subwoofer kist bereken winisd

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: subwoofer kist bereken winisd

Bericht door michelp »

Aan het merk te zien is het voor in de auto jordy?
Heb je enig idee wat je allemaal aan moet passen om dit allemaal goed spelend te krijgen?
Lijkt me verstandig als je met wat kleiners begint, dat is mijn mening iig
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: subwoofer kist bereken winisd

Bericht door pompebled »

jordy175 schreef:
top hij was idd geblokeerd werkt nu perfect ik ga proberen er wat van te maken, nog tips voor het invullen van winsl?
Had je deze al gevonden?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=12938

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: subwoofer kist bereken winisd

Bericht door Bertje »

vincneus1
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 07 jan 2015, 16:10
Locatie: Groningen

Re: subwoofer kist bereken winisd

Bericht door vincneus1 »

Ik heb zelf een paar weken geleden 2 JBL GT5-12 drivers in een behuizing van 218.5L getuned naar 20hz! Daat is natuurlijk wel heel erg onnodig laag voor elektronische muziek XD.

Maar ik kan ook wel even kijken.
vincneus1
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 07 jan 2015, 16:10
Locatie: Groningen

Re: subwoofer kist bereken winisd

Bericht door vincneus1 »

Het beste wat ik tot nu toe heb gekregen is een kist van 150l, getuned naar 20hz met twee poorten van ±10cm x 36.4cm lang. Deze kist is voor beide subwoofers.
De grafiek heeft een 'bultje' tussen de 43.6hz en de 60hz dus daar piekt ie een beetje. Veel audiofielen van dit forum zullen nu in paniek raken omdat het geen hifi kwaliteit meer is, maar dat is niet zo belangrijk voor feestjes, lekker knallen!

Nu kun je dit soort mankementjes proberen te verhelpen met filters, condenstators en dat soort dingen, maar daar heb ik zelf geen verstand van en vind dat voor een lekker feest sub(je) behoorlijk onnodig. Maar dat is natuurlijk slechts mijn menig

Het nadeel van deze drivers is alleen dat als je ze een ENORME behuizing geeft en heeeel laag tuned dat ze dan ook heel goed klinken en flink laag gaan! Dat kun je zien als een voordeel als je veel ruimte hebt. Maar een nadeel als je het dus een beetje compact en handzaam wil houden.
Dus deze drivers zijn niet optimaal geschikt voor deze doeleinden.

Je kunt nu kiezen een behoorlijk grote kast te bouwen, of andere drivers van marktplaats af te halen die wat geschikter zijn.

Dit zijn slechts mijn meningen en ondervindingen, ik kan ook fouten maken. En persoonlijk vind ik dat voor een feest, een subwoofer geen hifi kwaliteit hoeft te zijn.
Wolfskees1984
Berichten: 2
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 22:14

Re: subwoofer kist bereken winisd

Bericht door Wolfskees1984 »

Ik heb hier 2 jbl woofers 1600watt met kist 88breed 31diep 39hoog en bovenkant 24 en poort buis van 11cm maar ik zou graag 2 apparte kisten bouwen voor 1 woofer per auto hoe moet ik de kist maken voor de beste liters en bebuizing hoop dat jullie mij kunnen helpen zodat het goed klinkt in de wagen vriendelijke groeten van michael
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: subwoofer kist bereken winisd

Bericht door Shadow »

Welkom, misschien kun je een nieuw draadje starten in de caraudio hoek?
Wolfskees1984
Berichten: 2
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 22:14

Re: subwoofer kist bereken winisd

Bericht door Wolfskees1984 »

jbl gt5-2402br zijn de woofers
Max.n
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 21 mar 2021, 21:27

Re: subwoofer kist bereken winisd

Bericht door Max.n »

Hey allemaal,
Ik ben van plan een speaker kist te maken met daarin 2 frontspeakers, 2tweeters en een subwoofer. Ik weet het aantal L dat de kist moet zijn: 112.
Kan iemand mij advies geven over de afmetingen en of de kist open of gesloten moet zijn en hoe groot het gat/gleuf moet zijn?
Ik wil de JBL stage 810 gaan gebruiken.
Met vriendelijke groet,
Max.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: subwoofer kist bereken winisd

Bericht door Henkjan »

hoi Max, welkom hier

wordt dit een soort kratradio? wat heb je verder nog aan spullen? bron, versterker?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: subwoofer kist bereken winisd

Bericht door Henkjan »

jbl-stage-810.pdf
die voorgestelde kist lijkt me voor in de auto, is wat hoog afgestemd
(7.58 MiB) 50 keer gedownload
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: subwoofer kist bereken winisd

Bericht door Henkjan »

:lol: let op het aanbevolen accessoire bij Coolblue
Capture jbl810.PNG
Max.n
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 21 mar 2021, 21:27

Re: subwoofer kist bereken winisd

Bericht door Max.n »

Henkjan schreef:
hoi Max, welkom hier

wordt dit een soort kratradio? wat heb je verder nog aan spullen? bron, versterker?
Ja inderdaad, ik ga een versterker gebruiken en dan gewoon via aux
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: subwoofer kist bereken winisd

Bericht door Bertje »

Die voorgestelde kist (gepoort 12Liter netto) van JBL kan je zo bouwen, al is een kratradio van die omvang wel een beetje onhandig...lijkt me.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: subwoofer kist bereken winisd

Bericht door Henkjan »

denk wel aan eigen hokje voor de midwoofers van de composet
Max.n
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 21 mar 2021, 21:27

Re: subwoofer kist bereken winisd

Bericht door Max.n »

Henkjan schreef:
denk wel aan eigen hokje voor de midwoofers van de composet
Ja was ik inderdaad van plan ook met de tweeters die ik erin ga doen
Max.n
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 21 mar 2021, 21:27

Re: subwoofer kist bereken winisd

Bericht door Max.n »

Bertje schreef:
Die voorgestelde kist (gepoort 12Liter netto) van JBL kan je zo bouwen, al is een kratradio van die omvang wel een beetje onhandig...lijkt me.
Wat zijn de afmetingen daar van?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: subwoofer kist bereken winisd

Bericht door wouter »

lijkt me een typfout, het ging eerder over 112 liter.

Het is trouwens onzin om zo nauwkeurig te simuleren, 110 of 115 liter is gelijk aan elkaar, bij luider draaien warmt de boel op en veranderen parameters. Maar je gehoor doet het ook minder goed bij zachter draaien, en in de auto heb je een laag boost door de cabine.

De plaatsing van je sub is ook redelijk van belang.

Dus, ga je een portable box bouwen een vaste installatie in 1 box: kofferklep open of in de auto met klep dicht?

lengte x breedte x hoogte = inhoud.

Werk je in decimeters dan kom je direct uit in liters (dm3)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: subwoofer kist bereken winisd

Bericht door Henkjan »

12 liter
Capture jbl810 ts cab.PNG
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: subwoofer kist bereken winisd

Bericht door Bertje »

Buitenafmetingen kan je met online tooltjes wel berekenen, ik heb een excelsheet op m'n site staan waar je dat ook mee kan doen. Globaal kom je uit op 60cm x 22cm x 15cm
https://www.12vhifi.nl/index.php/nl-nl/ ... -behuizing
Max.n
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 21 mar 2021, 21:27

Re: subwoofer kist bereken winisd

Bericht door Max.n »

wouter schreef:
lijkt me een typfout, het ging eerder over 112 liter.

Het is trouwens onzin om zo nauwkeurig te simuleren, 110 of 115 liter is gelijk aan elkaar, bij luider draaien warmt de boel op en veranderen parameters. Maar je gehoor doet het ook minder goed bij zachter draaien, en in de auto heb je een laag boost door de cabine.

De plaatsing van je sub is ook redelijk van belang.

Dus, ga je een portable box bouwen een vaste installatie in 1 box: kofferklep open of in de auto met klep dicht?

lengte x breedte x hoogte = inhoud.

Werk je in decimeters dan kom je direct uit in liters (dm3)
Ik ga er een soort krat radio van maken( dus voor zowel binnen als buiten gebruik) De subwoofer wilde ik aan de achter kant van de kist maken. Ik heb in dm gerekend ja.

Is het erg als de kist zo'n 40l kleiner is?
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: subwoofer kist bereken winisd

Bericht door Bertje »

Als ie 12 liter dient te zijn wel...waar komt die 112L eigenlijk vandaan?
Max.n
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 21 mar 2021, 21:27

Re: subwoofer kist bereken winisd

Bericht door Max.n »

Bertje schreef:
Als ie 12 liter dient te zijn wel...waar komt die 112L eigenlijk vandaan?
Die 112 had ik uit gerekend omdat iemand zei dat je het aantal L kan betekenen met: EBP= Fs/ Qes dus vandaar de 112L
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: subwoofer kist bereken winisd

Bericht door wouter »

viewtopic.php?p=1995403#p1995238

Hier:
Max.n schreef:
Hey allemaal,
Ik ben van plan een speaker kist te maken met daarin 2 frontspeakers, 2tweeters en een subwoofer. Ik weet het aantal L dat de kist moet zijn: 112.
Kan iemand mij advies geven over de afmetingen en of de kist open of gesloten moet zijn en hoe groot het gat/gleuf moet zijn?
Ik wil de JBL stage 810 gaan gebruiken.
Met vriendelijke groet,
Max.
40 liter minder gaat wel verschil maken, dan zou ik de paspoort ietwat verlengen denk ik, en je afstemming is dan ruim hoger. Maar zeker als kratradio lijkt het me slim niet te diep en soft af te stemmen.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: subwoofer kist bereken winisd

Bericht door Bertje »

Volgens mij gaat het om een JBL stage 810 subwoofer en die mag je in 12L stoppen. In 100 liter meer wordt 'm echt niet, 40 liter minder ook niet.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”