b_force schreef:daniel schreef:b_force schreef:
Vergeet namelijk niet (zoals ik al eerder zei) dat je alle externe dingen sowieso moet aanschaffen.
Zonder die externe dingen is een Attiny + gemaakt PCB zeker weten goedkoper.
Een programmer heb je al voor rond de 15 euro.
nope, voor een arduino heb je geen externe programmer meer nodig. Die programmeer je rechtstreeks via usb!
Je begrijp me niet, ik heb het over de rotary encoder, IR receiver etc.
Die zitten toch ook niet op die arduino?
(natuurlijk heb je geen programmer nodig voor die arduino)
We praten duidelijk langs elkaar heen
Jij zit te rekenen wat het kost om een arduino-kloon te maken.
Daar heb ik het helemaal niet over.
Ik heb het er over wat het kost om iets te maken om het volume te regelen incl input mogelijkheden (Rotary-encoder en IR-receiver) + aansturen van miniDSP.
okee, dan had ik je niet goed begrepen. Maar in zekere zin gaat mijn sommetje boven nog steeds op. als je de basiscomponenten telt heb je komt je al snel op een euro of 20 uit. daar komt dan voor beide oplossing diezelfde randcomponenten bij.
Wat echter de balans doet veranderen is dat je voor een Arduino ook nog een tweede pcb nodig hebt.
Ik zit even te broeden op een makkelijke oplossing. Dat zou kunnen op basis van 'mijn' bordje. Daar moet dan nog een extra pcb bij met daarop eventuele knoppen/encoders etc.
Andere optie is een custom shield voor de Ardiuno met daarop een aansluiting voor een lcd, encoders, knoppen, etc.
Derde optie is een compleet custom pcb met alles geintegreerd. Dat is dan dus een geheel nieuw bordje.
De eerste optie doe ik sowieso. Maar dat is niet de goedkoopste oplossing, want ik gebruik geen goedkope controller. Die controller is dus wat overbemeten. Dat is voor mij wel de meest flexibele, omdat je daar ook extra hardware zoals een relaisbordje op aan zou kunnen sluiten. Bovendien bestaat die dan ook uit meerdere pcb's. Dit wordt voor mij een soort basis-platform voor vele toekomstige projecten.
De tweede optie zou je flexibel kunnen maken door overgebleven pinnen beschikbaar te maken. Ik/wij zouden dan basissoftware ter beschikking kunnen stellen door mensen zelf aan te passen is.
Optie drie zou ook kunnen. Voor mij niet aantrekkelijk want dubbel werk. Van de andere kant als het alleen gaat om een simpel bordje met controller, encoder, ir en verder niets dan wil ik daar best in mijn tanden in zetten. Je hebt het dan wel over een heel specifiek stukje hardware die alleen een DC signaal genereert voor de volumeregeling op het minidsp board. Als er animo is zou ik dat best willen ontwikkelen. Op basis van een kleine PIC, 1 encoder voor volumeregeling, IR ingang, 1 analoge uitgang voor het minidsp board, en eventueel een losse digitale uitgang om een relais te sturen. (Ik heb het nu al in mijn hoofd...)
motorpot is natuurlijk ook nog een optie.