is natuurlijk altijd moeilijk als je niet alles van de gebruikte woofers weet.
tja er van uitgaan dat ze in serioe staan???
Is bij die andere wel alles helemaal aangesloten.
Ik heb wat in boxsim gespeeld.
Ben er van uitgegaan dat je het filter van de RSQ en de RT zo wilt als van de LS95?
Dit zijn dan de filter curven.
De eerste dus met de woofers parallel de tweede als 1,5 weg.
Deze lijkt me het best te passen, maar het is natuurlijk altijd moeilijk als je niet alles van de gebruikte woofers weet.
-
joop
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 28
- Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37
Re: filter ontwerp FB 1000
Hallo Piet,
Mooi dat je dat zo kunt simuleren in dat programma. Ik heb veel meer gegevens van deze woofers maar ik heb(leek als ik ben)de belangrijkste gegevens ,dacht ik,doorgegeven
Zeg maar wat je nog moet weten.
Mooi dat je dat zo kunt simuleren in dat programma. Ik heb veel meer gegevens van deze woofers maar ik heb(leek als ik ben)de belangrijkste gegevens ,dacht ik,doorgegeven
Zeg maar wat je nog moet weten.
Re: filter ontwerp FB 1000
Joop, hoe meer Thiele en Small parameters hoe beter het programma er mee kan simuleren en dus de waarheid kan benaderen.
Dus geef alles maar door.
Dus geef alles maar door.
-
joop
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 28
- Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37
Re: filter ontwerp FB 1000
Hier zijn alle gegevens Piet.Ik heb er maar foto's gemaakt.
Dezelfde gegevens heb ik ook van de originele philips AD 80220.
Re: filter ontwerp FB 1000
Hoi Joop,
heb de gegevens gebruikt om weer eens te simuleren.
Heb het laag filter iets aangepast, de woofers dus als 1,5 weg.
Heb de parameters van de RSQ en de RT een beetje moeten gokken.
Maar dan zou het er zo uit kunnen zien.
In theorie zou het best wel moeten klinken.........
Maar er zijn hier specialisten die er vast nog meer uit kunnen halen.

heb de gegevens gebruikt om weer eens te simuleren.
Heb het laag filter iets aangepast, de woofers dus als 1,5 weg.
Heb de parameters van de RSQ en de RT een beetje moeten gokken.
Maar dan zou het er zo uit kunnen zien.
In theorie zou het best wel moeten klinken.........
Maar er zijn hier specialisten die er vast nog meer uit kunnen halen.
-
joop
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 28
- Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37
Re: filter ontwerp FB 1000
Bedankt Piet voor de moeite die je neemt. Het is fijn te horen dat er misschien toch iets van te maken is. Wat komt er in het programma uit in wat voor ruimte ze moeten spelen?
Re: filter ontwerp FB 1000
Deze simulatie was met de opgegeven 57 liter per woofer.
Ik zal eens kijken wat kleiner zal doen, want tja groter zal niet meevallen
Ik zal eens kijken wat kleiner zal doen, want tja groter zal niet meevallen
Re: filter ontwerp FB 1000
Zo weer even gespeeld.
Dit is met de twee woofers parallel, butske van 10dB.........
Ook effe met verschil tussen 25 (groen) en 57 liters (blauw) kast inhoud.
Dit is met de twee woofers parallel, butske van 10dB.........
Ook effe met verschil tussen 25 (groen) en 57 liters (blauw) kast inhoud.
-
joop
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 28
- Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37
Re: filter ontwerp FB 1000
Hallo Piet,
Zou je mij de grafiekjes willen toelichten, ik bedoel wat jij ervan denkt? Ik ga ook nog even de ruimte per woofer nameten,eens kijken of die 57 liter klopt.
Zou je mij de grafiekjes willen toelichten, ik bedoel wat jij ervan denkt? Ik ga ook nog even de ruimte per woofer nameten,eens kijken of die 57 liter klopt.
Re: filter ontwerp FB 1000
Joop,
de helft kleiner en maar heel weinig verschil.
Wat minder diepgang en wat meer rond 100Hz.
Ik denk dat die ~57 liters wel goed is.
Waarom je dan weinig bas hoort? ik denk ook dat het natuurlijk scheelt omdat je maar naar 1 box luisterd.
Ik persoonlijk zou het filter opnieuw opbouwen volgens de 3,5 weg.
Let wel de spoelen liefst dan zo monteren dat ze elkaar niet zo beinvloeden.
Is wel ergens een plaatje van.
de helft kleiner en maar heel weinig verschil.
Wat minder diepgang en wat meer rond 100Hz.
Ik denk dat die ~57 liters wel goed is.
Waarom je dan weinig bas hoort? ik denk ook dat het natuurlijk scheelt omdat je maar naar 1 box luisterd.
Ik persoonlijk zou het filter opnieuw opbouwen volgens de 3,5 weg.
Let wel de spoelen liefst dan zo monteren dat ze elkaar niet zo beinvloeden.
Is wel ergens een plaatje van.
-
joop
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 28
- Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37
Re: filter ontwerp FB 1000
Hallo Piet,
Ik heb de ruimte opgemeten en ik kom op 63,5 liter. Daar moeten dan nog de verstevigingsringen in de ruimte nog vanaf maar dat zal +/- 1 liter zijn.
Zou dit nog wat uitmaken?
Ik heb de ruimte opgemeten en ik kom op 63,5 liter. Daar moeten dan nog de verstevigingsringen in de ruimte nog vanaf maar dat zal +/- 1 liter zijn.
Zou dit nog wat uitmaken?
-
joop
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 28
- Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37
Re: filter ontwerp FB 1000
Piet,
Welke overgangsfrequenties heb je nu gebruikt in het filter? Hoeveel dempings materiaal moet ik eigenlijk gebruiken?
Welke overgangsfrequenties heb je nu gebruikt in het filter? Hoeveel dempings materiaal moet ik eigenlijk gebruiken?
