Maar geloof dan ook eens een keer dat die simpele mundorf net zo goed klinkt als die hele dure variant! B&W verstopt ze niet en is dan ook verplicht de mundorf supreme te gebruiken...Wijx schreef:De simpelste mundorf condensatoren in speakers van 15000 euro
Filter in zand
Moderator: Beheerdersteam
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Ben je nu serieus? (Of trap ik erin...)jeroen_d schreef:Maar geloof dan ook eens een keer dat die simpele mundorf net zo goed klinkt als die hele dure variant! B&W verstopt ze niet en is dan ook verplicht de mundorf supreme te gebruiken...Wijx schreef:De simpelste mundorf condensatoren in speakers van 15000 euro![]()
![]()
Nou, ik héb gewoon 6.8 uF MKP Plus condensatoren liggen en die gaan in mijn mooie monitor. Omdat ik ze nu eenmaal heb. En ik ga nóg een keer de vergelijking doen met een gewone MKP QS 400V. Maar ik heb al vaker opgemerkt, nadat die MKP Plus goed was ingespeeld ging ie net zo klinken als de goedkope variant... Ik zal mijn bevindingen wel rapporteren, hoewel het beperkte waarde heeft want de uitkomst wordt bepaald door mijn oren en oordeel. Ik zou zeggen, probeer zelf eens een eerlijk vergelijk. Wat vaak namelijk wordt gedaan is de dure condensator erin, vaststellen dat het veel beter klinkt, maar nooit meer controleren of dat nu echt zo is door nog eens terug te gaan naar de oude situatie. In ieder geval voor mijzelf herkenbaar die valkuil waar ik vroeger in ben getrapt.
Om even terug te komen op microfonie:
De theorie voor zover mij bekend achter beter klinkende mkp's is de dikte van de isolatie laag, oftwel een mkp die 400volt "aankan" is gevoeliger voor microfonie dan een die 1200 volt "aankan" omdat de laatste steviger in elkaar zit /een dikkere folie gebruikt.
Zo bekeken zit er wel een logica in, of je het ook kunt horen is een tweede.
Mijn mening is dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt of je hier nu in gelooft of niet: als je zoals Jeroen d maanden steekt in het ontwerpen en uiteindelijke bouwen van een luidspreker is de meerprijs van een mundorf supreme of een plus condensator totaal irrelevant. Erg logisch of kosten optimaal is het nu eenmaal niet om zelf je luidsprekers te bouwen, dus het toepassen van een "super"condensator lijkt mij de slagroom op de taart.
In geval van twijfel teken je als zelfbouwer toch ook weer een stuk extra bracing in je kast?
Mischien iets voor diy 2006 om twee identieke luidsprekers met en zonder supreme condensatoren op te stellen?
Groeten Roland
De theorie voor zover mij bekend achter beter klinkende mkp's is de dikte van de isolatie laag, oftwel een mkp die 400volt "aankan" is gevoeliger voor microfonie dan een die 1200 volt "aankan" omdat de laatste steviger in elkaar zit /een dikkere folie gebruikt.
Zo bekeken zit er wel een logica in, of je het ook kunt horen is een tweede.
Mijn mening is dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt of je hier nu in gelooft of niet: als je zoals Jeroen d maanden steekt in het ontwerpen en uiteindelijke bouwen van een luidspreker is de meerprijs van een mundorf supreme of een plus condensator totaal irrelevant. Erg logisch of kosten optimaal is het nu eenmaal niet om zelf je luidsprekers te bouwen, dus het toepassen van een "super"condensator lijkt mij de slagroom op de taart.
In geval van twijfel teken je als zelfbouwer toch ook weer een stuk extra bracing in je kast?
Mischien iets voor diy 2006 om twee identieke luidsprekers met en zonder supreme condensatoren op te stellen?
Groeten Roland
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ik vraag het me ten zeerste af...Roland schreef:De theorie voor zover mij bekend achter beter klinkende mkp's is de dikte van de isolatie laag, oftwel een mkp die 400volt "aankan" is gevoeliger voor microfonie dan een die 1200 volt "aankan" omdat de laatste steviger in elkaar zit /een dikkere folie gebruikt.
Zo bekeken zit er wel een logica in, of je het ook kunt horen is een tweede.
Natuurlijk moet je er dan niet bij zeggen welke, wat is...Mischien iets voor diy 2006 om twee identieke luidsprekers met en zonder supreme condensatoren op te stellen?
Laatst gewijzigd door voodooless op do 06 okt 2005, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
dat kan ik over een maand wel testen. Ik ben nu een topkast aan het maken voor een EVE 2F (bedoeld als rears) met allemaal goedkope onderdelen dus de goedkoopste mundorf, simpele 1,2 mm2 luchtspoelen, simpel koperdraad etc. De kast is bijna helemaal hetzelfde als de EVE fronttopkasten met audyn cap plus, zilverdraad, WBT spullen, foliespoele, tritec etc
En dan laten we Tony Gee, de specialist op dit gebied, het oordeel vellen:twisted: . Hij geeft de MKP QS 400 V een cijfer 6 en de MKP Plus een 9. Dat zou dus een wezenlijk verschil moeten zijn. Ik kan wel eenvoudig voor een schakelaartje achterop mijn monitors zorgen zodat het niet bekend is welke condensator aangesloten is. Na besluit welke stand het mooiste is, schroeven we de monitor open om te kijken welke type condensator hiervoor verantwoordelijk is.Roland schreef:Mischien iets voor diy 2006 om twee identieke luidsprekers met en zonder supreme condensatoren op te stellen?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Ha, jij ook al...opent perspectieven. Ik heb ze nog nietop m'n filter zitten, maar ze liggen hier voor me te wachten om gebruikt te gaan worden.Leeuwarden schreef:Ik heb vandaag die MKP1837's er op gezet. Die mogen blijven!Geenius schreef:Lijkt me een goed plan!Neem ik meteen een paar MKP1837's mee
Ben heel nieuwsgierig wat ze hier doen.....
Laatst gewijzigd door Edo op di 18 okt 2005, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Tweak wordt beschreven op site van Tony Gee.
Heb ze gewoon besteld bij www.idd-electronics.com
oftewel de Onderdelenspecialist.
Heb ze gewoon besteld bij www.idd-electronics.com
oftewel de Onderdelenspecialist.

