Hallo Juul,
Een jaar of 10 geleden heb ik (nou ja, samen met een paar collega's destijds) ook behoorlijk wat af ge-experimenteerd met die LW transform. Dat ging wel maar we kwamen eigenlijk dezelfde dingen tegen als jij, o.a. dat de componentenwaarden behoorlijk kritisch kunnen zijn en dat het niet af te regelen was. Uiteindelijk hebben we besloten om het maar eens "no compromise" aan te pakken (voor zover je daarvan kunt spreken).
Hier een .zip file met een beknopt verslagje van e.e.a. (het verslag waar Jeroen op doelde). Dat is wel een stuk meer componenten dan het schema van Linkwitz en doet ook ietwat anders, het LW transform filter is niet echt een volledige biquad. Maar het gemak van stabilteit en het feit dat het veel minder kritisch is weegt daar m.i. ruimschoots tegen op.
Er zit een Excell sheet bij waarmee je de respons kunt bekijken van wat je bedacht had en wat ook de componenten van het filter uitrekent.
Het filter gebruikt z.g.n. Fliege filters die en erg goed klinken en waarvan heel simpel de Q in te stellen is met 1 weerstandje. Deze filters zijn optimaal als je er dual opamps voor gebruikt. Ik heb destijds gewoon TL072's gebruikt en dat klonk prima. Beste is om dit filter achter je xo-filter te zetten zodat het niet belast wordt met hogere frequenties.
Als je het principe door hebt zou je het met ipv Fliege filters ook met een state variable filter kunnen doen maar dat is wat beperkt in de mogelijkheid van de Q. Dat heeft wel minder componenten nodig. Alhoewel? niet eens echt veel. Zelf heb ik dat nooit geprobeerd.
Hoewel er soms een basboost van 12 dB vermeld wordt is mijn ervaring dat 9 dB toch wel het maximum is bij ca 20 Hz. Hoger klinkt gewoon niet meer omdat de speaker het dan moeilijk gaat krijgen en als je de kans hebt zou ik eigenlijk niet hoger gaan dan 6 dB (geldt overigens ook voor de LW tranform). Ook met deze oplossing kun je niet met een simpel potmetertje de nieuwe Qb en Fb verstellen. Als je het verhaaltje door hebt begrijp je wel waarom
Afijn bekijk het eens en speel eens met de Excel sheet. Heb je vragen dan hoor ik het wel.