SubwooferFilter voor bij "actief 2 weg project"

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

JuuL

Bericht door JuuL »

JuuL schreef:
Over Low pass filter:
Het -3dB punt van mijn satelieten ligt op 84Hz, dus mij lijkt het wel net zo handig om mijn subwoofer hier door te laten gaan.
Hier maakte ik een hele grote denkfout.
Ik had een bassboost van zo'n 5dB gebruikt. Het -3dB punt van mijn sats ligt dan ongeveer op 50Hz ipv 84Hz :!:
Rudy

Bericht door Rudy »

Bij mij weten had je enkel een laagdoorlaat ( 1600Hz ), een delay en een bsc aanpassing voor je woofie, en die laatste mag je niet egt meerekenen als basboost, daar ie op een veel te hoge freq gebeurd en niet als gevolg heeft dat je systeem "dieper" gaat.

Als je wel nog een basboost erbij gebruikte dan zit ik natuurlijk maar wat uit men bek te lullen :roll:

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
...dan zit ik natuurlijk maar wat uit men bek te lullen :roll:
Volgens mij deed ik dat :lol:
JuuL

Bericht door JuuL »

Hoi, daar ben ik weer.

Ik zit nog ff te klooien met het All Pass filter.
Iets wat ik in het achterhoofd moet houden:
ESP schreef:
Being able to vary the phase can allow a sub to blend seamlessly with the main speakers, but it must be understood that the phase will only ever be right at one frequency. This can cause peaks and dips in the response to simply change their frequencies, without much overall benefit.
ESP schreef:
Afbeelding
There will be noticeable phase disturbances over ±2 octaves for a total span of 4 octaves, with actual disturbance extending for ±1 decade. This is the reason I don't like the circuit, as it creates a situation where the actual phase is something of an unknown - you could be making things better at one frequency, while making it worse at another. This is unlikely to cause major problems with a subwoofer, but great care is needed to get it set up with the optimum phase angle.
http://sound.westhost.com/project103.htm
Afbeelding
Die van linkwitzlab is niet regelbaar. Maar als ik een potmeter pak voor die R?
Verder ben ik geen regelbaar allpassfilter tegengekomen.

Deze heb ik ook maar doorgelezen:
http://sound.westhost.com/pcmm.htm

Mijn conclusie:
- Je krijgt extra group delay erbij
- Je kan meer dingen verprutsen dan goed maken als je het verkeerd afsteld, maar als je het goed afsteld helpt het.

Weten jullie nog een leuke allpassfilter? Of zal ik die van ESP eens proberen (alleen de laatste opamp)?
Rudy

Bericht door Rudy »

http://www.lcaudio.com/subfilter.pdf

Gewoon ter info ...

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Thx Rudy!!!
Daar zit ook al een Auto Power Systeem bij in! Die heeft trouwens wel erg veel weg van die ik (wij eigenlijk) al bedacht had 8)

Ik denk dat ik die Faseregeling maar overneem van hem ;)
JuuL

Bericht door JuuL »

Kijk eens wat Juul heeft berekent :D
/edit
Hoef niet helemaal te controleren hoor. Vrij zeker dat het klopt.
/edit

[img]/Bassboost1kl.JPG[/img]

[img]/Bassboost2kl.JPG[/img]

[img]/Bassboost3kl.JPG[/img]

[img]/Bassboost4kl.JPG[/img]
Volgensmij klopt het zo? ;)

Ik had de formules vast wel kunnen downloaden, maar ik heb niet voor niets het vak analoge filters gehad he :lol:

Enfin, wat je kunt zien is dat w0 kan worden veranderd door R3 en R4 gelijktijdig te veranderen, hierdoor blijft de Q hetzelfde.
En om de Q te veranderen moet je de verhouding R3 R4 veranderen.
Dus dit hebben ze niet helemaal netjes gedaan bij de bassboost van dat schema die je gaf. Kwestie van stereo potmeter pakken lijkt me, en een extra potmeter erbij voor de Q.
Ik post wel een schematje wat ik van plan ben als ik hem af heb :)
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy

Bericht door Rudy »

Is dat op zich wel nodig dat beide onafhaneklijk van elkaar kunnen worden ingesteld, want uiteindelijk ga je deze eenmaal correkt instellen en daarna zo laten.

Voor het instellen opzich kan het handiger zijn, maar das maar een eenmalig probleem imo.

En volledig onafhankelijk is pita kwa passieve componenten

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Ik zat te denken aan een regelbare bassboost. Maar ik zie dat het niet zo 1 2 3 kan worden gedaan, anders verandert de Q ook.
Maar goed, zal er behoefte zijn om de bassboost te kunnen regelen. Eigenlijk is gewoon alleen een volumeknop en faseknop voldoende he.

Doen we dat gewoon eenmalig :)
Rudy

Bericht door Rudy »

De Q is in dit geval wel je basboost, dus begrijp het probleem niet zo goed

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Dan begrijp ik de schakeling niet zo goed :oops:
Dus je maakt gebruik van de opslingering en dat is de bassboost? Is dat wel zo netjes dan?
Versterker dat alleen lage frequenties versterkt lijkt me toch veel netter? (Shelving low pass is dat?) Hoe heet deze schakeling eigenlijk.

/edit
Mzz dit is gewoon linkwitz riley he?
Als ik ditzelfde verhaal nou nog eens doe en dan met een shelving low pass...

Btw, ik heb totaal geen rekening gehouden met de Q bij mijn 2weg :P
Toevallig goed gegaan volgensmij.
JuuL

Bericht door JuuL »

Deze dus:
Afbeelding
Lijkt me dit beter.

Nou maar eens aan het simuleren gaan dan!
Rudy

Bericht door Rudy »

Daar heb je dat probleem nog harder dat je ze niet instelbaar kan maken, zowel het gainverschil als de freq zijn afhankelijk van R2.

Waar dit circuit nog een gain heeft naar het subsonische toe en die andere niet, die valt af na zen boost.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Ja maar bij LR veranderd de Freq en de Gain ook als je 1 van die weerstanden veranderd. Dus regelbaar maken met een potmeter zit er niet echt in lijkt me.
Maar die kan je wel mooi afstellen met die Condensators. Alhoewel ik niet weet wat de gain is, maar dat haal je uit de Q he.

Maw, jij raadt mij die LR aan?
Er is ook nog linkwitz transform, die raadde Jeroen me af (shelving low pass raaadt hij me aan, maar als die moeilijk valt in te stellen en gain naar subsonic...)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als je regelbare bassboost wilt, is misschien het biquad circuit dat Pjotr me eens heeft laten zien erg handig. Hij heeft dit al jaren geleden eens een keer ontwikkeld als alternatief voor de eigen schakeling van Linkwitz die eigenlijk niet zo handig is (vandaar dat ik liever shelving low pass gebruik als de karakteristiek van de woofer het toelaat wat in dit geval zo is). Alle parameters van het schema van Pjotr zijn volledig onafhankelijk instelbaar.

- edit - link verwijderd. Ik weet niet of pjotr hier een probleem mee heeft aangezien zijn server locatie zichtbaar wordt.

Pjotr? Geef jij de link of stuur je wat naar Juul?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hallo Juul,

Een jaar of 10 geleden heb ik (nou ja, samen met een paar collega's destijds) ook behoorlijk wat af ge-experimenteerd met die LW transform. Dat ging wel maar we kwamen eigenlijk dezelfde dingen tegen als jij, o.a. dat de componentenwaarden behoorlijk kritisch kunnen zijn en dat het niet af te regelen was. Uiteindelijk hebben we besloten om het maar eens "no compromise" aan te pakken (voor zover je daarvan kunt spreken).

Hier een .zip file met een beknopt verslagje van e.e.a. (het verslag waar Jeroen op doelde). Dat is wel een stuk meer componenten dan het schema van Linkwitz en doet ook ietwat anders, het LW transform filter is niet echt een volledige biquad. Maar het gemak van stabilteit en het feit dat het veel minder kritisch is weegt daar m.i. ruimschoots tegen op.

Er zit een Excell sheet bij waarmee je de respons kunt bekijken van wat je bedacht had en wat ook de componenten van het filter uitrekent.

Het filter gebruikt z.g.n. Fliege filters die en erg goed klinken en waarvan heel simpel de Q in te stellen is met 1 weerstandje. Deze filters zijn optimaal als je er dual opamps voor gebruikt. Ik heb destijds gewoon TL072's gebruikt en dat klonk prima. Beste is om dit filter achter je xo-filter te zetten zodat het niet belast wordt met hogere frequenties.

Als je het principe door hebt zou je het met ipv Fliege filters ook met een state variable filter kunnen doen maar dat is wat beperkt in de mogelijkheid van de Q. Dat heeft wel minder componenten nodig. Alhoewel? niet eens echt veel. Zelf heb ik dat nooit geprobeerd.

Hoewel er soms een basboost van 12 dB vermeld wordt is mijn ervaring dat 9 dB toch wel het maximum is bij ca 20 Hz. Hoger klinkt gewoon niet meer omdat de speaker het dan moeilijk gaat krijgen en als je de kans hebt zou ik eigenlijk niet hoger gaan dan 6 dB (geldt overigens ook voor de LW tranform). Ook met deze oplossing kun je niet met een simpel potmetertje de nieuwe Qb en Fb verstellen. Als je het verhaaltje door hebt begrijp je wel waarom ;)

Afijn bekijk het eens en speel eens met de Excel sheet. Heb je vragen dan hoor ik het wel.
JuuL

Bericht door JuuL »

Hoi Pjotr, sorry dat ik niet had gereageerd. Heb het niet eens gezien. Wel mooie sheet maar ik probeer eerst de simpele versies. Instelbaar laat ik ook wel ff afwezig.
Ik ben nu bezig om een paar filtertjes gewoon in de praktijk te testen ipv uren lang te gaan denken welke nou beter is!

Heb een shelving low pass geprobeerd. Je kon wel merken dat hij boost, maar echt een goede indruk heb ik er nog niet van. Mede door het ontbreken van echte goede testmateriaal (film ofzo). Ik zal nog wat gaan downloaden en opnieuw testen.

To be continued...
JuuL

Bericht door JuuL »

Ik ben even opnieuw begonnen en een Linkwitz transform filter erachter gehangen. Dit mbv WinISD en de spreadsheet van ESP projects.

Afbeelding

Het klinkt een stuk beter. Het geluid is voller en gaat iets lager nu.
Zoals het nu klinkt ben ik iig al dik tevreden. Maar het blijft leuk om te tunen en het onderste uit de 'kast' te halen. :D
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”