Een soortemet van von schweikert unifield 3 clone...
Moderator: Beheerdersteam
Re: Een soortemet van von schweikert unifield 3 clone...
er zijn nog meer fraaie woofers hoor! 
-
Eelco Tijnagel
- Berichten: 101
- Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33
Re: Een soortemet van von schweikert unifield 3 clone...
Tja I know...
Die Peerless blijft ook een kandidaat aangezien die toch een vlakkere curve laat zien... En dat is toch wat we willen toch...ofzo ?
Maar de opzet wordt gelukkig steeds duidelijker.
gegroet, Eelco
Die Peerless blijft ook een kandidaat aangezien die toch een vlakkere curve laat zien... En dat is toch wat we willen toch...ofzo ?
Maar de opzet wordt gelukkig steeds duidelijker.
gegroet, Eelco
Re: Een soortemet van von schweikert unifield 3 clone...
op het ht forum loopt eenzelfde draadje 
-
Eelco Tijnagel
- Berichten: 101
- Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33
Re: Een soortemet van von schweikert unifield 3 clone...
Ik heb het gezien,
Deze persoon heeft echter dezelfde units die in de VS zitten als uitgangspunt. Dat vind ik niet noodzakelijk. Maar wie weet kom ik straks op hetzelfde uit.
gegroet, Eelco
Deze persoon heeft echter dezelfde units die in de VS zitten als uitgangspunt. Dat vind ik niet noodzakelijk. Maar wie weet kom ik straks op hetzelfde uit.
gegroet, Eelco
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Een soortemet van von schweikert unifield 3 clone...

Ik heb ze laatst op een beurs zien staan in Nederland. Dacht, das lekker makkelijk; 2 kastjes van intertechnik/partsexpress op elkaar stapelen... maar wellicht zit het anders

Er waren hier veel meer varianten van...
http://www.intertechnik.de/Lautsprecher ... 53195.html
Re: Een soortemet van von schweikert unifield 3 clone...
Die klankverschillen tussen merken, daar geloof ik niet zo in. Klankverschillen tussen fysiek vergelijkbare eenheden (bijvoorbeeld twee 8" woofers) zijn m.i. terug te voeren op vervorming. Dat betekent dus lineaire vervorming en non-lineaire vervorming. De non-lineaire vervorming is meestal onhoorbaar bij muziek. Vaak kan lineaire vervorming in het filter worden aangepakt, maar hoe vlakker de response van zichzelf is, hoe makkelijke het filter wordt. Vooral resonanties die asymmetrisch verlopen zijn lastig weg te werken.
De woofer zou ik daarom kiezen op basis van benodigde bandbreedte (naar boven toe i.v.m. filtering, maar ook de diepgang in een kast van gewenst formaat) en dynamisch bereik. Het dynamisch bereik wordt bepaald door luchtverplaatsing, belastbaarheid en efficiëntie. Verder zou ik er op letten dat er niet al te ernstige resonanties in het frequentiebereik zitten waarin je de woofer wilt inzetten.
Tegenover het koppelen van een tweeter aan een breedbander sta ik wat sceptisch. Door op bijvoorbeeld 8 khz een kleine tweeter in te laten komen om de response van een relatief grote breedbander te ondersteunen krijg je te maken met een flinke verstoring van het afstraalgedrag. De response op de hoofdas zou dan vlak gemaakt kunnen worden, maar off-axis krijg je te maken met een energie-exces net boven de crossfrequentie. Ik zou dan liever óf een kleinere breedbander laten doorlopen tot de hoogste frequenties, of een meer conventionele mid-tweetercombinatie gebruiken. Hoewel een breedbander voordelen heeft, zou ik gaan voor een mid-tweetercombi.
Zou deze speaker je huidige speakers moeten vervangen?
De woofer zou ik daarom kiezen op basis van benodigde bandbreedte (naar boven toe i.v.m. filtering, maar ook de diepgang in een kast van gewenst formaat) en dynamisch bereik. Het dynamisch bereik wordt bepaald door luchtverplaatsing, belastbaarheid en efficiëntie. Verder zou ik er op letten dat er niet al te ernstige resonanties in het frequentiebereik zitten waarin je de woofer wilt inzetten.
Tegenover het koppelen van een tweeter aan een breedbander sta ik wat sceptisch. Door op bijvoorbeeld 8 khz een kleine tweeter in te laten komen om de response van een relatief grote breedbander te ondersteunen krijg je te maken met een flinke verstoring van het afstraalgedrag. De response op de hoofdas zou dan vlak gemaakt kunnen worden, maar off-axis krijg je te maken met een energie-exces net boven de crossfrequentie. Ik zou dan liever óf een kleinere breedbander laten doorlopen tot de hoogste frequenties, of een meer conventionele mid-tweetercombinatie gebruiken. Hoewel een breedbander voordelen heeft, zou ik gaan voor een mid-tweetercombi.
Zou deze speaker je huidige speakers moeten vervangen?
-
Eelco Tijnagel
- Berichten: 101
- Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33
Re: Een soortemet van von schweikert unifield 3 clone...
@ Wouter,
Ze zien er inderdaad niet echt indrukwekkend uit maar het principe staat mij toch erg aan.
@ Martijn,
Het is de bedoeling dat ze uiteindelijk mijn huidige speakers (Heil A.M.T. Aulos) gaan vervangen.
Ondanks de tegens die ik ben tegen gekomen en die jij hier ook aanhaalt wil ik het toch proberen. Gelukkig heb ik hulp bij de filtering van iemand die ik daarin (en ook in andere zaken) best hoog heb zitten. Het gaat nu dus echt om de juiste units bij elkaar vinden. En zelfs dat is al een lastig klusje
De Peerless HDS-205 NOMEX lijkt tot 700 Hz kaarsrecht en doet in een BR van 45 liter bij -3 Db zo'n 36 Hz. Ziet er dus goed uit ?
Verder twijfel ik nu wel tussen de eerder aangehaalde TB en de CSS FR 125SR. Net als dat ik twijfel om niet helemaal actief te gaan met de DBX Driverrack...
Bedankt wederom voor het meedenken !
gegroet, Eelco
Ze zien er inderdaad niet echt indrukwekkend uit maar het principe staat mij toch erg aan.
@ Martijn,
Het is de bedoeling dat ze uiteindelijk mijn huidige speakers (Heil A.M.T. Aulos) gaan vervangen.
Ondanks de tegens die ik ben tegen gekomen en die jij hier ook aanhaalt wil ik het toch proberen. Gelukkig heb ik hulp bij de filtering van iemand die ik daarin (en ook in andere zaken) best hoog heb zitten. Het gaat nu dus echt om de juiste units bij elkaar vinden. En zelfs dat is al een lastig klusje
De Peerless HDS-205 NOMEX lijkt tot 700 Hz kaarsrecht en doet in een BR van 45 liter bij -3 Db zo'n 36 Hz. Ziet er dus goed uit ?
Verder twijfel ik nu wel tussen de eerder aangehaalde TB en de CSS FR 125SR. Net als dat ik twijfel om niet helemaal actief te gaan met de DBX Driverrack...
Bedankt wederom voor het meedenken !
gegroet, Eelco
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Een soortemet van von schweikert unifield 3 clone...
De HDS205 Nomex (of Exclusive) vraagt gewoon naar een goede mid
De Dayton RS52 mid-dome bv. Samen met een mooie tweeter heb je echt een heel erg fraai systeem!
De Dayton RS52 mid-dome bv. Samen met een mooie tweeter heb je echt een heel erg fraai systeem!
Re: Een soortemet van von schweikert unifield 3 clone...
Waarom wil je per se een grote breedbander gebruiken?
Re: Een soortemet van von schweikert unifield 3 clone...
Je raakt zo wel erg ver af van het oorspronkelijke doel een v Schweikert. Dat is in de basis een 17 cm Audax HDA mid-bas en een nette dome met een X-over op ca 2,5 KHz. Daaronder dan een woofert naar keuze die niet zo kritisch is.
-
Eelco Tijnagel
- Berichten: 101
- Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33
Re: Een soortemet van von schweikert unifield 3 clone...
Maar de Tb is toch ook een goede mid ?b_force schreef:De HDS205 Nomex (of Exclusive) vraagt gewoon naar een goede mid.
Goede vraag....Martijn M schreef:Waarom wil je per se een grote breedbander gebruiken?
Het idee dat er geen filtering zit in het oh zo belangrijke gebied van het klein octaaf tot vijfgestreept octaaf staat mij heel erg aan.
gegroet, Eelco
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Een soortemet van von schweikert unifield 3 clone...
Een breedbander zul je ook moeten filteren, hoe dan ook.
Tb is aardig mid, Dayton is beter
Tb is aardig mid, Dayton is beter
-
Eelco Tijnagel
- Berichten: 101
- Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33
Re: Een soortemet van von schweikert unifield 3 clone...
Peter,Pjotr schreef:Je raakt zo wel erg ver af van het oorspronkelijke doel een v Schweikert. Dat is in de basis een 17 cm Audax HDA mid-bas en een nette dome met een X-over op ca 2,5 KHz. Daaronder dan een woofert naar keuze die niet zo kritisch is.
Dit zegt Von Schweikert :
Crossover: bladiebla..... Global Axis Integration Network set at 100 Hz and 8 kHz (trailing slope @ -6dB, 300Hz/4kHz overlap) en nog meer blasiebla.
Dus zoveel zit er toch niet vanaf ?
gegroet, Eelco
-
Eelco Tijnagel
- Berichten: 101
- Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33
Re: Een soortemet van von schweikert unifield 3 clone...
Force,b_force schreef:Een breedbander zul je ook moeten filteren, hoe dan ook.
Tb is aardig mid, Dayton is beter
Je bedoelt een bafflestep correctie ?
Zoals gezegd...filtering is niet mijn sterke kant.
Welke Dayton bedoel je trouwens ?
gegroet, Eelco
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Een soortemet van von schweikert unifield 3 clone...
Ja onder andere de baffle-step, maar soms zijn er nog wat andere dingen.
Ik heb het net over een Dayton?
Ik heb het net over een Dayton?
b_force schreef:De HDS205 Nomex (of Exclusive) vraagt gewoon naar een goede mid
De Dayton RS52 mid-dome bv. Samen met een mooie tweeter heb je echt een heel erg fraai systeem!
-
MBG Verhoeven
- Ook commercieel actief
- Berichten: 125
- Lid geworden op: wo 15 jul 2009, 21:33
- Locatie: Vinkel
Re: Een soortemet van von schweikert unifield 3 clone...
Praten we hier nu over een breedbander met woofer, een 2weg met actieve laagondersteuning of een 3 weg?
Wat wil TS nu eigenlijk?
Wat wil TS nu eigenlijk?
Re: Een soortemet van von schweikert unifield 3 clone...
Mag ik even schaamteloos mijn advertentie pluggen? viewtopic.php?f=21&t=11290
Zo, gebeurt. Als ik me moet schamen, moet je het maar zeggen. Het verschil is dat dit geen vloerstaander is, maar qua eenheden redelijk vergelijkbaar met wat je van plan bent. De PL11 is bijna een breedbander en gedraagt zich een stuk beter dan de meeste zogenaamde breedbanders. De baskasten zijn ook ongeveer wat je zoekt.
Er is wat voor te zeggen om de crossovers uit het gebied te houden waar je gehoor het meest gevoelig is. Toch zou ik er niet te veel waarde aan hechten en andere belangrijke criteria overboord gooien om aan die eis te voldoen.
Een actief, regelbaar crossover is trouwens ontzettend handig! Ik gebruik er tegenwoordig ook een. Je systeem wordt wat complexer, maar je kunt zaken heel eenvoudig en snel aanpassen. Het hoogmid kun je m.i. echter meestal prima passief filteren.
Zo, gebeurt. Als ik me moet schamen, moet je het maar zeggen. Het verschil is dat dit geen vloerstaander is, maar qua eenheden redelijk vergelijkbaar met wat je van plan bent. De PL11 is bijna een breedbander en gedraagt zich een stuk beter dan de meeste zogenaamde breedbanders. De baskasten zijn ook ongeveer wat je zoekt.
Er is wat voor te zeggen om de crossovers uit het gebied te houden waar je gehoor het meest gevoelig is. Toch zou ik er niet te veel waarde aan hechten en andere belangrijke criteria overboord gooien om aan die eis te voldoen.
Een actief, regelbaar crossover is trouwens ontzettend handig! Ik gebruik er tegenwoordig ook een. Je systeem wordt wat complexer, maar je kunt zaken heel eenvoudig en snel aanpassen. Het hoogmid kun je m.i. echter meestal prima passief filteren.
-
Eelco Tijnagel
- Berichten: 101
- Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33
Re: Een soortemet van von schweikert unifield 3 clone...
Okee,b_force schreef:Ja onder andere de baffle-step, maar soms zijn er nog wat andere dingen.
Ik heb het net over een Dayton?
Kun je me vertellen wat die andere dingen zijn ?
Wat betreft die mid... excuses voor het even niet opletten hier
Ik wil in principe dus een clone maken van de Von Schweikert Unifield 3. Dat houdt in een breedbander die in het laag ondersteunt wordt door een woofer en in het hoog door een bandtweeter. Dat is dan een passieve 3 weg. Echter er leiden natuurlijk vele wegen naar Rome en zo komen 3 weg actief en een passieve 2 weg met actief laag ook ter sprake.MBG Verhoeven schreef:Praten we hier nu over een breedbander met woofer, een 2weg met actieve laagondersteuning of een 3 weg?
Wat wil TS nu eigenlijk?
gegroet, Eelco
Laatst gewijzigd door Eelco Tijnagel op ma 17 mei 2010, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Een soortemet van von schweikert unifield 3 clone...
Sja de vraag is dus in hoeverre je wilt houden aan het originele design.
De speakers zijn zo te krijgen zie ik: Fountek, Fostex en Seas Excel woofer.
Je zou dus met die speakers wat kunnen maken.
Je zou ook enkel de kast hetzelfde kunnen nemen, maar anders speakers enz.
Het is mij ook niet helemaal duidelijk wat je nu precies wilt.
Overigens hoef je absoluut niet perse een breedbander te nemen.
De speakers zijn zo te krijgen zie ik: Fountek, Fostex en Seas Excel woofer.
Je zou dus met die speakers wat kunnen maken.
Je zou ook enkel de kast hetzelfde kunnen nemen, maar anders speakers enz.
Het is mij ook niet helemaal duidelijk wat je nu precies wilt.
Overigens hoef je absoluut niet perse een breedbander te nemen.
Laatst gewijzigd door b_force op ma 17 mei 2010, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
-
MBG Verhoeven
- Ook commercieel actief
- Berichten: 125
- Lid geworden op: wo 15 jul 2009, 21:33
- Locatie: Vinkel
Re: Een soortemet van von schweikert unifield 3 clone...
Dan zou ik na de advertentie van mijn naamgenoot gelezen te hebben zijn aanbod eens serieus overwegen.
Bouw een nieuwe kast en maak gebruik van zijn expertise voor het bouwen van een goed filter zou ik zeggen!
Groeten,
Martijn
Bouw een nieuwe kast en maak gebruik van zijn expertise voor het bouwen van een goed filter zou ik zeggen!
Groeten,
Martijn
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33826
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Een soortemet van von schweikert unifield 3 clone...
definieer "beter"b_force schreef:Een breedbander zul je ook moeten filteren, hoe dan ook.
Tb is aardig mid, Dayton is beter
-
Eelco Tijnagel
- Berichten: 101
- Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33
Re: Een soortemet van von schweikert unifield 3 clone...
Tuurlijk mag dat, ik had de ad. al gezien... heb je foto's van het spul ?Martijn M schreef:Mag ik even schaamteloos mijn advertentie pluggen? viewtopic.php?f=21&t=11290
Waarom zou je er niet te veel waarde aan hechten, een speaker is toch altijd een bak met concessies ?Martijn M schreef:Er is wat voor te zeggen om de crossovers uit het gebied te houden waar je gehoor het meest gevoelig is. Toch zou ik er niet te veel waarde aan hechten en andere belangrijke criteria overboord gooien om aan die eis te voldoen.
Ik ben er nog niet uit... passief is handig omdat ik dan maar een versterker nodig heb. Ik zou ook actief laag kunnen gaan met b.v. die Reckhorn S1 en zelfs helemaal actief met b.v. zo'n DBX driverrack.Martijn M schreef:Een actief, regelbaar crossover is trouwens ontzettend handig! Ik gebruik er tegenwoordig ook een. Je systeem wordt wat complexer, maar je kunt zaken heel eenvoudig en snel aanpassen. Het hoogmid kun je m.i. echter meestal prima passief filteren.
Maar laten we even van passief uitgaan, ook omdat ik zeer goede hulp heb bij het filter.
Een hoop vragen weer.
gegroet, Eelco
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Een soortemet van von schweikert unifield 3 clone...
Meet technische gezien beterHenkjan schreef:definieer "beter"b_force schreef:Een breedbander zul je ook moeten filteren, hoe dan ook.
Tb is aardig mid, Dayton is beter
Sowieso heb je groot voordeel dat je niet met een kast zit en eventuele resonanties daarin.
Het "nadeel" is dat hij pas vanaf ±600Hz te gebruiken is.
Het is een kwestie van keuze.
De W5-1611SA is ook niet onaardig hoor
De impedantie curve vind ik alleen echt een puinhoop.
Ik ben het met Martijn eens.
Het zogenaamde "negatieve" effect van een filter (wat al uiterst dubieus is, maar dat ter zijde), weegt niet op tegen andere nadelen die je soms echt MOET filteren.
Overigens zou ik voor zo'n 3-weg niet actief gaan. Naar mijn mening wordt actief pas zinnig als je laag gaat crossen (200-300Hz) en je woofer actief moet corrigeren.
Dan spreek ik puur prijs technische gezien.
-
Eelco Tijnagel
- Berichten: 101
- Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33
Re: Een soortemet van von schweikert unifield 3 clone...
Laten ik dit als uitgangspunt nemen : crossover at 100 Hz and 8 kHz (trailing slope @ -6dB, 300Hz/4kHz overlap).b_force schreef:Sja de vraag is dus in hoeverre je wilt houden aan het originele design.
En hierbij de 'beste' en natuurlijk meest kosten effectieve speakers willen gebruiken.
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is....b_force schreef:Het is mij ook niet helemaal duidelijk wat je nu precies wilt.
gegroet, Eelco
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Een soortemet van von schweikert unifield 3 clone...
Maar je zou niet voor de originele speakers willen gaan?
