subwoofer kist bereken winisd
Moderator: Beheerdersteam
Re: subwoofer kist bereken winisd
Aan het merk te zien is het voor in de auto jordy?
Heb je enig idee wat je allemaal aan moet passen om dit allemaal goed spelend te krijgen?
Lijkt me verstandig als je met wat kleiners begint, dat is mijn mening iig
Heb je enig idee wat je allemaal aan moet passen om dit allemaal goed spelend te krijgen?
Lijkt me verstandig als je met wat kleiners begint, dat is mijn mening iig
Re: subwoofer kist bereken winisd
Had je deze al gevonden?jordy175 schreef:top hij was idd geblokeerd werkt nu perfect ik ga proberen er wat van te maken, nog tips voor het invullen van winsl?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=12938
Groeten, Jan.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: subwoofer kist bereken winisd
Kistje van B2 Audio zelf nabouwen? http://b2-audio.com/public_html/images/ ... ew_opt.pdf
Re: subwoofer kist bereken winisd
Ik heb zelf een paar weken geleden 2 JBL GT5-12 drivers in een behuizing van 218.5L getuned naar 20hz! Daat is natuurlijk wel heel erg onnodig laag voor elektronische muziek XD.
Maar ik kan ook wel even kijken.
Maar ik kan ook wel even kijken.
Re: subwoofer kist bereken winisd
Het beste wat ik tot nu toe heb gekregen is een kist van 150l, getuned naar 20hz met twee poorten van ±10cm x 36.4cm lang. Deze kist is voor beide subwoofers.
De grafiek heeft een 'bultje' tussen de 43.6hz en de 60hz dus daar piekt ie een beetje. Veel audiofielen van dit forum zullen nu in paniek raken omdat het geen hifi kwaliteit meer is, maar dat is niet zo belangrijk voor feestjes, lekker knallen!
Nu kun je dit soort mankementjes proberen te verhelpen met filters, condenstators en dat soort dingen, maar daar heb ik zelf geen verstand van en vind dat voor een lekker feest sub(je) behoorlijk onnodig. Maar dat is natuurlijk slechts mijn menig
Het nadeel van deze drivers is alleen dat als je ze een ENORME behuizing geeft en heeeel laag tuned dat ze dan ook heel goed klinken en flink laag gaan! Dat kun je zien als een voordeel als je veel ruimte hebt. Maar een nadeel als je het dus een beetje compact en handzaam wil houden.
Dus deze drivers zijn niet optimaal geschikt voor deze doeleinden.
Je kunt nu kiezen een behoorlijk grote kast te bouwen, of andere drivers van marktplaats af te halen die wat geschikter zijn.
Dit zijn slechts mijn meningen en ondervindingen, ik kan ook fouten maken. En persoonlijk vind ik dat voor een feest, een subwoofer geen hifi kwaliteit hoeft te zijn.
De grafiek heeft een 'bultje' tussen de 43.6hz en de 60hz dus daar piekt ie een beetje. Veel audiofielen van dit forum zullen nu in paniek raken omdat het geen hifi kwaliteit meer is, maar dat is niet zo belangrijk voor feestjes, lekker knallen!
Nu kun je dit soort mankementjes proberen te verhelpen met filters, condenstators en dat soort dingen, maar daar heb ik zelf geen verstand van en vind dat voor een lekker feest sub(je) behoorlijk onnodig. Maar dat is natuurlijk slechts mijn menig
Het nadeel van deze drivers is alleen dat als je ze een ENORME behuizing geeft en heeeel laag tuned dat ze dan ook heel goed klinken en flink laag gaan! Dat kun je zien als een voordeel als je veel ruimte hebt. Maar een nadeel als je het dus een beetje compact en handzaam wil houden.
Dus deze drivers zijn niet optimaal geschikt voor deze doeleinden.
Je kunt nu kiezen een behoorlijk grote kast te bouwen, of andere drivers van marktplaats af te halen die wat geschikter zijn.
Dit zijn slechts mijn meningen en ondervindingen, ik kan ook fouten maken. En persoonlijk vind ik dat voor een feest, een subwoofer geen hifi kwaliteit hoeft te zijn.
-
Wolfskees1984
- Berichten: 2
- Lid geworden op: di 21 apr 2020, 22:14
Re: subwoofer kist bereken winisd
Ik heb hier 2 jbl woofers 1600watt met kist 88breed 31diep 39hoog en bovenkant 24 en poort buis van 11cm maar ik zou graag 2 apparte kisten bouwen voor 1 woofer per auto hoe moet ik de kist maken voor de beste liters en bebuizing hoop dat jullie mij kunnen helpen zodat het goed klinkt in de wagen vriendelijke groeten van michael
Re: subwoofer kist bereken winisd
Welkom, misschien kun je een nieuw draadje starten in de caraudio hoek?
-
Wolfskees1984
- Berichten: 2
- Lid geworden op: di 21 apr 2020, 22:14
Re: subwoofer kist bereken winisd
Hey allemaal,
Ik ben van plan een speaker kist te maken met daarin 2 frontspeakers, 2tweeters en een subwoofer. Ik weet het aantal L dat de kist moet zijn: 112.
Kan iemand mij advies geven over de afmetingen en of de kist open of gesloten moet zijn en hoe groot het gat/gleuf moet zijn?
Ik wil de JBL stage 810 gaan gebruiken.
Met vriendelijke groet,
Max.
Ik ben van plan een speaker kist te maken met daarin 2 frontspeakers, 2tweeters en een subwoofer. Ik weet het aantal L dat de kist moet zijn: 112.
Kan iemand mij advies geven over de afmetingen en of de kist open of gesloten moet zijn en hoe groot het gat/gleuf moet zijn?
Ik wil de JBL stage 810 gaan gebruiken.
Met vriendelijke groet,
Max.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: subwoofer kist bereken winisd
hoi Max, welkom hier
wordt dit een soort kratradio? wat heb je verder nog aan spullen? bron, versterker?
wordt dit een soort kratradio? wat heb je verder nog aan spullen? bron, versterker?
Re: subwoofer kist bereken winisd
Ja inderdaad, ik ga een versterker gebruiken en dan gewoon via auxHenkjan schreef:hoi Max, welkom hier
wordt dit een soort kratradio? wat heb je verder nog aan spullen? bron, versterker?
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: subwoofer kist bereken winisd
Die voorgestelde kist (gepoort 12Liter netto) van JBL kan je zo bouwen, al is een kratradio van die omvang wel een beetje onhandig...lijkt me.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: subwoofer kist bereken winisd
denk wel aan eigen hokje voor de midwoofers van de composet
Re: subwoofer kist bereken winisd
Ja was ik inderdaad van plan ook met de tweeters die ik erin ga doenHenkjan schreef:denk wel aan eigen hokje voor de midwoofers van de composet
Re: subwoofer kist bereken winisd
Wat zijn de afmetingen daar van?Bertje schreef:Die voorgestelde kist (gepoort 12Liter netto) van JBL kan je zo bouwen, al is een kratradio van die omvang wel een beetje onhandig...lijkt me.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: subwoofer kist bereken winisd
lijkt me een typfout, het ging eerder over 112 liter.
Het is trouwens onzin om zo nauwkeurig te simuleren, 110 of 115 liter is gelijk aan elkaar, bij luider draaien warmt de boel op en veranderen parameters. Maar je gehoor doet het ook minder goed bij zachter draaien, en in de auto heb je een laag boost door de cabine.
De plaatsing van je sub is ook redelijk van belang.
Dus, ga je een portable box bouwen een vaste installatie in 1 box: kofferklep open of in de auto met klep dicht?
lengte x breedte x hoogte = inhoud.
Werk je in decimeters dan kom je direct uit in liters (dm3)
Het is trouwens onzin om zo nauwkeurig te simuleren, 110 of 115 liter is gelijk aan elkaar, bij luider draaien warmt de boel op en veranderen parameters. Maar je gehoor doet het ook minder goed bij zachter draaien, en in de auto heb je een laag boost door de cabine.
De plaatsing van je sub is ook redelijk van belang.
Dus, ga je een portable box bouwen een vaste installatie in 1 box: kofferklep open of in de auto met klep dicht?
lengte x breedte x hoogte = inhoud.
Werk je in decimeters dan kom je direct uit in liters (dm3)
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: subwoofer kist bereken winisd
Buitenafmetingen kan je met online tooltjes wel berekenen, ik heb een excelsheet op m'n site staan waar je dat ook mee kan doen. Globaal kom je uit op 60cm x 22cm x 15cm
https://www.12vhifi.nl/index.php/nl-nl/ ... -behuizing
https://www.12vhifi.nl/index.php/nl-nl/ ... -behuizing
Re: subwoofer kist bereken winisd
Ik ga er een soort krat radio van maken( dus voor zowel binnen als buiten gebruik) De subwoofer wilde ik aan de achter kant van de kist maken. Ik heb in dm gerekend ja.wouter schreef:lijkt me een typfout, het ging eerder over 112 liter.
Het is trouwens onzin om zo nauwkeurig te simuleren, 110 of 115 liter is gelijk aan elkaar, bij luider draaien warmt de boel op en veranderen parameters. Maar je gehoor doet het ook minder goed bij zachter draaien, en in de auto heb je een laag boost door de cabine.
De plaatsing van je sub is ook redelijk van belang.
Dus, ga je een portable box bouwen een vaste installatie in 1 box: kofferklep open of in de auto met klep dicht?
lengte x breedte x hoogte = inhoud.
Werk je in decimeters dan kom je direct uit in liters (dm3)
Is het erg als de kist zo'n 40l kleiner is?
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: subwoofer kist bereken winisd
Als ie 12 liter dient te zijn wel...waar komt die 112L eigenlijk vandaan?
Re: subwoofer kist bereken winisd
Die 112 had ik uit gerekend omdat iemand zei dat je het aantal L kan betekenen met: EBP= Fs/ Qes dus vandaar de 112LBertje schreef:Als ie 12 liter dient te zijn wel...waar komt die 112L eigenlijk vandaan?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: subwoofer kist bereken winisd
viewtopic.php?p=1995403#p1995238
Hier:
Hier:
40 liter minder gaat wel verschil maken, dan zou ik de paspoort ietwat verlengen denk ik, en je afstemming is dan ruim hoger. Maar zeker als kratradio lijkt het me slim niet te diep en soft af te stemmen.Max.n schreef:Hey allemaal,
Ik ben van plan een speaker kist te maken met daarin 2 frontspeakers, 2tweeters en een subwoofer. Ik weet het aantal L dat de kist moet zijn: 112.
Kan iemand mij advies geven over de afmetingen en of de kist open of gesloten moet zijn en hoe groot het gat/gleuf moet zijn?
Ik wil de JBL stage 810 gaan gebruiken.
Met vriendelijke groet,
Max.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: subwoofer kist bereken winisd
Volgens mij gaat het om een JBL stage 810 subwoofer en die mag je in 12L stoppen. In 100 liter meer wordt 'm echt niet, 40 liter minder ook niet.
