Build topic MiniDSP kit

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door b_force »

Bedenk dus dat de meesten hier geen SMD kunnen solderen :wink:
Ik heb even een oud, oud , oud klasgenoot aangesproken (handig om die nog te hebben in je msn lijst :lol: )
Hij wilde best bereid zijn om te helpen voor een eventuele code in een Attiny2313.
Uiteraard ga ik eerst zelf verder puzzelen (toevallig moet ik nog had vak C-programmeren herkansen, dus dan heb ik gelijk een doel voor ogen).

Hij vertelde dat PWM inderdaad goed kan, maar had nadelen dat deze niet naar exact 0V kan gaan en dat hij minder lineair is.
(Die nadelen had ik dus ook al genoemd). Het is echter wel veel goedkoper dan mijn idee.
Voordeel van mijn idee is dat het ook werkt tot 0V en dat het universeler is.
Mochten mensen "high-end" volumecontrol willen, kun je er zo een PGA chip aanhangen (of iets soortgelijks).
Als het maar werkt via Serial Interface.
daniel

Bericht door daniel »

waarom zou pwm niet lineair zijn (en zijn daarmee alle klasse-D versterkers niet lineair)? En waarom kan ie niet naar nul? Kun je dat toelichten?

ik ben trouwens juist helemaal om naar SMD. Kun je zo lekker compact mee bouwen. Ik geef toe, het vergt wat oefening. Maar desoldeerlitze en een loepje doen wonderen. het is wel wat lastiger om zelf printjes te etsen met name als je de wat kleinere pitch gebruikt. Maar een pcb laten maken kost tegenwoordig zo weinig dat je je af moet vragen of je daarvoor dat hele ets-gebeuren in huis wilt blijven houden.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik ben het met je eens dat SMD mooier is (ik ben er ook niets vies van). Maar ik denk aan de medemens en die huivert van SMD.
Sja, moet we dan denken aan onszelf of juist aan het feit dat je met trough-hole een veel groter animo heb?

De niet-lineariteit zat ehm in de capaciteit van het RC filter geloof ik.
Zou ik weer eens moeten opzoeken, ik weet het niet meer exact.
Als je helemaal tot 0 wil met PWM dan zal je duty cycle 0 moeten zijn.
Dat is natuurlijk niet mogelijk. Ook heel erg kleine duty cycles zijn lastig. Je zou eigenlijk moeten werken met een tegenspanning.
Daarnaast heb je ook nog een delay door je RC-filter. Of beter gezegd, het totale gedrag hangt erg af van de RC filter (of LC)
Goedkoop, maar niet de meest nette oplossing :wink:

(overigens werk je met een class-d versterker met een ±spanning, dan wordt het dus een ander plaatje)
daniel

Bericht door daniel »

een en ander hangt natuurlijk af van de resolutie van je PWM generator. De PIC die ik gebruik heeft een 10-bit duty-cycle register. Die trekt die 8-bits ADC op de minidsp echt wel naar nul.
Arduino heeft een 8-bits PWM. Daar heb je inderdaad kans op dat die in de laatste stand niet helemaal naar nul gaat. Maar wat let je om in je software die uitgang gewoon uit te schakelen als je setting nul is? Dan is die gegarandeerd nul.

Niet lineariteit is onzin. Dan zou ieder rc-filter niet linear zijn.

Ik ontwerp mijn hardware in eerste instantie voor mezelf. Het moet namelijk in de eerste instantie aan mijn eigen eisen voldoen. Een belangrijke voor dit project was de afmetingen zonder in te boeten in flexibiliteit. Vandaar een 'grote' controller met veel pinnen op een kleine footprint -> SMD!
Ik ben overigens best bereid dit bordje ter beschikking te stellen aan derden hoor. Ik wil dan ook best indien gewenst die tqfp voor mensen bestucken. De rest is standaard spul (1206 en 0805), dat kan iedereen leren. Zie maar de ervaringen met de DAQ-voeding van Pjotr. Maar in dit stadium is dat nog te vroeg, daarvoor ben ik nog niet ver genoeg.

Maar hier specifiek een bord voor gaan ontwerpen met through-hole componenten is weggegooid geld. Ik roep nogmaals 'Arduino'. Voor die prijs krijg je in deze relatief kleine oplage niets ontworpen. En alle functionaliteit is aanwezig!
(overigens werk je met een class-d versterker met een ±spanning, dan wordt het dus een ander plaatje)

Je beweert net dat de niet-lineariteit in het filter zit. Dan heeft spanning er niets mee te maken. Voglens mij zijn er touwens evenveel zoniet meer klasse-d versterkers die op een enkele voedingsspannign werken en gebrugd zijn. Hoe verklaar je dat dan? (niet doen, want volgens mij is die niet-lineariteit een non-issue)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Die ± spanning sloeg op naar 0V trekken, niet op lineariteit.
Lineariteit kun je flink verhelpen door terugkoppelingen enzo.

Ik snap dat je zelf iets specifieks wil ontwerpen.
Is ook leuk en moet je zeker doen, maar ik probeer (de laatste tijd) iets te verzinnen waar meerdere mensen wat aan hebben.
Anders zitten we allemaal opnieuw het wiel uit te vinden en kunnen we steeds alles opnieuw laten maken.
Daarnaast is het veel goedkoper om het grootschalig te laten produceren (bv de PCB en kosten componenten).
Daar heb je zelf ook baad bij.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Update van miniDSP
a new set of plug-ins is now available for download. It actually implements volume control in a more efficient way than before and only requires a linear pot.
Manual has been updated accordingly.

Hope this clarifies.
daniel

Bericht door daniel »

b_force schreef:
Update van miniDSP
a new set of plug-ins is now available for download. It actually implements volume control in a more efficient way than before and only requires a linear pot.
Manual has been updated accordingly.

Hope this clarifies.
kijk, daar heb je wat aan.

om nog eens op lineariteit terug te komen (ik weet het, een non-issue):

een bron van niet-lineariteit zit 'm in de ingangsimpedantie van de minidsp. Die is 30 kohm. In combinatie met de serieweerstand van je RC-filter maakt die een spanningsdeler die ervoor zorgt dat je die pin ook niet helemaal naar de maximale ingangsspanning kunt trekken.

Dat geldt overigens even hard voor de situatie waarbij je een potmeter (digitaal of fysiek) gebruikt. Die impedantie staat parallel aan je potmeter, en zorgt ervoor dat de spanning uit je lineaire pot niet meer lineair is (sterker nog, zo'n parallelweerstand is een klassieke truc om een lineaire pot een logaritmisch karakter te geven).

Maar de afwijkingen zullen hoe dan ook klein zijn. Kniesoor die daar op let. je zult het echt niet terug horen

Overigens, als je het wiel niet opnieuw wilt uitvinden moet je eerst kijken wat er te koop is. Had ik al Arduino geroepen? :D volgens mij val ik in herhaling... :D
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Jij met je Arduino :( :wink:

Natuurlijk kun je zoiets gebruiken, maar tis niks anders dan een heel erg leuk ontwikkelbordje om mee te spelen.
Ideaal dus om je schakeling eerst te testen bijvoorbeeld. Ik snap ook best dat je er enthousiast over bent!

Als je echter alleen de PWM functie gaat gebruiken vind ik het nogal overkill.
De rest aan sensoren (rotary, ir-remote) zit er namelijk allemaal nog niet bij en zul je er bij moeten kopen of toch zelf nog moeten ontwikkelen.

Ik heb verder al gezocht naar dingen, maar het meeste is erg kostbaar of kan gewoon net niet wat we zoeken.
daniel

Bericht door daniel »

b_force schreef:
Jij met je Arduino :( :wink:

Natuurlijk kun je zoiets gebruiken, maar tis niks anders dan een heel erg leuk ontwikkelbordje om mee te spelen.
Ideaal dus om je schakeling eerst te testen bijvoorbeeld. Ik snap ook best dat je er enthousiast over bent!

Als je echter alleen de PWM functie gaat gebruiken vind ik het nogal overkill.
De rest aan sensoren (rotary, ir-remote) zit er namelijk allemaal nog niet bij en zul je er bij moeten kopen of toch zelf nog moeten ontwikkelen.

Ik heb verder al gezocht naar dingen, maar het meeste is erg kostbaar of kan gewoon net niet wat we zoeken.
Je specifieke eigen wensen, zoals bijvoorbeeld rotary encoders, zul je vrijwel altijd zelf moeten ontwikkelen/aanpassen. De kans dat er een standaardoplossing bestaat met precies die IO die jij nodig hebt is vrijwel nul. Dat maakt ook het zelf ontwikkelen van iets 'algemeens' ook zo gevaarlijk, want iedereen wil net iets anders. (een encoder? Twee? losse schakelaars? schakelaars geintegreerd in de encoder? hoeveel drukknopjes? etc). Je zult altijd aanpassingen in hard en software moeten maken.

Ik los dat in mijn eigen design op door alle I/O (muv USB) los naar buiten uit te voeren. Arduino lost het op met een groot aantal verschillende shields en een hoop software-voorbeelden. Ik kan dus per applicatie een aparte set i/o's definieren en gebruiken.

Als je de toepassingen ziet die op Arduino draaien is de term 'om mee te spelen' een beetje een understatement... Wat mij aanspreekt is de combinatie van flexibiliteit, beschikbare resources, en prijs (voor 20 euro heb je zo'n bordje. Dan moet je toch al aan erg hoge oplages zitten wil je daar onder komen, en dan hebben we het nog niet gehad over investering in tools zoals een programmer).
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

daniel schreef:
Als je de toepassingen ziet die op Arduino draaien is de term 'om mee te spelen' een beetje een understatement... Wat mij aanspreekt is de combinatie van flexibiliteit, beschikbare resources, en prijs (voor 20 euro heb je zo'n bordje. Dan moet je toch al aan erg hoge oplages zitten wil je daar onder komen, en dan hebben we het nog niet gehad over investering in tools zoals een programmer).
Ik zit net even het hele bordje uit te pluizen.
Eigenlijk zijn er nog wel een stuk of honderd van zulke soort dingen, maar dan met een andere naam.
Het is gigantisch universeel, dat klopt ja. Maar minder dan 20 euro moet zeker lukken.
Vergeet namelijk niet (zoals ik al eerder zei) dat je alle externe dingen sowieso moet aanschaffen.
Zonder die externe dingen is een Attiny + gemaakt PCB zeker weten goedkoper.
Een programmer heb je al voor rond de 15 euro.

Daarnaast wil men (het grote publiek) gewoon een print die werkt en niet allerlei dingen zelf uitzoeken.
Jij en ik zouden best iets moois kunnen toveren met die Arduino (zit er ook aan te denken om er eentje te kopen), maar veel mensen worden al gek van al die opties die kunnen, vergeet dat niet. Het moet nog te behappen zijn.

Maar goed, zo kunnen wij denk ik uuuuuren over en weer kletsen :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door b_force op wo 12 mei 2010, 16:37, 2 keer totaal gewijzigd.
BertDB

Bericht door BertDB »

ik heb zelf 2 mogelijke ic's liggen (ooit eens gesampled):

DS1669 en (beter) DS1802.

Deze laatste is prima met SPI aan te sluiten.
Het voordeel aan Arduino is dat er kant-en-klare bouwblokjes software voor zijn.

SPI
IR-control
Rotary encoder..

Ik zal deze week eens een testopstelling maken.
Heb namelijk alles liggen (rot. encoder, IR ontvanger, arduino en DS1802).

Over die arduino zelf:
Eigenlijk is dat niet meer dan een ATMEGA168 waar een bootloader in zit zodat een hogere taal gebruikt kan worden.
Ik wil gerust enkele losse ATMEGA168's met deze bootloader programmeren zodat er geen arduino of freeduino's moeten gekocht worden hoor ..
5V voedinkje erbij, FT232 erop en je hebt een arduino met usb :wink:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

xbake schreef:
iIk wil gerust enkele losse ATMEGA168's met deze bootloader programmeren zodat er geen arduino of freeduino's moeten gekocht worden hoor ..
Dan kun je toch net zo goed in PIC of Attiny zelf programmeren met C?
Zo moeilijk is dat nu ook weer niet voor een doorgewinterde elektro technicus.
(die was al klaar geweest)

Bij Natuurkunde zijn we er helaas niet mee bezig, dus ik zal zelf een hoop moeten uitzoeken.
Kom daar wel uit, maar duurt eventjes.

Overigens zijn voor de meeste PIC en AVR etc ook al hapklare brokken C te vinden.
Kwestie van aanpassen naar smaak.

Vergeet niet dat die DS1802 logaritmisch is.
Voor testen geen probleem, maar uiteindelijk moet hij lineair zijn.
knuisje

Bericht door knuisje »

Ik wil ook een poging doen om zelf iets te ontwikkelen met een microcontroller. Ik had nog een ATtiny2313 liggen en een lcd-display. Het lukt me inmiddels al om een ledje aan te sturen. 8-[
Nu eens kijken of ik het display aan de praat krijg. Het wemelt op internet van de routines voor RC5, PWM en lcd.
Bijlagen
DSC00800.JPG
daniel

Bericht door daniel »

b_force schreef:
Vergeet namelijk niet (zoals ik al eerder zei) dat je alle externe dingen sowieso moet aanschaffen.
nope, voor een arduino heb je geen externe programmer meer nodig. Die programmeer je rechtstreeks via usb!
xbake schreef:
Over die arduino zelf:
Eigenlijk is dat niet meer dan een ATMEGA168 waar een bootloader in zit zodat een hogere taal gebruikt kan worden.
Ik wil gerust enkele losse ATMEGA168's met deze bootloader programmeren zodat er geen arduino of freeduino's moeten gekocht worden hoor ..
precies, dan heb je zelf weer een arduino gemaakt (die hebben tegenwoordig ook usb). Die bootloader heeft overigens niets met de high-level programmeertaal te maken, maar zorgt ervoor dat je geen extra programmer nodig hebt. Die bootloader zorgt ervoor dat de controller zichzelf kan programmeren. Je kunt een Arduino (als je zou willen) volgens mij ook gewoon in assembler programmeren.

geschatte prijzen: ATMega: 3 euro? FTDI: 3 euro? PCB: 6 euro, klein grut: 6 euro: totaal ongeveer 20 euro...
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

daniel schreef:
b_force schreef:
nope, voor een arduino heb je geen externe programmer meer nodig. Die programmeer je rechtstreeks via usb!
Je begrijp me niet, ik heb het over de rotary encoder, IR receiver etc.
Die zitten toch ook niet op die arduino?

(natuurlijk heb je geen programmer nodig voor die arduino)

We praten duidelijk langs elkaar heen
Jij zit te rekenen wat het kost om een arduino-kloon te maken.
Daar heb ik het helemaal niet over.
Ik heb het er over wat het kost om iets te maken om het volume te regelen incl input mogelijkheden (Rotary-encoder en IR-receiver) + aansturen van miniDSP.
daniel

Bericht door daniel »

b_force schreef:
daniel schreef:
b_force schreef:
Je begrijp me niet, ik heb het over de rotary encoder, IR receiver etc.
Die zitten toch ook niet op die arduino?

(natuurlijk heb je geen programmer nodig voor die arduino)

We praten duidelijk langs elkaar heen
Jij zit te rekenen wat het kost om een arduino-kloon te maken.
Daar heb ik het helemaal niet over.
Ik heb het er over wat het kost om iets te maken om het volume te regelen incl input mogelijkheden (Rotary-encoder en IR-receiver) + aansturen van miniDSP.
okee, dan had ik je niet goed begrepen. Maar in zekere zin gaat mijn sommetje boven nog steeds op. als je de basiscomponenten telt heb je komt je al snel op een euro of 20 uit. daar komt dan voor beide oplossing diezelfde randcomponenten bij.

Wat echter de balans doet veranderen is dat je voor een Arduino ook nog een tweede pcb nodig hebt.

Ik zit even te broeden op een makkelijke oplossing. Dat zou kunnen op basis van 'mijn' bordje. Daar moet dan nog een extra pcb bij met daarop eventuele knoppen/encoders etc.
Andere optie is een custom shield voor de Ardiuno met daarop een aansluiting voor een lcd, encoders, knoppen, etc.
Derde optie is een compleet custom pcb met alles geintegreerd. Dat is dan dus een geheel nieuw bordje.

De eerste optie doe ik sowieso. Maar dat is niet de goedkoopste oplossing, want ik gebruik geen goedkope controller. Die controller is dus wat overbemeten. Dat is voor mij wel de meest flexibele, omdat je daar ook extra hardware zoals een relaisbordje op aan zou kunnen sluiten. Bovendien bestaat die dan ook uit meerdere pcb's. Dit wordt voor mij een soort basis-platform voor vele toekomstige projecten.

De tweede optie zou je flexibel kunnen maken door overgebleven pinnen beschikbaar te maken. Ik/wij zouden dan basissoftware ter beschikking kunnen stellen door mensen zelf aan te passen is.

Optie drie zou ook kunnen. Voor mij niet aantrekkelijk want dubbel werk. Van de andere kant als het alleen gaat om een simpel bordje met controller, encoder, ir en verder niets dan wil ik daar best in mijn tanden in zetten. Je hebt het dan wel over een heel specifiek stukje hardware die alleen een DC signaal genereert voor de volumeregeling op het minidsp board. Als er animo is zou ik dat best willen ontwikkelen. Op basis van een kleine PIC, 1 encoder voor volumeregeling, IR ingang, 1 analoge uitgang voor het minidsp board, en eventueel een losse digitale uitgang om een relais te sturen. (Ik heb het nu al in mijn hoofd...)

motorpot is natuurlijk ook nog een optie.
knuisje

Bericht door knuisje »

Het display werkt! En dat voor iemand die nog nooit iets met een uC heeft gedaan. :lol:
Dan moet het toch lukken om de andere functies ook werkend te krijgen zou je zeggen.
Bijlagen
DSC00802.JPG
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Daniel, volgens mij was jij degene die ooit deze link heeft gegeven:
http://www.seeedstudio.com/depot/open-s ... 64_12.html

Daarnaast kost een Attiny2313 1,70, MCP41010 1,80 en een IR reciever 1,20 ofzo
Komen er nog wat passieve componentjes bij. Schat ik de prijs op zo'n 10 euro excl PCB.
Neem je een Arduino dan vervalt alleen de Attiny2313 (plus handje vol componenten).

Optie 3 waas ik trouwens mee aan de slag gegaan :wink:
daniel

Bericht door daniel »

Uiteindelijke prijs kun je natuurlijk pas vaststellen als je weet hoeveel je er gaat maken. Voor 3 stuks valt het natuurlijk al heel anders uit. Als je zo'n pcb voor 5 stuks maakt zit je al op 8 dollar per stuk, plus verzendkosten.

Ik had zelf inmiddels ook al wat opgetekend, met een PIC16F628, 1 rotary encoder, 2x7 segment display, 1xpushbutton, pwm out, trigger out. Schema staat op een andere pc, dus kan nu even niet posten.

Ik vraag me alleen af hoeveel animo hiervoor zal zijn. Daarom heb ik het nog niet verder uitgewerkt.

SPI heb ik er nu niet opzitten (pootjes te weinig), en is ook overbodig
knuisje

Bericht door knuisje »

Ik heb inmiddels ook een schema getekend. Ook met de code vordert het. Waarvoor dient bij jou de trigger out?
Bijlagen
DSPVolume.png
daniel

Bericht door daniel »

knuisje schreef:
Ik heb inmiddels ook een schema getekend. Ook met de code vordert het. Waarvoor dient bij jou de trigger out?
ik denk dat we op deze manier allemaal op hetzelfde principeschema uitkomen :)

trigger out zou kunnen zijn om een mute-relais te schakelen, of bijvoorbeeld je eindversterkers in/uit te schakelen, etc.
Thei
Ook commercieel actief

Bericht door Thei »

Overigens, dat programma wat analog gebruikt lijkt me wel heel erg fraai!
Wat ik nu bv mis, is dat je filters met eigen Q-factor kunt instellen.
En geen limiters en geen FIR filters en geen andere 'third party' plugins enz enz

Met Sigmastudio ben ik een jaar geleden ook aan het prutsen geweest en ja die derde generatie software (met het verslepen van blokjes) is prachtig voor zo'n programmeer nul als ik ben.
Helaas vond ik de klank kwaliteit van de diverse chippies uit deze ADAU serie wel tegenvallen, wellicht dat er met een stabielere clock of met betere AD/DA nog wel wat meer te halen is, maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen.
Het alternatief is natuurlijk iets te gebruiken rond de Shark serie, maar dat gedoe met C programmeren in VisualDSP is voor mij te hoog gegrepen. (ja, ook met het VisualAudio hulpmiddel)

Hoe zit dat nu met dat miniDSP bordje ?
Kun je dat alleen via de software van hullie aansturen?
Of kan dat (met andere firmware voor de usb dinges) ook omgeprutst worden , zodat het ook op Sigmastudio draait?

Zelfde vragen en probleem heb ik ook met die nieuwe module van hypex waar eenzelfde ADAU chip in gebruikt wordt.
Anyway, zou leuk zijn als zo'n programmeer held hier z'n licht eens over kan laten schijnen.

greetz T.
daniel

Bericht door daniel »

ik ben allesbehalve een programmeerheld, maar heb er al wel een beetje naar zitten kijken. NU kun je alleen uit de voeten met hun software. Ik denk echter dat het fysiek wel mogelijk zou moeten zijn. Een en ander op basis van de datasheets van de gebruikte DSP en het evaluatiebordje.
Fysieke toegang tot de DSP moet mogelijk zijn. Als het niet via de USB is, dan is het wel mogelijk via de I2C/SPI bus van de DSP. Ik zie echter twee problemen: Analog gebruikt een USB interface tussen pc en DSP (een losse programmeerkabel). Die wordt herkend door SigmaStudio. Zonder die kabel weet ik niet of communicatie zomaar werkt. (wat je zelft voorstelt met andere Firmware voor de 'usb-dinges' krijg je dat wellicht voor elkaar, maar dat vergt mogelijk toch een hoop reverse-engineering) Tweede mogelijke probleem is het verkrijgen van de software zelf. Op de site lijkt het erop dat je die software alleen krijgt als je ook een evaluatiekit koopt. Dan heeft het dus niet zoveel zin om dat op het minidsp board aan te slingeren.

Voor mij is het het risico niet waard op het verspelen van garantie en/of bricken van het bordje. Ik kan voorlopig wel uit de voeten met de beschikbare plugins. Daarnaast komt er binnenkort een 'advanced' plugin uit waarmee je rechtstreeks toegang hebt tot het programmeren van de filters en bijbehorende coefficienten.

Over klank kan ik nog niets zeggen. Maar hetgeen jij voorstelt (betere AD/DA) zou niet zo heel moeilijk moeten zijn, je gaat digitaal in (via S/PDIF), en hangt je externe DAC's aan de desbetreffende I2S poorten.
Thei
Ook commercieel actief

Bericht door Thei »

Ik kan voorlopig wel uit de voeten met de beschikbare plugins. Daarnaast komt er binnenkort een 'advanced' plugin uit waarmee je rechtstreeks toegang hebt tot het programmeren van de filters en bijbehorende coefficienten.
Ik heb net zitten lezen op diy forum en het schijnt idd dat ze the moment we speak aan een release aan het werken zijn.
Overigens erg vermakelijk om in de laatste postings te zien hoe de verschillende DSP programmeurs elkaar de koppen staan in te slaan.
Elders hier heb ik een topic gepost om eens te beginnen te praten over distortion en het grappige is nu dat in die bovenstaande conversatie tussen de regels door ook weer eea besproken wordt over afrondingsfouten en fixed versus floating point processing.

naja, serendipity rules

T.
fluppie

Bericht door fluppie »

Maandag of dinsdag wordt deze plugin voorgesteld :). Dan zullen we meer weten !
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”