MonCarDip

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

GerardJ

Bericht door GerardJ »

De dubbele passieve notch is toch een dubbele active notch geworden: een rond 5500 Hz en een rond 1200 Hz. De notches zitten voor het HPF en zijn op vergelijkbare wijze opgebouwd als die voor bijvoorbeeld de monopool bas. Het in aanpassen van de impedanties in het filter is hier wel iets lastiger. De figuur geeft het resultaat van de NEO3 op 15 degr met deze notches (zonder het HPF). Een hele verbetering. Door de frequentie van de notch rond 12 kHz iets te verlagen is er misschien nog iets te winnen.

Op basis hiervan ga ik het complete mid-hoog filter maken. Inmiddels heb ik de filterprint moeten uitbreiden en ... ja, soms denk ik wel eens aan een volledig digitaal filter, als toekomstig project.
Bijlagen
NEO3PDR_cor_notch.jpg
GerardJ

Re: MonCarDip

Bericht door GerardJ »

Na ruim een half jaar met veel plezier geluisterd te hebben, heb ik in de kerstvakantie de MCD afgewerkt met Hammerite (zie foto). Hierbij heb is metalic grijs en zwart gemeng tot een soort antrasiet. De afmetingen van de mid-hoog baffle zijn nog iets aangepast zodat deze gelijkvormig is met de bass-baffle; ziet net wat mooier uit. Figuur 2 geeft de frequentieoverdracht van mid-hoog met de NEO3 en de AL130 onder verschillende afstraalhoeken met het huidige filter.
MCD-final_jpg.jpg
Bijlagen
Frequentieoverdracht van midden-hoog.
Frequentieoverdracht van midden-hoog.
Laatst gewijzigd door GerardJ op wo 13 jan 2010, 8:40, 2 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Zeer stijlvol!!! prachtig
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Nu ik zelf bezig ben met een dipool ben ik alle topics weer aan 't doorspitten. Het uiterlijk en het feit dat je een combi toepast van dipool en cardioïde vind ik mooi! Ik denk echter dat er ruimte voor verbetering is m.b.t. het afstraalgedrag vanaf 1.5 khz. Jeroen en Bertor hebben een veel gelijkmatiger afstraalgedrag bereikt, zonder al te veel in te boeten aan rendement en max SPL. Mijn eigen probeersel levert zo mogelijk nog iets betere resultaten, maar dan zit je met het zeer lage rendement en max SPL.
In feite heb je zelf ook ervaren dat minder baffle beter klinkt toen je in de MTM-situatie ontdekte dat de bovenste AL130 beter klonk dan de onderste, welke meer baffle zag.
GerardJ

Bericht door GerardJ »

Martijn M schreef:
Ik denk echter dat er ruimte voor verbetering is m.b.t. het afstraalgedrag vanaf 1.5 khz.
Helemaal mee eens. De tweeter gedraagt zich in deze bafle niet als een dipool en de diffractie rond 2.5 kHz is ook niet fraai.
Martijn M schreef:
In feite heb je zelf ook ervaren dat minder baffle beter klinkt toen je in de MTM-situatie ontdekte dat de bovenste AL130 beter klonk dan de onderste, welke meer baffle zag.
De gemeten dipoolgedraag van de onderste AL130 in de MTM opstelling was ook minder dan die van de bovenste. Een ander effect waar ik op uit was met het zo hoog mogelijk plaatsen van de middentoner is dat de dip t.g.v. de vloerreflectie voor de AL130 nu onder de afsnijfrequentie uitkomt.

In de toekomst ga ik zeker nog verder experimenteren met de midhoog baffle. Zoals jij ook al opmerkte is, is hier nog meer te halen. In de huidige opzet is hij ook gemakkelijk los te halen en te vervangen. Maar wellicht niet op de korte termijn; op dit moment ben ik bezig met een 8 kanaals brutefir digitaal filter. Nadat ik hiermee veel meer "filtervrijheid" heb gekregen ga ik weer met de luidsprekers aan de slag.
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

GerardJ schreef:
op dit moment ben ik bezig met een 8 kanaals brutefir digitaal filter
Goed spul he :) Je gaat de correctiefilters met Matlab doen?
GerardJ

Bericht door GerardJ »

bertor schreef:
Goed spul he :) Je gaat de correctiefilters met Matlab doen?
Met Matlab inderdaad. Dit werkt subliem; in een paar minuten heb je het de meest complexe filters voor elkaar. Geen conversie van het theoretische filter naar een elektronische schakeling en geen correcties voor impedanties van voorgaande/volgende schakeling meer nodig.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ga je die dan ook in het software hoekje plaatsen? :wink: O:)
GerardJ

Bericht door GerardJ »

b_force schreef:
Ga je die dan ook in het software hoekje plaatsen? :wink: O:)
Voorlopig nog even niet, daar is het nog te ad hoc voor.
Er is overigens heel veel software te vinden om deze impulse responsies te genereren, zie bijvoorbeeld: http://www.acourate.com/.
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Gerard, ik zie aan je avatar dat de MonCarDip is aangepast! Wil je daar iets over vertellen? Ziet er interessant uit.
rikpost

Bericht door rikpost »

Daar zat ik ook al naar te kijken ,ik dacht interessante luidspreker maar het draadje loopt zo ver niet door :relax:
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Gerard, zou je hier nog 's een update willen plaatsen? Ik ben benieuwd!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”