Welk plat scherm? (tv dus)

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Rody
Contacteer:

Re: Welk plat scherm? (tv dus)

Bericht door Rody »

JvS schreef:
Ik vind het opmerkelijk dat je zegt verschil te zien tussen 720p en 1080p, maar dat je tegelijkertijd ook upscaled PAL mooi vindt. Het verschil tussen PAL (ook al is het fantastisch geupscaled) en 720p vind ik echt zooooo ontzettend groot. Niet alleen door scherpte, maar ook door kleuren. HD heeft gewoon beter contrast, betere kleuren dan SD beeld.

Upscaled is leuk. Uiteraard scalet elke tv je beeld naar de 'echte' resolutie van het beeld. Maar je hebt nooit die mooie filmische grain, de details op de huid, die diepte van de schaduwen (heb je op een LCD sowieso al minder dan op een plasma). Plasma is wel een beetje de 'film kijkers keuze', ook daar moet ik het mee eens zijn. Ook recente goedkope LCD's kunnen niet tippen aan plasma :).

Het verschil tussen 720p en 1080p zou ik hooguit marginaal willen noemen op mijn 46" scherm. Dat heeft niets te maken met het verschil tussen pal en HD720p. Ik snap ook nooit waarom mensen zo persé die 1080 tv's moeten hebben. Op 3m van een 37" scherm is het verschil zo goed als niet waarneembaar.
Waarom is dat opmerkelijk? Ik heb nooit beweerd dat het de kwaliteit van HD haalt, ik heb alleen gezegd dat het best goed te kijken is. Veel beter dan ik aanvankelijk verwacht had. Ik moet zeggen dat ik meer focus op resolutie, blokkerigheid etc. Met de kleuren van DVD vind ik persoonlijk nl weinig mis (mits het een goede DVD is, ook daarin zijn grote verschillen). YMMV etc blabla.

Waarom 1080p? Als je bron DVD is kun je upscalen en dat is een gedwongen compromis, meer heb je nl niet. Als je bron 1080p is (Bluray/MKV) dan ga je toch niet moedwillig resolutie wegflikkeren? Een plasma of LCD komt het best tot zijn recht wanneer je bron overeenkomt met de native resolutie van je scherm. Al het andere is downscaling met verlies tot gevolg (of je bron moet 720p zijn, maar dat is de discussie niet wmb). En wederom YMMV, iedereen kijkt op een andere afstand, de ene is gevoeliger voor blokjes dan de andere etc.

Gr rOdy
Rody
Contacteer:

Bericht door Rody »

Wowly schreef:
op 2,5 meter naar een 42"kijken. Da's natuurlijk ook best erg dichtbij zo'n grote plaat natuurlijk. In dat geval zou het kunnen (!) dat je het verschil ziet (wel een goede bron en software heben natuurlijk). Maar hoeveel HD-materiaal is er al? Doorgaans niet zoveel, of je moet toegang hebben tot specifieke pakketten van digi kabelaars, nieuwsgroepen of HD-satteliet sysytemen.

Het verschil tussen PAL en HD-ready is daarentegen zeer groot op een tv van 37", laat staan van 42"inch en groter. Daarom is het verstandig om digitale tv aan te schaffen bij deze beeldformaten.

Ik heb er een nachtje over geslapen, maar ik denk dat een groter scherm dan 37" bij mij automatisch een LCD (met wel of geen ledrandverlichting) zou zijn alleen al vanwege het stroonverbruik. Daarom ben ik ook erg blij met mij 37" plasma :twisted:

Dat Ambilight overigens (niet te verwarrem met led-randverlichting) werkt best. Ik had er enorme ongefundeerde aversie tegen, maar eerlijk is eerlijk; als ik bij mijn ouders kijk heb ik het liefste de ambilight aan :oops:

Jan
HD materiaal te over, middels Bluray of MKV.

Wat betreft het stroomverbruik, voor mij persoonlijk is dat een non-issue. Voor die paar uur per dag hooguit zou het een paar tientjes per jaar KUNNEN schelen. Dat vind ik niet de moeite waard om mijn fantastisch mooie plasma voor te laten staan, maar iedere heug zijn meug.

Ambilight is inderdaad best leuk, alleen jammer van mijn enorme afkeer tegen Philips produkten ;-)

Gr ROdy
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

k moet zeggen dat ik meer focus op resolutie, blokkerigheid etc.
Blokkerigheid heb ik nog nooit ervaren op 720p. Pixels kan je op 2m afstand niet onderscheiden (is biologisch gezien onmogelijk :)), dus dat veroorzaakt geen blokkerig beeld.

Dat je je niet bezig houdt met kleurdiepte en vooral met resolutie is wel jammer. Bekijk deze site eens. Kan je eens zien hoe groot het verschil is!

http://cornbread.org/FOTRCompare/index.html

Dit is een nette DVD en een nette BR uitgave van dezelfde (LOTR) film, beide op dezelfde (lage) resolutie. Ik vind het verschil in kleur en scherpte van het HD origineel echt schokkend, gezien de gelijke resolutie.
595ss

Bericht door 595ss »

Buit is binnen: Sharp LC-40LE810E is de winnaar geworden :D

Bedankt voor de tips en adviezen

Rob
Forza

Bericht door Forza »

Dat is inderdaad ook een erg mooie, al loop je wel het risico te verdwalen in de beeld-instellingen. Dat ding heeft zo'n enorm uitgebreide instel mogelijkheden, ideaal voor een ISF-calibratie! Ook moet je even opletten of er bij zwart beeld een iets lichter raster patroon te zien is, de eerste serie had daar problemen mee. Volgens Sharp hebben de latere series daar geen last meer van.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

nais.

40" lijkt me een mooie maat.

en t ding heeft een DVB-C tuner en CI+, dus kan je (als je kabelaar meewerkt) mooi zonder extra kastje digitaal TV ontvangen :D
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

JvS schreef:
http://cornbread.org/FOTRCompare/index.html

Dit is een nette DVD en een nette BR uitgave van dezelfde (LOTR) film, beide op dezelfde (lage) resolutie. Ik vind het verschil in kleur en scherpte van het HD origineel echt schokkend, gezien de gelijke resolutie.
:shock:

Inderdaad heel duidelijk. Ik blijf nog even old skool met de buis en de DVD-speler, maar zal het aan mijn broer mailen. Heeft niet voor niets een plasma gekocht.
595ss

Bericht door 595ss »

Henkjan schreef:
nais.

40" lijkt me een mooie maat.

en t ding heeft een DVB-C tuner en CI+, dus kan je (als je kabelaar meewerkt) mooi zonder extra kastje digitaal TV ontvangen :D

Dat had gekund, alleen heb ik een kastje van ziggo met een harddisk erin dus blijft die nog even in gebruik.

Trouwens, is het dom als ik vraag wat een ISF calibratie is?

Rob
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zoals bekend zijn er geen domme vragen... maar een beetje teleurstelling dat je het vraagt is er wel hoor :wink: :lol:
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

ISF calibratie is voor nog grotere videofielen dan dat ik al ben (ik vind het belachelijk duur en niet echt perse nodig :o).
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Buiten dat hij maar heel even is gecalibreerd. Die kleuren verlopen namelijk na een tijdje. Toch, als je het hoort van velen schijnt het erg veel toe te voegen..

jan
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

Even wat feitjes:

Standaard SD heeft een contrast ratio van 4:2:0
HD is 4:2:2. full HD, bijvoorbeeld een HDcam SR (wat een consument niet kan kopen) is 4:4:4 Voor meer info zie wiki
De kleuren van HD zijn dus altijd vele malen beter dan SD. Het plaatje heeft veel meer diepte.
Upscaling is onzin, en degradeert vaak het beeld.
Een PAL SD signaal upscalen heeft weinig nut. Je gaan bestaande pixels uitsmeren over nieuwe. Er vind her encoding plaatst en vaak gaat het van interlaced naar progressive (iets waar de meeste beeld kwaliteit mee gaat verloren).
Blokkerigheid heb ik nog nooit ervaren op 720p. Pixels kan je op 2m afstand niet onderscheiden (is biologisch gezien onmogelijk ), dus dat veroorzaakt geen blokkerig beeld.
Blocking wordt veroorzaakt door een te lage bandbreedte van het video op een DVD of blu-ray.
Dit is dus niet een pixel, maar een encoding fout.
In het begin zijn er veel blu-rays gemaakt met Mpeg2 video. Dit laat soms nog wel eens ten wensen over.
Hoe beter de TV, hoe sneller je de blocking zal zien.
Plaats reactie