welke muziek is er die in de buurt van de 20Khz komt?
Alle muziek.
Ik snap de vraag eigenlijk niet zo als ik er van uitga dat je het principe van boventonen begrijpt.
Je vraagt niet hoe hoog de geluidsintensiteit nog is.
Je vraagt niet of het hoorbaar is.
Je vraagt niet of onze hersenen er iets mee doen.
Je vraagt niet of het op de geluidsdrager staat.
Je vraagt niet of het type geluidsdrager van belang is.
Je vraagt niet of de opname of mastering van invloed is.
Je vraagt niet of het iets toevoegt aan de muziekbeleving.
Je vraagt niet welke speakers het kunnen weergeven.
En vervolgens gaat iedereen de niet gestelde vragen be-discussieren. Een forum is een wonderlijk fenomeen.
Nou dan komt hier van mij een cent:
Ik heb eergisteren een breedbander gehoord die zeker zo ver reikt als ik kan horen. En ik vond het hoog niet mooi klinken (feit). Dat kwam waarschijnlijk door kleuring, oftewel vervorming =boventonen die ik wel kon waarnemen (aanname). Er zijn diverse soorten vervorming die verschillende soorten boventonen in verschillende sterktes produceren (feit). De doorbuiging en het opbreekgedrag van een membraan wordt bepaald door de stijfheid, frequentie en diameter van de aandrijving en uitkraging (feit). Volgens mij kan ik daar zo een stuk of 10 conclusies uit fabrieken. Ik zou zeggen leef je uit met het leggen van de verbanden.
Mijn conclusie is in ieder geval: de theorie is veel en veel te complex voor een mens (hoe intelligent en goed ingevoerd in de materie dan ook) om daar harde conclusies aan te verbinden.
Voor mezelf ben ik al langer tot de conclusie gekomen dat ik een zo licht mogelijke weergever wil voor de hoge tonen (alle tonen eigenlijk, maar dat is voor elk frequentiebereik weer anders afhankelijk van hoeveel drivers je gebruikt voor het hele hoorbare gebied). En dat heeft mede als gevolg dat je tot hele hoge frequenties kunt weergeven.
Mijn 2e cent: ik keek net even in de boekwinkel in "The absolute sound" waar de Reference3A Episode werd getest.
http://www.avguide.com/review/reference ... er-tas-200
Die heeft een supertweeter die pas bij 18kHz inkomt. "Volstrekt nutteloos dus" zou je zeggen. aar het voegde wel degelijk iets toe aan de muziekbeleving. Als ze hem uitschakelden was het net "of het licht uitging".
The Murata super-tweeter features a spherical piezoelectric diaphragm and is actually advertised as a “harmonic enhancer.” It presents a bit of an enigma in that it kicks in around 19kHz and its range extends to over 80kHz, well beyond the limits of human hearing. Precious few of us can hear anything above 15kHz, and with some program material (standard Red Book CD), there is absolutely nothing above 22kHz anyway. So it’s fair to ask if there’s a benefit to such a device. When I reviewed an earlier stand-alone version of this super-tweeter some years ago, I found its effect to be addictive. It helped bridge the gap between live and reproduced music. When I disconnected the super-tweeters, the effect was akin to turning off the lights—the presentation became darker and less present. It stands to reason that, in the context of the Episode, the Murata adds a dose of sonic Viagra to what otherwise would have been a soft and laid-back treble range.
Opvallend ook wel dat de specs van de speaker ook gewoon opgegeven worden als 38Hz–20kHz, +/-3dB terwijl hij doorloopt tot 100kHz. Oftewel meettechnisch of akoestisch niet van belang, maar ze doen hem er wel in.
Mijn twee centen.
