Voor wie eens wat anders wil, circlotron met mosfets

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: Voor wie eens wat anders wil, circlotron met mosfets

Bericht door Ah!buis »

Zo valt dat verbruik wel mee,dacht dat het over één versterker ging,jammer met deze kou ;-)
Dat met die stroomspiegels had ik wel gezien maar dat werkt alleen goed als de andere(n) hetzelfde zijn en met de spreiding in die fetjes :?
Dus om de zaak op nul te krijgen,een van die 1k6(was toch 1k6?)weerstanden instelbaar.(van buitenaf :wink: )
Grappige manier rouwen om de vervorming als een + voor te stellen,weg met de tegenkoppeling,hoor je beter de eigengereidheid (persoonlijkheid?)van de versterker :)
Anne
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

De weerstandjes tussen de gate en drain worden potmetertjes, vanwege de simulatie heb ik nu vaste weerstanden ingetekend. Dan regel je van iedere eindtraphelft de ruststroom apart af als de eindversterker goed op temperatuur is, de offset kan bij open uitgang best wel 1V zijn maar met aangesloten luidspreker gaat hij naar de enkele millivolts.
mensen zoals Nelson Pass en ook de mensen achter BAT vinden 100mV aceptabel als offset, dit zal ook zeker wel een keer kunnen gebeuren met 10 tot 20mA verschil.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ja ja,ik merk het al,nog werk genoeg aan de winkel.
Die 1 of zelfs 2volt op de LS kan niet echt kwaad zou ik zeggen,'t is meer dat dan misschien en brommetje te voorschijn komt.
Anne
Pjotr

Bericht door Pjotr »

We zouden het toch lekker simpel houden? :mrgreen:
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Ik kwam nog een schema tegen op het web
CIRCLOTRON_50W.gif
eens kijken of de met name de gainstage nog voordelen biedt, ik verwacht het niet eigenlijk behalve het energie verbruik.
er zijn wat dingen waar ik mijn twijfels over heb, met name de 820ohm weerstand aan de onderzijde zou volgens mij gewoon aan de voeding moeten zoals de bovenste. Verder zit er behoorlijk wat gain in en vraag ik me af of de offset voldoende stabiel is te houden.

De eisen die je aan een ganistage moet stellen is een lage uitgangsimpedantie (330E is goed) en dan vooral onvoorwaardelijk stabiel vanwege een pittige capacitieve belasting, zelf ben ik op 330E uitgekomen als maximale waarde voor het schema aan het begin. Minder fets geeft lagere parasitaire capaciteit dus hogere bandbreedte, ik stel de bandbreedte het liefst boven de 100KHz.
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Ah!buis schreef:
Grappige manier rouwen om de vervorming als een + voor te stellen,weg met de tegenkoppeling,hoor je beter de eigengereidheid (persoonlijkheid?)van de versterker :)
Anne
Is niet helemaal waar, de vervorming is zowel in de simulatie als in de praktijk best wel laag.
Dat het lukt zonder tegenkoppeling is erg prettig, waar ik meer op doel dat condensatoren in het signaalpad hier erg veel invloed hebben en dus beter van hele goede kwaliteit moeten zijn.
BAT gebruikt hier papier in olie condensatoren van Jensen voor, zelf heb ik de voorkeur voor Silver goud van Mundorf.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Oei m'n tekst is ook wat vervormd,rouwen moet wel trouwens zijn! :oops:
Wat die 820ohm weersatand betreft,zal inderdaad eerder aan de +33V moeten.Die R:NTC moeten die 2SJs op hun plaats houden(thermisch).Wel een aardig idee hoewel,aan vervorming geen gebrek :shock:
Anne
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

OK nu de soldeerbout even aan gehad (nou ja dat gebeurt dagelijks bij mij) maar nu voor dit project.
ctronfoto1.jpg
Had nog printen liggen die eigenlijk bedoeld zijn voor het stroom bron deel van de Aleph60 maar die is hier met een paar mods ook goed bruikbaar. Als Mosfet heb ik de IRFP264 gebruikt die ik nog had liggen, netjes gematched op 10mV per 6 stuks.
In tegenstelling tot het eerste schema zijn het 5 stuks parallel, de 6de is de bias fet welke ook netjes instelbaar is.

twee zijn er klaar nu, zodra ik ze op de koelplaten heb zitten kan ik ze testen met een losse voeding. als het goed is gedragen ze zich als een stroombron en kan ik ze netjes op 1,2A afregelen. Het is niet zo moeilijk te zien welke van de 6 de biasfet is denk ik.

Dit is dus de complete eindtrap helft, twee van die printen per kanaal nodig en dan de gainstage welke ik maar even op een stuk gaatjesprint opbouw.
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Ah!buis schreef:
Oei m'n tekst is ook wat vervormd,rouwen moet wel trouwens zijn! :oops:
Wat die 820ohm weersatand betreft,zal inderdaad eerder aan de +33V moeten.Die R:NTC moeten die 2SJs op hun plaats houden(thermisch).Wel een aardig idee hoewel,aan vervorming geen gebrek :shock:
Anne
Die schakeling gaat niet echt werken, er zitten twee potentiele problemen in!
1 de gain is zo hoog dat de vervorming tot onaangename waardes zal stijgen
2 de ruststroom is afhankelijk van de instelling van de gainstage welke refereert naar de -33V

ik denk dat de ruststroom alle kanten opvliegt als ik het zo bekijk, 0,1V verschil maakt al een hoop uit.
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

even een update,

ik heb de 4 power modules op de koelplaten geschroefd en ze werken zoals verwacht, nog even met een labvoeding 50V op gezet en afgeregeld op 1,2A per blok.
Na een uur was de zaak op temperatuur en was de stroom teruggelopen naar 1,12A (bij alle vier) en bleef daarna urenlang daarop staan zonder ook maar een digit te veranderen.
De koelplaten (400x190x80mm per kant) werd zo'n 40 graden en dat is heel netjes, de ruststroom mag misschien nog wel iets omhoog als ik dat wil.
Ik denk dat de ruststroom voldoende stabiel is en geen offset problemen zal geven, prettig dat deze ook terug loopt bij het warm worden en niet juist oploopt zoals normaal bij die IRF dingen.

Volgende stap is de voeding, 3 trafo's, 6 brugcellen en een berg Elco's.

De behuizing is nu al loodzwaar en er zit nog geen trafo in O:)
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Mooi dat het vooruitgaat zoals gehoopt.Dat de boel mooi stabiel blijft,eenmaal warm,komt ook door de kamerthermostaat :lol:
Die trafos en elkos wegen vooral ook op het budget :( zo wegen ze dubbel 8)
Anne
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

hier het definitieve schema van de powerstage, heb nog een weerstand veranderd van 2K naar 1K om het stroombereik te vergroten.
Ctron100_ac.JPG
Elco's heb ik nog genoeg liggen, allemaal gekannibaliseerd uit andere projecten, allen de trafo's van 2x 500VA moet ik kopen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Twee zware trafos,een fetje bijgezet,kan niet op :!:
Moet dat soms 400W in 4 ohm worden :?:
Arme buren :-$
Ach nee 't wordt zeker voor een roepende in de woestijn :shock:
:D Anne
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Ah!buis schreef:
Twee zware trafos,een fetje bijgezet,kan niet op :!:
Moet dat soms 400W in 4 ohm worden :?:
Arme buren :-$
Ach nee 't wordt zeker voor een roepende in de woestijn :shock:
:D Anne
2x 250W in 4 Ohm moet het worden, dan is 500VA zeker geen overbodige luxe. Vooral als je je bedenkt dat hij nog deels in Klasse A staat. tja en dat extra Fetje.... er was nog ruimte op de print dus waarom niet.
Plaats reactie