5.1 Voorversterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: 5.1 Voorversterker
Ik zou eerst maar eens op zoek gaan naar een trafo met een wat lagere uitgangspsanning. als die 20 Volt AC is, kom je op DC uit op 28 Volt!!
- Bart0l0meus
- Berichten: 325
- Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
- Locatie: Roermond
Re: 5.1 Voorversterker
Als je makkelijk aan de componenten kunt komen, maak dan gewoon die schakelende voeding!b_force schreef:Waarom zou een schakelende voeding (>20kHz) wel storen en een "normale voeding" (50/100Hz) niet storen?
De lm2576 kun je gewoon samplen bij National!
Scheelt je heel veel gedoe en die dingen werken gewoon! ze komen niet voor niets uit de simple switcher serie van National!
Re: 5.1 Voorversterker
Een schakelende regalaar geeft denk ik toch wat meer HF straling dan een conventionele voeding.
Maar ik heb nog een 12V 5,5A schakelvoeding liggen, en ik denk dat deze wel is in te stellen op 12,6V.
Wel lekker kompakt en misschien valt de HF straling wel mee, anders kan er altijd een kooitje omheen gebouwd worden.
Ik weet alleen niet wat er gebeurt als de secundaire kant op een 50V potentiaal komt te staan om de gloeidraad-kathode spanning niet te overscheiden.
Maar ik heb nog een 12V 5,5A schakelvoeding liggen, en ik denk dat deze wel is in te stellen op 12,6V.
Wel lekker kompakt en misschien valt de HF straling wel mee, anders kan er altijd een kooitje omheen gebouwd worden.
Ik weet alleen niet wat er gebeurt als de secundaire kant op een 50V potentiaal komt te staan om de gloeidraad-kathode spanning niet te overscheiden.
- Bart0l0meus
- Berichten: 325
- Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
- Locatie: Roermond
Re: 5.1 Voorversterker
Verwaarloosbaar, zeker als je een toroide spoel gebruikt!MxTheo schreef:Een schakelende regalaar geeft denk ik toch wat meer HF straling dan een conventionele voeding.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: 5.1 Voorversterker
En ehm HF is toch makkelijker weg te poetsen buiten audio dan 100Hz of 50Hz.
Overigens hoef je niet exact 12,6V te hebben. ±10% en je zit prima binnen de specs.
Overigens hoef je niet exact 12,6V te hebben. ±10% en je zit prima binnen de specs.
Re: 5.1 Voorversterker
De transformator in zo'n schakel voeding kan nog best wel een veld hebben die een effect op de audio kan hebben. Ik heb eerder wel eens een mini boombox gebouwd waarin zich dat uitte in een huilend geluid/piep in de audio. Dit was dan wel weer op te lossen door een plaatje metaal er tussen aan te brengen die aan massa lag...


Re: 5.1 Voorversterker
Nou, ik heb de bovenstaande schakelvoeding geprobeerd, en hij werkt!
Met een instelpotmetertje was de spanning op 12,6V te regelen.
Maar als alle 6 buizen aangesloten zijn gaat de voeding eerst een paar keer hikken wegens de hoge inschakelstroom.
Daar moet ik dus nog iets voor verzinnen.
Met de scoop de uitgansspanning bekeken maar direct op de voeding meet ik 200mV schakelpiekjes met 2 buizen, en 300mV met 6 buizen.
Het gekke is dat ik op de buisvoeten geen schakelpiekjes meer meet, waarschijnlijk filtert de bedrading en de condensatortjes ik bij de buisvoeten heb geplaatst, dit weg.
Op de uitgang van de versterkertrapjes meet ik totaal geen storing van de voeding, dus is zo'n schakelaar helemaal zo gek nog niet!
Leuk dat meedenken van mede forumers, zo leer je nog eens wat.
Binnenkort een paar fotootjes van de opstelling.
Met een instelpotmetertje was de spanning op 12,6V te regelen.
Maar als alle 6 buizen aangesloten zijn gaat de voeding eerst een paar keer hikken wegens de hoge inschakelstroom.
Daar moet ik dus nog iets voor verzinnen.
Met de scoop de uitgansspanning bekeken maar direct op de voeding meet ik 200mV schakelpiekjes met 2 buizen, en 300mV met 6 buizen.
Het gekke is dat ik op de buisvoeten geen schakelpiekjes meer meet, waarschijnlijk filtert de bedrading en de condensatortjes ik bij de buisvoeten heb geplaatst, dit weg.
Op de uitgang van de versterkertrapjes meet ik totaal geen storing van de voeding, dus is zo'n schakelaar helemaal zo gek nog niet!
Leuk dat meedenken van mede forumers, zo leer je nog eens wat.
Binnenkort een paar fotootjes van de opstelling.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 5.1 Voorversterker
Misschien een smoorspoel om de inschakelstroom iets te begrenzen?
In het "Kannibaal" topic van Ray heb ik een smoorspoeltje van Dick Best doorgegeven dat hier misschien een beetje kan helpen.
In het "Kannibaal" topic van Ray heb ik een smoorspoeltje van Dick Best doorgegeven dat hier misschien een beetje kan helpen.
Re: 5.1 Voorversterker
Tijdschaal is 10uS/div en spanning 50mV/div.
Een smoorspoel zou ik moeten proberen om de inschakelstroom te begrenzen.
Ik had zelf gedacht aan een serieweerstand met een relaiscontact die na een poosje de weerstand overbrugd.
en b_force, hoe had je het gedacht met een RC filter?
Een smoorspoel zou ik moeten proberen om de inschakelstroom te begrenzen.
Ik had zelf gedacht aan een serieweerstand met een relaiscontact die na een poosje de weerstand overbrugd.
en b_force, hoe had je het gedacht met een RC filter?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: 5.1 Voorversterker
Met een weerstand in serie leg je sowieso al een stroom op.
Wordt hij te groot, zakt de spanning teveel in.
Ik bedenk me alleen net dat het wel stoken wordt
Overigens doelde ik ook meer op het probleem om je piekjes weg te krijgen.
Overigens, 10uS per div?
Verschil tussen twee piekjes is ongeveer 3 hokjes, dus zeg zo'n 33kHz.
Mocht je het willen, dan is dat zo weg te filteren met bv een klein capje parallel.
Wordt hij te groot, zakt de spanning teveel in.
Ik bedenk me alleen net dat het wel stoken wordt
Overigens doelde ik ook meer op het probleem om je piekjes weg te krijgen.
Overigens, 10uS per div?
Verschil tussen twee piekjes is ongeveer 3 hokjes, dus zeg zo'n 33kHz.
Mocht je het willen, dan is dat zo weg te filteren met bv een klein capje parallel.
Re: 5.1 Voorversterker
Ik heb bij elke buisvoet een condensator van 150nF geplaatst op de gloeiaansluiting.
Als ik daar meet dan zijn de piekjes verdwenen, dit zal wel komen door de geringe weerstand van de bedrading en deze condensatortjes.
Ik denk dat ik deze voeding ga gebruiken, de warmte ontwikkeling is minimaal met 6 buizen aangesloten.
Hoewel de tip met de LM2678 ook een mooie oplossing is, hier zijn maar een paar onderdelen voor nodig.
En deze wordt niet rechtstreeks door het net gevoed wat misschien een veiliger oplossing is.
Als ik daar meet dan zijn de piekjes verdwenen, dit zal wel komen door de geringe weerstand van de bedrading en deze condensatortjes.
Ik denk dat ik deze voeding ga gebruiken, de warmte ontwikkeling is minimaal met 6 buizen aangesloten.
Hoewel de tip met de LM2678 ook een mooie oplossing is, hier zijn maar een paar onderdelen voor nodig.
En deze wordt niet rechtstreeks door het net gevoed wat misschien een veiliger oplossing is.
Re: 5.1 Voorversterker
Goed, de buizen zijn geplaatst en het geheel staat te proefdraaien.
Klinkt op mijn testluidsprekers niet verkeerd, maar ik merk op dat de 6N6P wel last
van microfonie heeft.
Evenals de ECC99 die naar mijn idee daar nog meer last van heeft.
Ik weet niet hoever dat van invloed heeft op het geluid wanneer je op een hoog volume speelt.
De twee kleine buisjes zijn de 6N1P, deze hebben veel minder last van microfonie.
Deze buisjes zijn volgens mij ook meer geschikt in voorversterkers, maar hebben voor mijn toepassing wat teveel versterking.
Tjonge valt nog niet mee om iets geschikts te vinden.
In ieder gaval een paar fotootjes van het bouwwerk.
Klinkt op mijn testluidsprekers niet verkeerd, maar ik merk op dat de 6N6P wel last
van microfonie heeft.
Evenals de ECC99 die naar mijn idee daar nog meer last van heeft.
Ik weet niet hoever dat van invloed heeft op het geluid wanneer je op een hoog volume speelt.
De twee kleine buisjes zijn de 6N1P, deze hebben veel minder last van microfonie.
Deze buisjes zijn volgens mij ook meer geschikt in voorversterkers, maar hebben voor mijn toepassing wat teveel versterking.
Tjonge valt nog niet mee om iets geschikts te vinden.
In ieder gaval een paar fotootjes van het bouwwerk.
Re: 5.1 Voorversterker
Update.
Weer even wat tijd vrijgemaakt om de ingangsprint op te bouwen.
Er kunnen 5 bronnen op aangesloten worden waarvan 2 voor 5.1 weergave.
Het kost toch best wel veel relais, maar met 14 stuks valt het nog wel mee
Ook de achterkant van de behuizing is klaar.
Is wel een aanslag op je geduld om de wrijfletters te plakken
Leuk werkje wordt nog het netjes bedraden van de cinchbussen naar de relaisprint
Maar dat is voor latere zorg, eerst maar eens piekeren over de indeling van het frontpaneel.
Groet Theo
Weer even wat tijd vrijgemaakt om de ingangsprint op te bouwen.
Er kunnen 5 bronnen op aangesloten worden waarvan 2 voor 5.1 weergave.
Het kost toch best wel veel relais, maar met 14 stuks valt het nog wel mee
Ook de achterkant van de behuizing is klaar.
Is wel een aanslag op je geduld om de wrijfletters te plakken
Leuk werkje wordt nog het netjes bedraden van de cinchbussen naar de relaisprint
Maar dat is voor latere zorg, eerst maar eens piekeren over de indeling van het frontpaneel.
Groet Theo
-
rickvdvalk
- Berichten: 52
- Lid geworden op: za 27 sep 2008, 18:34
- Locatie: Delft
Re: 5.1 Voorversterker
Erg netjes. Mag ik vragen waar je die wrijfletters vandaan hebt, geeft net dat beetje extra.
Re: 5.1 Voorversterker
Prachtig project, buizen zijn erg mooi.
Heb zelf een marantz cd speler met Heart buizen eindtrap
Behuizing is netjes!
Heb je rear en center gecombineerd bij de gebalanceerde uitgangen?
Gebruikelijker is toch center en sub combineren?
Heb zelf een marantz cd speler met Heart buizen eindtrap
Behuizing is netjes!
Heb je rear en center gecombineerd bij de gebalanceerde uitgangen?
Gebruikelijker is toch center en sub combineren?
Re: 5.1 Voorversterker
Wauw ! mooi project !
Je zou bijvoorbeeld de helft van de buizen enkele seconden later in kunnen schakelen.
Je zou bijvoorbeeld de helft van de buizen enkele seconden later in kunnen schakelen.
Re: 5.1 Voorversterker
Wrijfletters zijn van Decadry en verkrijgbaar in een goede kantoorboekhandel.
De "gebalanceerde" connectors worden gebruikt voor de stuursignalen naar de eindversterkers.
Dus ook naar de Ucd die niet gebalanceerd wordt aangesloten.
De "gebalanceerde" connectors worden gebruikt voor de stuursignalen naar de eindversterkers.
Dus ook naar de Ucd die niet gebalanceerd wordt aangesloten.
Re: 5.1 Voorversterker
erg mooie behuizing.
waar heb je die vandaan als ik vragen mag, en zelf bewerkt voor de gaten of laten doen?
waar heb je die vandaan als ik vragen mag, en zelf bewerkt voor de gaten of laten doen?
Re: 5.1 Voorversterker
Behuizing komt van hifi2000 uit Italie.
Worden door meer forumleden gebruikt
Gaten geboord met een stappenboor op een kolomboormachine.
Als je nauwkeurig de gaten aftekend is het hiermee goed te doen.
Groet Theo
Worden door meer forumleden gebruikt
Gaten geboord met een stappenboor op een kolomboormachine.
Als je nauwkeurig de gaten aftekend is het hiermee goed te doen.
Groet Theo
Re: 5.1 Voorversterker
strak gebouwde ucd. Ziet er netjes uit. Je zou bijna over het hoofd zien wat nu precies de versterker is.
Wat is het printje tussen de trafo's? Softstart? Naar eigen ontwerp?
Wat is het printje tussen de trafo's? Softstart? Naar eigen ontwerp?
Re: 5.1 Voorversterker
Ja, het voedingsgedeelte is groter dan de UCD's, ze vallen bijna niet op
Het printje tussen de trafo's is idd een softstart met een DC blocker, en een relais via optocoupler
om de versterker met de voorversterker in- en uit te schakelen.
Onder deze print zit nog een netfilter.
De printjes tussen de trafo en elko's zorgen voor de inschakelvertraging, en bevat ook een optocoupler om
de versterker stand-by (mute) te zetten met de voorversterker.
De inschakelvertragingen van het rechter en linker kanaal zijn aan elkaar gekoppeld zodat de versterkers tegelijk
ingeschakeld worden.
Het voorfront moet nog voorzien worden van één of twee leds maar daar ben ik nog niet uit.
Groet Theo
Het printje tussen de trafo's is idd een softstart met een DC blocker, en een relais via optocoupler
om de versterker met de voorversterker in- en uit te schakelen.
Onder deze print zit nog een netfilter.
De printjes tussen de trafo en elko's zorgen voor de inschakelvertraging, en bevat ook een optocoupler om
de versterker stand-by (mute) te zetten met de voorversterker.
De inschakelvertragingen van het rechter en linker kanaal zijn aan elkaar gekoppeld zodat de versterkers tegelijk
ingeschakeld worden.
Het voorfront moet nog voorzien worden van één of twee leds maar daar ben ik nog niet uit.
Groet Theo
Re: 5.1 Voorversterker
Zo, weer eens even bezig geweest met de kastinhoud.
De kasten van hifi2000 hebben een nogal dunne en slappe bodem-en bovenplaat.
Om nu wat stevigheid aan te brengen behoorlijk wat alu plaat en hoekprofiel gezaagd en geboord.
Maar het resultaat is een behoorlijk stevig kastje geworden.
De kasten van hifi2000 hebben een nogal dunne en slappe bodem-en bovenplaat.
Om nu wat stevigheid aan te brengen behoorlijk wat alu plaat en hoekprofiel gezaagd en geboord.
Maar het resultaat is een behoorlijk stevig kastje geworden.
