Filter in zand

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wijx schreef:
De simpelste mundorf condensatoren in speakers van 15000 euro
Maar geloof dan ook eens een keer dat die simpele mundorf net zo goed klinkt als die hele dure variant! B&W verstopt ze niet en is dan ook verplicht de mundorf supreme te gebruiken... :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

jeroen_d schreef:
Wijx schreef:
De simpelste mundorf condensatoren in speakers van 15000 euro
Maar geloof dan ook eens een keer dat die simpele mundorf net zo goed klinkt als die hele dure variant! B&W verstopt ze niet en is dan ook verplicht de mundorf supreme te gebruiken... :lol: :lol: :lol:
Ben je nu serieus? (Of trap ik erin...)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nou, ik héb gewoon 6.8 uF MKP Plus condensatoren liggen en die gaan in mijn mooie monitor. Omdat ik ze nu eenmaal heb. En ik ga nóg een keer de vergelijking doen met een gewone MKP QS 400V. Maar ik heb al vaker opgemerkt, nadat die MKP Plus goed was ingespeeld ging ie net zo klinken als de goedkope variant... Ik zal mijn bevindingen wel rapporteren, hoewel het beperkte waarde heeft want de uitkomst wordt bepaald door mijn oren en oordeel. Ik zou zeggen, probeer zelf eens een eerlijk vergelijk. Wat vaak namelijk wordt gedaan is de dure condensator erin, vaststellen dat het veel beter klinkt, maar nooit meer controleren of dat nu echt zo is door nog eens terug te gaan naar de oude situatie. In ieder geval voor mijzelf herkenbaar die valkuil waar ik vroeger in ben getrapt.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Om even terug te komen op microfonie:

De theorie voor zover mij bekend achter beter klinkende mkp's is de dikte van de isolatie laag, oftwel een mkp die 400volt "aankan" is gevoeliger voor microfonie dan een die 1200 volt "aankan" omdat de laatste steviger in elkaar zit /een dikkere folie gebruikt.

Zo bekeken zit er wel een logica in, of je het ook kunt horen is een tweede.

Mijn mening is dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt of je hier nu in gelooft of niet: als je zoals Jeroen d maanden steekt in het ontwerpen en uiteindelijke bouwen van een luidspreker is de meerprijs van een mundorf supreme of een plus condensator totaal irrelevant. Erg logisch of kosten optimaal is het nu eenmaal niet om zelf je luidsprekers te bouwen, dus het toepassen van een "super"condensator lijkt mij de slagroom op de taart.

In geval van twijfel teken je als zelfbouwer toch ook weer een stuk extra bracing in je kast?

Mischien iets voor diy 2006 om twee identieke luidsprekers met en zonder supreme condensatoren op te stellen?

Groeten Roland
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Roland schreef:
De theorie voor zover mij bekend achter beter klinkende mkp's is de dikte van de isolatie laag, oftwel een mkp die 400volt "aankan" is gevoeliger voor microfonie dan een die 1200 volt "aankan" omdat de laatste steviger in elkaar zit /een dikkere folie gebruikt.

Zo bekeken zit er wel een logica in, of je het ook kunt horen is een tweede.
Ik vraag het me ten zeerste af...
Mischien iets voor diy 2006 om twee identieke luidsprekers met en zonder supreme condensatoren op te stellen?
Natuurlijk moet je er dan niet bij zeggen welke, wat is...
Laatst gewijzigd door voodooless op do 06 okt 2005, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Of juist wel :wink:
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

dat kan ik over een maand wel testen. Ik ben nu een topkast aan het maken voor een EVE 2F (bedoeld als rears) met allemaal goedkope onderdelen dus de goedkoopste mundorf, simpele 1,2 mm2 luchtspoelen, simpel koperdraad etc. De kast is bijna helemaal hetzelfde als de EVE fronttopkasten met audyn cap plus, zilverdraad, WBT spullen, foliespoele, tritec etc
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Roland schreef:
Mischien iets voor diy 2006 om twee identieke luidsprekers met en zonder supreme condensatoren op te stellen?
En dan laten we Tony Gee, de specialist op dit gebied, het oordeel vellen:twisted: . Hij geeft de MKP QS 400 V een cijfer 6 en de MKP Plus een 9. Dat zou dus een wezenlijk verschil moeten zijn. Ik kan wel eenvoudig voor een schakelaartje achterop mijn monitors zorgen zodat het niet bekend is welke condensator aangesloten is. Na besluit welke stand het mooiste is, schroeven we de monitor open om te kijken welke type condensator hiervoor verantwoordelijk is.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Lijkt me een goed plan! :D Neem ik meteen een paar MKP1837's mee :twisted:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Uuuh, waarom een goed plan laten wachten tot de volgende diydag?
Desnoods (als het echt moet...) stel ik mijn speakers beschikbaar....
Als Jeroen en Tony er dan een stukje over schrijven... Zou toch heel leuk zijn!
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Leeuwarden schreef:
Uuuh, waarom een goed plan laten wachten tot de volgende diydag?
Desnoods (als het echt moet...) stel ik mijn speakers beschikbaar....
Als Jeroen en Tony er dan een stukje over schrijven... Zou toch heel leuk zijn!
Lijkt mij een goed plan Leeuwarden.. eeh mag ik mee liften...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Absoluut, en Sietse past er ook nog wel in...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Geenius schreef:
Lijkt me een goed plan! :D Neem ik meteen een paar MKP1837's mee :twisted:
Wat wordt het stil opeens...

Ik heb vandaag die MKP1837's er op gezet. Die mogen blijven!
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Absoluut, en Sietse past er ook nog wel in...
Optimist....... :D

Want ik hoop dat, als ik kan gaan, mijn boxen mee te nemen en als het wat gaat worden en nog geen andere eigenaar hebben, ook de PP's (TL?) .
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Leeuwarden schreef:
Geenius schreef:
Lijkt me een goed plan! :D Neem ik meteen een paar MKP1837's mee :twisted:
Wat wordt het stil opeens...

Ik heb vandaag die MKP1837's er op gezet. Die mogen blijven!
Ja .... nu al in de winterslaap denk ik :wink: :wink:

MKP1837 waarop ?? Vertel.. vertel...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Als koppel c over de condensator van de tweeter.
Ik gebruik een SCR Chateauroux, daarover een Vishay Roederstein 1837 en alles wordt heel subtiel een beetje beter...

Staat in de Captest van Tony Gee.

Die sjatooroe staat op de nominatie om het veld te ruimen trouwens....
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Leeuwarden schreef:
Die sjatooroe staat op de nominatie om het veld te ruimen trouwens....
sja... hoe ?? heb mijn snapbril niet bij me jong !!! :oops: :oops:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Leeuwarden schreef:
Geenius schreef:
Lijkt me een goed plan! :D Neem ik meteen een paar MKP1837's mee :twisted:
Ik heb vandaag die MKP1837's er op gezet. Die mogen blijven!
Ha, jij ook al...opent perspectieven. Ik heb ze nog nietop m'n filter zitten, maar ze liggen hier voor me te wachten om gebruikt te gaan worden.
Ben heel nieuwsgierig wat ze hier doen.....
Laatst gewijzigd door Edo op di 18 okt 2005, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

weidok schreef:
Leeuwarden schreef:
Die sjatooroe staat op de nominatie om het veld te ruimen trouwens....
sja... hoe ?? heb mijn snapbril niet bij me jong !!! :oops: :oops:
Chateauroux = sjatooroe

Voor die paar euro is die 1837 een erg leuke tweak. Aanrader!
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

[quote="Leeuwarden

Chateauroux = sjatooroe

Voor die paar euro is die 1837 een erg leuke tweak. Aanrader![/quote]

Ben je bijdehand of een genie.. :lol: :lol:

die 1837 komt zeker uit Ureterp ?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Tweak wordt beschreven op site van Tony Gee.

Heb ze gewoon besteld bij www.idd-electronics.com

oftewel de Onderdelenspecialist.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”