Luistermoeheid Chipamp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

disco

Re: Luistermoeheid Chipamp

Bericht door disco »

Forumgenoten en medehobbyisten.
Over een aantal zaken waarover hier een ongefundeerde mening wordt uitgesproken heb ik een afwijkende mening. Mogelijk doe ik er iemand een plezier mee.

- inspelen van componenten.
De werking van de elco berust op chemische reaktie welke tot stand komt door het aanleggen van een gelijkspanning. Wanneer bovendien een kleine wisselspanning wordt aangelegd over de platen reageert het ene type anders dan het andere. Er zijn met de oortjes verschillen waarneembaar, minder naarmate de schakeling het technische ideaal bereikt om onafhankelijk van voedingsvervuiling te versterken.
Hetzelfde gaat op voor koolweerstanden waarin zich door de stroom 'elektronensporen' vormen, zoals een rivier door het landschap. De verschillen tussen componenten laten zich verklaren door natuurkundige verschijnselen als (zelf-)inductie, weerstand en impedantie, paracitaire capaciteit.
Wanneer je buizenversterkers ontwerpt (of slechts nabouwt) leer je te luisteren naar de invloed van wijzigingen. Uiteraard dient de vervorming als uitgangspunt onder het hoorbare te blijven maar hieraan moet niet meer waarde worden toegekend dan strikt noodzakelijk voor een aangename reproductie. Minder vervorming geeft geen betere versterker.

- wennen aan de weergave.
Nee, het lijkt me niet dat je een slechte weergave gaat waarderen na verloop van tijd. Wat wel gebeurt is dat je accepteert dat niet alle registers even sterk zijn vertegenwoordigd, of die probleemfrequentie waarop de overname van mid- naar hoogluidspreker een rare kwaak veroorzaakt maar voor lief neemt. Ook veel voorkomend is het manouvreren van de boxen in de ruimte om van die hinderlijke basbonk af te komen die staande golven met zich meebrengen.

- misaanpassing.
Wat me hoopvol stemt over de kwaliteit van dit forum is het inzicht dat impedanties op elkaar kunnen worden afgestemd. Wanneer we daarnaast de vermogensbandbreedte van een versterker leggen, ontstaat inzicht in wat zich achter de schermen afspeelt.

- modern is goed.
Oud is daarom slecht? Dit getuigt van een misplaatst vooruitgangsdenken waaraan ongeletterden zich kunnen vastklampen. Geeft mij maar een mooie discrete amp van 1980 (Yamaha, Pioneer, Grundig) en zet die maar eens tegenover zo'n geintegreerde van 15 jaar later (B&O).

- ontwerpen van versterkers.
Doelstelling van een fabrikant is -hoe verrassend- om geld binnen te halen. Wat over een jaar gebeurt is niet belangrijk. Vroeger werd waarde gehecht aan reputatie, voorbij die tijd.

- aarding.
Het gebruik van randaarde in de audio dient om een gemeenschappelijk nulniveau te definieren. Spanningsverschillen tussen afzonderlijke apparaten worden zodoende vereffend, wat -zoals beschreven- een positieve uitwerking heeft op de reproductie. Die highenders weten echt wel wat hoor.
DonSan

Bericht door DonSan »

Misschien ligt het dan toch aan mij. Het frustreert mij een beetje. Zoveel kan er toch niet mis gaan zou je denken. Ik zal het een en ander nog eens nalopen. Bij een ander topic zag ik dat er een 10k pot op aangesloten zat. Ik heb een 50k pot. Zal dat nog verschil kunnen uitmaken?
MH

Bericht door MH »

disco schreef:
Forumgenoten en medehobbyisten.
Over een aantal zaken waarover hier een ongefundeerde mening wordt uitgesproken heb ik een afwijkende mening. Mogelijk doe ik er iemand een plezier mee.

- inspelen van componenten.
De werking van de elco berust op chemische reaktie welke tot stand komt door het aanleggen van een gelijkspanning. Wanneer bovendien een kleine wisselspanning wordt aangelegd over de platen reageert het ene type anders dan het andere.
De werking van een elco berust op de energie opgeslagen in het elektrische veld tussen de platen, een chemische reactie heeft hiermee niets van doen! Ik denk dat je in de war bent met een batterij. De enige verschillen tussen condensatoren zijn te herleiden tot toleranties, impedanties en parasitaire inducties en capaciteiten.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

disco schreef:
Wat me hoopvol stemt over de kwaliteit van dit forum...
WTF? :shock:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Toch mooi om te lezen?
Kennelijk heeft hij toch nog hoop, dus dat zit wel snor :D
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wat ik ook mooi vind om te lezen is de "ongefundeerde mening" versus de "afwijkende mening". Die kende ik nog niet. :lol:
markbakk

Bericht door markbakk »

disco schreef:
- aarding.
Het gebruik van randaarde in de audio dient om een gemeenschappelijk nulniveau te definieren.
Die highenders weten echt wel wat hoor.
Blijkbaar ook genoeg om het verschil te kennen tussen afscherming, signaal-nul en elektrische veiligheid...
Plaats reactie