5.1 Voorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door ray5150 »

Ik zou eerst maar eens op zoek gaan naar een trafo met een wat lagere uitgangspsanning. als die 20 Volt AC is, kom je op DC uit op 28 Volt!!
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door Bart0l0meus »

b_force schreef:
Waarom zou een schakelende voeding (>20kHz) wel storen en een "normale voeding" (50/100Hz) niet storen?
Als je makkelijk aan de componenten kunt komen, maak dan gewoon die schakelende voeding!
De lm2576 kun je gewoon samplen bij National!
Scheelt je heel veel gedoe en die dingen werken gewoon! ze komen niet voor niets uit de simple switcher serie van National!

offtopic@ b_force, leuke tekst onder je berichten :lol:
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door MxTheo »

Een schakelende regalaar geeft denk ik toch wat meer HF straling dan een conventionele voeding.
Maar ik heb nog een 12V 5,5A schakelvoeding liggen, en ik denk dat deze wel is in te stellen op 12,6V.
Wel lekker kompakt en misschien valt de HF straling wel mee, anders kan er altijd een kooitje omheen gebouwd worden.
Ik weet alleen niet wat er gebeurt als de secundaire kant op een 50V potentiaal komt te staan om de gloeidraad-kathode spanning niet te overscheiden.
Bijlagen
IMG_3914_1_1.JPG
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door Bart0l0meus »

MxTheo schreef:
Een schakelende regalaar geeft denk ik toch wat meer HF straling dan een conventionele voeding.
Verwaarloosbaar, zeker als je een toroide spoel gebruikt!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door b_force »

En ehm HF is toch makkelijker weg te poetsen buiten audio dan 100Hz of 50Hz.
Overigens hoef je niet exact 12,6V te hebben. ±10% en je zit prima binnen de specs.
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door v-bro »

De transformator in zo'n schakel voeding kan nog best wel een veld hebben die een effect op de audio kan hebben. Ik heb eerder wel eens een mini boombox gebouwd waarin zich dat uitte in een huilend geluid/piep in de audio. Dit was dan wel weer op te lossen door een plaatje metaal er tussen aan te brengen die aan massa lag...

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door MxTheo »

Nou, ik heb de bovenstaande schakelvoeding geprobeerd, en hij werkt!
Met een instelpotmetertje was de spanning op 12,6V te regelen.
Maar als alle 6 buizen aangesloten zijn gaat de voeding eerst een paar keer hikken wegens de hoge inschakelstroom.
Daar moet ik dus nog iets voor verzinnen.
Met de scoop de uitgansspanning bekeken maar direct op de voeding meet ik 200mV schakelpiekjes met 2 buizen, en 300mV met 6 buizen.
Het gekke is dat ik op de buisvoeten geen schakelpiekjes meer meet, waarschijnlijk filtert de bedrading en de condensatortjes ik bij de buisvoeten heb geplaatst, dit weg.
Op de uitgang van de versterkertrapjes meet ik totaal geen storing van de voeding, dus is zo'n schakelaar helemaal zo gek nog niet!
Leuk dat meedenken van mede forumers, zo leer je nog eens wat.
Binnenkort een paar fotootjes van de opstelling.
Bijlagen
IMG_3917_1_1.JPG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door b_force »

Kun je er bij zetten wat de schalen zijn. Dat zegt duizend keer meer.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door RobertD »

Misschien een smoorspoel om de inschakelstroom iets te begrenzen?

In het "Kannibaal" topic van Ray heb ik een smoorspoeltje van Dick Best doorgegeven dat hier misschien een beetje kan helpen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door b_force »

RC filtertje is toch ook al prima?
Wat is de tijdschaal MxTheo?
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door MxTheo »

Tijdschaal is 10uS/div en spanning 50mV/div.

Een smoorspoel zou ik moeten proberen om de inschakelstroom te begrenzen.
Ik had zelf gedacht aan een serieweerstand met een relaiscontact die na een poosje de weerstand overbrugd.

en b_force, hoe had je het gedacht met een RC filter?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door b_force »

Met een weerstand in serie leg je sowieso al een stroom op.
Wordt hij te groot, zakt de spanning teveel in.
Ik bedenk me alleen net dat het wel stoken wordt :lol:
Overigens doelde ik ook meer op het probleem om je piekjes weg te krijgen.

Overigens, 10uS per div?
Verschil tussen twee piekjes is ongeveer 3 hokjes, dus zeg zo'n 33kHz.
Mocht je het willen, dan is dat zo weg te filteren met bv een klein capje parallel.
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door MxTheo »

Ik heb bij elke buisvoet een condensator van 150nF geplaatst op de gloeiaansluiting.
Als ik daar meet dan zijn de piekjes verdwenen, dit zal wel komen door de geringe weerstand van de bedrading en deze condensatortjes.
Ik denk dat ik deze voeding ga gebruiken, de warmte ontwikkeling is minimaal met 6 buizen aangesloten.
Hoewel de tip met de LM2678 ook een mooie oplossing is, hier zijn maar een paar onderdelen voor nodig.
En deze wordt niet rechtstreeks door het net gevoed wat misschien een veiliger oplossing is.
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door MxTheo »

Goed, de buizen zijn geplaatst en het geheel staat te proefdraaien.
Klinkt op mijn testluidsprekers niet verkeerd, maar ik merk op dat de 6N6P wel last
van microfonie heeft.
Evenals de ECC99 die naar mijn idee daar nog meer last van heeft.
Ik weet niet hoever dat van invloed heeft op het geluid wanneer je op een hoog volume speelt.
De twee kleine buisjes zijn de 6N1P, deze hebben veel minder last van microfonie.
Deze buisjes zijn volgens mij ook meer geschikt in voorversterkers, maar hebben voor mijn toepassing wat teveel versterking.
Tjonge valt nog niet mee om iets geschikts te vinden.
In ieder gaval een paar fotootjes van het bouwwerk.
Bijlagen
IMG_3918_1_1.JPG
IMG_3920_2_1.JPG
IMG_3922_3_1.JPG
IMG_3923_4_1.JPG
IMG_3924_5_1.JPG
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door MxTheo »

Update.
Weer even wat tijd vrijgemaakt om de ingangsprint op te bouwen.
Er kunnen 5 bronnen op aangesloten worden waarvan 2 voor 5.1 weergave.
Het kost toch best wel veel relais, maar met 14 stuks valt het nog wel mee :)
Ook de achterkant van de behuizing is klaar.
Is wel een aanslag op je geduld om de wrijfletters te plakken :-&
Leuk werkje wordt nog het netjes bedraden van de cinchbussen naar de relaisprint :-s
Maar dat is voor latere zorg, eerst maar eens piekeren over de indeling van het frontpaneel.

Groet Theo
Bijlagen
Reaisprint (op de kop)
Reaisprint (op de kop)
Relaisprint
Relaisprint
IMG_3937_3_1.JPG
IMG_3939_4_1.JPG
IMG_3940_5_1.JPG
rickvdvalk
Berichten: 52
Lid geworden op: za 27 sep 2008, 18:34
Locatie: Delft

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door rickvdvalk »

Erg netjes. Mag ik vragen waar je die wrijfletters vandaan hebt, geeft net dat beetje extra.
Spekkie99
Berichten: 42
Lid geworden op: za 29 dec 2007, 13:33

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door Spekkie99 »

Prachtig project, buizen zijn erg mooi.
Heb zelf een marantz cd speler met Heart buizen eindtrap :lol:

Behuizing is netjes!

Heb je rear en center gecombineerd bij de gebalanceerde uitgangen?
Gebruikelijker is toch center en sub combineren?
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door TubeHead »

Wauw ! mooi project !

Je zou bijvoorbeeld de helft van de buizen enkele seconden later in kunnen schakelen.
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door MxTheo »

Wrijfletters zijn van Decadry en verkrijgbaar in een goede kantoorboekhandel.

De "gebalanceerde" connectors worden gebruikt voor de stuursignalen naar de eindversterkers.
Dus ook naar de Ucd die niet gebalanceerd wordt aangesloten. O:)
Bijlagen
UCD aansluitingen
UCD aansluitingen
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door TubeHead »

wat houd dat gebalanceerd etc... eigenlijk in ?
riktw
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 14:36
Locatie: arnhem

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door riktw »

erg mooie behuizing.
waar heb je die vandaan als ik vragen mag, en zelf bewerkt voor de gaten of laten doen?
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door MxTheo »

Behuizing komt van hifi2000 uit Italie.
Worden door meer forumleden gebruikt :mrgreen:
Gaten geboord met een stappenboor op een kolomboormachine.
Als je nauwkeurig de gaten aftekend is het hiermee goed te doen.

Groet Theo
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door daniel »

strak gebouwde ucd. Ziet er netjes uit. Je zou bijna over het hoofd zien wat nu precies de versterker is.

Wat is het printje tussen de trafo's? Softstart? Naar eigen ontwerp?
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door MxTheo »

Ja, het voedingsgedeelte is groter dan de UCD's, ze vallen bijna niet op :lol:
Het printje tussen de trafo's is idd een softstart met een DC blocker, en een relais via optocoupler
om de versterker met de voorversterker in- en uit te schakelen.
Onder deze print zit nog een netfilter.
De printjes tussen de trafo en elko's zorgen voor de inschakelvertraging, en bevat ook een optocoupler om
de versterker stand-by (mute) te zetten met de voorversterker.
De inschakelvertragingen van het rechter en linker kanaal zijn aan elkaar gekoppeld zodat de versterkers tegelijk
ingeschakeld worden.
Het voorfront moet nog voorzien worden van één of twee leds maar daar ben ik nog niet uit.

Groet Theo
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door MxTheo »

Zo, weer eens even bezig geweest met de kastinhoud.
De kasten van hifi2000 hebben een nogal dunne en slappe bodem-en bovenplaat.
Om nu wat stevigheid aan te brengen behoorlijk wat alu plaat en hoekprofiel gezaagd en geboord. :mrgreen:
Maar het resultaat is een behoorlijk stevig kastje geworden.
Bijlagen
Een beetje spaanders
Een beetje spaanders
IMG_4139_2_1.JPG
IMG_4140_3_1.JPG
Plaats reactie