Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door wouter »

Omdat de TL veel beter klinkt!
You would expect not much difference is sound between the two enclosures but actually they are quite different! The BR produces a “fuller” sounding bass, the TL produces a less “closed-in” sounding bass, and its bass seems to rollout easier. But the most astonishing difference is in the midrange! The midrange of the TL is a lot more open and dynamic; the BR in comparison has a sort of “loudness” effect. At this point I was sure I wasn’t going to put the 18W4531G-00 in a reflex enclosure because I preferred the TL’s midrange.
Dit is mijn bevinding ook, ondanks dat een TL 2-weg ook z'n probleemgebieden kent.

En met een gebooste woofer is de kopping aan de kamer heel anders. Een TL is in het laag ongeveer een verdubbelde wooferoppervlakte, immers onderin werkt het geheel infase en de opening is 172cm2. Dit kun je klankmatig dus niet met boost zo 1-2-3...

Het impulsgedrag onder de afstemming kun je wellicht verbeteren door een subsonic. Je uitslag zal bij een gelijke SPL vanaf 35 Hz veel lager zijn dan bij een gesloten box.

Ik zie voordelen van de TL
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door MichaelB »

wouter schreef:
Omdat de TL veel beter klinkt!
You would expect not much difference is sound between the two enclosures but actually they are quite different! The BR produces a “fuller” sounding bass, the TL produces a less “closed-in” sounding bass, and its bass seems to rollout easier. But the most astonishing difference is in the midrange! The midrange of the TL is a lot more open and dynamic; the BR in comparison has a sort of “loudness” effect. At this point I was sure I wasn’t going to put the 18W4531G-00 in a reflex enclosure because I preferred the TL’s midrange.
Dit is mijn bevinding ook, ondanks dat een TL 2-weg ook z'n probleemgebieden kent.

En met een gebooste woofer is de kopping aan de kamer heel anders. Een TL is in het laag ongeveer een verdubbelde wooferoppervlakte, immers onderin werkt het geheel infase en de opening is 172cm2. Dit kun je klankmatig dus niet met boost zo 1-2-3...

Het impulsgedrag onder de afstemming kun je wellicht verbeteren door een subsonic. Je uitslag zal bij een gelijke SPL vanaf 35 Hz veel lager zijn dan bij een gesloten box.

Ik zie voordelen van de TL
In het vergelijk tussen een BR en TL gaat mijn voorkeur ook naar een TL, zekers!

Ga je vergelijken tussen gesloten en een TL, beide actief met DSP, dan gaat mijn voorkeur zeker uit naar gesloten. Zowel op technisch als klankmatig gebied. Je hebt gelijk dat je met een TL meer laag output hebt, maar juist met een AS2.100 zijn wat mij betreft de nadelen van een gesloten behuizing zo goed als verdwenen.

Ja, je hebt minder effectief SD (TL output + woofer) met een gesloten behuizing, maar hoor je dat op je gemiddelde luisternivo? Twee-weg blijft wat dat betreft bijna altijd een compromis (tenzij je kiest voor een MTM o.i.d.)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door Marp »

Bedenk wel dat de TL de laatste jaren door subwooferbouwers in een ander daglicht werd geplaatst, waardoor velen een TL vaak nog slechts zien als een "minder hoogwaardig" alternatief om meer diepgang te krijgen.
Voor een heuse TL-liefhebber is de extensie onderin vaak niet meer dan een prettige bijkomstigheid. Niet zelden vindt een uitgesproken voorkeur voor dit systeem zijn oorsprong in de vanzelfsprekendheid waarmee bassen de luisterruimte in lijken te rollen... een vanzelfsprekendheid die je bij een gesloten systeem niet zal terugvinden.

Verder is voor sommigen de open en neutrale middenweergave een reden om hier voor een tweewegsysteem te kiezen. Hiervan is lang niet elke TL-liefhebber een voorstander: het zgn. TL-gat dient dan te worden aangepakt als men enige kleuring bij hogere bassen wilt beperken. Van de andere kant zijn er ook liefhebbers die zich niet druk maken om enige kleuring binnen een beperkt gebied, en daar graag een compromis doen ten gunste van andere kwaliteiten die men ervoor in de plaats krijgt.

Ongeacht wat ieders eigen voorkeuren zijn: bij keuze voor een TL gaat het vaak om meer dan extensie onderin. De door Geenius toegevoegde luisterimpressie sluit daar wel aardig bij aan:
Tony Gee schreef:
Listening impressions and remarks

A lot has already been mentioned in the previous part but to some thing up it is a very coherent speaker. Bass is powerful and easy sounding; the midrange is open and direct and the treble is smooth and very detailed without getting too bright. It’s not a background music speaker, it grabs your attention. Due to the revealing nature of this speaker it is very sensitive to the type of components used in the crossover but also to the other equipment and cables used in the rest of the system – it brings out their characters too. Dynamics are also very good considering the relatively small woofer. As far as two-ways go this is one of the best!
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door MichaelB »

Klopt, er zijn meer redenen dan alleen laag extensie om te kiezen voor een bepaald kast ontwerp. Daar had ik gemakshalve even niet bij stil gestaan. :)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door wouter »

Voor mij is het inderdaad altijd:

1: het middengebied klinkt minder 'boxerig' dan uit gesloten en basreflex
2: het laag heeft een laag dat minder klinkt als een fysiek systeem, het komt voor mij natuurlijker over - ook minder boxerig dus :wink:

Daarbij moet ik wel zeggen dat het TL-gat niet mijn grootste zorg is, maar de diepe laagweergave met een kleine luidspreker - de energie onderin lijkt dan grenzeloos, maar de vuist in je maag komt nooit. Dat gaat uiteindelijk erg irriteren. Indien je ontwerp niet het onderste uit de kan trekt - zoals een bij een VIB130TL - kan een TL een heel erg mooie laagweergave hebben.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Goed om te horen dat er toch mensen zijn die een TL tweeweg systeem kunnen waarderen :)

Maare, wat is een TL gat :?

En is er nog iemand die wat zinnigs kan zeggen vwb mijn tweeter dilemma?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door Henkjan »

het TL gat is het verschijnsel dat bij bepaalde frequentie (bv 3x of 5x de afatwmmingsfreq van de lijn) de uitgang van de lijn in tegenfase met de output van de driver is. Dit heeft gedeeltelijke uitdoving bij die freq tot gevolg. Door o.a. plaatsing van de driver en de juiste demping kan dit worden tegengegaan
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Ok, duidelijk Henkjan.

Zie hier weinig van bij de uiteindelijke meet resultaten van de Optimo, dus dat zal daar wel goed zitten, valt me wel op dat er een behoorlijke oplopende curve inzit, zal denk ik mede de oorzaak zijn dat sommige mensen hem wat tam in het laag vinden.
Optimo.jpg
Laatst gewijzigd door holco op za 16 jan 2010, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door wouter »

Normaal gesproken zou ik aanraden het oorspronkelijke ontwerp te handhaven, maar jij moet toch al met filtering opnieuw aan de slag. Daarbij kun je het heel precies regelen, zonder al te veel moeite.

Ik zou wel de berylium versie ook in overweging nemen, al weet ik niet of de hype klankmatig gerechtvaardigd is. Ik heb hem niet gehoord, maar Speakerland Oss had er een prototype 2-weg mee staan en het lijkt me wel de overweging waard.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Als die D3004/664000 een beetje normaal geprijsd was dan had het zeker een optie geweest,
maar 2x zo veel als een R3004/6620-01 wil ik echt niet uitgeven.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door wouter »

ah, had ik nog niet naar gekeken.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door hannesie »

De techniek die men in de D3004/664000 gebruikt met de Air circ zit ook in de D3004/662000 en is een afgeleide van de tweeter die ik al eerder hoorde en mij verbaasde met de mooie klank, maar in dit geval met de DEQX als DSP als aansturing.
Nou ben ik een gevoelsmens, maar de manier van aandrijving die men bij de D3004/662000 komt mij logisch over. Zes magneet units die de aansturing hebben, en ook al uitgerijpt naar ik meen.

Het is maar een idee!
Succes,
Hans
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Die D3004/662000 ziet er inderdaad ook goed uit Hans, gaat wat minder hoog maar wel een mooiere spreiding als de R3004/6620-01, en ook weer wat goedkoper :)

Maar dan word de vraag dus, wel of geen ringradiator :?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door hannesie »

hannesie schreef:
Dit is super !!!!

Al zo snel een resultaat, is het in vergelijking met je eerdere versterker ook nog anders van karakter??

Ik zou dat best eens willen horen.
Alvast gefeliciteerd met het nu al bereikte resultaat.
Hans
Ik heb ze nu gehoord, wat een verschil!!
Met de Hypex duidelijk een volwassen speaker geworden met nog wat details (Tweeter) die verbeterd kunnen worden.

Maar het meest belangrijke is dat met behulp van de AS2.100 modules er veel meer te bereiken valt,
(zeker als je een eenvoudig meetsysteem hebt), en de units een controle krijgen vanuit die UCD's en DSP.

Een veel dynamischer en ruimtelijke presentatie, maar wat doe je dan met een HK-DAC, dat verschil is mogelijk dan weer weg.
@ Holco Ik heb de QUAD 405-2 er nu aanhangen, ook een duidelijk betere aansturing.
Hans
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Dre komt vanavond langs met een paartje Neo's PDR, verwacht er veel van :)

Waar zijn de foto's Hans van de Quadjes?

Gr,

Mario
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door hannesie »

Ik heb hem (QUAD 405-2) vanmiddag even van RCA connectoren voorzien, en de voortrap zie ik nog even alleen als grap!! Ik ben net naar de spec's aan het kijken.

Leuke grap voor zo weinig.
Hans
Bijlagen
Eindtrap tijdelijk geplaatst
Eindtrap tijdelijk geplaatst
IMG_0648.JPG
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Ziet er goed uit Hans, en voor dat geld :shock:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

holco schreef:
Dre komt vanavond langs met een paartje Neo's PDR, verwacht er veel van :)
De Neo's zijn binnen :) morgen maar eens kijken of ik ze ff provisorisch kan aansluiten en als dat bevalt wil ik ze in gaan bouwen
maar dan open aan de achterzijde, vraag me wel af wat voor demping materiaal ik dan het beste kan gebruiken? zal eerst maar eens met
Baf proberen daar heb ik namelijk nog wat van liggen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door Henkjan »

wat dacht je van twaron?
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Henkjan schreef:
wat dacht je van twaron?
Heb even gezocht en zo te zien lijkt dit ideaal, maar hoeveel is er van nodig (gr per L) voor achter een tweeter?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door Henkjan »

gewoon losjes vullen denk ik, wegen met zo'n klein volume is al lastig genoeg, moet je een laboratorium weegschaal pakken denk ik :)
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Kan tot op 1:100 gr wegen dus dat is het probleem niet, vroeg me gewoon af wat gebruikelijk is voor achter een tweeter.

Er zit bij mij een ruimte van +/- 200x120mm met een diepte van zo'n 350mm wat naar achter toe tot nul loopt, de wanden zijn alu denk eerst die maar bekleden met pritex en dan zoals Henkjan aangeeft losjes dat spul er in
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door hannesie »

Kijk eens hier, er staat wat meer info over Twaron.

http://www.eltim.eu/index.php?item=&act ... 62&lang=EN

Groet , van een een steeds meer verbaast luisteraar met een ouwe Quad 405-2 als power buy.

Hij ruist iets, maar dat hoor je niet als je speelt, ik durf de vergelijking met jou wel aan :D
Hans
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

heb de Neo's er nu in (voor) zitten met het zelfde filter maar dan zonder correctie en 3db harder, nou dat is een verschil zeg!! dingen die me nu opvallen zijn, meer detail en ruimte en tonen lijken langer uit te sterven en dat alles zonder enige scherpte of stress waar mijn oude tweeters best wel last van hebben, ben benieuwd hoe het gaat klinken als ze netjes ingebouwd zijn en helemaal afgesteld zijn.
Vraag me wel af of het nog beter wordt als ik ze achter open maak :? beetje bang dus dat ik het dan verpest!!

Zijn er mensen hier die daar ervaring mee hebben, of is daar toevallig al een topic over? ik heb al lopen zoeken maar kan niks vinden hierover.

Groetjes,

Mario
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door bertor »

holco schreef:
Vraag me wel af of het nog beter wordt als ik ze achter open maak :? beetje bang dus dat ik het dan verpest!!

Zijn er mensen hier die daar ervaring mee hebben
Jahoor, maar gebruik ze (nouja, de niet PDR versie) dan ook als dipool ;)
Of je er wat mee wint in jouw toepassing vraag ik me af. Misschien wordt het rendement wat lager maar loopt ie wat verder door in het laag. Als je er toch aan meet kun je ze in beide gevallen netjes rechttrekken dus als je het aandurft kun je ermee experimenteren.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”