Om straks de donkere dagen weer door te komen: Een SE TT22

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

hanselchen

Re: Om straks de donkere dagen weer door te komen: Een SE TT22

Bericht door hanselchen »

PA4URK schreef:
Hmmm, juist ja. Zou ik dat Triode Dick SE 807 schema - dat me wel erg aanspreekt - aan kunnen passen voor de TT22/KT88? Dan ben ik meteen een stap verder: een trafoset en een schema. Dat is het halve werk want zolang ik geen definitief schema heb kom ik geen steek verder. Maar dat wisten jullie al 8)
Van de halfwave rectifiers heb je er dan twee nodig

Dan is een 5U4 een betere optie denk ik.
Ik denk van wel, zowel voedings trafo als uitgangstrafo bieden genoeg perspectief voor toepassing met ander typen eindbuizen.
Als ik naar de spec's kijk van zowel KT88 als TT22, vallen deze in de juiste range van mogelijkheden.
hanselchen

Bericht door hanselchen »

RobertD schreef:
Ik heb zeer tegenstrijdige verhalen gehoord over de 807SE van Triode Dick.
Volgens Erik de Boer (helaas is zijn site uit de lucht) viel het geluid erg tegen. Hij heeft toen een versterker gebouwd op basis van een schema uit het boekje van R. zur Linde.

Afbeelding
Er zijn ook audioliefhebbers die deze versterker heel goed vinden klinken.

Mi. is dit niet echt relevant; er worden zowiezo andere eindbuizen gebruikt.
Trouwens, de gehele opzet zal hoogstwaarschijnlijk anders worden.
Wat ik wil aangeven is, dat de trafoset een prima en "cost effective" uitgangsstelling is om een project rond een TT22 op te zetten.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

De trafoset is zeker een goede basis. Ik herhaal ook alleen maar wat ik heb gelezen. De 807SE heb ik zelf nooit beluisterd.

Ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden.
TubeHead

Bericht door TubeHead »

PA4URK schreef:
Nee, want die Poolse trafo's hebben een 5 volt aftakking! En ik wil graag een buizengelijkrichter omdat ik dat zo leuk vind :D
Ohw das verrekte handig ! En geef je groots gelijk :lol: Alhoewel ik nog nooit het verschil heb gehoord bij een zelfde versterker met diodes of buizz
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Bij mijn voorversterker heb ik allebei geprobeerd, en SS was duidelijk de winnaar, veel realistischer en minder 'saus' er overheen =P~
Bij een eindversterker heb ik het nog niet geprobeerd, maar afgaand op bovengenoemde ervaring zal mijn volgende eindversterker* het met gewone diodes doen. 8)

Ik bedenk me trouwens dat een gelijkrichtbuis bij sommige gitaristen geliefd is voor de "sag" ('Inzakken'? 8-[ ) die je krijgt bij harde aanslagen, er treedt compressie op omdat de buis niet snel genoeg sap kan leveren. Dat wil je eigenlijk toch niet bij WerkelijkheidsWeergave?

*Trouwens, mijn SE KT88/6550 begint ook vastere vormen aan te nemen. Ik had een ontwerp gemaakt op basis van een voedingstrafo die ik bij Radio Twenthe op de (nieuwe) website zag staan. Helaas hadden ze die niet meer.. :-s :| :(
Moet ik wat anders verzinnen.
Ik ging uit van autobias, maar ik krijg nu eigenlijk wel zin in fixed bias. Scheelt me iig een 40 V voedingsspanning -en een kathodecondensator.. Maar ik heb wel eens gelezen dat bij SE autobias beter klinkt. E.e.a. gegoogeld, en ik word er niet echt wijzer van, hoe zijn de meningen hier?
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Ik weet het niet MiniWatt, ik heb daar ook geen ervaring mee. Autobias schijnt beter te wezen omdat de bias dan als een huis blijft staan op de ingestelde spanning. Mooie en betaalbare trafo's staan op de site van de Poolse Leszek Ogonowski: http://www.ogonowski.eu/
BertDB

Bericht door BertDB »

Een eindbuis kan je heel makkelijk instellen op zijn werkpunt, echter moet hij ook op datzelfde werkpunt blijven.
De instelling kan verlopen door bv. veroudering van de buizen.
Voor een push-pull versterker zou ik persoonlijk kiezen voor 'fixed bias'.
Autobias wordt vaak gebruikt voor SE versterkers. Je verliest ook een deel vermogen door de kathodeweerstand.
Bovendien moet je hem ontkoppelen met een condensator van hoge kwaliteit (want zit in de signaalweg!), en (zoals triodedick beschrijft) de demping op de speaker van lagere frequenties neemt af !

Een tijd geleden heb ik mijn SE versterker ook omgebouwd van autobias naar fixed bias (met een tentlabs NRS printje).
Het voordeel is dat je al je eindbuizen (2 in mijn geval, 4 in het geval van een PP) tegelijk met één potmeter kan regelen.
De versterker won aan transparantie, en bovendien heb ik de uitgangsrimpel kunnen terugdringen tot onder de 1mV, wetende dat de eindbuizen AC gegloeid worden. Voorheen was dit meer dan 15mV !
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Dat is goed om te weten Xbake, in de behuizing van mijn te bouwen SE heb ik meer dan genoeg ruimte om een dergelijke print in te bouwen. De PP die ik enkele jaren terug heb gebouwd moet ik toch vrij regelmatig (ieder half jaar) even over de kop zetten en de zaak opnieuw inregelen. Het verbaasd me dan dat de BIAS nog zo snel verloopt!
595ss

Bericht door 595ss »

Xbake schreef:
wetende dat de eindbuizen AC gegloeid worden.
Draaien ze niet op DC na het installeren van het NRS printje?

Rob
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

595ss schreef:
Xbake schreef:
wetende dat de eindbuizen AC gegloeid worden.
Draaien ze niet op DC na het installeren van het NRS printje?

Rob
Daarvoor heeft Tent weer een ander printje..
595ss

Bericht door 595ss »

Ok Maandag, ik haal filament en grid door elkaar.... :oops:
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Op maandag dan maar geen versterker bedraden :mrgreen: :twisted:
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Op maandag gewoon niks doen
martijn A

Bericht door martijn A »

Hier ( http://www.tubeworks.nl/subpage26.html ) staan ook nog een paar relatief goedkope trafo's, hou wel rekening met vrij forse verzendkosten, omdat ze uit china moeten komen.
Als je ze zelf uit china wilt halen, dan kan dat hier: http://www.vt4c.com/shop/program/main.p ... 7&hit_cat=

Succes met je project, hoop dat je meer doorzettingsvermogen hebt dan ik, bij mij stranden de meeste projecten halverwege... 6c33c OTL, 6f8G hybride mosfet en volgens mij ligt er nog wel iets in de kast. :(
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Hoi Martijn, die van Tubeworks zien er ook niet slecht uit, ik had hier (http://www.ogonowski.eu/) al een bestelling gedaan maar krijg weinig respons uit Polen. Ze willen daar zeker geen euro's verdienen :mrgreen:
Ik neem aan dat de prijzen van de trafo's van Tubeworks inclusief de verzendkosten zijn toch...?
TheoK

Bericht door TheoK »

Leuk Project.

Ga het zeker volgen.
Mijn eigen project ligt nog steeds stil. :roll:
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Hoi Theo, de meeste respons van dit project zit momenteel op het draaje van 'de eerste stappen in de buizenwereld' van Vinculum, die bouwt dezelfde versterker van het zelfde schema zodat we elkaar een beetje steunen :P
TheoK

Bericht door TheoK »

PA4URK schreef:
Hoi Theo, de meeste respons van dit project zit momenteel op het draaje van 'de eerste stappen in de buizenwereld' van Vinculum, die bouwt dezelfde versterker van het zelfde schema zodat we elkaar een beetje steunen :P

Heb het gevonden. Bedankt voor de tip. :D
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Op Urk vordert de bouw gestaag. Zaterdag heb ik de trafo's binnengekregen van AE Europe waaronder de zeer ruim bemeten voedingstrafo. Ruim bemeten met het oog op de toekomst zodat ik hem later misschien ook nog eens voor een zwaarder project kan gaan gebruiken :P
Ok heb ik van een bevriende visser twee nieuwe TT22 buizen nog in de doos gekregen zodat ik zachtjesaan flink in de buizen kom te zitten. Hoe de kwaliteit van die andere vier is weet ik echter niet... Hier wat fotoos hoe het er uiteindelijk ongeveer moet gaan uitzien.
Bijlagen
IMGP0457.JPG
IMGP0459.JPG
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Yes ! Altijd leuk om spul binnen te krijgen waar je lang op moet wachten :D
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Het zal passen en meten worden TubeHead, de drie trafokappen passen maar net naast mekaar. Een andere opstelling kan ik eigenlijk niet bedenken zonder dat de gelijkrichtbuis verstopt raakt ergens aan de achterkant. De PL519 voor de grote kap is alleen voor opvulling, daar komt die 5U4G natuurlijk te staan.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ziet er goed uit zeg! Mooie trafo's!
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik vind het er heel netjes uitzien, Rein.
Komen er ook nog knoppen op de versterker voor volume en ingangskeuze?

Ik zit zelf ook te broeden op een Single ended versterker die geen voorversterker nodig heeft. Scheelt weer snoeren en ruimte in het rack.
Waarschijnlijk gaat het een 45 triode worden met een 6SL7 in SRPP als stuurtrap.
Deze dus http://members.myactv.net/~je2a3/srpp45.htm

Ik volg jouw project en dat van Vinculum met veel belangstelling. Vooral de afwerking vind ik leuk om te zien. Al die verschillende ideeën.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Ja, die knoppen komen er ook nog op te zitten. Ik vind persoonlijk, maar daar zal iedereen wel zijn eigen ideen over hebben, een geïntegreerde versterker het mooist. Inderdaad in verband met de losse draden, maar ook wat betreft de beschikbare ruimte. De plank in onze kast kan dit net dragen :mrgreen:
De trafo's mogen ook wel goed/mooi zijn want wat ik er uiteindelijk voor betaald heb, dat was toch wel even schrikken/slikken... :?
Ik volg jouw project en dat van Vinculum met veel belangstelling. Vooral de afwerking vind ik leuk om te zien. Al die verschillende ideeën.
Ik vind het er heel netjes uitzien, Rein.
Komen er ook nog knoppen op de versterker voor volume en ingangskeuze?

Ik zit zelf ook te broeden op een Single ended versterker die geen voorversterker nodig heeft. Scheelt weer snoeren en ruimte in het rack.
Waarschijnlijk gaat het een 45 triode worden met een 6SL7 in SRPP als stuurtrap.
Deze dus http://members.myactv.net/~je2a3/srpp45.htm

Die verschillende insteken maken het echt leuk om te doen, ik ben hier weer naar toe gegaan omdat het anders denk ik te chaotisch leek te worden. Het project van Vinculum steekt ook veel technischer in elkaar dan het mijne. Hebben jullie die fout in het schema nog kunnen traceren?
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

PA4URK schreef:
De trafo's mogen ook wel goed/mooi zijn want wat ik er uiteindelijk voor betaald heb, dat was toch wel even schrikken/slikken... :?
Care to share?
Plaats reactie