Mediaspelers

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: Mediaspelers

Bericht door hardy »

Ik gebruik zelf een Hifidelio met 250gb hd, ik vind dit "voor mij" nog steeds de ultieme oplossing.
Hij past perfect in mijn audio set, heeft een cd-rw loopwerk en ript in de meest voorkomende formaten, is zowel als server als client te gebruiken, heeft lan/wlan, kan volledig bedient worden vanaf b.v. laptop/pc, itouch/iphone of andere PDA, maar ook de directe bediening aan het apparaat is erg eenvoudig en veelzijdig, bezit ook 2 usb sloten, dus je mp3 speler vullen is ook zo gepiept, even een cd branden gaat ook al bijna vanzelf, daarnaast heeft automatisch toegang tot internet radio.
Ik gebruik zelf een 10inch netbook voor de bediening en bewerken van de tags.
Doordat er ook een analoge ingang opzit maak ik nogal eens opname van concerten die van mijn fm tuner komen (meestal radio 6), tevens hangt er een backup schijf aan de usb uitgang.
Het appaat is bij mij volledig geruisloos, de hd hangt in rubbers en er zit geen ventilator in.
Voor de weergave gebruik ik de HK-dac, maar ook de eigen dac klinkt al heel erg goed.
Er is ook een levendig forum waar men zich ook bezighoud met het verbetere/aanpassen van de linux software naar eigen behoeften.

http://www.hifidelio-user.de/index.php? ... 33c084dad2

Misschien is dit een optie om ook eens naar te kijken, ik vind het apparaat nieuw nogal prijzig, maar je ziet ze regelmatig aangeboden op mp/ebay.
Ik heb er zelf, 2 jaar geleden 400euro voor betaald met 80gb en er zelf later de 250gb ingebouwd.

Gr. Hardy
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mediaspelers

Bericht door Leeuwarden »

asterduc schreef:
Zoals Peter al aangaf zou ik ook beeld en geluid gescheiden houden.
Zover ik een en ander heb gevonden is een AppleTV een uitstekend ding voor muziek. Beeld zou ook goed moeten zijn als je dat kaartje vervangt door een kaartje wat wel HD goed kan weergeven. Omdat bij mij beeld ondergeschikt is aan audio ben in bereid daar een kleine concessie in te doen.
Een reden is ook dat alle apparatuur voor beeld en geluid bij ons in hetzelfde kastje staat. Als alle CD's en DVD's het veld kunnen ruimen is het niet de bedoeling dat de vrijkomende ruimte wordt gevuld met apparatuur :-)

Dat je een AppleTV ook als Time Capsule kan gebruiken is een groot voordeel voor me.

Volgende stap is om eens over het www te sneupen om te kijken of ik meer ervaringen kan vinden betreffende dat HD kaartje...
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mediaspelers

Bericht door amanda »

Hier een review van de hifidelio...

http://www.audio.de/Testbericht/Hermste ... 84999.html
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mediaspelers

Bericht door Leeuwarden »

Weet ook iemand op wat voor bestandsgrootte ik moet rekenen bij FLAC, DVD en HD films (plusminuspakembeet)?
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Re: Mediaspelers

Bericht door Ronald_1 »

FLAC is ongeveer 50% kleiner dan WAV, dus dat zal zo'n 300 MB per album zijn.
DVD: 4,5 of 9 GB, afhankelijk of het een single layer of dual layer DVD is.
HD-video: 10 to 40 GB.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mediaspelers

Bericht door Leeuwarden »

Okee, dan moet ik nog even "bigger" denken dan dat ik al deed :-)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mediaspelers

Bericht door Leeuwarden »

Ik moet wel zeggen dat de hack voor Apple TV niet geheel probleemloos hoeft te verlopen als ik zo de reacties lees...
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Mediaspelers

Bericht door holco »

Leeuwarden schreef:
Weet ook iemand op wat voor bestandsgrootte ik moet rekenen bij FLAC, DVD en HD films (plusminuspakembeet)?
Ik heb een 1TB schijf in de PH A110, en met alleen films zit ik gemiddeld aan zo'n 160 stuks variërend van 3 tot 35 Gb
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mediaspelers

Bericht door Pjotr »

Leeuwarden schreef:
Dat je een AppleTV ook als Time Capsule kan gebruiken is een groot voordeel voor me.
Wat bedoel je met Time Capsule Jan? Bedoel je daar mee time shifted kijken? Dus je neemt op van de TV en en kijkt wannneer je zin hebt?

Wij doen niet anders meer en ik kan je vertellen dat TV kijken op die manier behoorlijk verandert en en ook een stuk relaxter wordt. Mijn PVR buffert sowieso 2,5 uur het lopende programma real time. Je kunt dus gerust het journaal ofzo even op pauze zetten enzo of een gemist stukje herhalen.
Ronald_1 schreef:
FLAC is ongeveer 50% kleiner dan WAV, dus dat zal zo'n 300 MB per album zijn.
DVD: 4,5 of 9 GB, afhankelijk of het een single layer of dual layer DVD is.
HD-video: 10 to 40 GB.
Dat valt toch een beetje tegen wat Flac betreft. Een half jaartje geleden heb ik zo'n 300 CD's achter elkaar geript, pop, jazz en klassiek door elkaar. De compressie verschilt erg, sommige CD'd worden maar 20% kleiner en andere hooguit 70%. Gemiddeld kwam ik op ongeveer 40% kleiner uit. Dat zegt nog niet veel over het aantal CD's want veel pop en jazz CD's zijn bij lange na geen 600 Mb groot. Grote voordeel van Flac is de uitstekende manier van taggen: Het opslaan van meta data in de file zoals coverart, artiest enz.

W.b.t video: Een file van 2,5 uur is bij mij ong. 8 Gb voor SD en ong. 20 Gb voor full HD.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mediaspelers

Bericht door Leeuwarden »

Time Capsule is een wifi-station van Apple met een harde schijf erin. Apple heeft een eigen back-up systeem wat Time Machine heet.
Je zet een losse HD aan je Mac en hij back-upped dan automatisch terwijl je werkt. Een ideaal en goed werkend systeem. Om meerdere gebruikers op 1 schijf te back-uppen hebben ze Time Capsule uitgevonden. Je kan dan draadloos meerdere computers back-uppen. En dat is handig voor de activiteiten van mijn vrouw en de kinderen die allemaal niet van die Mb verslinders zijn.

Ik moet wel zeggen dat ik op mijn hoede ben betreffende AppleTV met en "HD" kaartje uitrusten. Ik lees toch nog veel over haperende beelden als het om HD gaat.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mediaspelers

Bericht door Pjotr »

Ah, op die fiets Jan. Dat is dus heel wat anders :)

Blijft volgens mij toch een beetje houtje touwtje zo, al zal het wel goed werken.

Ik heb vorig jaar maar gewoon een apart 1Tb NAS servertje in het netwerk gehangen voor backups. Staat ook de muziekverzameling op. Zo ben ik niet afhankelijk van de eventuele hardware/software die er gebruik van maakt. Het is een RAID1 systeempje met 2 schijven die een mirror van elkaar zijn. Crasht er een schijf dan stop je er gewoon een nieuwe in die dan automatisch ge-rebuild wordt. Het is ook een van de meest energiezuinige oplossingen. Voor iets wat 24/7 aan staat niet onbelangrijk.

Als je weet wat een tijd er in gaat zitten om al je CD's naar HD te rippen en fatsoenlijk te taggen ben je wel blij dat die data ook enigszins verzekerd opgeslagen blijft.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mediaspelers

Bericht door Leeuwarden »

Dat houtje touwtje gevoel ben ik wel met je eens... Eerst nog even flink snuffelen aan de mogelijkheden... Een gebruikte Appletv zou een uitkomst zijn maar ik geloof dat ik bedrijfsmatig beter een nieuwe kan kapen als ik de prijzen gebruikt zo zie...
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Mediaspelers

Bericht door JvS »

HD films van 40GB??? 7 jaar geleden (met de TS rips van sattelieten) was dat nog wel gebruikelijk, maar nu kan je zo'n beetje elke film wel in 5-10GB verkrijgen (in 720p, meer zie je toch niet op scherm van 50"of kleiner op normale kijkafstand).
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Mediaspelers

Bericht door holco »

JvS schreef:
HD films van 40GB??? 7 jaar geleden (met de TS rips van sattelieten) was dat nog wel gebruikelijk, maar nu kan je zo'n beetje elke film wel in 5-10GB verkrijgen (in 720p, meer zie je toch niet op scherm van 50"of kleiner op normale kijkafstand).
Op mijn Pioneer Kuro 60" heeft 1080P toch duidelijk de voorkeur, hoewel dit nog geen garantie geeft op de kwaliteit helaas.
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mediaspelers

Bericht door amanda »

JvS schreef:
HD films van 40GB??? 7 jaar geleden (met de TS rips van sattelieten) was dat nog wel gebruikelijk, maar nu kan je zo'n beetje elke film wel in 5-10GB verkrijgen (in 720p, meer zie je toch niet op scherm van 50"of kleiner op normale kijkafstand).
Wat noem je een normale kijkafstand? :mrgreen:
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Mediaspelers

Bericht door JvS »

Vanaf een meter of 3 - 3,5 op een scherm tot 42-50" (de normale situatie in de verreweg de meeste huiskamers).

Het hangt natuurlijk van grootte en kijkafstand af. Op een 26"scherm met je snufferd op 40cm is het ook nuttig en op een projectiescherm ook. Verder meestal niet (hoewel mensen tussen de meest fantastische dingen verschillen menen te zien en horen :)).

Maar ook 1080p varianten zijn tegenwoordig geen 40GB meer hoor :)
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Mediaspelers

Bericht door holco »

Sommige zijn zelfs nog groter :mrgreen:

Deep Impact (BD50) 41,35GB

http://binsearch.info/index.php?q=wwwRE ... font=small
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Mediaspelers

Bericht door JvS »

Ja die kan je ook downloaden :). Ik ben dan pragmatisch en ga meestal toch voor de 7GB 720p DTS5.1 MKV versies. Moet ik me wel over de psychologische drempel van extra compressie en geen HD audio heen zetten. In de praktijk is dit gewoon het meest relaxed (snel downloaden, niet veel ruimte, audio en video van top kwaliteit, ook op grote HD schermen).

Een enkele mis-rip daargelaten zijn die versies fantastisch. Mindere versies kom ik niet vaak tegen. Daar weet mijn torrentsite goed raad mee, als je daar bijvoorbeeld per ongeluk een film met zwarte balken meegecodeerd upload, word je niet alleen geband, maar ook vermoord. Gna gna.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Mediaspelers

Bericht door MichaelB »

Jullie kennen dit kaartje toch wel?

HD heeft eigenlijk alleen zin als je binnen de gestelde afstanden van je toestel/scherm zit (heeft te maken met het oplossend vermogen van je ogen). Ga je verder weg zitten dan kan je ook een HD formaatje naar beneden. Op de meeste afstanden die mensen tot hun scherm hebben, 3-3,5 meter kan je net zo goed naar de laagste standaard kijken: 720p (en dat is zelfs al teveel detail voor die afstand).

Uiteraard zal het een en ander van persoon tot persoon wel verschillen, maar om 1080p te bekijken op een 42" scherm en dan 4 meter afstand, dat heeft echt geen zin. Als test kan je eens een 1080p en 720p downloaden van dezelfde film en testen. Bij mij kwam daar uit dat 720p echt maximaal is wat we nodig hebben.
distance_chart.png
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mediaspelers

Bericht door Leeuwarden »

Net even gemeten... Ik zit op een 2,75 meter van de 42' plasma...
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Mediaspelers

Bericht door MichaelB »

Leeuwarden schreef:
Net even gemeten... Ik zit op een 2,75 meter van de 42' plasma...
Dan zou 720p ruim voldoende moeten zijn.
Gewoon even testen met 2 files van dezelfde film en kijken of je verschil ziet. Waar je daarbij wel op moet letten is dat ze op dezelfde manier gecodeerd zijn, dus met dezelfde codec / bitrate / aantal passes.

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus ik weet niet precies wat voor een plasma je hebt, maar plasma is sowieso vergevensgezinder als het gaat om "minderwaardig" materiaal er mooi uit laten zien.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mediaspelers

Bericht door Leeuwarden »

Er bestaat toch maar 1 plasma tv? Een Panasonic :mrgreen:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Mediaspelers

Bericht door MichaelB »

Oh ja.... :oops:

:lol:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Mediaspelers

Bericht door holco »

Leeuwarden schreef:
Er bestaat toch maar 1 plasma tv? Een Panasonic :mrgreen:
You Wish :mrgreen:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mediaspelers

Bericht door Leeuwarden »

Je zou gelijk hebben als er nog 42" maakten :-)
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”