zo.....
Moderator: Beheerdersteam
Re: zo.....
Ik zou er wel nog bracing inzetten, weinig moeite, groot effect, zelfs met zulke dikke wanden.
Re: zo.....
Dit is een CLD-constructie (constrained layer damping). Dat werkt fundamenteel anders dan twee 'spouwbladen' in de akoestiek. In dit geval zal het hout wel minder dempen, maar niet de demping teniet doen waar het bitumen zit. Lang geleden heeft Jeroen Dezaire ook zo'n kastje hier gepost.John P schreef: ↑za 30 dec 2023, 21:07Uit de bouw weet ik dat het akoestische voordeel van een dubbelwandige tussenmuur al te niet gedaan kan worden door resten bouwafval die in de spouw belanden. Daarom worden deze ook altijd gevuld met steenwol, ook al heeft dat geen thermisch voordeel. Ik kan mij dan ook goed voorstellen dat een stuk hout i.p.v. bitumen de werking van het compound kastje behoorlijk teniet doet. Ik zou in ieder geval het hout iets vrij houden van een schil zodat ze geen contact maken.
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: zo.....
Ik denk dat bracing niet nodig is. Is trouwens geen plaats voor ook. We hebben het hier over een hoogte van ca 20cm.
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: zo.....
Bracing gaat echt niks toevoegen lijkt mij ook. Mooie kastjes worden het Henkjan!
Re: zo.....
Da’s waar ook, al bedoelde ik ‘kastJES’. Is die nog in gebruik?Henkjan schreef: ↑ma 01 jan 2024, 18:19ik had t zelf ook al eens eerder gedaan
viewtopic.php?t=16232
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: zo.....
Een beetje bitumen doet weinig tegen drukgolven, daar is echt bracing voor nodig om dat goed op te vangen.
Het is juist de combinatie die goed werkt.
Akoestiek beginselen, maar men zal het zoals altijd wel weer beter weten......
Het is juist de combinatie die goed werkt.
Akoestiek beginselen, maar men zal het zoals altijd wel weer beter weten......
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: zo.....
Een stukje bracing van een formaat dat iets doet (en niet zelf de grootste resonator wordt) zal voor dit kastje een herberekening van de inhoud vereisen. Netto is het 1 liter, denk ik. 2 liter, minus magneten van woofer en tweeter, de tweeter heeft een diepe behuizing.
Soms moet je gewoon praktisch denken.
Soms moet je gewoon praktisch denken.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: zo.....
Een stokje of twee, doet al heel veel qua bracing en is qua volume verlies te verwaarlozen.
Overigens ging het net nog over een ongenuanceerd algemeen statement en zijn we ineens alweer aan het nuanceren geblazen.
Overigens ging het net nog over een ongenuanceerd algemeen statement en zijn we ineens alweer aan het nuanceren geblazen.
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: zo.....
Je zou aan weerszijden van de woofer magneet een bout kunnen verlijmen, en deze dan met een moer tegen de zijwanden op spanning brengen. Je kan er alleen vanaf de achterkant niet meer bij he?
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: zo.....
Nee hoor, het zijn HJ zijn kastjes en ook zijn ontwerp. Ik denk dat er geen bracing in komt, omdat hij slim genoeg is om niet te proberen er achteraf bracing in te proppen. Dan had hij dat tijdens de assemblage al wel gedaan.
Ik weet alleen heel goed het formaat van deze kastjes omdat ik het (figuur)zaagwerk er voor heb gedaan.
Re: zo.....
In theorie zal bracing wel iets verbeteren; de overspanning wordt immers gehalveerd waardoor de amplitude 1/16 wordt (eigenlijk nog minder).
Aan de andere kant zijn de wanden behoorlijk dik t.o,v het oppervlak, de beide triplexplaten zitten met de uiterste vezel behoorlijk ver van de neutrale zone waardoor het weerstandsmoment relatief groot is.
Voorwaarde is wel dat ze onderling goed verlijmd zijn.
De schuifspanning wordt zo opgevangen door de bitumen die iets elastisch vervormd en de trillingsenergie omzet in warmte.
Ik denk dat de toegankelijkheid bij een dergelijk klein kastje een praktische overweging kan zijn om de bracing achterwege te laten.
Laatst gewijzigd door richard op di 02 jan 2024, 19:34, 3 keer totaal gewijzigd.
