CSS Markaudio vloerstander

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

DragoSz

Re: CSS Markaudio vloerstander

Bericht door DragoSz »

Zoooo eindelijk weer een weekje vrij na de verbouwing en heb er meteen goed gebruik van gemaakt. :mrgreen:

NU heb ik eindelijk de kasten af Inclusief voetjes. De lak zit er keurig op en het klinkt zeeeeeeer goed. \:D/

Wat meteen opvalt is het zeer goed ondersteunde strakke laag. Dit komt vooral door de voet onder de baspoort. Wat ook opvalt is dat het idee om tapijt tegels te gebruiken niet idiaal is. Omdat nu de houtjes (bracing) niet genoeg de trilling dempt van de kast omdat die niet direct tegen het hout zitten. Ruimte voor updates dus 8-[ .

Nu is het wachten alleen nog op de filter onderdelen die ik 2 weeken geleden besteld heb.

Er komt ook een frondje voor. Mijn idee was om deze over de hele voorkant te doen. Aangezien ik die halve frondjes storend vindt.
Als mensen nog leuke ideeën hebben voor een frondje mogen ze dat hier gerust plaatsen. :wink:
DragoSz

Bericht door DragoSz »

En filter 1 is klaar en speelt :mrgreen: Na het weekend nummer 2.

Wat mij opvalt is dat er een dikke staande golf in het laag zit. Dit komt door de keus om goedkoop te zijn en vloertegels te gebruiken. Hierdoor raakt de bracing de kast niet en kunnen de trillengen niet tegengehouden worden.
Dus gaat de hele binnen kant er uit en komt er een stevige bracing in. Mede omdat mijn kamer zeer snel de golfen versterkt en ik dit juist niet wou.(daarom ben ik ook met zelfbouw begonnen)

Ze zijn aangenaam om naar te luisteren vooral de stevige maar aangename zachte bas die de el-166 voorbrengt is een zeer smaakvol. Verder klinkt alles veel opener dan ik eerder gehoord hebt. Wat nog gaat verbeteren de komende weken want de tweeter heeft duidelijk tijd nodig om in te spelen.

NU is er alleen een probleem met de afwerking. Namelijk dat er geen klopkwasten te vinden onder de 25 euro :?
Dus nu maar hopen dat het met gewone kwasten ook wil. :)

Foto's genomen met nieuwe mobiel dus niet zo scherp.
Bijlagen
Foto0027.jpg
Foto0030.jpg
Foto0034.jpg
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Staande golven worden niet door de speaker gemaakt hoor. En bracings gaan dat ook niet verhelpen.

Waar jij last van hebt, zijn kamer effecten. De enige manier om dat aan te pakken, is door akoestisch (met je kamer!) aan de slag te gaan of door te meten waar de problemen zitten en de grootste pieken weg te filteren.

Ik heb een brede piek bij 42Hz en smalle wat hogere bij 71Hz weggefilterd met 2 parametrische EQ's met mijn receiever en sindsdien klinkt het laag echt snoeistrak (en heb ik het ook wat op laten lopen, omdat dat nu lekker klinkt).

Bracings zijn goed hoor, maar die gaan niet de problemen verhelpen. En al helemaal geen staande golven binnen of buiten de speakerkast verhelpen vrees ik voor je. Hooguit een beetje het resoneren.
Ronald_1

Bericht door Ronald_1 »

Ben wel benieuwd naar het filterschema en meetdata. Kun je die hier posten? :)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ah, muziek! dat is mooi.

waar heb je die dure kwasten voor nodig overigens? voor die "houtnerf met de kwast" die Edo ook heeft gedaan? ik denk dat dat met een gewone wat harde kwast ook moet lukken hoor
DragoSz

Bericht door DragoSz »

@Ronald: http://oaudio.de/media/products/56be3121c77c2da6f61.pdf

Ik heb geen meet data alleen een poging tot maten die ik samen met transphere tot meten in gesloten kast. Ik heb ze op de laptop staan. Die kan ik je wel sturen wanneer ik weer thuis ben :wink:

@JvS: De piek die je hoort klinkt duidelijk eerst uit de kast en daarna versterkt door de kamer. Want toen hij gesloten was had ik er geen last van. Dat komt omdat je met open meer trilling in de kast hoort denk ik. Dit kan ik ook hel goed fout hebben hoor. Maar de demping is onder de aangegeven maat en eigenlijk kan de kast vrij trillen. dus met een andere bracing zoals die van het plaatje onder valt veel winst te halen.
Afbeelding

@Henkjan: Zodat het wat makkelijker gaat.
Nog en opmerking. Ik heb het liedje van Mortel combat nog nooit zo scherp gehoord. Echt een openbaring :mrgreen:
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

DragoSz schreef:

@JvS: De piek die je hoort klinkt duidelijk eerst uit de kast en daarna versterkt door de kamer. Want toen hij gesloten was had ik er geen last van. Dat komt omdat je met open meer trilling in de kast hoort denk ik. Dit kan ik ook hel goed fout hebben hoor. Maar de demping is onder de aangegeven maat en eigenlijk kan de kast vrij trillen. dus met een andere bracing zoals die van het plaatje onder valt veel winst te halen.
Interessant hoe je dat hoort. En wat bedoel je met 'toen hij gesloten was' ? Je bedoelt toen er geen basreflexpoort in zat, maar hij gesloten was?

Met 'open' hoor je niet meer 'trillingen in de kast', maar geef je een enorme boost in het laag, namelijk op de afstemming van de poort. En als die verkeerd is afgestemd, dan gaat dat lelijk klinken. Dat is het idee van een basreflex. Wat ook kan, is dat je speaker gesloten gewoon veel minder laag weergaf (dat is sowieso zo), waardoor je minder last had van die kamereffecten.

Maar als je me niet gelooft en zelf denkt dat het door de trillingen van de panelen komt, be my guest. Ik zou het eerder in de (kast)afstemming van de basrelflex of in kamerinvloeden zoeken.
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

simpel testje: zet de speaker eens in een andere ruimte...

Bedenk wel dat de kamerresonanties van 40 en 70Hz in elke kamer van 2,5 m hoog en 4m breed voorkomen. ;)
Ronald_1

Bericht door Ronald_1 »

DragoSz schreef:

Ik heb geen meet data alleen een poging tot maten die ik samen met transphere tot meten in gesloten kast. Ik heb ze op de laptop staan. Die kan ik je wel sturen wanneer ik weer thuis ben :wink:
Ah, je hebt dus toch niet het filter van de LVBS van Edo gebruikt, ik dacht dat dat eerst de bedoeling was. Van de LVBS leek me de crossoverfrequentie namelijk aan de lage kant voor jouw tweeter vanwege de hoge Fs.
JvS

Bericht door JvS »

]eep schreef:
simpel testje: zet de speaker eens in een andere ruimte...

Bedenk wel dat de kamerresonanties van 40 en 70Hz in elke kamer van 2,5 m hoog en 4m breed voorkomen. ;)
Mijn kamer is 4,15 x 6,90 x 2,60 :P. Dus dan heb ik nog een lagere piek waarschijnlijk, maar die levert geen problemen op die ik in muziek hoor :).
DragoSz

Bericht door DragoSz »

Ronald_1 schreef:
DragoSz schreef:

Ah, je hebt dus toch niet het filter van de LVBS van Edo gebruikt, ik dacht dat dat eerst de bedoeling was. Van de LVBS leek me de crossoverfrequentie namelijk aan de lage kant voor jouw tweeter vanwege de hoge Fs.
Sorry maar ik weet niet zoveel van filters. Nog geen tijd gehad om me heel erg in te verdiepen waar al die parameters voor staan :oops:
Maar op het moment is er geen geld om te experimenteren :( Ik vind dat het voor mijn eerste soldeer poging ooit zeer goed klinkt :) Maar ik wil later wanneer ik weer wat geld heb zeker het filter beter afstemmen.

@JvS: Ik wil niet ontkennen dat het aan de kamer light. Dat is juist het grote probleem de kamer :( Het is namelijk een kleine kamer in L vorm dus overal een hoek.

Ik heb op het moment de speakers midden in de L staan zodat ze zoveel mogelijk ruimte hebben voordat ze een hoek raken. Door de kleine ruimte tussen de speakers, 130 cm word de bas een beetje een overkill. Maar dat word door het tv kastje wat er voor stad afgezwakt. Misschien kan ik iets maken voor tussen de 2 speakers zodat de lage tonen er op afkaatsen of zo

Met gesloten bedoel ik 1 gaatje in de boden voor de bedrading eerder niks. Dat was omdat toen de baspoort nog niet aanwezig was en ze toch gemeten moesten worden. Wat helaas minder succesvol was dan verwacht.

Ik wil ze graag buiten testen zodat je geen last heb van reflexies maar door het ### weer lukt dat niet. Als de staande golf er dan nog is dan is er dus wat mis met de baspijp.

Maar apart van dat moet ik wel toegeven dat de binnenkant een zooitje is en dit zekers een resultaat boekt als het verbetert word. Omdat hij toch wel heel veel trilt. Het zal weinig invloed hebben op de staande golf maar misschien word hij der nog ietsjes helderde van hoop ik. En anders is het een leuk project :mrgreen:

Ik las net dat de muren ook effect kunnen hebben op de laag weergave. Even inlezen op dat morgen.
DragoSz

Bericht door DragoSz »

De eerste test van het nep houd en het ziet er goed uit :D
Alleen werd het een beetje glazig na het schuren van de lak laag. Ook ontstaan er grijze strepen omdat zoals te zien is op de foto.

NU was de eerste poging een test met slecht afgeschuurde onderkant en een stijve kwast.

Bij poging 2 (plaatje 2) Is de onderkant goed glad geschuurd en 4 verschillen patronen op aangebracht om te testen wat uiteindelijk het beste word. Dit is de eerste laag. Met daarop boven een strakke rechte lijn zoals bij edo. Link eronder is een grote bocht met wat nep knoesten. En het middelste stuk weer glad. En dan het eind waar een druk knoesten patroon is gestimuleerd.

Nu heb ik een beetje ingespeeld en wat blijkt. De staande golfen komen alleen voor wanneer ik ze beiden aan heb. nu is er 1 zonder filter maar als ze beiden aanzijn word de basdruk zo vergroot dat kleine verschillen in het laag breed geprojecteerd worden of zo iets.
Dit moet minder zijn als het andere filter ook af is.

Conclusie: Ik heb een groter appartement nodig :-k O:)
Bijlagen
Foto0044.jpg
Foto0050.jpg
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zo, en dit is gewoon met een kwast gedaan:
Afbeelding
netjes zeg!
DragoSz

Bericht door DragoSz »

Niet hoor. alleen de 2de laag dekt hoe slecht de eerste is :lol:
ik was bij laag 1 vergeten de beits te roeren :oops:
DragoSz

Bericht door DragoSz »

Zoo, veel geluisterd en gelezen en daardoor ietsjes wijzer nu. Daarom moet ik ook beginnen met mijn verontschuldigingen aan j JvS omdat hij helemaal gelijk had en ik er met een onnozele redenering overheen ging :oops:
JvS schreef:
DragoSz schreef:

Interessant hoe je dat hoort. En wat bedoel je met 'toen hij gesloten was' ? Je bedoelt toen er geen basreflexpoort in zat, maar hij gesloten was?

Met 'open' hoor je niet meer 'trillingen in de kast', maar geef je een enorme boost in het laag, namelijk op de afstemming van de poort. En als die verkeerd is afgestemd, dan gaat dat lelijk klinken. Dat is het idee van een basreflex. Wat ook kan, is dat je speaker gesloten gewoon veel minder laag weergaf (dat is sowieso zo), waardoor je minder last had van die kamereffecten.

Maar als je me niet gelooft en zelf denkt dat het door de trillingen van de panelen komt, be my guest. Ik zou het eerder in de (kast)afstemming van de basrelflex of in kamerinvloeden zoeken.
Nu na flink luisteren in mijn kamer is de kamer het grootse probleem voor het laag. Dit komt omdat ze weinig ruimte van de zij muren hebben en dus meteen gereflecteerd worden. Dit zorgt dat als je bij de muur zit je oren zeer gaan doen na een uurtje. Nou is dit geen probleem aangezien ik nog ga verhuizen. Bij laag volume nergens last van maar bij luider volume dreunt het er in als je op de foute luisterplek zit.

Intussen zit de eerste kleurenlaag erop. Die is zeer geslaagd mag ik zeggen want de meeste denken dat het echt hout of fineer is :mrgreen:
Nu is alleen de achterkant ongekleurd omdat deze gebroken is. Hier is al een nieuwe voor.
De lak is helaas een beetje fout gegaan aan 1 box.

Bij gebrek aan tijd het motto: Minder gelul meer plaatjes :rock:
Bijlagen
Foto0064.jpg
Foto0065.jpg
Foto0066.jpg
Foto0069.jpg
Foto0070.jpg
Foto0072.jpg
Foto0077.jpg
Foto0080.jpg
Jag

Bericht door Jag »

Ik vind het er echt bijzonder goed als hout uit zien!
DragoSz

Bericht door DragoSz »

Zo weer even tijd voor een update :mrgreen:

Om me te beginnen waar ze goed in zijn. Namelijk geluid maken (duh).
Wat opmerkelijk is is dat er tussen stand 3 en 4 op de versterker veel met de dynamiek verandert.
Wat eerst klinkt als wel lekker maar slapjes verandert in een live band die voor je neus speelt.
De drums en basedrum klinken echter een vooral lekkerder. En je kan alles horen wat er aangeslagen word, Gitaren worden haarscherp en stemmen krijgen een dynamiek waar je u tegen zegt. :rock:

Daar in tegen met niet zo scherpe muziek is het meer omgekeerd :-& Dan maak je meer zorgen over je luidspreker wanneer je hem harder zet.

Daarbij kan ik hem niet lang hard hebben staan want hij heeft nogal de neiging om te bundelen. Dit licht 100% aan de luisterruimte helaas :(

1 frontje af 1 to go :mrgreen:
Bijlagen
Foto0121.jpg
Foto0125.jpg
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

DragoSz schreef:
Daarbij kan ik hem niet lang hard hebben staan want hij heeft nogal de neiging om te bundelen.
Wat bedoel je met bundelen? Iets anders dan bundelen vrees ik :wink:
DragoSz

Bericht door DragoSz »

Ik bedoel daarmee wat ik denk dat het is, Dus kan ik het goed fout hebben :-#

Wat ik merk is dat er een grote trechter in mijn oren zit en veel tonen daar ingegoten worden en dat na 5-30 minuten je last van je oren krijgt.
Op het moment is het wat minder maar nog steeds verneem baar.
Verplaatsen helt niet echt veel omdat daar niet veel ruimte voor is. De luisterkamer is 2 breed en 3 lang. daarachter zit een rechthoek van ongeveer de zelfde form. Zeg maar een L form.

Ik hoop dat ik het zo een beetje goed heb uitgelegd. :?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Dat lijkt me iets wat past bij te luid draaien of een verstopt oor.

Bundeling bij luidsprekers is vergelijkbaar met wat een spot doet met licht, de bundel wordt compacter. Het wordt daarbij niet luider, het filter is aangepast op het bundelend gedrag. Ik vraag me af of alles naar behoren werkt. Ikzelf en anderen bij wie ik het filter heb gecontroleerd hebben allemaal wel eens een foutje gemaakt bij het solderen van de boel.

Als het inderdaad echt je kamer is dan zou het niet moeten gebeuren wanneer je de speakers een meter uit elkaar zet en jij er op een stoel een meter vanaf gaat zitten, dan zou het echt heel lekker moeten klinken...
DragoSz

Bericht door DragoSz »

Dan is inderdaad het effect weg. Ik weet niet hoe het heeft maar dat trechter gedoe speelt zich op lage volumes al af.

Nu zit ik te denken, Er zit momenteel geen bracing of zo in de kast. Kan het zijn dat doordat de kast er trilt je daar last van gaat hebben? :-k
Ik had er overigens geen last van toen ik er een laag tv-kastje voor had staan.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

sorry maar ik vind je nogal vaag!

Bij een kleine luisterafstand is het probleem er niet, dan lijkt het me een akoestiek probleem. Desnoods buiten een keertje luisteren :wink: behalve als je alleen een balkon hebt.

Je hebt het over trechters, bundelen, kasttrilling eventueel. Een bracing is niet noodzakelijk om een fatsoenlijk geluid te krijgen, wel is het een verbetering. Zonder moet ook werken. En als de speakers goed klinken van dichtbij, vanaf waar gaat het dan mis?

Waar had je geen last van met een TV kastje ervoor? En hoe bedoel je ervoor, gewoon een kastje tussen jou en de luidspreker(s) in? Heel bijzonder dat zoiets een probleem elimineert... :wink: :roll:
DragoSz

Bericht door DragoSz »

Sorry dat ik het niet zo helder uitleg maar het is inderdaad een akoestiek probleem. En ik weet helaas dat mijn manier van uitleggen niet de beste is :-#
In Boxmeer hadden ze nergens last van en vulden plezierig de hal :rock: Het geluid zelf is het probleem niet, Dat zit wel snor allen De akoestiek dus niet.

Het kastje stond 10- 20 cm van de luidsprekers af waardoor ik nergens last van had. Toen zaten ze nog wel vol met baf. Nu moest het kastje weg (Maf factor) en toen werd ik doof van het laag.
Dus toen de baf eruit gehaald en nu heb ik dus last ven de rest en soms het laag. Ik dacht dat het trilen van de kast mee kon helpen aan het akoestische probleem.

Nu wil ik mijn kamer totaal gaan omgooien zodat het hopelijk beter word.

De volgende update word hopenlijk de bracing, Of het 3d plan hiervoor.

Ik hoop dat het nu wat verheldert is Wouter. Zo niet gewoon door vragen :wink:
DragoSz

Bericht door DragoSz »

Beide frondjes zijn af 8)
Bijlagen
Foto0150.jpg
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

Dat ziet er gelikt uit. Netjes..