Waarom is dat opmerkelijk? Ik heb nooit beweerd dat het de kwaliteit van HD haalt, ik heb alleen gezegd dat het best goed te kijken is. Veel beter dan ik aanvankelijk verwacht had. Ik moet zeggen dat ik meer focus op resolutie, blokkerigheid etc. Met de kleuren van DVD vind ik persoonlijk nl weinig mis (mits het een goede DVD is, ook daarin zijn grote verschillen). YMMV etc blabla.JvS schreef:Ik vind het opmerkelijk dat je zegt verschil te zien tussen 720p en 1080p, maar dat je tegelijkertijd ook upscaled PAL mooi vindt. Het verschil tussen PAL (ook al is het fantastisch geupscaled) en 720p vind ik echt zooooo ontzettend groot. Niet alleen door scherpte, maar ook door kleuren. HD heeft gewoon beter contrast, betere kleuren dan SD beeld.
Upscaled is leuk. Uiteraard scalet elke tv je beeld naar de 'echte' resolutie van het beeld. Maar je hebt nooit die mooie filmische grain, de details op de huid, die diepte van de schaduwen (heb je op een LCD sowieso al minder dan op een plasma). Plasma is wel een beetje de 'film kijkers keuze', ook daar moet ik het mee eens zijn. Ook recente goedkope LCD's kunnen niet tippen aan plasma.
Het verschil tussen 720p en 1080p zou ik hooguit marginaal willen noemen op mijn 46" scherm. Dat heeft niets te maken met het verschil tussen pal en HD720p. Ik snap ook nooit waarom mensen zo persé die 1080 tv's moeten hebben. Op 3m van een 37" scherm is het verschil zo goed als niet waarneembaar.
Waarom 1080p? Als je bron DVD is kun je upscalen en dat is een gedwongen compromis, meer heb je nl niet. Als je bron 1080p is (Bluray/MKV) dan ga je toch niet moedwillig resolutie wegflikkeren? Een plasma of LCD komt het best tot zijn recht wanneer je bron overeenkomt met de native resolutie van je scherm. Al het andere is downscaling met verlies tot gevolg (of je bron moet 720p zijn, maar dat is de discussie niet wmb). En wederom YMMV, iedereen kijkt op een andere afstand, de ene is gevoeliger voor blokjes dan de andere etc.
Gr rOdy